goeie springtechniek voor beginnend paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

goeie springtechniek voor beginnend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 16:21

hoi

Er werd mij onlangs verteld dat mijn huurpaardje pacha ( pinto X hunter ) eigenlijk een beetje aanleg zou bezitten als springpaard, aangezien er hunter in zit en hij een groot uithoudingsvermogen en veel kracht heeft ... Zelf spring ik zelden want ik ben er ( nog ) niet zo goed in ( ik wil in de toekomst ook springlessen erbij nemen ) Maar ik liet Alison ( alison op bokt ) er eens mee springen en dat ging best goed

Enkele van de foto's zijn waarschijnlijk al eens op bokt verschenen, dus ik beperk me tot slechts 5 foto's of zo ..

Maar wat vinden jullie van zijn springtechniek? Hou er rekening mee dat hij zelden springt en het dus niet echt gewoon is .. Hij is nu 8 jaar en heeft als jong paard nooit veel gesprongen dus hij heeft enorm veel moeite om zijn passen in te schatten. Alle hindernissen zijn vanuit draf genomen. We doen heel veel oefeningen met 2 balken waarin we bv de eerste keer in 3 galoppassen erover moeten, een andere keer in 4 ...

Afbeelding

overbelicht maar wel meest duidelijke van allemaal ..

Afbeelding

hindernis staat op 70 cm en pacha vindt het blijkbaar niet de moeite om zijn benen op te tillen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

vorige keer vonden vele bokkers dat de hindernis er maar 50 cm uitzag dus hier zie je duidelijk dat het wel 70 is. We zijn niet hoger gegaan omdat hij het niet echt gewend is en dan moet je niet meteen hogere hoogtes gaan doen. We zijn ook langzaam begonnen en niet meteen met 70 .. Maar vanaf 80 cm begint hij pas alert te worden en zijn benen keurig op te tillen ...

heeft iemand ook nog tips voor mij om hem te leren zijn passen beter in te schatten voor de sprong in galop ? Alvast bedankt

Groetjes Mieke

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:25

Leuk paardje, je ziet dat hij niet zo vaak springt maar met genoeg oefenen komt dat wel goed.

m_goodluck

Re: goeie springtechniek voor beginnend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:27

misschien een beetje meer doorrijden na de sprong, want het lijkt wel of je paard er niet overheen wil en zijn benen niet op wil tillen. wel een leuke bonte

Perlina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:28

bonitobol schreef:
heeft iemand ook nog tips voor mij om hem te leren zijn passen beter in te schatten voor de sprong in galop ? Alvast bedankt

Ik denk dat je met een galopbalkje voor de hindernis al een heel eind komt.
Vind het springen er wel goed uit zien. Groot paard trouwens, of niet?

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 16:29

@M_goodluck : ja daar heb je gelijk in, hij heeft weinig respect voor het been dus moet je hem heel goed drijven maar van mijn instructeur mag ik niet juist voor de sprong nog eens bijtikken/been geven omdat pacha de neiging heeft om op dat teken te wachten vooraleer hij springt. Het is dus echt wel drijvendrijvendrijven op een paar meter voor de sprong, maar meestal beginnen we pas met springen als we hem in dressuur al een half uurtje lekker actief aan het lopen hebben

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:32

Een paard is met aanleg voor springen geboren en de techniek zit er grotendeela al in maar kan wel verbeterd worden.
Op de foto's is ergenlijk slecht te zoen of het paard goed springt. Het moment is eigenlijk net te laat of te vroeg.

De laatste foto is eigenlijk helemaal een slecht voobeeld met een achterblijvend en hangend voorbeen. Toont weinig bascule dus sja het is moelijk te zeggen.
Kan zo zijn dat hij opp een andere foto zich wel heel goed toont.

Afstanen is een kwestie van oefenen en lijntjes sprijgen en inderdaad het werken met balken. UIteraard kan je je paard helpen om voor hem makkelijke afstanden te bouwen.

Als hij graag ruim gallopeert dan bouw je wat ruimer en als hij juist heel kort is kan je wat krapper bouwen.
Moet best wel goedkomen met je paard

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 16:50

@riant: ja ik begrijp wat je bedoelt, dank je voor je reactie

Wanneer zou de foto ongeveer gemaakt moeten worden dat je een goed beeld krijgt?
De laatste foto was de voorlaatste sprong en pacha begon het duidelijk beu te worden ... Maar ik denk dat hij dat meestal niet geeft want op deze foto viel het me ook op

@perlina: inderdaad, dat doen we tegenwoordig ook .. Zal van zodra het mooi weer is springfoto's maken mét het balkje want dat is inderdaad een goeie hulp.

