Geen contact met buitenteugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sphinxie

Geen contact met buitenteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 18:54

Ik ben hier uiteraard met les mee bezig, maar wellicht dat er nog bokkers zijn met tips en trucs.

Tot zo'n 3 maanden geleden had mijn paard nogal moeite met de buiging op de rechterhand. Zodra ik een beetje vroeg op de binnenteugel, stak ze haar hoofd in de lucht. Inmidddels is dit probleem opgelost, en loopt ze super op de rechterhand. Waarschijnlijk ben ik iets te enthousiast geweest in mijn training hiervoor, en nu heb ik dus een probleem op de linkerhand. Ik krijg mijn paard op een rechte lijn, netjes nageeflijk op 2 teugels. Als ik dan een volte rijd op de linkerhand, heb ik veel minder contact met de buitenteugel op de linkerhand, dan op de rechterhand. Met mijn binnenhand moet ik voor mijn gevoel te veel vragen, op de rechterhand krijg ik stelling door binnenbeen en buitenteugel te vragen, en dat lukt op links dus niet. Ik werk terug met mijn linkerhand, maar ook als ik daar nadrukkelijk op let, krijg ik geen contact op de buitenhand. Als ik mijn paard helemaal naar beneden rijd, en mijn buitenhand op mijn knie zet en mijn binnenhand alleen naar binnen (en dus absoluut niet naar me toe) gaat het beter, maar omhoog (oftewel opgericht) op die manier lukt niet. Voor mijn gevoel zit het grootste probleem in het feit dat ze niet aan mijn binnenbeen is, en daar niet om wil buigen.
Wie heeft er een goede tip?

lindavd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:17

ik denk dat je dan in een volte ook een keer buitenstelling moet vragen!!
binnenstelling stukje buitenstelling, binnenstelling stukje buitenstelling!!
en gewoon goed contact houden met de buitenteugel!!geen boogjes!!
veel succes ermee!!

Steph1989

Re: Geen contact met buitenteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:18

hey ! hier ken ik ook een beetje en probleem van één bij mijn paarden in ! !
ik ga dit topic zeker volgen !

xxx

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:44

Het advies van Linda is een goed Ook achtjes en slangenvoltes kunnen helpen vanwege de afwisselende buiging. Waar je ook mee kunt werken is het verkleinen en vergroten van de volte en alle oefeningen waarbij je reactie op de eenzijdige kuithulp vraagt.

Niet teveel nadruk op je handen, probeer te buigen om dat been, dus streng en consequent met je binnenbeen en probeer of je met de buitenteugel de voorhand er voorlangs kunt vouwen, bij wijze van spreken.

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:38

Goed contact houden, goed voorwaarts blijven rijden etc.
En wat hierboven is gezegt

sphinxie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 23:38

Buitenstelling geeft niet echt problemen. Ook hangen mijn teugels niet in boogjes. Het is niet zo dat ik helemaal geen contact heb, maar het is een stuk minder dan op de andere hand.
Urielle: wat bedoel je precies met er voorlangs vouwen? Als je bedoelt er meer druk op te zetten zodat ze haar voorhand naar binnen brengt, dat lukt, maar zonder stelling. Of met bijna contrastelling. Overigens lukt het met het rijden van achtjes en slangenvoltes een stuk beter, alleen bij meerdere voltes voel ik het als een probleem.

Bonny_CT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 23:44

voltes openen en sluiten.. veel wendingen rijden... veel oefeningen doen om hem goed aan je binnenbeen te krijgen.. Ik heb ditzelfde probleem ook maar dan rechtsom in het begin... gewoon meer inkomen met je binnenbeen en desnoods een klein tikje achter je kuit met een zweep geven.... vind hij in het begin misschien niet leuk, maar zo kan je dat wel oplossen

