Hoe een paard opgericht laten lopen? en voorwaards krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

X_Beatle_X

Hoe een paard opgericht laten lopen? en voorwaards krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 14:52

Sins kort heb ik weer een verzorgpaardje en paar dagen geleden heb ik een beetje gekeken wat hij kon ik merkte al gauw dat hij ze baasjes in de maling neemt.
En hij veel meer kan dan ik eigelijk gedacht had en zijn baasjes ook die zaten ook tekijken van hun.
Hij liep ook lekker naar beneden en sommige stukjes voelde ik dat hij ook wel opgericht liep en beetje onder me begon te springen.
Ik kan niet goed uit leggen maar misschien weten jullie wat ik bedoel nu vraag ik me af hoe laat je je paard opgericht lopen.
Ik dee het misschien onder bewust maar hij dee het wel kleine stukjes maar ik wil graag wat meer duidelijkheid met de hulpen en zo.
Niet dat ik het daalijk in eens verkeerd doe en dit van de week nog een paar keer kan proberen misschien dat hij het wel kan maar ik het verkeerd doe ofzow dus vandaar.
Ik heb nog geen les maar dat ga ik wel nemen want wil ook met hem gaan starten teminste dat is uit eindelijk de bedoeling.
Ik hoefde ook bijna nix tedoen en hij liep stelling als een gek en schouder binnnenwaards kan die ook wat van en wijken en zo ik heb het gevoel dat hij veeeel meer kan.
Ik hoop dat iemant me kan helpen.

Maar ik heb nog een vraagje

Hij is niet aan het been een beetje sloom dus ik rij al onwijs veel over gangen en viguren maar als ik meer been geef springt hij aan in galop dus dat is nog al iritant de heletijd draf galop weer terug nemen en ga zo maar door.
Word je na de hand erg moe van.
Terwijl als ik aan het stappen ben moet op passen dat ik me been der aan leg want dan draaft hij meteen aan.
Heeft iemant tips?
Ook als ik me stem gebruikt reageert hij der wel op maar ik ben niet van plan de heletijd me stem te gaan gebruiken ook inverband met wedstrijden.

Dus wie kan mij helpen met deze hele luie sniekie kwpn-er ruin die net doet als of die nix kan.
hihihihi

Ps
Ik weet dat der veel vragen zo als deze woorden gesteld hier op bokt en ik heb al heel wat afgelezen maar ik word hier niet echt wijzer van.
Ook heb ik dit wel eens gevraagt in een ander topic maar krijg hier geen antwoord op dus vandaar dat ik het nu maar zo probeer.

X_Beatle_X

Re: Hoe een paard opgericht laten lopen? en voorwaards krijg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 15:30

niemant

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 15:48

Neem nu maar gewoon les, dan krijg je antwoord op al je vragen

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 15:58

Haha, ja, ik!
Jou verzorgpaardje is niet lui, maar doet gewoon wat hem gevraagd wordt!
Als je niks aan hem vraagt doet hij het ook niet, haha, lijkt me logisch!
Maarreh, ik denk dat het heel moeilijk is om te gaan oprichten zonder dat je goed weet wat de bedoeling is, het heeft namelijk met de algehele houding van je paard te maken, het is heel belangrijk dat je dit op een goede manier doet, anders kan het gemakkelijk fout gaan en kun je bijv. blesures krijgen of een heel vervelend paard die er niks meer van snapt!
Het zou dus handig zijn om instructie te zoeken en misschien kun je wat lezen in een dressuurboek, daar wordt je vast wijzer van!
Oja, over je galop, probeer duidelijk overdreven aan te geven wanneer hij in galop moet( buitenbeen achter de singel/binnenbeen op de singelenz.) en als je draaft en niet in galop wil gelijk terugnemen, zodat hij goed leert onderscheid te maken tussen de verschillende hulpen!
En je mag best je stem gebruiken totdat jullie beter op elkaar zijn afgestemd, als het allemaal goed gaat is het niet meer nodig!
Maar neem les, daar leer je het meest van!
Succes!

