Herkennen jullie dit? Overgang grondwerk-rijden...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boutje

Herkennen jullie dit? Overgang grondwerk-rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 15:37

Mijn hafje is drie en een half nu. Longeren, aan de hand gaan wandelen, los grondwerk, alles gaat prima. maar onder het zadel is hij ineens heel erg onzeker en uitprobeerderig tegelijk, alsof hij niet doorheeft dat ik het ben die op zijn rug zit. Waar hij aan de hand nergens van schrikt, schiet hij "nergens" van weg (kabouters?), waar ik hem op stem en lichaamstaal heel goed kan longeren is dat onder het zadel veel en veel moeilijker.
We bouwen het nu langzaam op, veel wandelen en nu en dan een stukje er op en zo, rijden (nog niet vaak want hij moet nog veel groeien) met stemcommando's er bij en zo...
Hij is heel jong en moet nog heeeel veel leren, maar ik vroeg me af of dit iets typisch is voor jonge paarden of meer iets typisch van mijn paardje. De andere paarden die ik gehad heb waren al wat ouder en ingereden toen ik ze kocht dus ik weet het niet.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 15:49

Hij zal zich waarshijnlijk wat zekerder voelen als je in het zicht bent.
Kan je niet iemand anders erop zetten en zelf in het midden staan of voor hem uit lopen op een ritje buiten? Dan maak je het hem wat makkelijker.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:03

het is ook niet zo gek dat hij zo onzeker is. Je zit dan ook op een plek waar je voor zijn gevoel niet hoort te zitten. dus dat ze je nu accepteert op zijn rug is al een goed ding opzich.

volgens mij is het ook een kwestie van veel herhalen. dus bijvoorbeeld na het grond werk er een rondje op hobbelen (bij wijze van) en dat is dan ook voldoende.
Je haf is dan ook pas drie en een half dus veel meer zal ik er nu ook nog niet van verwachten. Maak het eerst een gewoonte voor je haf om er op te gaan zitten. En bereid het steeds kleine beetjes uit.

Door veel te belonen zal je hem ook zekerder maken. Dit geeft hem weer een voldoening dat hij iets goed doet. als je niks doen is het altijd maar de vraag voor hem.

Over dat uitproberen, het kan ook zijn dat ze zich er een weg in probeert te vinden. Hij is natuurlijk zelf ook zoekende hoe het allemaal werkt. En door hem voor de goede dingen te belonen bevestig je de goede dingen alleen maar

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:04

Had ik ook hoor! Al schrok mijn paard niet zo snel. Meer dat hij gewoon altijd braaf voorwaarts was met wandelen aan de hand, maar als ik dan op hem ging zitten, snapte hij gewoonweg niet dat hij dan ook door kon blijven lopen.

Neem iemand mee als je gaat wandelen, en ga er dan eens halverwege een stukje opzitten, terwijl de ander er naast blijft lopen, Komt vanzelf. Hij moet gewoon nog sterker worden, en vooral snappen wat de bedoeling is. Volgens mij ben je goed bezig, het kwartje valt vanzelf!

Boutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 17:04

Al die dingen doe ik al hoor en hij boekt ook best vooruitgang, hij krijgt ook de tijd om het in zijn tempo te doen want het is echt nog een kleuter soms.
Ik vroeg me gewoon af of dit iets is wat veel voorkomt bij jonge paarden (verschil tussen er naast/er op) of dat dit iets typisch voor hem is.

Xanthe

Re: Herkennen jullie dit? Overgang grondwerk-rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:10

Nah.. ik heb het ook.. en mijn paard is toch echt 13
Aan de hand alles goed, wel eens wat schrikkerig maar blijft altijd bij me, maar onder het zadel is alles ineens veel enger.. Ik heb altijd het idee dat het gewoon een idee is dat je er dan niet bent en dat ze er zeg maar alleen voor staan.. ofzoiets! Wat ik altijd doe ik zodra ik merk dat hij kijkerig wordt, meteen geruststellen, zodat hij weet dat ik er wel ben.. moet zeggen dat het (soms) aardig helpt

lOttiiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:09

Wat bedoel je met grondwerk?
daar heb je vele dingen van namelijk. Hoe zwaar is het en hoelang doe je het? Wat doe je?

Boutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 22:59

Ik doe van alles met grondwerk, en alles kort.
15 minuutjes longeren maximum, 15 minuutjes vrij longeren/spelen, leren wijken voor druk (beetje parelli-achtig), clickertraining, voetballen, eens 30 cm vrijspringen, enge dingen gewoon worden en bewust leren aanraken of zo, aan de hand wandelen, ...
Of eens gewoon op de weide op zijn rug springen voor vijf minuutjes terwijl hij niks hoeft, alleen maar grazen (kan hij meteen wennen aan het veranderde evenwicht met mij er bovenop),...
Het grote verschil met rijden is denk ik dat hij me niet ziet om op terug te vallen als het eng wordt, of dat hij denkt zijn gang te kunnen gaan als ik niet zichtbaar op de grond bij hem ben (zo kan hij soms plots besluiten maar om te draaien en naar huis te galoperen ed).
Veel belonen helpt. En als ik mijn dochter op haar ponietje kan volgen met hem lukt het ook al veel beter.
Maar wat hij nog niet geleerd heeft is op mij te vertrouwen als hij me niet ziet. Zal wel komen met de tijd, maar ik vond het gek dat het zo'n verschil maakt...
Bij reeds ingereden paarden had ik het meestal zo dat eens ze enge dingen aan de hand ok vinden, het onder het zadle dus ook wel kon, eens ze aan de hand luisterden ze het onder het zadle ook wle deden. Met hem is dat dus totaal anders, verrassend, leuk, spannend en vooral heel leerrijk .

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 01:03

Bontje wat ik nu aan het inrijden ben is op de grond een behoorlijke stoere domiante knul....tot hij me dus kwijt is en ik erop zit.

Dan kruipt hij in elk persoon wat in de bak staat want alles is toch zo verschrikkelijk eng

Geen idee wat ik er extra aan zou kunnen doen, neem ana dat het gewoon allemaal erg vreemd voor hem is en laat hem gewoon rustig wennen, mijn haf had daar met inrijden helemaal geen last van, 1 bonk zelfvertrouwen.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 10:20

Ik heb het juist andersom Paard is erg schrikkerig als ik naast d'r loop en heb nauwelijks controle (ze is dan ook wel 10 cm groter..) Maar als ik erop zit is er niets aan de hand en heeft ze over vertrouwen in en heb heel veel controle over d'r..

Boutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 10:38

Ha Sily, heel herkenbaar . Mijn hafje is ook heel stoer op de grond en ook eerder dominant. Dat je zegt dat hij je kwijt is als je er op zit, wel, dat gevoel heb ik nu net ook .
Zal wel beteren met de tijd, ouder worden en oefenen zeker...

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:00

Misschien is het een idee om een keer in de lange lijnen te werken met hem. Hij leert ervan sturen en halthouden, je bent uit het zicht, maar hij heeft geen last van zijn evenwicht. Je leert hem dus al een heel aantal dingen die je bovenop zijn rug ook doet, een soort tussenstap.

lisa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:24

tja er zijn al veel goeie tips gegeven, maar je kan ook best dan heel veel je stem gebruiken, zodat hij weet dat jij het bent, en mss een stukje rijden, afstappen en even met hem aan de hand wandelen, en dan weer stukje rijden? zo afwisselen? mss dat het helpt

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:33

Volgens mij is dit heel normaal gedrag voor een jong paard, hoor. Die van mij deed precies hetzelfde. Dit gedrag slijt vanzelf als ze alles vaker gezien en gedaan hebben.
Soms komt het onzekere gedrag weer terug als ze iets nieuws doen (bijv. alleen het bos in) maar ook dat slijt naar verloop van tijd. Gewoon lekker rustig verder gaan en vooral heeeel veel belonen. Mijn motto is: belonen doe je nooit te vaak en jonge paarden worden er vreselijk stoer van!

Succes!

Boutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 11:17

@Lisa: dat doe ik dus ook vaak, afwisselen werkt inderdaad
@Amable: lange lijnen heb ik nog niet met hem gedaan, dat zou ik eens kunnen proberen, ik heb er alleen niet zo veel ervaring mee en echt bitwijs is hij ook nog niet, beginnen op de weide dus maar

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:31

Je woont niet zover bij mij vandaan, dus je mag wel een keer eerst komen oefenen op mijn fries! Dan heb je het al een keer gevoeld, want het is toch wel net iets anders als erop zitten.

Boutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 11:49

Hai Amable, bedankt voor je aanbod, heb het nu pas zien staan. Zal ik zeker eens doen, maar eerder in het voorjaar denk ik, 't is nu nogal druk met mijn vier kinderen die overal heen moeten (mama taxi fenomeen). Kom ik gelijk wat VD dingetjes bekijken .
Lange lijnen heb ik een keertje gedaan op een dagje in het Balingehof, maar dat was met een andalusiër die alles al heel goed kende. Heel leuk trouwens, maar een driejarige is toch een pak moeilijker. Mijnheertje is ook nog verkouden, soort keelontsteking door een jonge-paarden virus, niets ergs maar hij moet rusten tot de hoest weg is van de veearts.

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:08

Wat vervelend dat hij ziek is joh! Gelukkig dat het niets erg is.

Jauke kent de lange lijnen redelijk goed, maar is natuurlijk ook nog jong. Dus ik denk dat het daardoor wel handig oefenen is, hij moet wel nog begeleidt worden zeg maar... Enneh, uiteraard doen we dan meteen even het eea aan VD! Laat tegen die tijd maar weten wanneer je tijd hebt, ik heb namelijk bijna altijd wel tijd