keihard in galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kelly0188

keihard in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 14:59

Hoi,
Ik een probleem met de galop, ik heb een heel druk en onzeker paard. Ze is best moeilijk met rijden en wordt heel snel heet en loperig. Ze is super gevoelig voor het been,maar ik kan mijn been er wel aanhouden. Als ze al weet dat ze aangalloperen moet, wordt ze al zenuwachtig, maar ze blijft wel op me wachten tot ze mag aangaloperen.. In galop verstijft ze van angst, ze gallopeert keihard en je kan er niet meer aankomen.. Op zich heeft ze een goede galop,maar ze spant zich helemaal..Ook kun je bijna niet sturen.. Overgangen rijden werkt niet, want dan gaat het alleen maar slechter, omdat ze dan zooo zenuwachtig wordt. Ik heb wel les, en het gaat ook wel beter, maar het gaat heel langzaam..(wat ik niet zo erg vind hoor)
Maar ik dacht misschien heeft er iemand nog tips voor me..

(ik heb haar nu vanaf april en ze heeft een achtergrond,denken we)

Alvast bedankt!!

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 15:03

mijn haflinger ging als jong paard ook hard galloperen, volgens de instructrice omdat dat makkelijker was dan rustig galloperen, dan moeten ze de achterhand eronder zetten en dat vond hij nog erg moeilijk.
je kunt hem het best op de volte laten galloperen, en bijv. oefenen aan de longeerlijn, met zadel, hem rustiger te laten galloperen.
en natuurlijk les nemen!

_Anouck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 15:03

als je zegt dat overgangen rijden niet helpt...probeer dan is galop-draf-stap-halt-achterwaarts-halt-stap-draf en dan weer aangaloperen en net zolang totdat haar galop rustiger word! dus echth elemaal terug naar achterwaats. Zodra ze het goed doet goed belonen....
andere optie op de volte en de volte steeds kleiner maken....en weer openen en weer kleiner!

kelly0188

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 15:11

Ik denk dat ze van die overgangen helemaal terug,helemaal gek in haar hoofd wordt.. Je krijgt haar zowiezo heel moeilijk terug..ze wordt hard in haar mond,omdat ze haar hele lichaam spant.. En de andere optie van op de volte, ik gallopeer bijna alleen maar op de volte,maar ik kan moeilijk sturen en er met mijn benen bijna niet aankomen..dus openen en sluiten wordt moeilijk.. Wel bedankt hoor! ik zal het ook zeker proberen! En die optie van het longeren,dat die ik best veel, maar ik ben soms ban dat ze omvalt,zo hard gaat ze.. Ze heeft eht een achtergrond,want voor de zweep is ze ontzettend bang. Maar bedankt!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 15:19

Ik denk dat jij en je paard al goed op elkaar ingespeeld zijn. Jij denkt er al aan om in galop te gaan en zij gaat al. En dat is goed. Maar jij wilt dat ze wacht. Dus dan weet ze niet meer wat je nou wil. En daar wordt ze juist erg onzeker van!
Ik denk dat je haar juist moet bevestigen. Ze heeft het goed dat je dat wil!

En wat betreft het hard rennen in galop. In hoeverre is ze al in evenwicht? En hoe zit jij erop?

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 15:23

Ze is bang voor de zweep... Heb je met het rijden een zweep? Het kan zijn dat ze vroeger alleen in galop erg te maken had met de zweep ofzo.. Probeer te informeren waar ze vandaan komt precies, en wat haar hele achtergrond is, dat kan al behoorlijk helpen om het probleem op te lossen, als je weet wat de oorzaak/oorzaken zijn.

Verder zou je haar misschien van haar angst voor zwepen af kunnen helpen door in haar box 1 of meerdere zweepjes op te hangen... Klinkt misschien dom, maar heb erover gelezen en 't kan heel goed helpen. Een paard van iemand die ik ken is zo van z'n angst voor zweepjes afgekomen! Dus gewoon 1 of meerdere zweepjes aan één wand hangen, zodat ze nog wel goed afstand kan nemen. Des noods 1 dagje niet rijden maar gewoon losgooien/longeren, zodat ze dan wel haar energie kwijtraakt... Het kan namelijk in het begin heel frustrerend zijn, met die zweepjes in haar box, waardoor ze met rijden alleen maar nóg drukker kan zijn.
Hoop dat je er wat aan hebt

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 15:29

Ken jij dat paard? Dat je weet dat die bang is voor de zweep en dat die met zweep gereden wordt?

