Help! Bang als mijn paard ervandoor gaat!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariss

Help! Bang als mijn paard ervandoor gaat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 14:16

Ik schaam me hier best wel voor, maar soms ben ik heel erg bang. Echt heel bang als ik op een paard zit dat er vandoor gaat. Bokken, steigeren daar ben ik niet bang voor. Maar als een paard op de kletter gaat is het raak. Buiten vind ik het zelfs minder eng als in de bak. Dan denk ik dat ik overal tegen aan knal, en moet ik soms zelfs huilen. Ik schaam me kapot, is er iemand die tips heeft voor minder bang zijn als een paard ervandoor gaat?

Groetjes Marissa en Lebber van Chinty(zij bokt alleen hoor!)

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 14:19

Ik bedoel aan de klettter gaan niet van schrikken maar uit koppigheid (bv bij galop als ik een volte wil maken)

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 14:24

Heeft niemand tips?

koetjeboe

Re: Help! Bang als mijn paard ervandoor gaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 14:25

he ik ken je probleem heel erg goed.
mijn vorige haf deed dit ook.
we hebben er een keer een ongeluk mee gehad en toen was het vertrouwen helemaal weg.
ook ik zat wel ens te huilen van ellende, niks om je voor te schamen.
Wij hebben deze pony verkocht omdat ik echt niet meer durfde.

Ik raad je aan om er voor te zorgen dat er iemand bij is die hem vast kan houden.
elke keer als ze de kans krijgt op te gaan hollen.
heeft ze haar zin weer.
dit zal dan steeds erger worden.
je moet er voor zorgen dat ze de kans niet meer krijgt.
even longeren van te voren doet ook vaak wonderen.

ik hoop dat ik je hier mee heb geholpen.
voor meer vragen mag je me altijd een PB sturen.

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 14:28

Dankjewel voor je tip. Ja ik heb een ander paard waar ik best vaak op rij een haflinger:D en ze is super maarja ze gaat echt de hele tijd aan de kletter. Fijn om te horen dat iemand anders dat ik heeft gehad.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 14:34

Agg meis, is echt niets om je voor te schamen!! Echt weer zulke haf-streken.. Ik ben ook een tijdje bang geweest om op mn pony te zitten doordat ie er telkens vandoor ging. Dat je haf dat doet betekend waarschijnlijk dat ie geen ecnkel respect heeft voor je en onder het werk uit wil komen. Probeer op het moment dat ie er vndoor wil gaan meteen terug te gaan in stap of in draf als je van galop komt. Ook raad ik je aan misschien een martingaal te kopen zodat ie niet z'n kop de lucht in kan steken en er dan vandoor wil gaan, bij mij heeft het wonderen gedaan. Maar als hij er toch vandoor gaat ga dan niet in zn mond sjorren, daar maak je het juist erger mee. Toen mijn pony vroeger er steeds vandoor ging was ik er zo bang van dat ik er meteen af stapte, maar ben er later achter gekomen dat dat juist niet goed is! Ik heb hem er ook vanaf geholpen toen hij in galop ging en niet meer terug wou komen hem gewoon door te galoperen tot ie niet meer wou en dan juist door laten galoperen, dan hefet ie geen keus en win je het toch van hem.
Als je er echt bang voor bent geworden zou ik er als ik jou was een andere (volwassen) iemand op te zetten die veel overwicht op paarden heeft en hem even op z'n plek kan zetten.
Heel veel succes! Hoop dat het goed komt (En dat komt het vast en cker!)

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 14:48

Dankjewel. Hij heeft nu een thiedeman maar dat helpt niet erg. Misschien helpt een martignaal beter:)

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 14:58

Ja, want paarden kunnen bij een thiedemann juist heel gemeen worden. Een martingaal is ook vriendelijker dacht ik, want ze kunnen gewoon niet met hun hoofd helemaal in de lucht lopen en het bit dus vastpakken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 15:22

sammie_44 schreef:
Ja, want paarden kunnen bij een thiedemann juist heel gemeen worden.

@TS: niets om je voor te schamen. IS gewoon heel eng als je de controle verliest. Kwestie van leren op jezelf te vertrouwen dat je het wel weer op kunt lossen, en dat leer je weer door kilometers te maken..

Charlotte89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 15:33

Citaat:
Ja, want paarden kunnen bij een thiedemann juist heel gemeen worden. Een martingaal is ook vriendelijker dacht ik, want ze kunnen gewoon niet met hun hoofd helemaal in de lucht lopen en het bit dus vastpakken.