X_Beatle_X

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 16:29

MirandaFuego schreef:
Haha, ja, ik!
Jou verzorgpaardje is niet lui, maar doet gewoon wat hem gevraagd wordt!
Als je niks aan hem vraagt doet hij het ook niet, haha, lijkt me logisch!
Maarreh, ik denk dat het heel moeilijk is om te gaan oprichten zonder dat je goed weet wat de bedoeling is, het heeft namelijk met de algehele houding van je paard te maken, het is heel belangrijk dat je dit op een goede manier doet, anders kan het gemakkelijk fout gaan en kun je bijv. blesures krijgen of een heel vervelend paard die er niks meer van snapt!
Het zou dus handig zijn om instructie te zoeken en misschien kun je wat lezen in een dressuurboek, daar wordt je vast wijzer van!
Oja, over je galop, probeer duidelijk overdreven aan te geven wanneer hij in galop moet( buitenbeen achter de singel/binnenbeen op de singelenz.) en als je draaft en niet in galop wil gelijk terugnemen, zodat hij goed leert onderscheid te maken tussen de verschillende hulpen!
En je mag best je stem gebruiken totdat jullie beter op elkaar zijn afgestemd, als het allemaal goed gaat is het niet meer nodig!
Maar neem les, daar leer je het meest van!
Succes!

(Dus wie kan mij helpen met deze hele luie sniekie kwpn-er ruin die net doet als of die nix kan. )

Denk dat je niet alles zo letterlijk moet opvatten ik snap ook wel dat als ik nix vraagt hij nix doet ahumm.
En snap ook wel hoe ik een paard moet aan springen naar galop hoor
ik vraag alleen naar advies hoef je niet zo sacastische te reageren
En als je dit topic Goed leest zie je ook dat der staat dat ik les ga nemen
Maar ik wil dit gewoon al vast proberen omdat hij hier zelf al naar vraagt hij gaat niet voor nix zo lopen teminste dat denk ik dan
maar ja

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:29

Ga lessen

SuperSmurf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:35

zo misses snel-op-der-tenen getrapt.. Ik heb de reactie van miranda een paar keer doorgelezen en het is absoluut niet sarcastisch. Mijn eerste indruk was namelijk ook: jouw paard is alles behalve lui, maar wil juist graag werken! Als ik dat zeg, betekend dat niet dat ik sarcastisch ben..
Ze geeft verder alleen maar goede tips, les nemen en lezen zijn heus geen verkeerde dingen, zélfs niet als je al een gevorderde ruiter bent.

Over het oprichten: ik neem even aan dat je nog niet erg lang rijd en in dat geval zou ik mij eerst bezig houden met de basis, voordat je dingen gaat doen als oprichten e.d.

En je paardje is juist wél goed voor het been; moet ook welals hij zo makkelijk wijkt als jij zegt.

tip: ga je benen niet afsteken om hemin draf te houden, maar laat hem wennen aan de druk, zodat hij niet bij iedere druk denkt: ow nou moet ik in galop

X_Beatle_X

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 16:48

SuperSmurf schreef:
zo misses snel-op-der-tenen getrapt.. Ik heb de reactie van miranda een paar keer doorgelezen en het is absoluut niet sarcastisch. Mijn eerste indruk was namelijk ook: jouw paard is alles behalve lui, maar wil juist graag werken! Als ik dat zeg, betekend dat niet dat ik sarcastisch ben..
Ze geeft verder alleen maar goede tips, les nemen en lezen zijn heus geen verkeerde dingen, zélfs niet als je al een gevorderde ruiter bent.

Over het oprichten: ik neem even aan dat je nog niet erg lang rijd en in dat geval zou ik mij eerst bezig houden met de basis, voordat je dingen gaat doen als oprichten e.d.

En je paardje is juist wél goed voor het been; moet ook welals hij zo makkelijk wijkt als jij zegt.

tip: ga je benen niet afsteken om hemin draf te houden, maar laat hem wennen aan de druk, zodat hij niet bij iedere druk denkt: ow nou moet ik in galop

nee maar kijk het verschil tusse jou en MirandaFuego is dat jij het heel anders brengt miranda komt meteen met der maaruhh ..... kijk ik vraag ook alleen maar iets en voel me een beetje aan gevallen vandaar.
maar goed even voor de duidelijkheid haha ik rij al van af me 6e jaar en ben nu 18 heb officieel gestart en altijd prive les gehad en 2 eigen paarden en altijd verzorgpaarden gereden hihi.
Denk niet dat ik dan nog me basis moet leren haha
Als ik L2 heb gereden
Vandaar ook deze vraag en met wijken en schouder binnenwaards en al die oefeningen luisterd hij onwijs goed maar zodra ik op de hoefslag ben wil hij gewoon niet meer door lopen dat is eigelijk een beetje het probleem.
En me benen steek ik ook niet af

Rapiti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:29

X_Beatle_X schreef:
Ik kan niet goed uit leggen maar misschien weten jullie wat ik bedoel nu vraag ik me af hoe laat je je paard opgericht lopen.
Ik dee het misschien onder bewust maar hij dee het wel kleine stukjes maar ik wil graag wat meer duidelijkheid met de hulpen en zo.

