Probleem met wijken!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie2

Probleem met wijken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 19:33

Ik heb een probleem.. Ik rij nu 7 jaar en in de lessen wijken we dus ook. Nu het probleem. Als ik opzij wil blijf ik recht zitten, hou ik mijn buitenteugel er goed aan en mijn binnenteugel gewoon in licht contact, zodat ze niet teveel stelling aan kan nemen. dan doe ik mijn binnenbeen iets naar achter en begrens ik daar waar het nodig is met mijn buitenbeen, maar ze is steeds erg vluchterig met het opzij gaan. (Ze is zowiezo wel heel iets vluchterig voor het been, maar met wijken is het echt heel erg). Als ze dus erg vluchterig gedrag vertoont, doe ik de oefening maar in stap, maar ik kom echt helemaal niet verder zo. Wie heeft er tips?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 20:37

Pasje opzij zetten, zodra ze opzij vlucht voor je kuit: voorwaarts rijden en opnieuw inzetten als ze weer kalm is. Aantal passen opzij langzaam opbouwen, oefening baart kunst

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 00:02

idd als die omvalt naar buiten toe of weg rent voor je binnenbeen moet je hem weer rechtstellen.

Wat je kan doen om het wijken in draf aan te leren is te beginnen met een pasje naar buiten wijken in de volte.. Zodra die over de schouder weg valt maak je er een 8tje van en rij de volte de andere kant om en zo blijf je bezig. Hij zal dan beter in balans komen en uiteindelijk rustigere gaan wijken.

Deze oefening met het wijken in de volte met 8tjes draaien combineer je het met heeel veel schakelen.. focus je niet te veel op het wijken maar vooral op het tempocontrole en de tempowisselingen.. Tussendoor probeer je gewoon een pasje te wijken..

Succes

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 00:09

als een paard "vlucht" bij een oefening dan vind hij/zij het moeilijk. dus gewoon rustigaan doen en niet te veel en te snel dingen willen doen.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 09:59

Dankjullie wel Van de gesloten naar de gewone grote volte wijkt ze wel heel makkelijk, maar waarschijnlijk gewoon omdat als ik bij de A afwend en wijk ze dan 1 rechte lijn heeft. Dat stimuleert volgens mij dat ze voor mijn binnenbeen wegloopt.. Maar zijn de hulpen die ik geef wel goed dan? (De hulpen die ik geef staan in mijn eerste berichtje)

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 15:26

Je hulpen zjn goed.. uitkijken met de druk op je buitenteugel en binnenbeen.. maar zo te lezen voel jij wel goed aan hoeveel druk je paardje nodig heeft en ligt het daar niet..

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 17:53

Oke dankje wel, Soms vind ik het wel moeilijk om precies de goede druk te geven, maar ik voel het opzich wel goed aan

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:35

hoi hoi,
Ik weet niet of je met zweep rijdt, maar als je dat doet, moet je is proberen zonder te rijden, als je namelijk wijkt doe je je hand van de hals, en komt de zweep in haar oogcontact, mischien vind ze dit eng. Een pony die ik een keer was dit wel het geval, en zonder zweep was er nks aan de hand.... Nou in ieder geval succes!

Groetjes////