hey Sinds ik verhuisd ben van stal, kan ik weer op wedstrijd gaan. Ik doe het heel graag, en mijn paard ook. Nuja, dat veronderstel ik, aangezien de oortjes er mooi op staan, en hij zich ontzettend uitslooft (wil liefst de hele tijd in midden/uitgestrekte draf de piste rond en showen) Maar het probleem is het volgende: als ik kort inrij, dan is het een bom in de ring. 100kg in de hand, en niet te stoppen. Heb vanmorgen aan de "noodrem" moeten trekken, anders was hij er vandoor gegaan. Als ik lang inrij, gaat het als volgt: eerste 20 min heel fris en voorwaarts. Daarna is hij sloom en lui. Dan ga ik de ring in, en is hij weer heet. Het moeilijkste blijft, om in de ring de controle te behouden. Liefst wil hij gewoon rechtdoor en zo hard mogelijk draven. Draf is vooral het probleem. Galop gaat goed (had vanochtend 8'en voor het aanspringen en 7's voor de andere galoponderdelen) Het is dus enkel de controle in draf. Bij training oefen ik heel erg veel overgangen en tempowisselingen. Wat kan ik nog meer doen, om met die heetheid in de ring om te gaan? xxx
Noodrem erop als hij met je gaat lopen, niet denken; oliebol straks krijg ik een 3. Net zo consequent blijven als met losrijden. Ik had ook zo een grapjas, die stopte in de ring met lopen. Want ik gaf hem toch geen mep meer als dat nodig was, terwijl ik dat met inrijden/thuis rijden wel had gedaan. Ze zijn slimmer dan je denkt.
@ Kris25: mijn paard is 12 en heeft veel wedstrijdervaring, dressuur en springen. Ik ben ook al geregeld op wedstrijd geweest. Ik had echt geen zenuwen vandaag, tja misschien een heel klein beetje, maar niet in die mate dat ik stop met rijden of hem ga hinderen met mijn zit. Buiten wedstrijd starten heb ik wel eens gedaan, maar dat vind ik een beetje dom. Als het dan wel goed is, telt het niet mee.
@ Sjonniej: ik heb vandaag hem moeten stiltrekken uit de galop. Ik had ook echt die gedachte "liever een 3 dan zometeen er vandoor gaan". Ik ga misschien wel een keer erop moeten letten dat ik consequent blijf. Zowel in training als op wedstrijd. Misschien is dat al één van de belangrijkste punten
alleszins al bedankt voor de reacties. Wie nog voorstellen heeft, graag plaatsen xxx
Buiten wedstrijd starten heb ik wel eens gedaan, maar dat vind ik een beetje dom. Als het dan wel goed is, telt het niet mee.
Ik vind het niet dom en ja, als het dan goed gaat telt het niet mee, maar weet je mss wel hoe het komt dat het normaal niet goed gaat. En idd gewoon de rem erop. Hij moet wel luisteren, vooral in de ring.
hey ik ga een keer vragen aan iemand die me kent, en weet hoe ik rij, of die kan kijken bij mijn proef, of ik veel anders rij. Maar iedereen zei ook vandaag, dat het niet aan mij lag. Mijn paard was gewoon ongelooflijk sterk. Ik had mijn been er wel aan, maar teveel ging niet, want dan was hij weg. Ik ben idd nu van het idee dat hij gewoon moet luisteren. proef of geen proef... Ben blij dat ik dat zo opgelost heb. Maar volgende week moet ik bij een andere vereniging wedstrijd rijden en die proef is een pak moeilijker. Ik sta daar al 5des in de tussenstand, dus wil wel een "berijdbaar" paard dan in de ring xxx
Wees vooral zelf rustig.. Mijn vz pony is ook altijd druk druk.. En dan ook vaak in draf.. Wat ik dan doe is niet zo snel staan zit met het tempo van de pony.. maar gewoon in een rustig tempo, de pony past zich dan aan aan de ruiter omdat de pony het zich anders alleen maar moeilijkerder maakt.. Maar ja ik weet verder ook niet echt wat je zou kunnen doen.. In ieder geval veel succes!
Ik heb een beetje het idee dat het allemaal teveel moet, je schrijft dat je 5e staat in de tussenstand, dus dat hij wel normaal moet doen. ik denk dat er teveel druk achter zit en hij daarom zo heet wordt....
Hoe rij jij je proef..? Rij je altijd op safe of wil je juist alles eruit halen!?
Probeer het eens een keertje andersom te doen.. misschien als je altijd op safe rijdt dat die juist lekker loopt als je die handrem er afhaalt (in het ergste geval loopt tie dan een keertje door, volgende keer beter hoor!) of loopt tie juist beter als je eens wat meer op safe rijdt en niet van het ene tot het andere uiterste van hem verwacht..
Ik denk dat spanning en presatiedruk ongemerkt toch een grotere rol spelen dan je zlef door hebt!
