Zwaaiende staart!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bramblerose

Zwaaiende staart!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 12:52

Mijn paardje (merrie) is nogal van het staart-zwaaien.
Ik weet dat zij dressuur moeilijk vindt (kan zich moeilijk ontspannen) en dat ze ook wel wat problemen in de rug heeft (geen commentaar, wordt aan gewerkt).

Nu lees ik wel eens commentaar van jury op protocollen: onrustige staart of wat dan ook. Maar dan vraag ik me toch af:

Wat kun je daar als ruiter nou precies aan doen (naast behandeling aan rug)?

Wie kent dit probleem ook?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:54

Ja hou op schei uit, ik krijg constant te horen dat ik verzet heb omdat mijn merrie echt heel veel staartzwiept. Bij elk contact met bit of been zwiept ze.

Niks aan te doen.... Proberen de irritatiegraad zo laag mogelijk te houden en gewoon te negeren. Staartzwiepen kun je niet 'afstraffen' of corrigeren...

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 12:59

Toch gek, want mijn merrie (en jouwe waarschijnlijk ook) loopt soms heerlijk ontspannen en dan toch... dat gezwiep erbij. Zou het ook iets vrouwelijks zijn?

Ik straf het ook zeker nooit af, negeer het eigenlijk gewoon.
Weet je, met buitenrijden doet ze het nooit!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:04

O die van mij wel, in het bos wordt net zo veel gezwiept als in de bak. Maar ook tijdens het poetsen, of als een ander paard haar aankijkt, op de wei als er iemand voorbij loopt etc.

Geen idee of het een merrie-iets is. Onze ruinen doen het inderdaad allebei niet, dus 't kan....
Lichamelijk is er geen oorzaak voor, 't is bij Milena echt een irritatie-iebeltje. Alles wat haar stoort (en dat is veel), krijgt een boze blik, platte oren en een zwiep....

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 13:06

haha, tja... ik durf het bijna niet te zeggen *maar doet het toch, want heeft er zelf ook zo een*: pismerrie!

Verona heeft ook altijd wat aan te merken op andere paarden!! Oren plat etc. Alleen die staart is echt het rijden (en dan vooral dressuur) in de bak.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:12

De jonge merrie waar ik nu op rij heeft ook een handje weg van het staart zwiepen. Naar mijn idee heeft het toch wel een klein beetje in mijn zadel gelegen (die overigens nu is opgevuld; het zwiepen van de staart is stukken minder daardoor). Ook kon ik een duidelijke reden vinden voor haar gezwiep. Ze was tegen het been; zodra ik mijn been/spoor erin deed kreeg ik geen reactie maar wél een zwiep met de staart (en zelfs een periode een trap na). Wat bij mij heeft geholpen was in eerste instantie het paard aan mijn been te krijgen. Ten tweede heb ik geleerd mijn beenhulpen wat te verfijnen en zo min mogelijk de spoor te gebruiken.

Kath_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:32

die van mij zwiept ook non stop, ook in de winter op stal

bij ommige paarden is het gewoon een gewoonte, zoals bij die van mij, fysio en alles is geweest..

en ik denk dat je er verder niks aan kan doen

Wat ik wel is doe op stal (Als ik wer die staart in me bek heb gekregen) dan 'sla' ik op warde staart begint, dan houdt ze hem even stil verder heb ik er nog niks op gevonden..

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:31

Dit soort paarden (vaak toch wel merries) hebben een iets lagere irritatie grens (soms ook geen grens ) en zwiepen dus ook vaak. Ik had ook zo'n merrie die om het minst of geringste met staart aan het zwiepen was, voornamelijk tijdens het rijden. Gaf je been, vroeg je iets door enz. dan ging de staart als luid protest de lucht in. Mijn merrie had nergens last van en liep in het Z, zowel springen als dressuur. Is helaas niets aan te doen...

