Oeps, teugels kwijt!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariss

Oeps, teugels kwijt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 20:26

Hallo,
Kan iemand me misschien helpen? Mijn vaders paard Janno (ook wel Janneman genoemd) is een ontzettende knuffel en super lief. Ik rijd weleens op hem en vaak trekt hij de teugels uit mijn handen. Soms is hij helemaal ontspannen en dan in een keer woeps ben ik de teugels kwijt. Ik vind dit heel vervelend is er misschien iemand die kan helpen?
Groetjes Marissa en lebber van Chinty en natuurlijk Janneman

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:00

Bij ons op stal hebben ze een lus aan de voorkant van het zadel gemaakt, waar de teugel door heen gehaald wordt. Je hebt vaak aan iedere kant van je zadel vlakbij de boom een ringetje zitten. Dit omdat we jachten rijden en soms moet je afstappen en je paard even alleen laten staan (zijn ze enorm gewend) en dan kan hij niet in zijn teugel gaan staan

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:42

als je verder geen rijtechnische problemen hebt (zoals problemen met tanden/rug etc). dan kun je als hij dit weer doet je stem wat verheffen, zodat hij gaat opletten. Misschien helpt het als je hem meer bezig houdt, en doet hij het uit verveling? zorg ervoor dat het geen gewoonte wordt, want als het eenmaal een gewenning is krijg je het er lastiger uit. Corrigeer hem met je stem als hij dit doet en beloon hem als hij het daarna goed doet (vooral dat laatste niet vergeten!)

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:18

Wat voor teugels heb je?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:50

Ik sluit me weer eens aan bij Kris. Even aan het Bokriempje vastmaken, hoewel ik dat liever even met een PTT-elastiek doe.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:33

Sonja schreef:
Ik sluit me weer eens aan bij Kris. Even aan het Bokriempje vastmaken, hoewel ik dat liever even met een PTT-elastiek doe.

Ben zo blij dat je het zo vaak met me eens bent

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:12

Zorg er wel voor dat je je paard netjes voorwaarts voor je been rijdt. Als hij tijdens die ontspanning de mogelijkheid krijgt om terug te komen, omdat je hem bv minder been geeft om voorwaarts te rijden.. Kan hij er een gewoonte van maken om daaropvolgend uit zichzelf te besluiten dat ie zijn hals wil strekken. Af en toe halsstrekken is niet erg, maar alleen als jij het wil. Misschien wat stelling rijden en dergelijke dat je wat meer van hem vraagt en je zijn aandacht bij jou en de oefeningen houdt.

Teugels vastzetten ben ik eigenlijk niet zo´n voorstander van (zit tussen me oren, want waarom kan ik niet uitleggen ), maar het uiteinde van de teugels vastmaken zoals voorgesteld kan je nog wel eens helpen. Niet zozeer tegen het uit je handen trekken van de teugels door je paard, maar zeker als hij deze tot stofzuigens toe mee wil nemen met zijn neus naar de grond..