Je kunt eigenlijk niet via de pc uitleggen hoe je je paard opgericht laat lopen. Bovendien is het niet een 'trucje'. Het begint met je paard fijn voorwaarts neerwaarts kan laten lopen. Naarmate je paard meer op de achterhand komt en verzamelt, komt ook die oprichting van zelf. Daar kun je (mijn mening) nog beter niet mee bezig zijn. Eerst moet je werken aan tactmatig bewegen, ontspanning en aanleuning.

Misschien snap je dus nu ook dat er dus niet echt een hulp voor is. Het gaat (bijna) vanzelf als een paard meer verzamelt. Maar ook die verzameling is een proces op langer termijn.

Maar ook ik raad je aan om les te nemen, idd (goede) boeken lezen en op de juiste sites op het internet kun je ook veel leren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:37

Ik vind je vragen wat haaks op elkaar staan.
Als het paard niet aan het been zou zijn, krijg je er ook geen goede oprichting in zonder je voorwaarts en fijne aanleuning te verliezen. Ik vraag me dan ook af op de 'stelling als een gek' inderdaad stelling is of ontwijken van aanleuning op de binnenteugel en of de buitenschouder begrenst en binnenschouder niet gevallen is in de schouderbinnenwaarts.

Overigens moest ik wel even lachen om je reactie over hoe lang je ervaring al is en dat je 'al' L2 bent geweest en dus de basis wel beheerst.
Ik rij iets langer, ben ook iets verder gekomen, en leer nog dagelijks mijn basis te versterken en toch durf ik van mezelf te zeggen dat ik geen beroerde ruiter ben

Ik denk dat je het beste geholpen bent met een instructeur, die kan beoordelen of je inderdaad een paard onder je hebt wat 'meer' kan dat tot nu toe getoond, en die je kan begeleiden om dat er dan ook daadwerkelijk uit te krijgen.
Om een paard in oprichting te gaan rijden moet je voldoen aan een aantal basisvoorwaarden. Maar die hoef ik je natuurlijk niet te vertellen

SuperSmurf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:24

Ok, dan rijd je al langer dan ik dacht, toch denk ik dat je best nog wat aan je basis kan werken hoor. Ik les nu niet meer,(geldgebrek) maar toen ik nog wel leste, werkte ik iedere week aan de basis!

Ook moet ik Sonja gelijk geven. Ze zegt precies wat ik inderdaad ook al dacht.

En dit moet je niet banketstaaf opvatten, maar de manier waarop jij alles beschrijft, deed op mij overkomen alsof je nog niet erg veel ervaring had. (voorbeeld van sonja)

Enige tip die ik je echt nog kan geven is dus les nemen, aangezien ik het van hier ook niet kan zien.

Ook ben ik het niet eens met je opmerking over Miranda, sorry.. Vind nog steeds dat haar reactie niet aanvallend was.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:49

Niet dat ik een titel kan noemen, maar ook in boeken en dergelijke wordt een boel volledig uitgelegd en duidelijk beschreven..

Je naam en probleem komen me trouwens bekend voor, inderdaad kan ik me herinneren dat je je probleem al eens in een topic voorgelegd zoals je al aangeeft. (Toen vond je de antwoorden dus niet geheel in je straatje passen, jammer en blijkbaar verwacht je nu ineens van wel. Ik vermoed nog steeds niet als ik eerlijk ben)

De uitspraken, stelling als een gek, Viguren en voorwaarDs en de manier van de situatie uitleggen doen mij dus ook niet het vermoeden geven dat dit door een volwassene is geplaatst. Dus vandaar dat misverstand,..

Nogmaals, met les kun je het beste uit jouw en je paard halen. En eerst goed je paard voorwaarts gaan rijden dat hij goed en correct op je beenhulpen reageert. Leer hem eerst maar actief te zijn. En de hulpen correct op te vatten, dus verleggen van jouw buitenbeen betekent niet direct aanspringen. Zodra je hem goed aan de hulpen hebt wat dit betreft en goed ontspannen over de rug (nog steeds die basis) dan kun je altijd nog verder werken aan die oprichting als je eraan toe bent. Eerst het verschil tussen been voor voorwaarts en been begrenzen bij gangen opzij uit elkaar halen voor jezelf.

