Suleika schreef:oke dan!
dat stukje met foto vind ik ook erg interessant!
En kun je het laatste gedeelte misschien wat toelichten?
Je hebt het over de achterhand actief houden...
Hoe houd je (bijv aan de longeerlijn dus) de achterhand actief, zonder dat het paard loperig wordt.
Wat je mooi op die foto ziet is dat het paard ten alle tijde met zijn neus voor de loodlijn blijft.
Hoe lang duurt meestal zo'n proces (laat zeggen het gele en roze stadium op de foto) van oprichting.
Want ik merk vaak dat ik wel aanleuning heb, alleen heeft mijn paard gauw de neiging om in een eigen krul te lopen, dat dus niet de nek het hoogste punt is.
(dit wordt dan wel meteen gecorrigeerd en we oefenen hier ook heel hard aan in de les, maar ze blijft 't moeilijk vinden).
Uhm ja voor t grootse deel van de uitleg zie hierboven
En aan de longe heb ik mn paard gewoon aangeleerd, dat als k met men zweep naar zn achterbenen wijs, dat die dan actiever moeten worden, maar dat hij niet harder mag. Hij mag pas harder als ik mn stem erbij gebruik. Zo heb ik het hem geleerd, dus....
En dat je paard in een eigen krul gaat lopen, komt denk k toch omdat jij hem naar beneden vraagt. Je paard moet ten alle tijden naar jouw hand toekomen. De richting moet opwaarts blijven, dat is ook te zien op de plaatjes. Daarom hoef je je paard ook niet aan de teugel te vragen.
Als de achterhand actief is, gebeurd dit vanzelf. Probeer het maar eens. Pak je teugels op een acceptabele lengte (dus wel contact maar je paard moet zn neusje voor de loodlijn kunnen houden en allerbelangrijkste: niet terugwerken!!! Gewoon contact en niets meer of minder!). En dan ga je overgangen en tempowisselingen rijden. Wat voltes openen en sluiten etc. Zorg dat die ontspanning erin blijft! Door deze oefeningen gaat je paard zn achterhand gebruiken en eronder zetten, waardoor hij voor (in zn schoft zoals venetia beschrijft) omhoog komt, dus ook met zn hals en hoofd. Hij zal dan je hand opzoeken. Het is niet iets wat ff zomaar binnen 5 min gebeurd als je dat nog nooit gedaan hebt, maar het komt echt wel! Als je goed je best doet, je paard is aan de hulpen etc, dan lukt t na een half uurtje/uurtje echt wel! Maak je niet druk als in het begin je paard naar jou idee niet aan de teugel loopt, dat komt vanzelf wel, zodra hij dus actiever wordt van achteren.
K heb t zelf ook nog niet zo lang geleden ervaren en k stond er zo van te kijken! Hij liep helemaal op zn eigen benen, zette achter er mooi onder, ontspanning en mooie opwaartse galopsprongen en een mooi gebogen hals... echt geweldig om zoeits mee te maken!
En k heb ff in je profiel gekeken, en voor jou paardje is het niet zo heel erg moeilijk. Hij is mooi opwaarts gebouwd met een mooie hals erop... Dus, oefenen en geduld en van die voorkant afblijven!