Uhu.
Niks van waar, een thiedeman is juist een redelijk vriendelijk hulpmiddel.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:12

Er zijn ook paarden die al gemeen worden als je naar ze kijkt!
Ja, keihard wegrennen, mijne deed dit ook, haha! ( hij is al in de paardenhemel )
Maar hij was wel een x ook met Haflinger, daar zal hij dit van geérft hebben
Wat bij mijn paard hielp(doorrennen hielp echt niet, hij blééf rennen en had er wel lol in )
was hem dus gewoon wel keihard op de rem zetten, zo snel mogelijk, desnoods met één teugel met twee handen trekken, anders trok hij er zich niks van aan...... het was echt een boefje....
Hij had gewoon het bit vast, want reed ik met hem in de bak kon ik hem met mijn pinken rijden zo zacht was zijn mondje....ik was bang dat ik zijn mond zou bezeren maar hij bezeerde eerder mijn handen!
Maar ik moet wel zeggen dat ik niet bang was ( en ben) toch denk ik dat dit de beste manier is, ook als je bang bent, omdat je zélf kunt bepalen wanneer je stopt!

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:22

Soms helpt het om op een ander paard je vertrouwen terug te krijgen. Het vertrouwen in jezelf bedoel ik dus...
En anders les nemen, Desnoods een maand elke dag als je gaat rijden.
Bij mij heeft ook een verzorgster dat ze snel onzeker wordt als het 1 keer mis gaat. Ik geef haar dan les en vertel haar door te gaan en welke teugel ze moet gebruiken (ze wil nog wel eens aan de binnenteugel blijven trekken ipv de buitenteugel)
Dán lukt het en krijgt ze weer vertrouwen, dan kan ze zelf weer verder rijden..
Als het paard al te vaak z'n zin heeft gehad, stap ik er zelf op en corrigeer ik het paard even. Zij staat aan de kant te kijken en leert daar ook van!

Nieke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:26

je kan in je training veel tempowisselingen doen en overgangen maken. Dit kan je natuurlijk ook doen als je een figuur rij. Zo krijg je steeds meer controle over het tempo.Want jij ben de gene die het tempo bepaald en niet je paard.
Hou je paard een beetje bezig met de tempowisselingen en overgangen.Hierdoor krijg je ook meer zelfvertrouwen. Want als je van middendraf weer terug kan zetten naar arbeidsdraf heb je wel meer gevoel van controle.

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 18:16

superwoman schreef:
Soms helpt het om op een ander paard je vertrouwen terug te krijgen. Het vertrouwen in jezelf bedoel ik dus...
En anders les nemen, Desnoods een maand elke dag als je gaat rijden.
Bij mij heeft ook een verzorgster dat ze snel onzeker wordt als het 1 keer mis gaat. Ik geef haar dan les en vertel haar door te gaan en welke teugel ze moet gebruiken (ze wil nog wel eens aan de binnenteugel blijven trekken ipv de buitenteugel)
Dán lukt het en krijgt ze weer vertrouwen, dan kan ze zelf weer verder rijden..
Als het paard al te vaak z'n zin heeft gehad, stap ik er zelf op en corrigeer ik het paard even. Zij staat aan de kant te kijken en leert daar ook van!

Ja, ik ben eigenlijk niet bang voor andere paarden want op mijn verzorgpaardje ben ik nooit bang al bokt die veel. Alleen op hem verlies ik zo snel de controle en dat vind ik eng..

Lein_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:08

Misschien een beetje een eh droog antwoord maar ok..Ik ben zelf niet bang, ik denk namelijk altijd zo:
Als een paard steigerd/bokt, lig je er naast, dat vind ik dus wél eng. Maar als een paard ervandoor gaat..stopt ie vanzelf!Een paard wordt echt wel moe . Bijvoorbeeld in de bak zou je 'm op de volte kunnen zetten, en steeds kleiner draaien.

Doet je paard dit bij anderen ook?! Maar, hoe los je dit nu op dan..stel je rijdt en dan gaat 'ie er vandoor? Mag ik vragen of je les hebt, misschien kan je instrictrice je er vanaf helpen.

_Suus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:11

Dat had ik ook heel lang met mijn versorg pony.
en liet iemand anders inrijden. Maar dan weet ie dat.
Het is vet irietant soms.
Maar je moet gewoon weer zelfvertrouwen winnen.
Kan even duuren maar ik denk dat het dan wel gaat helpen

en anders Laat iemand er bij zijn. je vader je moeder.
en geef soort les.
veel succes
_X_suus_X_
p.s. afvallen hoord er bij.. Paarden zijn nou emal erbij.
En nu als ik er afval lach ik meestal wel ook al val ik nog zo hard .. Das de ricico die je loopt..en het spanentste van paardrijden ..
Laatst bijgewerkt door _Suus_ op 19-12-05 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 20:12

Ja ik heb les. Maar met rennen, tja ik verstijf helemaal en het is net of ik niks meer zie of hoor. En mijn Instructrice helpt me enorm maar ja ik moet het toch zelf doen.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:36

IsSsatjuh schreef:
Ja ik heb les. Maar met rennen, tja ik verstijf helemaal en het is net of ik niks meer zie of hoor. En mijn Instructrice helpt me enorm maar ja ik moet het toch zelf doen.