Succes..

Liever je paard goed en correct aan het been en ontspannen, dan een geforceerd en gespannen paard doordat je te snel richting die oprichting wil.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:09

Lieve schat, als je denkt dat ik sarcastisch ben heb je het helemaal verkeerd begrepen!
Ik maakte met mijn opmerking over luiheid dan ook meer een grapje, daarom stond er ook haha achter.
Maar oprichting lijkt me in dit geval nog veel te vroeg, je moet wel weten waar je mee bezig bent.
En het geeft niet als je dat nog niet weet, ik wil echt niet overkomen als iemand die het zo goed weet, maar de problemen die jij aankaart, zijn basisproblemen,( niet voor het been, niet de galophulpen goed begrijpen)
Als deze dingen nog niet beheerst zijn, kun je nóg niet gaan verzamelen. En ik neem aan dat er nog wel meer dingen zijn die (nog) niet helemaal in orde zijn......
Maar nogmaals, je hebt hele goede dressuurboeken waar je eerst eens in kunt gaan lezen. Daar staat ook in welke graad je nodig hebt voordat je gaat verzamelen, want een paard heeft tijd nodig om sterker te worden om op die manier te lopen!
En als je nu eerst zorgt dat alle basisgangen en hulpen er goed inzitten, kun je ondertussen een instructeur zoeken die naar je zin is en kunnen jullie dan samen verder met het gymnastiseren van je paard!
Succes!

loonie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:34

als allereerst moet je zorgen dat je je paard voorwaarts hebt.
anders kun je hem ook nooit in oprichting rijden.
en jij zegt dus hij is heel erg sloom.. en als ik hem voorwaarts probeer te rijden gaat hij steeds galoperen.
mijn tip... schop hem maar een paar x heeeel hard flink naar voren, laat hem/haar maar gewoon galoperen. als je voelt dat hij/zij terug komt schap je hem gewoon naar voren , als je aanvoelt dat hij/zij weer wat reageerd neem je haar /hem terug en rij je verder.
de vele overgangen die je maakt is ook heel erg goed. ook veel schijnovergangen zijn goed(net doen of je terug gaat naar stap en dan als je bijna stapt gelijk voorwaarts draven) doe dat maar een hele tijd achter elkaar.
het zal wel vermoeiend zijn maar dat is het vor het paard ook.

als het paard voorwaarts is op je been kun je pas wat aan de voorkant gaan vragen. met de oprichting.
een keer een tik met de zweep kan geen kwaat, maar zorg wel dat je het gewoon houd. Probeer het eerst met je been.

groetjes ellen.

als je meer wil weten mag je me wel pben hoor..

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:29

Je kunt een paard/ pony niet op een juiste manier opgericht laten lopen als je hem niet voorwaarts rijdt met impuls ! De energie moet vanuit de achterbenen komen en dan kun je, je paard een stuk hoger instellen.. Verder moet je paard goed recht zijn en balans hebben..
Dus ik denk dat je nog heel wat hebt om eerst aan te werken voordat je aan een opgerichte houding denkt

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:35

Les nemen en serieus verhaal plaatsen als je serieuze antwoorden wilt. Dus normaal abn en leestekens...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:55

X_Beatle_X schreef:
nu vraag ik me af hoe laat je je paard opgericht lopen. .

Opgericht lopen gebeurt wanneer je de basis van je paard enigszins voor elkaar hebt, dus: hij loopt ontspannen, met impuls, op eigen benen, goed aan de hulpen, mooi nageeflijk en rechtgericht. Wanneer je dan wat bijdrijft drijf je de achterhand er meer onder. Wanneer de achterhand zakt, komt de voorkant naar boven en gaat je paard dus opgericht lopen. Dan heb je oprichten natuurlijk op verschillende hoogtes, afhankelijk van de graad van verzameling die je paard aankan. Ze moeten er nl. kracht voor opbouwen en een goede balans voor hebben. Niet proberen dus, eerst die basis goed voor elkaar krijgen bij het paard! Ga lekker lessen en dan krijg je nog genoeg werk

X_Beatle_X schreef:
Ik hoefde ook bijna nix tedoen en hij liep stelling als een gek en schouder binnnenwaards kan die ook wat van en wijken en zo ik heb het gevoel dat hij veeeel meer kan.
Ik hoop dat iemant me kan helpen.

