iemand ervaring met de chambon?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jacomijn1

iemand ervaring met de chambon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 21:49

Ik kan er niet zoveel over vinden op site, maar heeft iemand ervaringen met het rijden met een chambon?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:57

Hey Jacomijn!
Ik gebruik hem alleen bij het longeren, door de druk op het kopstuk en het bit, wordt je paard gedwongen om voorwaarts neerwaarts te lopen. Zodra hij zijn hoofd omhoog brengt ontstaat die druk.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 00:38

Ik gebruik de gogue (redelijk vergelijkbaar met chambon) met longeren. Rijden doe ik niet met hulpteugels. Wat is je vraag erover?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:51

Prima hulpteugel, echter mijn voorkeur gaat ook uit naar gebruik aan de longe. Echter onder het zadel ook goed inzetbaar.
Maar wat is je probleem?

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:37

Hoi,

De chambon lijkt wel een beetje op de gogue. De chambon wordt vastgemaakt tussen de voorbenen gaat dan door een ringetje aan het kopstuk en wordt vastgemaakt aan het bit. Bij de gogue is dit hetzelfde, maar i.p.v aan het bit vast te maken gaat deze door het bit terug tussen de voorbenen. Doordat deze teugel meer rond loopt wordt er meer ruggebruik van het paard gevraagd.

ik heb wel eens een gogue gebruikt met het rijden. Mijn paard zette bij de vorige eigenaar zijn rug vast en liep hoog met zijn hoofd. Nadat hij losgemaakt is door de fysio longeer ik 2x per week een half uurtje met de pessoa (nog steeds). Met het rijden gebruikte ik in het begin een gogue. Omdat hij moest leren voorwaarts neerwaarts en lekker over zijn rug te lopen. Zelf ben ik niet zo weg van rijden met hulpteugels, maar dit heb ik in overleg met mijn instructeur en met de fysio gedaan. Hij staat zo afgesteld dat hij met zijn hoofd ruim voor de loodlijn kan lopen zonder dat hij druk in zijn mondhoeken en achter zijn oren voelt. Mijn paard liep er lekker mee en inmiddels rijden we zonder gogue. Ik vind het een goede hulpteugel, zolang je paard goed aan het been is en je er goede instructie bij krijgt. Het is ook de bedoeling om uiteindelijk zonder gogue of chambon te rijden.

nicolietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:13

Ik heb hem ook gebruikt, eerst alleen bij het longeren later ook bij het rijden. het stimuleert echt het ruggebruik. En ze liep veel lekkerder, ook zonder chambon later...

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:15

Wat is eigenlijk het voordeel van een chambon tov een gogue ?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:13

Bij een chambon leert het paard voorwaarts neerwaarts te lopen en bij een gogue wordt hij iets ronder ingesteld.

jacomijn1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 22:21

Hoi,

Ik doe iets fout denk ik wan t ik krijg geen meldingen in mijn mail box van reacties op mijn vraag. Maar om even terug te komen waarom ik dit vraag: mijn paard is van origine een springpaard, ze kan zich erg sterk maken. Ze is erg voorwaarts. Ze zit vast in de hals. Ze ontspant zich wel, maar is echt niet nageeflijk. Ze kauwt wel op het bit, maar zit links vast.
Doe veel oefenigen met haar om de achterhand te versterken, ook grondwerk. Ik was gewoon benieuwd of deze hulpstukken ook een positieve bijdrage kunnen leveren.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:19

als ze aan een kant vastzit dan helpt dit niet.
ik vind deze hulpteugels goed om een paard te dwingen zen hoofd niet al té hoog in de lucht te steken
dus als hij met zijn hoofd normaal loopt heeft die geen druk, loopt die in de lucht dan voelt die wel druk.
maar het ios niet goed om een paard tot nageeflijkheid te dwingen.

in jouw geval loopt het paard al op de goede hoogte met zijn hoofd, maar geeft die niet na?
in dat geval zal je de hulpteugel zo strak moeten afstellen dat hij gedwongen wordt in de houding te lopen. en dus leren ze niet na te geven, maar wel in een houding te lopen.
uiteindelij kzal hij links nog vaster komen

in uw geval zou ik opteren voor een slof
op die manier heb jij te zeggen of de slog vaster komt of losser komt, kun je zelf inwerken met de gewone teugels, en indien nodig iets sterker met de slof.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 23:06

Ik vind de chambon wel fijn om met longeren al de rugspieren te trainen en te laten ontspannen dus in die zin kan het wel toegevoegde waarde hebben.
V.w.b. het eenzijdig vasthouden zou ik eerder RT even kijken wat je er mee aan kunt (buigingsoefeningen ed) mbv je instructeur dan te beginnen met hulpteugels. Het paard is wel helemaal in orde in de rug?