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 23:46

als je meer druk op je binnen teugel hebt dan is het toch ook zo dat je paard meer op de binnenschouder valt. Je zou hem dus in principe op deze hand ook recht moeten richten. dus juist de buiten teugel aannemen en vooral geen druk nemen aan de binnen teugel. Hierbij zul je dus buiten stelling moeten vragen. Hierbij goed begrenzen met je binnen been zodat hij niet naar binnen valt. Als hij dan de meer druk op de buiten teugel aanneemt en de druk gelijk is kun je weer ontspannen en verder op twee teugels, en als de druk weer weg valt doe je dit opnieuw.
Hij zal het in het begin wel moeilijk vinden dus je zult wel geduld moeten hebben naar mijn idee, maar hier bereik je uit eindelijk toch het meest mee.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 01:48

er zijn hierboven al hele goede tips gegeven...misschien dat ik nog iets kan toevoegen als de andere tips niet helpen, want ik begrijp dat je probleem voornamelijk op de rechtervolte is.? wat je kunt proberen is gewoon de rechtervolte op gaan in bijv. draf en je handen gewoon laten staan, je bovenlichaam breng je een fractie naar achter en je laat hem door je gewicht iets naar achter te brengen een langzamer tempo aanemen. je zult merken dat je druk krijgt op 2 teugels en op dat moment drijf je iets bij en breng je je lichaam weer iets naar voor wat het tempo iets verhoogt (let op; niet teveel). je handen behouden dezelfde plek en blijven op gewoon contact. als het goed is heb je nog steeds druk verdeeld op 2 teugels en voeld je paard recht. als dit goed gaat en je je paard op 2 teugels kunt behouden ga je op de volte weer een stapje verder met het inbuigen in de ribben. hiervoor kun je de tips van de andere bokkers gebruiken. mijn tip is slechts een voorbereiding op de andere tips om je paard eerst voldoende recht te richten en over de rug kan gaan met een goed contact op 2 teugels. de tip om je paard naar buiten te stellen (contra op de volte) is ook een goede om recht te richten. let daarbij wel op dat je direct reageert als het paard ontspant.

succes!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 12:08

sphinxie schreef:
Urielle: wat bedoel je precies met er voorlangs vouwen? Als je bedoelt er meer druk op te zetten zodat ze haar voorhand naar binnen brengt, dat lukt, maar zonder stelling. Of met bijna contrastelling.

En hier moet je dan dus goed inkomen met je binnenbeen, voor je gevoel proberen volte te vergroten maar hem met je buitenteugel en been niet toestaan om ook daadwerkelijk opzij te gaan. Eventueel even kietelen met je spoortje of met je zweepje achter je kuit bijtikken. En in het begin tevreden zijn met iedere keer dat hij zich een keer hol om je been wil maken en die tijd proberen uit te bouwen.

Hoe is zijn reactie op de eenzijdige kuithulp?

En een volte gaat nog goed schreef je, kun je het dan niet verder uitbouwen? Stel je hebt een volte gereden en je voelt dat hij iets meer tegen je binnenbeen aankomt, kun je dan met buiging links (sb-achtig) rechtdoor rijden en de volte opnieuw inzetten?
Of je pakt de AClijn, maakt volte links, voelt dat hij tegen je been gaat hangen en draait volte rechts in, daarna gelijk weer volte links.
Gewoon blij zijn met elke meter die je erbij krijgt?

Woodstock

Re: Geen contact met buitenteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 16:05

