Uitbreken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Petra_O

Uitbreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 19:02

Ik heb vandaag voor de vierde keer privéles gehad met mijn pony, en ze had iets nieuws ontdekt: uitbreken.
Ze heeft wat moeite met de linkergalop, en elke keer als ik haar in de goede galop had, stormde ze stuurloos de abk door. Ze is een keer de bak uitgevolgen, en een keer bijna onderuit gegaan.
Op dat moment zet ze haar kiezen op het bit, en dan heb je gewoon niets meer in te brengen.
Hoe kan ik haar op die momenten het beste onder controle houden? Ik wil het wel veilig houden natuurlijk.
Ik wil dat graag rijdend oplossen, dus geen scherpe bitten op hulpteugels eraan. Ik rijd haar nu op een gewone trens en dat wil ik zo houden.
Alle tips zijn welkom!

Maaiikii

Re: Uitbreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 20:57

Probeer het eens met longeren, laat haar dan eens rustig galopperen.
Misschien doe jij wel iets verkeerd? Je paard vind de linkergalop moeilijk dus probeert ze eronder uit te komen. Daarom moet jij haar extra ondersteunen. Hou contact met de mond van het paard, als je aanspringt je buiten achter de singel en je binnenbeen op gewoon op de singel. Zodra je aanspringt in galop zet je haar gelijk op een volte 10 meter en dan draaf je weer verder. Probeer de volte steeds groter te maken.
Succes!

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 23:49

volgens mij zit het probleem niet in ondeugd, frisheid of ongehoorzaamheid maar juist in de kracht en balans..

Je geeft aan dat ze het voornamelijk/altijd in de linker galop doet en dat ze de linker galop moeilij kvind. Je paardje is niet recht, niet in balans en komt kracht te kort. Als je hier aan gaat werken (bv aan de lange lijnen ed.) zal je dit probleem ook oplossen.. tot die tijd zal je hard gaan..

Succes

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 10:27

zoals bovenstaande reacties, ben ik ook van mening dat ze de linkergalop moeilijk vindt. veel oefenen aan de longe, en in het begin enkel onder het zadel lange lijnen galopperen.

Tessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 10:33

Mijn paard heeft hier ook nogal wat last van, maar dan op de rechterhand.
Ik probeer dit op te lossen door hem te laten galopperen aan de longeerlijn (zoals hierboven gezegd), en door inderdaad lange lijnen te rijden, maar kijk uit dat ze geen steun gaat zoeken aan de wand (ik weet niet of je die hebt daar )

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 11:34

Aan de longeerlijn is het me tot nu toe niet gelukt om haar links aan te laten springen. We zijn met de lessen heel druk bezig om haar recht te krijgen. Gisteren was de eerste keer dat ik haar links aan kon laten springen.
Het is niet zozeer het probleem dat ze te hard gaat, maar er zit geen stuur meer op. Toen ik net ging lessen, was haar rechtergalop ook ongecontroleerd, maar ik had in ieder geval nog een stuur.
Heeft iemand een idee hoe ik haar in ieder geval binnen de bak kan houden?
Alvast bedank voor alle tips, ik ga er zeker mee aan het werk!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 11:44

Staat er geen hek om de bak heen? Of je dat nu weer te simpel gedacht.

Verder ga ik met de vorige berichten mee.Mss kun je een prive les aan longeren besteden en kan je instructrice je tips geven hoe je je paard kan helpen goed aan te springen zodat je je paard met longeren goed kan trainen.

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 12:10

De bak is niuew, en het hek is nig niet helemaal af .

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 17:55

is er niet nog een andere bak in de buurt die wel af is?

pruyssen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 09:39

Petra_O,

Een heel erg herkenbaar probleem. Het klinkt vreemd maar het heeft heel vaak toch met leiderschap en duidelijkheid te maken.
Ik help op dit moment ook iemand in Nieuwkoop met bijna hetzelfde probleem. De vooruitgang hierbij is heel erg goed.
Ik hanteer hier normaal 3 sessies voor en dan is het probleem opgelost.
In de eerste sessie gaan we het paard aan de hand trainen om leiderschap en duidelijkheid te kweken. Hierbij hanteer ik de aanpak meer met minder. We gaan helemaal hulpen vragen stellen om basiszaken te bereiken zoals vooruit en achteruit. Mocht het paard geen antwoord op de vraag geven dan gaan we NIET de hulp vergroten (zoals heel vaak gedaan wordt) maar houden wij de minimale hulp aan. Je paard zal na enige tijd gaan gehoorzamen aan de minimale hulp omdat hij leiderschap kwaliteiten gaat ontdekken zoals, duidelijkheid, standvastigheid, zelfvertrouwen, timing, geduld. De tweede sessie gaan we het halster werk combineren met achtjes waarbij het paard een figuur loopt terwijl wij stilstaan. Sessie 3 (en soms sessie4) gaan we op het paard door met dezelfde minimale hulp. Dit betekent dat we met een minimaal hulp iets aan het paard gaan vragen. We houden de vraag net zolang aan tot het paard antwoord geeft en prijzen hem dan de hemel in. Je gaat merken dat het paard steeds sneller gaat reageren. Hij wordt dus beter aan je been (we vragen namelijk niets aan de voorkant, de mond, het bit). Hij krijgt steeds meer vertrouwen in je omdat jij je als leider gedraagt (een leider gebruikt geen fysiek contact (geweld) maar uitstraling). Het resultaat is hij blijft beter bij je en doet wat jij vraagt omdat hij weet dat dat het beste is.

Ik weet dat het vaak vreemd klinkt maar het werkt echt. Het feit dat je niet gaat trekken of druk verhogen bij een "sterk" paard werkt in je voordeel. Het enige wat jij moet doen is veel oefenen tussen de lessen.

Ik werk dus op basis van vertrouwen, respect en vragen i.p.v. dwingen. Geen rare hulpmiddelen en geen geweld. Mijn motto is meer (bereiken) met minder (hulpen).

Groet
Conrad

themi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 10:13

Het klinkt zoals al eerder is gezegt alsof het paard fysiek moeite heeft met de galop.Dit is een veel voorkomend probleem bij jonge paarden en paarden die nog niet goed in de rijtypische houding en buiging lopen.

Wat ik zelf zou doen is haar op de grond leren dmv longeren met dubbele lijnen en /of touwtjes om nageeflijk in de goed buiging te lopen.Pas wanneer haar dit makkelijk afgaat in draf vraag je galop aan de longe.Pas wanneer dit op beide handen haar makkelijk afgaat weer gaan galopperen onder het zadel.