Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
En krijg je les? Want dit kan ook heel erg goed helpen! Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt! Succes! Kris25 schreef:En je kan pas gaan wijken als je schouderbinnenwaarts goed beheerst. Dus eerst die voor 100% goed en dan vanaf de volte gaan wijken.
) is dat niet nodig om eerst schouderbinnenwaarts te leren. ik ben met mijn jonge fries ook eerst het wijken gaan leren eer ik aan schouderbinnenwaarts begon. ik vind dat weer een stapje hoger
Kris25 schreef:Volgens mij is het juist moeilijker om te wijken? Ik leer altijd eerst schouder voor, dan schouderbinnenwaarts en dan pas het wijken. Bij schouder binnenwaarts maak je je paard soepel in schouder en laat je het achterbeen ondertreden. dat zijn dingen die je bij het wijken goed kan gebruiken.... Het is ook een zijgang, maar dan op de hoefslag en het minder zwaar dan een zijgang waarbij ze echt opzij gaan.
ik kan me er dan ook wel in vinden, maar ben echt met alle paarden die ik heb ingereden, begonnen met wijken
...zo is mij het altijd geleerd
ik heb het dus nooit anders gedaan dan zo...misschien dat andere bokkers nog weer andere ervaringen hebben??
maar met een zelfde visie.
....jeanie schreef:Wijken is een gehoorzaamheidsoefening,zoals kim het zegt.Gister nog les gehad weliswaar van een andere jufmaar met een zelfde visie.
Na de A/C lijn wenden paard recht richten tijdens lichtrijden als je gaat staan druk met je been geven op de singel.Met je andere been zorgen dat hij niet over de schouder valt.
Zoiets toch Kim....
Aanvulling paard moet voorwaards en niet zijwaards,paar passen goed gelijk weer rechtuit en een kriebeltje als beloning.
en das niet wat je wil........ je wil rechtuit
met de hoop dat een ruiter dat voor 25% doet en dan heb je een wijk
Kris25 schreef:Hahaha, ik probeer het voor me te zien, eerst de achterkant, is anatomisch incorrect![]()

er zijn maar heel weinig paarden die hun achterhand eruit gooien met wijken......... KiWiKo schreef:het meest wat voorkomt is dat het paard over de buitenschouder weggaater zijn maar heel weinig paarden die hun achterhand eruit gooien met wijken.........
ik had dit stukje tekst even opgezocht van men. Jan Peetsers en even hierheen gelinkt
Citaat:daarna vanaf de derde of vierde hoefslag wijken naar de hoefslag toe... daarmee maak je gelijk gebruik van de aanleg van het paard om te "kleven" aan de muur......