wijken naar rechts

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

patreis

wijken naar rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 17:59

haay,,
ik heb een paard die ik aan het trainen ben voor dressuur met de meeste dingen gaat het super goed maar nu ben ik bij een groot probleem gekomen, wijken naar links gaat super goed,,maar zodra ik naar rechts en ga wijken weigert die en gaat die steigeren en keihard wegrenne, als ikhem dan weer terughebt en weer ga proberen word het steeds erger hij gaat nu bijna door totdat ik er af lig. is gelukkig nog niet gebeurd maar het scheelt niet veel, weet iemand een oplossing voor dit probleem? ik heb al les en me instructeur is er ook al is op geweest en daar doet die het net zo erg.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:04

Grondwerken als voorbereiding.
Eerst aan de hand leren wijken voor druk.

Weet je zeker dat hij lichamelijk gezond is? Ik vind de reactie TE heftig als protest.

patreis

Re: wijken naar rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 18:10

ja hij is een paar weken geleden goedgekeurd,,en hijs getest op zadel en goed bit..

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:39

misschien snapt hij niet wat nu de bedoeling is, en probeert er angstig onderuit te komen, inderdaad kan je het beste met grondwerk beginnen. www.paardennatuurlijk.nl staat precies hoe je het moet doen..

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 17:58

ik denk dat je eens op de zite van marijke de jong moet kijken www.paardenbegrijpen.nl Ik denk dat het probleem te maken heeft met de natuurlijke scheef heid.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 10:28

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 18:03

is hij normaal ook sterk op 1 kant?

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 19:36

Bij het wijken moeten de lengtebuigingsspieren aan de buitenkant vaak ietwat verlengen. Als dat niet wil doet het pijn en dan gaat het paard protesteren. Probeer dat wijken eens te doen op een volte. Dus volte sluiten (naar binnen toe) en weer te openen door met je binnenbeen het paard naar buiten te drijven. Eens kijken hoe ze dan reageert. Probeer hem aan de voorkant niet te veel op te sluiten, want dat kan hem te veel worden.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:04

Zou ik mogen vragen hoe jij wijkt? Ik heb het vroeger verkeerd aangeleerd en ik kreeg bijna dezelfde reactie.. Pijn dus. Nu ben ik overgestapt naar een andere instructrice en nu gaat het veel beter, hij wijkt nog niet vloeiend, maar zonder hoofd in de lucht te gooien en het op een lopen te zetten..

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:43

sommige mensen gaan teveel plukken trekken en duwen met een paard. wijken is gewoon opzij gaan voor het been. dus als je het geoefend hebt met grondwerk, moet het niet zo moeilijk zijn ,kwestie van goed trainen

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:29

Ik heb het allemaal met mijn paarden geleerd ZONDER grondwerk. alhoewel ik begrijp dat als je een paard met druk voor je hand leert op zij te gaan, dat hij mogelijk het sneller begrijpt als je met je been hetzelfde wil.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:49

Desiree schreef:
Bij het wijken moeten de lengtebuigingsspieren aan de buitenkant vaak ietwat verlengen. Als dat niet wil doet het pijn en dan gaat het paard protesteren. Probeer dat wijken eens te doen op een volte. Dus volte sluiten (naar binnen toe) en weer te openen door met je binnenbeen het paard naar buiten te drijven. Eens kijken hoe ze dan reageert. Probeer hem aan de voorkant niet te veel op te sluiten, want dat kan hem te veel worden.

Heel goed advies. Ga eerst dus korte bespieringskant oprekken van je paard dus rechtricht werk. Begin daarna op volte te openen en te sluiten, gaat dat beter dan kun je ongeveer 5 mtr naast de middenlijn afwenden en dan paar pasjes wijken en pakt het paard dit goed op dan ga je pas vanuit middenlijn werken en vervolgens van hoefslag naar middenlijn werken.
Maar eerst rustig mee beginnen. Zorg ook dat je als ruiter niet teveel stoort in balans, dus ruiter moet ook zelf goed in balans blijven zitten. En paard moet leren om te gaan voor kuitdruk. Buigen om binnenbeen en vervolgens de druk te verhogen, moet paard leren dat hij daarvoor opzij moet gaan. Succes