dressuur (eigenlijk meer rij-) probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

dressuur (eigenlijk meer rij-) probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 19:13

Hallo iedereen,

ik heb pas een nieuwe paardje gekregen (nouw ja, E-pony), nu blijkt dat er iets mis mee is.
Het beestje heeft super gangen, heeft een geweldige springtechniek, braaf karakter (wel tempramentvol, maar dat zocht ik nou net).
Dus we kopen hem, en we willen er echt serieus mee beginnen trainen. (Hij was al 8 en buiten wat in een manegeles meerijden had de vorige eigenaar er nooit niet veel mee gedaan).
De pony liep perfect aan de teugel toen ik hem daar reed enzo, niks aan de hand.
Nu kom ik er mee thuis, wil er serieus mee beginnen te trainen, krijgt hij plots de nare gewoonte, van elke keer als ik iets vraag, z'n bit te pakken en super hard weg te crossen !!!
Vooral bij het springen was het echt verschrikkelijk ! Als hij sprong, pakte hij boven de sprong z'n bit al vast, om dan nadien onstuurbaar te blijken !
K'ben er wel 1000 keer afgevallen ofzo, echt niet normaal.
Toen keek onze manege-eigenaar eens in z'n bek, bleek dat z'n gebit er verschrikkelijk uitzag (vol haken enzo), dus de dierenarts laten komen. Dus we dachten, nu zal het wel beter zijn, maar dat was dus niet zo.

Nu rij ik hem met een bit met rolletjes op (niet zo één met koperen rolletjes, maar zo met echte dikke rolletjes, een watertrens). Ik kan nu perfect met hem een parcourtje springen, hij kan gewoon z'n bit niet meer vastpakken.
Maar, nu komt het probleem (eindelijk), dit bit, is eigenlijk veel te straf voor hem. Wanneer hij z'n bit namelijk niet vastpakt, is hij echt wel super gevoelig in z'n mond.
En aangezien ik nog niet zo super lang rijd, houd ik men handen dus ook absoluut niet helemaal stil. Dus met als gevolg, dat waneer ik gewoon een bocht rij, of ik probeer hem wat te verzamelen, dan gaat hij gewoon steeds z'n nek naar voor steken en mij zo uit het zadel proberen te trekken (is nogal strek beestje). Hij probeert het bit dan nog vast te pakken, maar da lukt niet echt.
Nu is men vraag, herkent iemand dit probleem ofzo ? Of heeft er iemand misschien tips zodat ik hem wat meer op men hand kan laten lopen ? Want nu ontwijkt hij die precies een beetje. In stap loopt hij vanzelf aan de teugel, maar in draf wil het echt niet lukken. Opzich, dat zou wel komen, maar hij loopt gewoon totaal niet "op men hand", ja ik weet niet hoe ik dat anders moet uitleggen :s !
(les nemen is geen optie aangezien ik enkel springles krijg, en die trainer zich niet met echte dressuurproblemen (zoals naar beneden lopen) wil bezighouden)
(andere trainer nemen is ook geen optie, beetje ingewikkelde situatie, ben als blij dat ik nog wat hulp krijg !)

hopelijk kan iemand me helpen !

groetjes

Maaiikii

Re: dressuur (eigenlijk meer rij-) probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:07

Mijn paardje had tijd geleden ook een aantal haken. Ging ook steeds het bit vast pakken.
Toen is de paardentandarts gekomen en heeft alles weer op orde gemaakt.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:39

Het eerste probleem wat opgelost moet worden is jouw eigen probleem (goed trouwens dat je dat zelf al zag!!!): je handen stil en ontspannen kunnen houden. Dat moet een springruiter net zo goed kunnen als een dressuur-, western-, of recreatieruiter.
Ik vind de reactie van je instructeur dan ook best vreemd, dit is basiswerk en hoort voor een springruiter ook in orde te zijn. Ik weet niet waarom je geen andere instructeur kunt laten komen maar ga alle mogelijkheden na, vraag iemand op stal om je te helpen en te controleren oid want voor jouw probleem is opgelost kun je niet aan je pony beginnen. Ik denk zelfs dat als jij de verbinding met de mond open en vriendelijk kunt houden dat het probleem al een stuk opgelost zal zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:49

Super van je dat je ziet dat het probleem kan liggen aan je handen

Hier zit naar mijn idee het probleem ook.
Je pony heeft waarschijnlijk een fijn gereden, gevoelig mondje.
Dus bij te veel gewiebel van jou handen, neemt hij het bit vast, want zo doet het hem niet zeer.