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 15:41

Vonnie84 schreef:
Ken jij dat paard? Dat je weet dat die bang is voor de zweep en dat die met zweep gereden wordt?

Nee, ik ken dat paard niet, maar bij Kelly's vorige berichtje zei ze in de laatste zin dat het paard echt 'n achtergrond heeft, en dat die bang is voor de zweep.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 17:49

wat dacht je ervan dat je paard niet goed in balans loopt? zoals je zelf al zegt is ze erg onzeker.

Je moet dus de oorzaken oplossen en niet meteen bij het probleem beginnen.

1. zorg ervoor dat je paard zelfverzekert wordt. Beloon veel bij alles wat ze goed dit. Oefen veel aan de hand en laat merken dat je trots bent. Al doet ze iets eerst tien keer niet goed en daarna doet ze het iets beter. Belonen is belangrijken dan straffen
Je kunt ook oefeningen gaan doen met bijv. zeil etc. zorg dat ze je vertrouwd en samen met jou over het zeil durft te lopen, of samen onder de paraplu etc.

2. Zorg ervoor dat je paard beter in balans loopt. Doordat ze zelf het belans moeilijk kan vinden wordt hier zenuwachtig van. Ena ls jij er op zit wordt dit nog erger. Ga eens aan de slag met lange lijnen zoals de dubbele longe. door deze techniek van longeren kun je je paard rechtstellen. Het paard komt dus in balans. Dit kun je in stap, draf en galop doen, maar let wel op dat je rustig begint. Dit zal voor het paard ook spannend zijn.

Doordat ze beter in balans is hoeft ze haar spieren ook minder aan te trekken om in balans te blijven en kan ze gaan ontspannen. Hierdoor is ze minder onzeker en kan jou gewicht beter dragen. Let ook op dat je het niet te moeilijk maakt voor haar.

Ik denk dat als je dit voor elkaar hebt dat je al een stuk op de goede weg bent en dat je paard vanzelf rustiger is onder het zadel.

kelly0188

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 18:29

oke bedank voor de tips.! ik denk zelf ook dat het wel iets met haar balans te maken heeft, tenminste,dat ze daardoor extra gespannen wordt.. Ik heb haar 2e eigenaar gebeld,en die zei dat ze haar daar ingereden hadden,maar dat ze daar echt onhandelbaar was.het lukte alleen om er opte komen.. Maar ze hadden haar daar nooit geslagen(zei hij),ze was daar 5. ze is nu 8 en ik rijd haar een jaar nu, en eerst was het ook zo met draf, dat is nu een stuk beter,maar ze blijft best onzeker.. Ik longeer haar nu ook best veel,maar ik durf niet goed met 2 lijnen, omdat ik dit niet goed ken,en ik heb ook geen rustig paard om het op te oefenen.. dit is mijn enigste paard.. Jullie hebben wel gelijk hoor..dank je wel!

kelly0188

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 18:32

owjah, ik rijd niet met zweep, ze is ook niet bang voor gewone zwepen, maar voor longeerzwepen..

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 10:43

Oké, ze is bang voor longeerzwepen... Heb je er altijd een bij je met longeren? En als je er geen heb, is ze dan nog net zo druk? Als je er normaal geen heb met longeren, misschien dat je juist wel een erbij moet nemen... Dat vindt ze waarschijnlijk heel eng in 't begin, maar als je dat vaak genoeg oefent en gewoon de zweep laag houdt, en er dus verder niks mee doet, leert ze misschien dat het niet eng is...
Kweet verder eigenlijk ook niet echt goed wat je eraan kunt doen... Heb zelf geen paard gehad/gekend met dat probleem

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 10:51

als ze bang is voor longeerzwepen dan kun je oefenen.

neem een lange lijn (longeerlijn bijv) en ga voor haar staan, laat haar aan de lijn ruiken etc. als ze dit al spannend vind laat je haar net zolang kijken en ruiken tot dat het niet meer intressant is.
dit is dan voldoende voor de eerste keer.

de volgende keer (doe dit wel iedere dag) doe je het zelfde en als ze haar intresse er sneller in verliest kun je bijv met het touwtje gaan zwiepen (van haaar af!!) en dit net zolang tot het niet meer intressant is. Dit kun je net zo lang opbouwen tot dat je de zweep uit eindelijk over haar heen kunt leggen en zelfs met de zweep slaan (Zonder haar te raken), zonder dat ze hier als een gek van weg loopt.