Maar zoals ik al zei : we leggen bv1 balk en een hindernisje en dan proberen we zo de galopsprongen te doseren en verhogen we de hindernis ene beetje

Het paard is 1m72 groot

Dankje voor je reactie

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:14

Veel oefenen zou ik zo zeggen en hem proberen actief naar de sprong toe te rijden

Mendi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:19

Je kan ook een paar drafbalken ervoor leggen zodat hij mooi in cadans op de hindernis af draaft.
Leuk dat je springt met hem! Ik spring ook met mijn bonte (heb ik helaas geen foto's van want wij springen binnen en dat is moeilijk vast te leggen).

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 17:20

@nandoman : op welke afstand leg jy jouw calavaletti's ? Heb telkens moeite met de juiste afstand te vindne voor pacha.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:29

Het goede moment om een foto te nemen is op het moment dat je paard net zijn achterbenen van de grond haald.
Als ik deze foto's zie denk ik niet direct aan een paard mer veel springaanleg. Ik vind wel dat alle maarden kunnen springen en zeker op de hoogte wat je daar laat zien! Of de techniek van het paard goed is is een tweede.
Een paard met een goede springtechniek heeft op het moment dat hij opspringt zijn voorvoeten tegen de buik aan!!!!

Afbeelding

Een hunter springt echter vaak vierkanter. (in the box noemen ze dat geloof ik) daarvoor kan je je eerste foto als voorbeeld nemen. Dit komt omdat een hunter gebruikt wordt in de cross en daarbij met grote vaart over een hindernis moet die vaak niet zo hoog zijn en niet zo technisch zijn als de hindernissen in een springparcours. Het met de schoft omhoog springen kost meer tijd en energie.

Afhankelijk wat voor springen je er mee zou gaan doen heeft je paard dus goede techniek of juist niet!!

Je kan prima met je paardje gaan springen en ook zeker in de sport. Echter vanaf deze foto's gezien vind ik niet dat hij natuurlijke aanleg heeft voor een goede techniek!!

Wat tips betreft. Ga niet teveel tellen naar de sprong toe. Je moet al behoorlijk wat ervaring en aanleg hebben wil je een paard precies bij de sprong kunnen rijden. Goed voorwaarts rijden is het belangrijkst en met het paard meegaan ipv er vooruit gaan. Wachten tot ie zelf springt.

Altijd een grondbalk gebruiken en als je wil een drafbalk op 1,5 meter of een galopbalk op 3 meter.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 17:39

@oosterhoff: heel erg bedankt dat je de moeite nam om de uitleg te doen
Even ter zijde: ik vond ook niet van: 'waaw pacha kan goed springen' maar een mevrouw zei met dat terloops en ik dacht van: ' dat kan ik eens vragen, is altijd wel leuk'

Ik vind dat je 100 % gelijk hebt dat een paard altijd "goed" springt op die hoogte .. Maar soms zie je toch echt paarden die hun rug totaal niet gebruiken of de hals helemaal opkroppen en zo, maar dat kan natuurlijk ook aan de ruiter liggen ??

Mag ik als besluit uit je bericht halen dat een hunter voornamelijk op crossen goed presteert maar niet zozeer in de hoge parcours ?

En ik was niet van plan om heuse parcours te gaan springen maar was gewoon een tikkeltje nieuwsgierig

Nogmaals: erg bedankt voor de reactie.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:07

Citaat:
Het goede moment om een foto te nemen is op het moment dat je paard net zijn achterbenen van de grond haald.
Als ik deze foto's zie denk ik niet direct aan een paard mer veel springaanleg. Ik vind wel dat alle paarden kunnen springen en zeker op de hoogte wat je daar laat zien! Of de techniek van het paard goed is is een tweede.
Een paard met een goede springtechniek heeft op het moment dat hij opspringt zijn voorvoeten tegen de buik aan!!!!

mee eens. Als ik de foto's zo zie vind ik niet echt dat ie veel aanleg heeft voor springen. Kan misschien nog wel beter worden, mijn paard sprong in t begin heel slecht (had nog nooit gesprongen) ze heeft nu vaker vrij gesprongen en vind dat ze nu ineens wel aanleg heeft voor springen. Gewoon blijven oefenen en goed voorwaarts houden.