Als bit zou ik een simpel dubbelgebroken bit nemen.
Dit kan nooit in het gehemelte prikken als jij per ongeluk teveel met je handen doet.

En het is erg jammer dat je instructeur geen goede uitleg over dressuur geeft.
Want ook bij springen moet eerst de dressuur in orde zijn.
mocht je toch de mogelijkheid zien om te veranderen, dat zeker gaan doen

Probeer verder zelf op je handen te letten.
Hou ze stil, maar wel soepel.

met springen probeer goed mee te gaan met de hand, beter te veel dan te weinig.

Merk je dat hij toch het bit vast heeft, niet gaan trekken, want dan neemt hij het alleen maar vaster, maar ontspan je handen.
Op het moment dat je merkt dat hij los laat, probeer hem dan rustig op te vangen.

Ik weet niet of het lukt hem wel op een volte te zetten, maak die dan kleiner als hij hard gaat, dan moet hij wel zachter omdat hij niet hard kan op een kleine volte.

En een ander belangrijk stuk is dat hij moet leren terug te komen op je zit ipv je teugels.
ga diep zitten, gebruik gerust je stem om hem terig te laten komen.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:51

Je zegt dat de problemen begonnen toen je het paardje thuis had staan, klopt dat? Hoe lang heb je hem laten wennen op zijn nieuwe plek? Kan het niet gewoon zijn dat hij de nieuwe omgeving nog spannend vindt en daarom er vandoor gaat en misschien ook wel wat in paniek raakt en dus het bit vastpakt? Dat los je mede op door hem de tijd te gunnen om te wennen aan zijn nieuwe omgeving en hem vertrouwen te geven (door bv. longeren, elke dag even aandacht geven en even een stukje met hem lopen over het terrein). Verder sluit ik me bij Urielle aan, je kunt pas goed springen als je paardje goed nageeflijk is, zich concentreert op jou en goed aan de hulpen staat.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:52

Sorry hoor, maar wat een flut-reactie van je instructeur. Dressuur is de basis voor het springen en al jij je paard niet lekker nageeflijk in de hand hebt, dan kun je geen parcours springen... Erg jammer dat je van zo iemand les krijgt. Dit moet je nl rij-technisch oplossen en is zo aan de pc helaas niet uit te leggen....

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 02:23

Als zijn gebit zo slecht was heb je grote kans dat dat in combinatie met jouw handen (goed dat je dat zelf ziet trouwens) het pijnlijk was toen zijn gebit nog niet behandeld was.
Nu is zijn gebit behandeld maar het idee van pijn bij beweging blijft in zijn hoofd, en misschien dat het zelfs nog echt wat pijn doet ook als het gebit echt niet goed onderhouden was.

Zou gewoon rustig de tijd nemen en desnoods het zachtere bit weer erin douwen om hem te laten wennen aan het idee dat zijn mondje weer in orde is.

Jammer dat je instructeur niet bij de basis wil beginnen, zou een heleboel problemen oplossen.

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 15:34

Inderdaad, jammer van je instructeur.
En ik zou als ik jou was even tot het probleem opgelost is niet zo met springen bezig te zijn. Dressuur is de basis. En die gaat op dit moment niet zo goed. Dus dan kan je eigenlijk ook niet echt iets met het springen bereiken, ook al zou je paardje dan wel foutloos en snel parcourtjes kunnen lopen...
Pak de teugels sowieso niet te kort, maar al helemaal niet te lang. Je houdt gewoon goed contact met de mond, en beweegt soepel mee met zijn bewegingen, alsof er elastiek in je armen zit. Dus geen 'rukjes' in z'n mond geven als hij z'n hoofd naarvoor en terug of omhoog en omlaag beweegt, maar gewoon meebewegen. Dit is niet makkelijk, je zal hier erg op moeten oefenen als je dit goed wilt kunnen... Als hij met z'n hoofd naar voren gaat strekken, om je handen 'kwijt te raken', moet je je handen proberen even vast te zetten, zodat hij niet zo gemakkelijk naar voren kan. Als dit pijn zou doen, dat strekken terwijl het eigenlijk niet moet, zal hij het misschien minder gaan doen omdat hij dan pijn zou krijgen. Is dit niet het geval, dan is het alsnog niet echt fijn om geen bewegingsruimte te krijgen om naar voren te gaan. Als je dit vaak genoeg doet, op tijd je handen vastzetten als je merkt dat hij wil gaan strekken, zal hij waarschijnlijk steeds minder proberen te strekken.
Verder moet je denk ik proberen wat steviger te zitten, zodat je ook niet naar voren getrokken kan worden, en hij dus met meer moeite kan uitstrekken.