Best mogelijk dat je paard veel oefeningen kan hoor Maar het gaat niet om het aantal oefeningen die hij kan maar hoe ze worden uitgevoerd! Ik rij ook een paard, kan wijken, schouderbinnenwaarts, travers, appuyementen, wissels... maar de basis is echt niks. Het paard is scheef, heeft moeite met buiging links en zo worden de oefeningen ook nooit goed. Terwijl als je basis in orde is, je de oefeningen er met gemak uitrijdt want dan zijn ze niet meer moeilijk voor je paard.

X_Beatle_X schreef:
Hij is niet aan het been een beetje sloom dus ik rij al onwijs veel over gangen en viguren maar als ik meer been geef springt hij aan in galop dus dat is nog al iritant de heletijd draf galop weer terug nemen en ga zo maar door.
Word je na de hand erg moe van.
Terwijl als ik aan het stappen ben moet op passen dat ik me been der aan leg want dan draaft hij meteen aan.
Heeft iemand tips?

Het feit dat je paard aanspringt, kan verschillende oorzaken hebben. Het kan zijn dat je hulp onduidelijk is voor je paard (je moet meer onderscheid maken in je galophulp en je drafhulp), dat jij meer been geeft dan hij kan verwerken (probeer je hulp af te stemmen op je paard) of dat hij galop simpelweg gemakkelijker vindt dan draven (veel oefenen om hem sterker te maken in draf). Dus neem hem gewoon rustig terug, niet kwaad worden want hij reageert wel op je hulp, maar op de verkeerde manier. Gewoon opnieuw proberen en probeer te voelen hoe hij reageert op je, probeer te hulpen af te stemmen op je paard. Het kost tijd om een combinatie te vormen. Je instructeur kan je daar straks beter bij helpen dan mensen vanaf het internet.
Gewoon lekker verder gaan met basiswerk, overgangen, schakelen in het tempo, figuren rijden en vooral snel gaan lessen! Laat de oefeningen maar even voor wat het is. Succes.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 01:57

Als hij al aandraaft als je je benen aanlegt is hij prima voor het been. Als hij niet snapt dat je alleen sneller wil draven en niet in galop wilt moet je het paard duidelijk maken wat je nou eigenlijk wilt. waarschijnlijk snapt hij het dan niet.
ik rijd ook veel overgangen met mijn verzorgpaard en ik ben dan wel een gewone recreatieruiter maar dat betekent niet dat ik niets kan (hoop ik)
Probeer de teugels iets losser te laten als je wilt dat hij versnelt ipv dat hij een versnelling hoger pakt. misschien houdt je hem teveel tegen van voor waardoor hij maar gaat galopperen.
je kan het proberen, ik dwing je echt niet

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:49

Jimbo schreef:
Als hij al aandraaft als je je benen aanlegt is hij prima voor het been.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Je paard lijkt dan wel voor het been, maar prima zou ik niet willen zeggen. Voorwaarts lijkt me dan een betere benaming. Goed voor het been, lijkt mij als je paard jouw hulpen goed opvolgt. Ofwel, dat de beenhulpen voor tempowisselingen actief worden opgevolgd, maar ook dat de hulpen voor zijgangen worden opgevat voor opzij en niet óók als tempoverhogen...

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:55

Bienotje schreef:
Ben ik het niet helemaal mee eens. Je paard lijkt dan wel voor het been, maar prima zou ik niet willen zeggen. Voorwaarts lijkt me dan een betere benaming. Goed voor het been, lijkt mij als je paard jouw hulpen goed opvolgt. Ofwel, dat de beenhulpen voor tempowisselingen actief worden opgevolgd, maar ook dat de hulpen voor zijgangen worden opgevat voor opzij en niet óók als tempoverhogen...

hier ben ik het mee eens Je paard moet gehoorzaam zijn.. Het kan ook gewoon een reactie zijn die aangewend is.. Probeer idd eens een schijn overgang te maken en dan als je het tempo weer hoger legt moet ie dus ook meteen weer versnellen.. Uiteindelijk moet je paard in een ietjes lager tempo lopen maar met een strerke voorwaartse drang.. En dan krijg je oprichting !