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 14:50

Fijn om te weten (eigenlijk niet) dat het dus idd ook gewoon irritatie kan zijn... Dus niet direct overal wat achterzoeken... Thanx

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:59

Het kan natuurlijk wel duiden op een rugprobleem, tandproblee, niet passend zadel enz. Maar bij 99% van de merries is het gewoon een kwaaltje!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:04

Met de staart zwaaien wordt wel gezien als verzet bij jury´s, vandaar het commentaar. Maar ja, sommige paarden hebben zoals hierboven genoemd een zeer lage irritatiegrens. Denk niet dat het zwaaien met de staart altijd maar genegeerd moet worden, oorzaak hiervan zoeken kan geen kwaad. Als blijkt dat het alleen met rijden is, even bij jezelf nagaan of je haar met eentonige oefeningen verveelt of dat je paard wat afwisseling nodig heeft. Maar als je merkt dat ze het altijd doet, ook op stal of vrij in de wei.. Misschien dat je paard het zichzelf als soort gewoonte heeft aangeleerd ofzo.

Hoe en of je het kan afleren zou ik niet weten, kan me in ieder geval geen manier indenken die zou kunnen werken..

Lusitano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:08

Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat een losgelaten dragende en meedeinende staart wordt gezien als een teken van losgelatenheid en ontspanning door het lijf.
Een zwiepende staart als verzet, en als het als zodanig ook bedoeld wordt door het paard moet je verder trainen.

nicolietje

Re: Zwaaiende staart!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:09

hoi,
Ik heb een paard gehad die dat ook aardig kon. Mij vertelde ze wel eens dat ze probeerde meer balans te vinden door me te staart te zwiepen...
Heeft hij het ook als iemand anders hem rijdt?

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 15:15

Ja ze heeft het erger als iemand anders rijdt.
Wslk omdat ik haar beter op ontspanning kan rijden.

En als reactie op andere tips: ze wordt erg veelzijdig gereden, ook in het dressuurwerk. Ze heeft wel wat stijfheid in de rug, dus kan sommige dingen moeilijker vinden. Ik zeg dus niet dat ik blij ben dat het niks hoeft te betekenen, want oorzaken zijn er altijd en daar wordt aan gewerkt, maar soms zoek je teveel naar een oorzaak terwijl het ook irritatie kan zijn (ze doet het ook op het been bijv, terwijl ze wel goed voor been is)...

Woogy

Re: Zwaaiende staart!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:18

heel veel paarden zwiepen met de staart omdat ze het niet naar hun zin hebben. Er kan ze lichamelijk iets dwars zitten het tuig kan niet lekker zitten de bodem kan ze dwarsbomen en natuurlijk ook gewoon geen zin hebben in de bezigheid die ze moeten verrichten.
Mijn paardje gebruikt d'r vlaggetje alleen als ze beestjes op d'r lijf heeft en als ze het ergens niet mee eens is.

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:44

Die van mij doet het ook, omdat ze dan onrustig is en gespannen is. Als ze eenmaal ontspannen loopt doet ze het niet meer.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:30

mijn paard deed het ook heel erg toen ik haar kocht. Nu ik opnieuw ben begonnen (na de diagnose KS) is dit echt al zoveel malen verbeterd!

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 21:36

Misschien ben ik blond, maar KS?

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:17

kissing spines

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 22:18

Ojeetje, dat is wel ernstig toch? Heb niet zoveel ervaring mee. Mijn paardje heeft een probleem met haar rechterheup, maar gaat al een stuk beter...

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:48

Mijn paard is ook een staartenzwieper! soms heel irritant, maar ja niets aan te doen. Ze heeft het altijd al gedaan. Het is bij mij vaak een beetje protest voor het been, of gewoon protest dat ze een stap vooruit moet doen

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 00:06

Paard welke ik reed was ook staartzwieper (overigens een ruin)...paard wat niet echt stond te popelen om aan het werk te moeten. En vooral wanneer ik m aantikte met de zweep of als protest op het been! Stoorde me er op het laatst niet meer aan, stoorde me meer aan het feit dat hij totaal geen zin had om zich uit te sloven voor mij, maar liever zijn eigen kwakkelgangetje aandeed, dus je bleef maar bevestigen....