Misschien als je voor een periode extra veel les neemt, dat je dan meer plezier in het rijden op je haf krijgt.
sterkte!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:26

ik was eerst zelf ook redelijk huiverig om te galoperen met m'n pony nadat we buiten aan de race waren gegaan, met wederzijds vertrouwen en gewoon blijven zeggen ik kan je houden ik kan je houden ik kan het gewoon is het nu wel redelijk over. al heb ik nog steeds vaak het gevoel dat ik enorm aan het rennen ga met d'r

Overigens, als je eenmaal ana het rennen bent geweest en je paard voelt dat je geen controle meer hebt vinden ze het prachtig en proberen ze het iedere keer dat je erop zit

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 23:47

weet je waar jij heen moet gaan..
Naar ruitercentrum in Een (drenthe ) genaamt: Het fjordenpaard!
Als je daarheen bent geweest.. ben je echt veel minder bang
Want daar als je gaat galloperen.. dan duwen die paarden hun kont onder hun lichaam en rennen ze weg.. erg leuk hoor..
Maar daardoor heb ikzelf ook een stevigere zit gekregen en vind ik het ook niet echt eng als een paard wegrent.. ^^

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 01:43

Niks om je voor te schamen hoor, mijn haflinger deed het ook (en heel soms maar heb er geen problemen meer mee)

Ik zat er niet huilend op en serieus bang was ik nou ook weer niet.
Maar het gevoel van tegen de randen opbotsen of weer ergens tegenaan vliegen was er wel.

Ben er doorheen gekomen met behulp van mijn instructrice die me er doorheen praatte en me duidelijk maakte dat paard heus niet zo dom is om tegen een bakrand aan te rennen, maar eerder zo slim om te voelen dat je op dat moment alles kwijt bent en daar raken wij nou eenmaal een beetje van in paniek, waardoor paardje natuurlijk makkelijk onder dingen uit kan komen waar zij moeite mee heeft.

Ik raad je aan ook zo iemand te zoeken, het is heel moeilijk om heir via internet vanaf te komen.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:07

Nu lijkt het net of het haflingereigen is dat ze altijd hard gaan rennen in de reacties. Nu, dat geloof ik niet aangezien andere paarden en pony´s dat ook echt wel doen..

Lastig, beetje meer zelfvertrouwen opbouwen denk ik. Ikzelf heb er eigenlijk geen last van, tijdens het rijden krijg ik nooit de gedachte dat ik misschien wel eens zou kunnen vallen. Natuurlijk wel dat ik vind dat het gevaarlijk gaat worden, maar echt bang om te vallen. Nee, zelfde als met skien. Daar kun je ook vallen en je been breken als je de controle verliest (weet niet of je dat doet), of in het verkeer. De kans op ongelukken is statistisch best groot maar ook niet elke kruising sta je er bij stil dat er misschien wel eens wat kan gebeuren..

Jezelf dus over dat ´strax val ik´ heen proberen te zetten. Als je beetje vertrouwen in je eigen paardrijkunsten hebt/ krijgt wordt dit denk ik steed makkelijker lijkt me. In ieder geval niets tegen je zin gaan doen, als je plezier hebt op een bepaald paard en daar niet bang voor ben. Ga als het mogelijk is daarop rijden en laat het rijden van een paard dat zo vaak onder je vandaan loopt gewoon aan iemand anders nodig die daar minder moeite mee heeft. Als je tegen je zin, met angst gaat rijden lijkt me voor jezelf niet leuk en kan misschien juist (vanwege je verkrampte houding als het gebeurt) tot ongelukken leiden..

Dus niet téveel van jezelf vragen, hou er plezier in. Zorg dat het rijden wel een uitdaging voor je blijft en je bent echt niet de enige..

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:39

Bienotje andere paarden en pony's doen het idd ook, maar je hoort vooral bij haflingers (en soms ook fjorden etc.) dat ze gewoon supersterk en eigenwijs doordenderen

Maar misschien dat het de laatste tijd toeval is dat er zoveel RP topics zijn met hafjes erin