Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Carly22 schreef:vertrouwen opbouwen. een paar keer longeren (maar dat doe je waarshijlijk al) en dan voorzichtig er op. Iemand anders moet haar vasthouden als je erop gaat.
Wij zetten de paarden altijd aan een betonnen paal vast als we er voor de eerste keer op gaan. Ze hebben dan een heel dik leren halster aan. Dan kunnen ze geen kant op. Als je er eenmaal op zit dan flink belonen zodat ze rustig wordt. succes ermee!!

Heleen1988 schreef:Idd noooit vastzetten. Dit paard heeft blijkbaar wat meegemaakt, waardoor hij zo overspannen reageert. Je moet hem nu weer het vertrouwen teruggeven. Heel erg rustig vanaf het begin beginnen. Niks overhaasten. Gewoon rustig blijven longeren en als dat goed gaat eerst alleen maar hangen --> weer laten zakken (kun je goed vanaf strobaal naast het paard doen, dan belast je de rug niet en kun je het heel geleidelijk doen) Dat herhaal je eens een paar keer. (dus op/af/op/af ) en als hij daar rustig onder blijft kun je er eens rustig opgaan zitten (laat hem trouwens altijd vasthouden door iemand, en eis vanaf het begin dat hij stil staat tot jij vindt dat hij lopen mag) en een paar pasjes gaan lopen. Dit kun je dan langzaam uit gaan bouwen.
Vooral heel belangrijk dat je niks gaat overhaasten.
Begrijp ik goed dat je de pony pas hebt? Heb je hem al eens bereden zien worden?
Succes ermee! groetjes
Carly22 schreef:Dat is niet gevaarlijk!! Ik heb het zo vaak gedaan. Wat kan hij doen? Helemaal niks!!!! Als je hem kort genoeg vast zet aan een paal in het beton met een dik leren halster aan gebeurd er niks!! Dan leert hij om stil te staan! Als je dat 2 keer doet en dan iemand laten vasthouden en dan er los op.
Het kan wel zijn dat een paard flink gaat hangen. Dan kan hij ineens naar voor springen. Daarom moet je hem kort genoeg vast zetten
ik lees nu dat je hem net pas hebt? zorg dan eerst dat jullie een band hebben! Dat wil wel eens flink schelen.
Carly22 schreef:ja snap ik wel. Haha, Ik doe het ook absoluut niet overhaast hoor!! ik krijg binnekort een paard binnen en die ga ik pas as zomer inrijden! tot die tijd knuffel ik ermee, longeer ik hem en dan als hij mij vertrouwd (dat is heeeeeeeeel belangrijk!!) dat ga ik er op! Hij raakt dat niet in paniek als ik hem vast zet omdat hij mij vertrouwd.
Als het vast zetten ECHT niet lukt.. en je bent er wel klaar voor om erop te gaan dan proberen er zo snel mogelijk op de komen. Niet afwachten! Dan overdonder je hem een beetje.

Carly22 schreef:vertrouwen opbouwen. een paar keer longeren (maar dat doe je waarshijlijk al) en dan voorzichtig er op. Iemand anders moet haar vasthouden als je erop gaat.
Wij zetten de paarden altijd aan een betonnen paal vast als we er voor de eerste keer op gaan. Ze hebben dan een heel dik leren halster aan. Dan kunnen ze geen kant op. Als je er eenmaal op zit dan flink belonen zodat ze rustig wordt. succes ermee!!

Citaat:Vertrouwen én respect!
Maar dan moet je natuurlijk zelf ook respect en vertrouwen voor en in je paardje hebben, anders kan je het ook niet van hem verwachten

Carly22 schreef:nee.. hij raakt niet in paniek!! Dan heb je al genoeg vertrouwen opgebouwd. Ik heb nog nooit een paard gehad die in paniek raakte!! Je zet ze toch ook gewoon vast in de trailer? die helemaal afgesloten is?

Als jij het goed vind gaan, en je wilt er niet mee stoppen, ga dan vooral door; kan ik niks over zeggen.
) Carly22 schreef:Dat is niet gevaarlijk!! Ik heb het zo vaak gedaan. Wat kan hij doen? Helemaal niks!!!! Als je hem kort genoeg vast zet aan een paal in het beton met een dik leren halster aan gebeurd er niks!! Dan leert hij om stil te staan! Als je dat 2 keer doet en dan iemand laten vasthouden en dan er los op.
Het kan wel zijn dat een paard flink gaat hangen. Dan kan hij ineens naar voor springen. Daarom moet je hem kort genoeg vast zetten
ik lees nu dat je hem net pas hebt? zorg dan eerst dat jullie een band hebben! Dat wil wel eens flink schelen.