Hmm je geeft zelf aan dat je iets te enthousiast op links geoefend hebt, en hij nu dus rechts moeilijker is. Kdenk dat zn spieren aan de linkerkant van zn rug niet meer zo goed uit kunnen rekken. Die moet je dan dus langzaamaan weer oprekken. Probeer zeker niet te snel te gaan, want dan beschadig je alles, maar probeer wel steeds iets meer te vragen.
Probeer consequent met je binnenbeen naar je buitenteugel te rijden. Binnenteugel heb je eigenlijk helemaal niet nodig op de volte. De zenuwen van alle spieren aan die zijde, komen tussen de ribben eruit, dus als jij je been op de juist plek hebt, prikkel je deze zenuwen waardoor de spieren aan de binnenkant aanspannen. Hierdoor zal je paard door zn hele lijf buigen en heb je dus je binnenhand helemaal niet nodig!
Je kunt hem begrenzen met je buitenteugel en buitenbovenbeen. Verder zelf niet in je lichaam gaan draaien.
Probeer maar eens met je schouders in de richting te 'kijken' die je je paard wilt laten lopen, en dan in gelijke mate met je paard, dus niet extremer! Niet indraaien bij je middel! Ook zet je iets meer gewicht op je binnenkant. Van hieruit ga je dus ook je binnenonderbeen aanpannen. Je buitenknie drukt tegen het zadel als gevolg van je bovenlichaam dat de richting aangeeft.
Verder opletten dat je niet gaat terugwerken aan de binnenkant! Ga niet in een keer minivoltes rijden, maar bouw dat heel langzaam op! Vergelijk het met jezelf, als jij ineens je handen plat op de vloer moet leggen terwijl je benen gestrekt zijn. Wsl kun je dit niet zomaar en moet jij dus ook eerst je spieren oprekken. Denk dat je er wel een paar maanden zoet mee bent, om het weer op gelijk niveau te krijgen. Succes iig

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 22:19

Zowiezo niet je handen op je knie.
Maar mag ik vragen hoe je dan een volte stuurt? Door alleen aan je binnenteugel te trekken?

sphinxie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 08:50

Sjonniej schreef:
Zowiezo niet je handen op je knie.
Maar mag ik vragen hoe je dan een volte stuurt? Door alleen aan je binnenteugel te trekken?

Dat is iets wat ik in overleg met mijn instructie moet doen tijdens het losrijden. Alleen met mijn buitenhand. Het is niet echt op mijn knie, maar in de richting. Als ik alleen mijn binnenhand zou gebruiken valt ze uiteraard over de buitenschouder weg. Op rechts kan ik op een volte met buitenteugel, binnenbeen stelling vragen, op links komt mijn beenhulp niet goed door en heb ik dus de neiging om aan de binnenteugel te gaan zitten. Het inzetten doe ik gewoon op gewicht en beenhulp icm buitenteugel. Het gaat om de stelling die op de linkerhand ik niet 100% kan krijgen op buitenteugel, binnenbeen.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:22

Nooit je binnenhand zover naar binnen brengen! Hij knikt in bij zn halsbasis, maar buigt niet in zn lijf of hals. Bovendien blokkert de hals op deze manier de schouder, wat alleen maar averechts werkt.... Ook valt je paard voorover en krijgt de fascia de volle laag, ipv dat de impuls opwaarts doorgaat. Wat voor instructrice heb jij????

sphinxie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 09:32

Woodstock schreef:
Nooit je binnenhand zover naar binnen brengen! Hij knikt in bij zn halsbasis, maar buigt niet in zn lijf of hals. Bovendien blokkert de hals op deze manier de schouder, wat alleen maar averechts werkt.... Ook valt je paard voorover en krijgt de fascia de volle laag, ipv dat de impuls opwaarts doorgaat. Wat voor instructrice heb jij????

Een GP amazone... Er staat dat ik mijn BUITENhand richting mijn knie doe.

Kath_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:37

Ik heb hier ook erg last van gehad.. en wat bij mij echt goed heeft geholpen is het schouder binnenwaarts rijden..

je moet ze dan echt met de buitenhand begrenzen, (binnenhand komt haast vanzelf los) en ze moet goed voor je binnenbeen opzij, anders ga je de wending in.

En dan het schouderbinnenwaarts op beide handen, ook allebij de kanten, zodat je een soort travers effect krijgt

Ohja nog iets wat goed geholpen heeft, is op de volte de achterhand iets naar buiten en dan weer iets naar binnen zetten

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:41

Goed met binnenbeen naar buitenteugel rijden. Ga je van hand veranderen blijf je met been naar zwakke teugel drijven. Het gaat om gelijkmatige aanleuning. Inderdaad schoudervoor of schouderbinnenwaarts is goeie optie ervoor. Ook wat korte tempowisselingen helpen ook om meer paard recht te richten en dus ook op gelijkmatiger aanleuning te krijgen.