welsh x arrabier angst voor iemand op zijn rug

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marthine

welsh x arrabier angst voor iemand op zijn rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 21:55

ik verzorg een welsh x arrabier en is erg bang als iemand op zijn rug gaat zitten.
dan rent hij weg of stijgert hij om van je af te komen.
ik heb duidelijk gemerkt met op rug hangen enz heel bang is
ook met dingen die hij eng vindt bvb het bit enz stijgert hij.
vandaar ook de conculusi van bang als ik er op hang of gaat zitten.
hij is al 6 jaar oud
en is al ingereden volgens de oude eigenaren!
voor de rest spring hij super enz loopt netjes in krul als je het hem vraagt.

wat kan ik het beste doen om hem van zijn angst af te helpen?
bij een zadel opleggen no problemo
maar zodra er iemand op gaat hangen of zitten
is hij druk en panniekerig gaat ook draaien om zijn as.

wat kan ik er het beste aan doen om het minder bang te maken.
hij is ook niet bang of schuuw voor mensen en eigenlijk vindt ik dat best vreemt
hij komt smorgens als ik de weiland binnen komt altijd luit hinekent naar me toe

heeft iemand astu tips ?

groetjes marthine

ps. sorry voor lange verhaal

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:08

Je weet dus niet wanneer hij is ingereden?
Want misschien is hij daarmee verpest, of heeft hij zijn rug bezeerd doordat ze er te vroeg op zijn gestapt.
Heeft hij last van zijn rug?
Je kan proberen met je hand over zijn rug te wrijven en dan een beetje met druk.
Meestal merk je dan wel of ze last hebben.
Maar ik zou voor de zekerheid zijn rug laten nakijken, want als dat niet goed is kun je er ook niet opstappen.
Ik denk ook écht dat dat het probleem is!
Ik hoop dat het opgelost kan worden!
En anders kan het misschien ook nog zo zijn dat het paardje jonger is als gedacht wordt, of helemaal nog niet zo goed ingereden!
Maar ik zou dus als eerste zijn rug na laten kijken, heel belangrijk!

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:36

Ik zou eerst medische dingen uitsluiten, zoals last van zijn rug?benen?tanden?, inspecteer op wondjes bij de singel of zadel plek bijv.

ga helemaal terug naar de basis. Nieuw vertrouwen winnen. Het is niet zo gek als ze je niet op je rug laat, ze voelt zich waarschijnlijk bedreigt, onzeker of aangevallen. Het is immers een plek waar ze je niet vandaag kan bijten/schoppen bij wijze van.

Verdiep je wat in het grondwerk/NH en ik zou als ik jou was even stoppen met rijden.

Nu ervaart hij het rijden met iets negatiefs, maar als jij continu de gene bent die toch iets van hem verlangt qua rijden associeert hij jou straks met negativiteit.

Als je opnieuw begint, begin dan ook echt bij het begin. Ga oefeningen doen zoals volgen/leiden, maak veel contact met zijn lichaam en leer zijn lichaam kennen door veel aanraken. Ga wat grond werk doen zoals achterwaarts door middel van jou lichaamsbewegingen, of wijken voor druk en dat soort dingen. Beloon hem vooral veel en laat zien dat het niet erg is om samen dingen te doen. Straf hem niet voor het geen dat hij niet bereden wil worden. Maar beloon hem om het geen wat hij doet (al is het voor jou de normaalste zaak van de wereld). Maak je paard vertrouwd met de omgeving en met dingen (bijv. enge opstakels en rare dingen zoals paraplu's) En dan ook weer straf hem niet voor als hij het eng vind, maar beloon hem als hij intresse toont en eraan ruikt etc.

Op deze manier win je het vertrouwen en zal hij jou als leider gaan. Dus de gene die hij kan vertrouwen en geen angst hoeft te hebben.

Als je dit allemaal op een vriendelijke en goede manier hebt bereikt ben je al een heel eind. Ik zou het zadel en hoofdstel even achter wegen laten. maar oefenen aan het halster. Neem een ton mee de bak in en zet deze naast je paard en ga er op staan zonder nog maar het idee te hebben om er op te gaan zitten, en streel hem over zijn rug etc. Doordat hij geen zadel en hoofdstel om heeft zal hij de associatie minder leggen op het rijden, maar zal jou moeten gaan vertrouwen uit een andere positie. Als je dit bereikt hebt dan kun je langzamer hand meer druk gaan uitoefenen tot dat je er helemaal op zit en dan zonder zadel en hoofstel. Als je dit eng vindt kun je het bijv. met zijn tweeen doen zodat iemand kan ingrijpen als het niet goed gaat.
Mocht het niet goed gaan, ga dan gewoon weer een stapje terug, maar ga niet net zolang door tot dat hij het wel doet want dan zal hij het de volgende keer helemaal niet meer doen.

als je er eenmaal op zit met alleen een halster kun je weer langzaam gaan uitbreiden. en dit met veel belonen.

Zo bereik je op een paard vriendelijke manier en een vertrouwde manier. met afdwingen bereik je alleen maar stress en frustratie.....succes ermee misschien heb je er wat aan.

marthine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 14:37

harstike bedankt ik denk echt dat ik hier wat aan heb.
alleen ton vehaal gaat niet lukken 1. we beschikken jammergenoeg niet over een bak
2.hij kan niet stilstaan als je naast hem staat
ik ga me is in NH verdiepen ik denk dat inderdaat vetrouwen ook groote ros speel
ik zal proberen om julie op de hoogte te houden

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:41

Als je er een maal goed en wel op zit, wat doet hij dan?

marthine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 14:58

weg rennen,draaien & als hij bit in heeft stijgeren (hij is al x achterovergeklapt)

ivb met draaien en bit dacht ik dat hij miss western ingereden is??
mogelijkheid??

maar hij springt ook aan de hand hoog voor mij dea

dus ik weet het niet meer

vandaar dit topic maar kheb het idee dat hij ook gewoon doods bang is als je op hem gaat zitten
groetje
Laatst bijgewerkt door marthine op 20-12-05 15:07, in het totaal 3 keer bewerkt

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:00

Maar je schrijft ook dat hij super springt en makkelijk in de krul loopt?

marthine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 15:09

jah aan de hand springen
en gwoon als je hem vraagt aan het halster in de krul gaat hij gewoon
maar dan sta je er naast hea

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:40

Waarschijnlijk is dit paardje dan echt niet (goed) zadelmak gemaakt en beleerd en zul je onder goede begeleiding helemaal opnieuw meoten beginnen...

marthine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 15:56

okj ik ga ulp vragen aan een intructrise hopelijk wil zem helpen met opnieuw inrijden