Kim, laat een keer een videoopname maken. eventueel wil ik het nog wel voor je doen, ik woon toch niet zo heel ver van je af. Dan zie je denk ik het duidelijkst of je zelf anders gaat rijden.
hey de wedstrijd die ik gisteren reed, was trouwens voor een andere rijvereniging dan die waar ik 5de sta in de tussenstand. Ik heb dus niet gereden om er alles uit te halen. ik wou gewoon netjes mijn proefje rond rijden. Maar hij wordt gewoon heel erg sterk, zodra hij tussen de hekjes loopt. Hij loopt dan exact aan de loodlijn, en het ziet er vaak wel goed uit, maar er zit veel te veel spanning op. Ik weet dat ik dikwijls niet genoeg "zit", ik sta meer in mijn beugels en hang er precies boven, zonder echt te zitten. Toen ik een grote volte moest draven en doorzitten, ging het beter, omdat ik hem dan op zit kan rijden; Maar ik moest de hele proef lichtrijden en dan ging hij nog harder Heb trouwens vandaag even gereden op stal en hij was even sloom als dat hij gisteren heet was Ik ga idd een keer vragen aan iemand om te filmen! xxx
als ik jou was zou ik gewoon zo lang mogenlijk inrijden. het frise er uit rijden zodat ie wat rustiger word.
als je weinig tijd hebt om in te rijden en hij is heet, in de proef ofzo probeer er zo weinig mogenlijk aan te doen. als hij er echt vandoor zal gaan, zal ik hem ook op de handrem trekken maar de jury heeft het niet eens zo snel door.
bedankt ik ga volgende maandag weer (de 26e) en zal proberen lang genoeg in te rijden. Maar vorige keer had ik ook al 45 min gereden en was hij nat van het zweet en moe. Ik kom de ring en hij was weer even heet / fris als in het begin xxx
Misschien dat het wat scheelt als je 's ochtends van te voren een uurtje of half uurtje rijdt en normaal losrijdt als anders? Mijn paard reageerde beter op twee keer op een dag opgepakt worden dan een keer erg lang.
hey ja dat scheelt idd wel. Maar ik rij twee proeven. Dus eerste proef is een ramp. De tweede is gelukkig al beter. dan heeft hij de ring ook al een keer gezien. Ik weet het, ik doe moeilijk Morgen hebben we les, ook op verplaatsing, waar hij nog niet is geweest, dus goede oefening. bedankt voor de tip. Als ik terug een wedstrijd heb met maar één proef, zal ik hem eerst thuis nog even rijden of longeren. xxx
Ik denk dat je de gas en de rem niet goed uit elkaar houdt. Je zegt zelf dat je wat voorover zit, en waarschijnlijk (denk ik) dat je dan je been wat aanklemt. Probeer daar eens op te letten. Alleen been aanleggen als je harder wilt, anders er vanaf houden en niets mee doen. Zelfde geldt voor de rem: als je langzamer wilt remmen (en hier moet een goede reactie op komen) en anders meegaan in de beweging. Let hier in je training en vervolgens in je proef heel erg goed op. Succes!
Zou het ook stress kunnen zijn? Mijn paard heeft precies hetzelfde, bij het inrijden in het begin druk.. na een poosje kalmeert ie. Kom ik de ring in, gedraagt ie zich alsof ie 2 weken op stal heeft gestaan. Bij mij helpt het om eerst even rustig te stappen zodat ie de hele ring ff kan zien, en hem vooral kalmeren. Jij moet voor je paard de vertrouwde factor zijn, dus rustig zitten..alsie ervandoor gaat, NIET op de noodrem, maar met je zit. Hoe groffer ik met mn hand word, hoe drukker hij wordt. Voor je paard is het misschien een teken van "ieks er is dus toch iets engs want ze doet zo raar!"
Ik geloof niet dat een paard uit zichzelf weet wanneer hij in de ring zit. De enigste manier om te weten dat het spannend is, is via de ruiter! Dus het zal op de een of andere manier toch spanning van jezelf zijn. Of je rijdt hem net iets anders dan normaal. Als je een paard hebt wat daar gevoelig op is, dan merk je het al bij het minste of geringste.
Nou, maar Vonnie84, dat denk ik niet helemaal. Een paard weet misschien niet dat het een ring heet, maar hij moet wel opeens weg bij de andere paarden (losrijbak)
@ vonnie: wellicht rij ik idd iets anders dan gewoon. Aangezien ik wil dat het er zo goed mogelijk uitziet. in training kan ik al een keer meer wat meer doorbuigen, of iets meer of minder been, enz. In een proef moet het er goed uitzien, en geef ik uitsluitend de nodige hulpen. Misschien wordt hij heet als ik helemaal niks doe? (lange zijdes enz)
@ sfiejj: idd is hij ook iets nerveuzer alleen dan met anderen. Thuis is het wel ok (tenzij ze beginnen hinniken) xxx
Mijn pony is ook een heethoofd wat vreemde omgevingen betreft, vooral in een binnenbak. Dan heb ik m'n handen vol want ze ziet en hoort alles, behalve wat ik zeg natuurlijk
Wat er vaak vergeten wordt is om te 'blijven rijden', dat probleem had ik zelf ook. Dan merk je dat ie heet wordt, en dan ga je hem eigenlijk alleen maar terugrijden en inhouden.
Mijn instructrice heeft me toen de aanwijzing gegeven om te 'blijven' rijden, blijf voorwaarts denken en rijden. Misschien dat het bij jou ook wil helpen. En als hij te hard gaat op de volte zetten ipv op de rem, want zo komt hij mooi onder het werken uit
Niet de handrem er opzetten maar gewoon been geven doorrijden. Mijne gaat r af en toe in de Z nog vandoor dan los ik het rijtechnisch op als ik m op de handrem ga zetten dan hoef ik niet meer door te gaan met de proef
Idd wat malibu ook zegt ...want eerst deed ik ook te afwachtend en als ie nu thuis bv heet is in de draf dan laat ik m aangalloperen ofzo en dat verwacht ie niet en dan is ie braaf van verbazing eigenlijk van och help ik moet toch werken hah.
Dát probleem heb ik dus ook Met inrijden is 'ie superbraaf, lekker ontspannen enzo, kom ik in de ring, hoppa, oortjes naar voren, hoofd omhoog, en racen maar. Langer inrijden helpt dus ook niet echt, ik had 1x dat het 3 kwartier uitliep, dus meer als een uur ingereden, helemaal moe enzo, in de ring weer racen.