En zoals al gezegd is; je kan denk ik beter een zachter bit zoeken, want ook al kan hij deze niet vastpakken, hij zal er wel aan moeten wennen dat zijn mond weer gezond is.
Misschien door longeren met hoofdstel; zo kan jij er niet afvallen en heb je dus ook wat meer controle, omdat hij verder niks kan doen dan rondjes rennen zegmaar...

Nouja, succes in ieder geval met je paardje, dat zul je wel nodig hebben. En sorrie voor dit lange bericht.

DAAHN_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 17:06

Je zou misschien wel een pessoabit kunnen proberen met het springen. dat wanneer je gaat springen hem op de onderste ring zet zodat je hem toch in de hand kunt houden door de hefboom-inwerking.

mijn pony die ging ook na elke hindernis aan de kletter, heb er een pessoa-bit ingedaan en het gaat super. En waneer hy niet trekt is het bit helemaal niet scherp.

Wanneer het steeds beter gaat, zou je de teugel kunnen bevestigen aan een ring erboven, en zo kunnen uitwerken. Dat je hem op een gegeven moment, wanneer het super uitpakt, op een trens zou kunnen rijden.

ik weet niet of dit een optie is voor jouw, maar bij mij werkte het uitstekend.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 17:17

Als de ruiter nog geen controle over zijn handen heeft, raad je toch geen Pessoabitje aan?!

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 17:23

een vraagje: als hij nu wel gaat crossen en met de kennismaking niet, waarom niet? had hij een pijnstiller ofzo?
ik neem aan dat hij nu wel een redelijk gebit heeft, meestal is het dan even zoeken naar het goede bit voor je paard, probeer het zoveel mogelijk met een zacht bit op te lossen, en het crossen is waarschlijnlijk meer een rijtechnisch dan een bitprobleem geworden

ik weet het eigenlijk verder ook niet, nog veel succes

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 17:58

Even een andere vraag, als je dus zelf zegt dat je nog niet zoveel ervaring hebt en je handen niet goed stil kunt houden, wat doe je dan met springles? En nog van een instructeur die zich niet met "dressuurdingen" wil bezighouden?

Volgens mij kan je beter proberen een goede instructeur te vinden die je wil helpen met je basis. Dan pas kan je imo aan springen gaan denken!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 23:18

Ik rijd Lucky nu met jachtteugels deze helpen ook voor een stillere handhouding.. Misschien heb je er eits aan??

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:45

Heel vaak gebeurd het dat iemand een paard koopt dat rustig is, maar zodra het beestje verhuist is valt er geen land mee te bezeilen.
Het kan zijn dat hij pijn in zijn rug heeft. Is hij gewend om te springen? Eerst kijken of dat het niet is!
Als hij geen pijn heeft, kunnen er nog meer oorzaken zijn:
Kijk eerst eens naar het voer wat hij krijgt.
Misschien kan dat wat geminderd of eten met minder energie, want het lijkt mij dat hij behoorlijk druk is.
Dan zou ik voorlopig niet gaan springen, er zijn maar weinig paarden die daar rustig van worden.
Dan het bit, ik denk dat doordat jij nog niet zo goed stil kan blijven met je handen, het paard erg geiriteerd raakt en dat doet de zaak ook geen goed natuurlijk.
Ga gewoon bitloos rijden, kijk hoe dat gaat.
Vraag anders iemand die goed kan rijden of die je wil helpen, ken je iemand die ook paardrijdt en er veel vanaf weet?
Als je dan geen instructeur hebt, kun je in ieder geval zoiets proberen!
En als je niet bitloos kan kun je ook nog een paar extra teugels aan de neusriem doen, dan trek je niet zo in zijn mond omdat je ook de neusriem hebt.
En het is waar wat iedereen zegt, de springruiters rijden zelf ook heel veel dressuur!
Nou, veel succes, ik hoop dat het wil lukken!