NathalietjeB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:13

ik ben t eens met wat er gezegd is...zoals je paardje nu springt ziet t er niet naar uit dat t spring aanleg heeft t laat de beentjes bungelen omdat ze niet weet wat ze ermee aan moet denk ik...
ik zou t gewoon vaker oefenen

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 19:44

buster4ever schreef:
ik ben t eens met wat er gezegd is...zoals je paardje nu springt ziet t er niet naar uit dat t spring aanleg heeft t laat de beentjes bungelen omdat ze niet weet wat ze ermee aan moet denk ik...

Ja, paardje heeft eigenlijk op jongere leeftijd nooit gesprongen waardoor het nu moeilijker is ..

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:07

bonitobol schreef:
buster4ever schreef:

Ja, paardje heeft eigenlijk op jongere leeftijd nooit gesprongen waardoor het nu moeilijker is ..

Alle paarden kunnen springen. in het wild zit er niemand op zijn rug en springt hij ook over dingen heen. Dat hoeven we ze niet te leren. De mate waarin ze kunnen springen verschild wel heel erg en ik denk dat jouw paardje heel erg zijn best moet doen voor een B-parcourtje. Hij tilt zijn benen niet op, basculeert niet en is niet aan het been.....

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 20:10

@kris25: Met de juiste instructeur en begeleiding zou dit paard het wel kunnen. Paard springt heel makkelijk en heeft ook nog nooit geweigerd.

Hoe hoog is B-parcours dan wel ?
Wat is basculeren?

Arielle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:13

proberen je paard iets meer bij elkaar te houden,
zodat ze niet zo lang word..
als je dan een beetje bij drijft zal het allemaal een stuk beter gaan..
maar het ziet er verder netjes uit hoor

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 20:44

Arieskuh schreef:
proberen je paard iets meer bij elkaar te houden,
zodat ze niet zo lang word..
als je dan een beetje bij drijft zal het allemaal een stuk beter gaan..
maar het ziet er verder netjes uit hoor

jaa dankje

sachkeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:36

ja inderdaad,het ziet er netjes uit!mar je lijkt erg fijn tegenover je paard.of lit het aan de foto..wel grappig zicht..verder echt mooi!

sachkeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:41

hij lijkt ook erg rustig te springen,of is dat een gedacht ?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 00:13

basculeren wil zeggen dat je paard netjes uitvouwd van achter als hij boven de sprong zit. Hierdoor raakt een paard geen balken met de achterbenen.

Overigens dat het op die foto zo mooi zou zijn omdat het zo hoog is bedoelde ik niet te zeggen. Een getalenteerd paard zal bij de eerste de beste keer dat hij over een sprongetje gaat ook op die manier springen. dat kan zelfs een grondbalkje zijn.

Een hunter is inderdaat beter in de cross dan in het normale springen. Als iemand een hunter vraagd dan wil hij juist geen paard wat de benen optrekt. Dan wil hij een paard wat, als je het van de zijkant zou zien, een doosje maakt met de voor en achterbenen. Ofwel met zijn voor en achterbenen haaks naar de grond!!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:20

bonitobol schreef:
@kris25: Met de juiste instructeur en begeleiding zou dit paard het wel kunnen. Paard springt heel makkelijk en heeft ook nog nooit geweigerd.

Hoe hoog is B-parcours dan wel ?
Wat is basculeren?

Ik geef iemand les met een fries, daar maken we af en toe ook een sprongetje mee, die springt ook makkelijk en weigerd ook nooit, maar dat wil niet zeggen dat het een goed springpaard is.

Een B-parcours is één meter tot 1,10 m.

@Oosterhoff; Basculeren is het rond maken van de rug boven de sprong. Een paard kan super basculeren, maar wel een achterbeen laten hangen en dus een balk meenemen....

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:33

ik heb niet alle reacties gelezen, maar op de foto' zie ik een paard wat traag springt, met weinig ruggebruik
benen worden amper ingevouwen, maar het is ook maar een lage sprong.
wat goed voor zo'n paard is, is onder begeleiding in-uitjes te gaan springen, zodat hij vlugger word op de sprong, en meer over de rug leert lopen.

ook met dressuur moet je proberen hem sterker te maken in de achterhand, en vlugger voor het been.

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:36

Ik zie weinig tot geen springaanleg.
het lijkt net dat ie er niet over heen komt, meer doorrijden!
en ook een ongelijk voorbeen.
Maar ik vind je paard wel leuk hoor!