Ze moet de zweep zien als een extra hulp middel en niet als een straf middel, straffen doe je wel met je stem als dat nodig is.

monsera

Re: keihard in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 11:34

Als je paard goed voorwaarts is en goed naar jouw stemhulp luisterd zou ik helemaal niet een longeerzweep gebruiken bij het longeren.Ze vind het al moeilijk en dan maak jij het nog moeilijker met de zweep erbij.Ik gebruik bij onze merrie ook noit een longeerzweep die luisterd zo ook heel goed en ze zou alleen maar zenuwachtig worden van de zweep ik vind het geen toegevoegde waarde hebben.

Verder het rijden wat ik dus juist doe met onze merrie die ook nog vrij hard gaat in de galop af en toe is juist rechtuit galoperen dus wel de hoefslag volgen goed op je kont blijven zitten en de teugels niet te strak laat je paard het eerst maar lekker uitzoeken en heel veel belonen zeg haar dat ze het beste paard van stal is en dat ze het ontzettend goed doet juuuiiist en braaaafff en af en toe even lekker een klopje geven en even lekker door haar manen heen kroelen.Het ziet er niet uit in het begin maar bij ons werkt het echt heel erg goed ik heb nu na 2/3 maanden de teugels al wel op maat en het tempo is al meer terug gekomen maar het duurt gewoon erg lang om dit te trainen wees geduldig en als het een dag niet zo fijn gaat denk dan aan de keer dat het wel goed ging.Als je dit niet durft niet doen en gewoon op de volte blijven galoperen.Ik denk trouwens niet dat het verkleinen en vergroten van de volte gaat lukken ik denk dat je paard dan helemaal gestressd wordt.

Je zegt ook dat als je wilt galoperen dat ze dat al door heeft.Mss komt dat omdat je dan gaat doorzitten en verder alleen lichtrijdt als dit zo is kun je het doorzitten bij je training gaan betrekken.Ga af en toe een stukje doorzitten en dat hoeft in het begin alleen van het ene bordje naar het volgende bordje in de bak en dat gewoon af en toe even mee nemen.

Gewoon lekker blijven oefenen met de galop.De draf is ook al beter geworden dat komt met de galop ook wel.Ik zelf galopeer niet elke keer als ze heel lekker loopt en heel ontspannen loopt sla ik de galop wel eens over.En ik galopeer ook wel eens 1 of 2 rondjes maar ik galopeer ook wel eens 5 minuten ik varieer er veel mee.wacht ook wel een stot het einde van de training maar galopeer ook wel eens in het begin van de traineing want ze komt er wel heel goed van los.Ik hoop dat je er iets aan hebt.

kelly0188

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 20:09

Ik gebruik geen longeerzweep,is ook echt niet nodig, ze reageert super op mijn stem. Ik denk dat ik met rijden gewoon geduld moet hebben jah..maar het duurt al best lang..Ik gallopeer ook niet altijd, soms krijg ik er gewoon last van mijn rug van,ze gaat zo hard en ruig en die klappen moet mijn rug wel opvangen. Ik denk dat het wel goed komt, Bedankt allemaal!

judith_slu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:24

Toen ik mijn paard net had, en ze galloperen nog erg moeilijk vond, en óók erg hard ging, werd me geadviseerd eerst alleen op de volte te galloperen.
Nou weet ik natuurlijk niet hoe jouw paard is, maar de mijne vond een volte makkelijker dan rechdoor.

OP zich werkte dit goed bij mij, en op een volte gallopeert ze goed constant en regelmatig, maar rechtdoor vind ze nog steeds een beetje moeilijk.

kelly0188

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 20:29

Jah, ik denk dat die van mij het ook makkelijker vind op de volte, maar op den duur begint ze het bit op de binnenkant wel een beetje vast te pakken, en dan ga ik meestal even rechtuit.. Hoe lang heeft het bij jou geduurd??

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:43

kelly0188 schreef:
Ik gallopeer ook niet altijd, soms krijg ik er gewoon last van mijn rug van,ze gaat zo hard en ruig en die klappen moet mijn rug wel opvangen.

Probeer dan om licht verlicht te gaan zitten.Het is voor de rug van je paard ook niet goed dat jij daar op zit te klappen en zal ze zich nog strakker houden en wordt het nog moeilijker voor haar.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:48

monsera schreef:
Probeer dan om licht verlicht te gaan zitten.Het is voor de rug van je paard ook niet goed dat jij daar op zit te klappen en zal ze zich nog strakker houden en wordt het nog moeilijker voor haar.

helemaal mee eens.

kelly0188

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 21:52

jah, klopt, meestal doe ik dat ook uit mezelf.. Wel Bedankt!