Zonder instructie springen: kan dat kwaad?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mulan

Zonder instructie springen: kan dat kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 13:08

De titel zegt het al...

ik rij bij mensen in de bak die een hoop mooi springmateriaal hebben staan. Vaak staat er nog een hoop in de bak wanneer ik kom rijden. Meestal ruim ik het op, soms laat ik wat grondbalken liggen om overheen dan wel tussendoor te rijden.
Of wat hindernissen om fantasiefiguren tussendoor te rijden.

Nou was ik laatst bezig met de galop op een volte met een grondbalk erin. een eindje verder stond een heel laag hindernisje (20cm) en toen heb ik haar daar eens op af gestuurd. Voor zo'n groot paard een eitje, op buitenrit springen we ook wel eens over een tak of een plas.
Omdat ze het zo braaf deed en zo enthousiast reageerde, heb ik wat hogere sprongen geprobeerd.
Maar: het enige wat ik doe is haar tussen mijn benen en teugels houden, recht op de hindernis afrijden en de kant opkijken waar ik daarna heenwil. Ik zorg dat ik haar niet in d'r mond trek (lees, gooi de teugels een eind los) en sta in mijn beugels waarbij ik wat naar voren leun en zorg dat ik niet tegenzwaai met mijn lichaam of in het zadel klap.
Omdat ze zo beheerst springt en rustig galoppeert lukt dat prima.
Ik heb niet hoger dan 60 cm gesprongen en ben daarna weer vrolijk verder gegaan met dressuren. (ze voelde heerlijk aan daarna, overigens)

Maar kan dit kwaad? Ik lift alleen maar mee, bepaal niet het moment van de afzet en geef verder totaal geen hulpen. Ik zit alleen maar 'zo min mogelijk in de weg'
Zeg je: zou ik niet doen, als je wil gaan springen moet je dat met instructie doen anders leer je je paard verkeerde gewoontes/technieken aan, of kan een beetje afwisseling in de dressuurtraining op deze manier geen kwaad?

wreckh

Re: Zonder instructie springen: kan dat kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:11

Ik zou zeggen: een recreatief sprongetje moet kunnen zonder begeleiding. Mits je idd je paard niet in de weg zit.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik ook nooit springles heb gehad en ook graag een sprongetje maak. Ik probeer wel om wat dingen te leren van wat ik hier op bokt lees en wat ik in boeken lees. Ik heb wel in de les geleerd hoe je in verlichte zit moet zitten en de kleine spring beginseltjes. Maar meer niet. Dus echt uit ervaring spreek ik dus niet.

amber2588

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:16

Als ik het zo hoor kan het geen kwaad. Als je zelf niet veel springervaring hebt moet je geen gekke dingen gaan doen, maar dat zeg je zelf al, dat doe je ook niet. Zonder veel springervaring met een groen paard springen zou ik niet doen, maar het lijkt erop dat dit paard al wel vaker gesprongen heeft. Als afwisseling kan het beslist geen kwaad. Ik weet niet of je instructie hebt die je ook met springen kan helpen, maar misschien dat er waar je rijdt mensen zijn (dat spul wordt toch door iemand gebruikt... ) die je kunt vragen of ze zo nu en dan even willen kijken wat ze er van vinden.
Als je zo blijft springen denk ik niet dat het kwaad kan.

VonDutch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:18

Ik denk dat je dat gewo0n moet kunnen doen hoor, is niks mis mee
JE zit je paard niet in de weg dus kan het echt geen kwaad

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:23

Kun je best doen hoor! Zorg wel altijd dat er iemand in de buurt is voor als er onverhoopt toch nog iets ergs gebeurd.. want ja met springen is de kans nou eenmaal groter dat er iets gebeurd dan met dressuren!

marthine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:13

jah nja ik spring ook zonder instructeur en dat gaat prima we scoren aardig hoog ik vraag gewoon aan mensen van de stal die springen wat en hoe kan ik dit of dat beter doen en je moet gwoon lekker veeel op bokt lezen leer je een hoop van

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:33

Lekker door blijven hobbelen zo! Het is juist goed dat je niet tveel voor je paard wil doen. Ik leer mijn jonge paarden altijd dat ze alles zelf moeten doen, afstand inschatten, benen optillen en in juiste galop landen. Zolang je niet gaat stunten en het zo goed gaat, lekker door gaan

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:52

zoals je het beschrijft doe je het prima. Het enige waar ik niet zo kapot van ben, is de teugels echt los gooien. Gewoon je handen soepel houden, dan neemt hij zelf wel de ruimte.