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 14:31

Een chambon mag je niet met rijden gebruiken !

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 18:04

Waarom niet eigenlijk ?

Goofy44

Re: iemand ervaring met de chambon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 18:36

Het is in bepaalde situaties gevaarlijk voor ruiter en paard als het paard door de ruiter bereden wordt om de Chambon te gebruiken.
Daarom wordt aangeraden om de Chambon niet tijdens het rijden te gebruiken (als het goed is....).

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 23:15

Goofy44 schreef:
Een
chambon
mag je niet met rijden gebruiken !

Onzin.
Hoewel ik de chambon of de gogue alleen met longeren gebruik, kun je er prima mee rijden. Mijn instucteur gebruikt deze hulpteugel bij jonge paarden (springstal). Er mee springen doen ze niet, maar wel balkjes lopen. Stimuleert het ruggebruik.
Bij verkeerd gebruik kan het paard omhoog komen, maar dat kan net zo goed aan de longe gebeuren. Elke hulpteugel moet met beleid gebruikt worden. En daarom is het beter dat de meeste mensen geen hulpteugels gebruiken tijdens het rijden.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:20

germie schreef:
Goofy44 schreef:
Een
chambon
mag je niet met rijden gebruiken !

Onzin.
Hoewel ik de chambon of de gogue alleen met longeren gebruik, kun je er prima mee rijden. Mijn instucteur gebruikt deze hulpteugel bij jonge paarden (springstal). Er mee springen doen ze niet, maar wel balkjes lopen. Stimuleert het ruggebruik.
Bij verkeerd gebruik kan het paard omhoog komen, maar dat kan net zo goed aan de longe gebeuren. Elke hulpteugel moet met beleid gebruikt worden. En daarom is het beter dat de meeste mensen geen hulpteugels gebruiken tijdens het rijden.

Hier ga ik helemaal in mee!!! Zolang de chambon of gogue voor het juiste doel en met beleid gebruikt wordt is er niets aan de hand! Ik heb zelf onder deskundige begeleiding een tijdje met gogue gereden.

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:40

Met een gogue mag je wel rijden met een chambon niet. Je kan met beide rijden dat is een ander verhaal. Dat dit ook gebeurt, ligt voor de hand. Als je echt wilt begrijpen waarom gogue wel en chambon niet, zou je je ook in dit onderwerp kunnen verdiepen. Ik zou niet blindelings op het voorbeeld van anderen afgaan. Suc6 verder.

Goofy44

Re: iemand ervaring met de chambon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:35

De Chambon is bedacht begin 1900, de Gogue in 1949. De namen van de hulpteugels refereren naar de namen van hun "uitvinders".

Als het paard zijn hoofd omhoog brengt en de rug wegdrukt, geeft dit het paard een storende druk in de mond en achter de oren. Gaat het paard met het hoofd voorwaarts-neerwaarts dan vindt het paard zelf een mogelijkheid om deze hinderlijke druk te ontwijken. Omdat de hals omlaag gaat, volgt hierop een blijvende ontspanning. Daarbij kan het paard de hals volledig strekken, iets wat we nastreven.

De Chambon heeft twee nadelen t.o.v. de Gogue. 1. Bij het omhoog brengen van het hoofd ondervindt het paard een plotselinge druk in de mondhoeken. Deze druk werkt tegengesteld aan de druk achter de oren. 2. Als het paard de hals strekt, gaat de aanleuning verloren. Bij de Gogue wordt dit opgelost door de hulpteugel door de trensringen terug te laten lopen naar het borststuk. De Gogue geeft bij het omhoog brengen van het hoofd een achterwaartse druk op de lagen. Bij het strekken van de hals blijft de verbinding met de mond in stand en leert het paard aanleuning te zoeken. Daarnaast kan de hals met het hoofd dalen en deinen, daarbij onderhoud de trens een elastische verbinding. Dat is precies wat we met de ruiterhand ook willen bereiken. De hulpteugel die ik verkies boven de Chambon is de Gogue als je dan toch een hulpteugel moet gebruiken.