Oefeningen 5 jarige paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifer

Oefeningen 5 jarige paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 21:54

Ik ben weer druk bezig met rijden (na een blessure) maar betrap me vaak na het rijden erop dat ik zo weinig doe. Het is meestal stap, draf en galop en wat voltes.

Op stal zeggen ze dat mijn paard wat meer los moet laten en dat de speekselklieren losser moeten worden. Verder vind ik zelf dat ik ze veel meer haar achterhand moet gebruiken.

Wat zijn nou goede oefeningen waar ik me tijdens de training mee bezig kan houden, het moet wel een beetje 'spannend' blijven omdat ik wel 5x per week rijd.

lovelynutia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:55

probeer eens wat schoudervoor aan beide kanten worden ze soepel van

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:01

Overgangen rijden, voltes, achtjes, ook altijd leuk. Beetje wijken, schoudervoor... etc

hesterve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 00:12

Ook bij het op de achterhand rijden moet je paard "los "van voren zijn
meer overgangen maken (met je zit i.p.v. alleen met je handen)en meer schakelen in een tempo.

Jimbo

Re: Oefeningen 5 jarige paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 00:15

halsstrekken is zoiezo goede oefening om te controleren of je het paard goed rijdt.
mijn verzorgpaard wordt wel losser van een beetje wijken, a afwenden links en rechts klein stukkie wijken en dan weer vooruit

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:42

ligt eraan wat voor blessure je paard heeft gehad. Sommige oefeningen kunnen nog wat te zwaar zijn....

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 10:44

Dewi schreef:
ligt eraan wat voor blessure je paard heeft gehad. Sommige oefeningen kunnen nog wat te zwaar zijn....

Hij had last van het heiligbeen en van zijn rug door het zadel. De osteopaat heeft hem helemaal los gemaakt en gisteren is mijn nieuwe Daaleman zadel gekomen. De osteopaat is 5 weken geleden geweest.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:57

Heeft de osteopaat nog gezegd dat je beter sommige dingen even moest laten liggen oid?
Nou ja, ik zal wat dingetjes noemen die ik doe als basiswerk, misschien dat je daar wat uit kunt gebruiken:
overgangen en tempowisselingen zorgen sowieso al voor afwisseling, ik probeer sommige dagen bijv. stipt te rijden 3 passen naar voren-3 passen terug-3 passen naar voren etc. en dat is nog niet simpel kan ik je vertellen Ik doe dat eerst in draf, als het paard al wat kan in galop doe ik het ook in galop.
Of slangenvoltes waarbij je steeds als je op de AC lijn komt een volte links en rechts maakt.
Middellijnen en kwartlijnen rijden zonder te zwabberen.
Volte gecontroleerd vergroten of vanuit de volte wijken.
Voltes rijden met afwisselend stelling en contrastelling in draf en galop, waarbij je de buiging constant houdt.
Aangalopperen vanuit stap.
Schoudervoor en halsstrekken is al genoemd.
En verder rij ik gewoon heel veel figuren met variaties: gebroken lijn met volte op X, van hand veranderen met precies op X een overgang, gebroken lijn met overgang op X of net voor en na X, slangenvolte met overgangen op de AClijn, gewoon een beetje spelen met je figuren en je fantasie gebruiken.

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 11:05

Urielle: ik heb nu al 3 weken rustig aan gedaan, dat was haar advies, rustig opbouwen. Maar gisteren liep ze super, maar dan weet ik dus niet zulke 'goede'oefeningen. Ik krijg volgende week ook weer les, moest ook gestopt worden door haar kreupelheid.

_Dunja_

Re: Oefeningen 5 jarige paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:53

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:14

Als het je alleen om de oefeningetjes en figuren op zich gaat, kan een dressuurboek je al aardig op weg helpen.

Maar persoonlijk geloof ik daar niet zo in. Ik vraag me altijd af wat je wilt bereiken met de training die je gaat geven. Waar wil je aan werken? Wat is je doel? Of wat is je thema van die training?

JUIST hiervoor is het zo fijn om een instructeur te hebben, die je kan helpen, kan motiveren en scherp kan houden.

Alleen maar wat figuurtjes rijden kan elk schaap. Maar wordt je er ook BETER van? Ik denk dat dat alleen gebeurt als je weet waar je mee bezig bent, en ook het DOEL van de oefeningen kent.

Want WAAROM zou je bijvoorbeeld schouderbinnenwaarts gaan rijden? WAAROM is een slangevolte zo'n fantastische oefening? En HOE kun je daarop varieren om 'm NOG fantastischer te maken? (denk aan bv tempowisselingen binnen het figuur, of in de boogjes met je binnenbeen nog even een extra pasje omzetten naar je buitenteugel, op het rechte stukje even helemaal rechtstellen, en dan hetzelfde weer in de volgende boog)
Ik kom helaas nog maar zo weinig ruiters tegen die hier over nadenken.....

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:34

Het ligt eraan wat je wil bereiken met je paard meid. Alsji voor de ontspanning lekker rijdt en niet wil trianen voor wedstrijden dan hoef je ook niet bepaalde oefeningen te doen. Als je paard lekker in zijn vel zut dan ga je gewoon lekker rijden. De acjter had activer maken doe je met veel overgangen en tempowisselingen.

Misschien is het goed om dit soort dingen met je instructeur juist te bespreken en dat je als je les hebt aan je instructeur nuttige oefeningen vraagt om zelf te doen.

Als je geen les hebt zou ik dat dus zeker nemen en dan ook speciaal voor wat oefeningen hulp vragen.

En losse speekselklieren is btw een beetje bullsjit, er wordt denk ik bedoeld dat je paard fijner en soepeler in de kaken moet zijn.

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 13:39

Ik ga nu even lekker rijden.

Ik heb verder geen druk van dat ik wedstrijden moet rijden. Maar wil niet altijd hetzelfde rondje rijden, wil ooit wel eens wedstrijden starten.