Nieke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:21

als je het paard niet in de weg zit bij de stijging,zweefmoment en de daling is het niet erg. Je moet zelf goed in balans zitten en gecontroleerd naar de sprong toe gaan.
Je kan ook twee balken neer leggen op de grond met 21meter er tussen=5 galopsprongen.. Dan kan je oefenen om 6galopsprongen te maken of 4.. Dat is dressuurmatig springen. En zo leer je ook gecontroleerd naar een hindernis toe springen en na sprong verder rijden. Daar ga het met springen ook erg om

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:04

Ikzelf spring ok wel eens recreatief een sprongetje, niets mis mee. Maar al je net even wat zekerheid wilt of je ook daadwerkelijk zegt doet wat je zegt kun je misschien een iemand meevragen die je tijdens de sprongen eens obseveert. Gewoon even voor wat meer zekerheid die je wat tips kan meegeven.

En nee, ik wil niet zeggen dat je nu natuurlijk heel rooskleurig schrijft en dat je het anders doet dan je zegt. Zeker niet! Even uitleggen wat ik bedoel aan de hand van een voorbeeld:
Ikzelf heb nogal eens moeite met het ontspannen van mijn rechterhand. Tijdens mijn lessen ben ik daarmee bezig om te oefenen dat dat beter gaat. En dan als ik denk er juist goed op te letten, zegt mijn instructructrice dat ik die hand moet ontspannen en verrek.. Ik dacht al dat ik dat deed, maar onbewust nog steeds veel te gespannen..

Mulan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 23:53

Lielle schreef:
zoals je het beschrijft doe je het prima. Het enige waar ik niet zo kapot van ben, is de teugels echt los gooien. Gewoon je handen soepel houden, dan neemt hij zelf wel de ruimte.

Mm.. ja...
ik gooi ze niet op d'r hals ofzo, maar het contact is wel helemaal weg omdat ik bang ben dat wanneer ze d'r hoofd flink naar voren mocht steken bij de landing, ik d'r in d'r mond rukt en ze dan niet meer zo enthousiast is over het springen.

O ja, daar waar ik les krijg is geen springmateriaal. Maar ik zal eens kijken of iemand anders zo vriendelijk wil zijn mij eens te komen observeren..

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 10:28

Citaat:
O ja, daar waar ik les krijg is geen springmateriaal. Maar ik zal eens kijken of iemand anders zo vriendelijk wil zijn mij eens te komen observeren..

Er is vast wel iemand die naar die bak toe wil komen!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:07

Ik vind dat je makkelijk recreatief kan springen zonder een instructeurm mits je zelf heel goed weet welke afstanden je moet aanhouden.

Zelf zou ik nooit zonder iemand erbij gaan springen voor het geval er wel ongelukken gebeuren. (al is het maar iemand die kan bellen en geen verstand heeft van paarden)

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:55

Ik ga met lielle mee je kan prima zo een sprongetje maken hoor, maar ik zou proberen en beetje contact met de mond te bewaren dat is ook wat fijner voor het paard.

Maar als jullie het leuk vinden en er lol inhebben wat kanhet kwaad om een keer een paar lesjes te nemen. Leuk toch ! misschien als je er handig in wordt kan je het wel vaker doen ook leuk voor de afwisseling.

Niekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 01:33

je paardje springt zelf braaf zo te lezen en zolang je maar niet een parcourtje van 1.30 zomaar gaat opzetten moet het kunnen.

(dat parcourtje laten is natuurlijk voor je eigen veiligheid vooral!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:02

Mulan schreef:
Lielle schreef:

Mm.. ja...
ik gooi ze niet op d'r hals ofzo, maar het contact is wel helemaal weg omdat ik bang ben dat wanneer ze d'r hoofd flink naar voren mocht steken bij de landing, ik d'r in d'r mond rukt en ze dan niet meer zo enthousiast is over het springen.

gewoon je armen en handen losjes houden, dan gebeurt dat echt niet zo snel. Het nadeel van losgooien is nl dat ze ook geen steun meer hebben aan je hand, mn als je er kort onder zit is dat niet fijn.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 02:04

Als je paard er ook losser van wordt dan is het echt niet erg, het is juist prima, voor een sprong moet een paard afzetten met zijn achterbenen dus die komen er onder, das toch niet verkeerd?
boven de sprong worden veel paarden rond, niet helemaal zoals met dresuur want dan heeft ie wat meer grond onder de voeten maar veel paarden die het springen leuk vinden laten dan de rug wel beter los
en na de sprong komt het paard nee op zijn voorbenen, das misschien wat minder, maar zolang het niet erg hoog is kan het niet veel kwaad. pas wel op als je paard ooit een keer een peesblesuure aan de voorbenen heeft gehad.
veel springplezier

(ik mag jammer genoeg niet meer springen met mijn verzorgpaard maar vind het altijd mooi als een ander het goed doet)

xJurdyWonanx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 00:56

Ik spring ( dan wel met mijn shet ) ook gewoon af en toe. Ik ga geen gekke sprongen maken ofzo. gewoon eens een sprongetje .
Er is wel iemand bij die me kan helpen qua houding en of ik me benen, lichaam en armen goed houdt.

Dus het kan zeker wel.