wijken !!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Retlaw

wijken !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 10:44

mijn fries vind wijken moeilijk, en hierdoor vind ik het weer moeilijk om aan te keren, het gaar vooral om de draf, stap gaat best goed... iemand tips voor aanleren, in de draf is het meestal zo dat ie alleen maar sneller gaat, en snel over het schouder loopt, dit wil ik dus niet dus ik probeer hem zo recht mogelijk te houden constant, maar er zit nog niet echt vooruitgang in....
wie ????

groetjes...

Prissiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 10:47

Gewoon blijven oefenen. En andes kan je het ook proberen
voordat je het wijken inzet dat je hem wat meer onder je laat lopen.
Als dat goed gaat , dan gewoon op zijn normale tempo oefenen

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:00

Vraag het je instructrice.. zij/hij kan je beter helpen (praktijK) dan wij (theorie)

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:01

Hoi,

ik zou pas wanneer je paard in een normaal draf tempo loopt wat pasjes gaan wijken. Loopt hij al te snel wanneer jij wilt wijken gewoon rechtdoor rijden en wat terug nemen. Ik zie juist vaak dat ruiters te veel focussen op het zijwaarts dat ze het voorwaarts vergeten!

Het probleem van over de schouder vallen heb ik ook gehad met mijn vorige pony. Die viel ook over de schouder als ik wilde wijken. Hoe wijk jij? Bij A of C afwenden en dan wijken naar de hoefslag? Dit deed ik namelijk altijd. Mijn instructeur vertelde dat veel paarden zich 'aangetrokken' voelen naar de hoefslag. Juist omdat ze zo graag naar de hoefslag willen vallen ze vaak over de schouder heen. Ik moest toen vanaf de hoefslag gaan wijken naar de A-C lijn toe. Dus als ik door de hoek kwam reed ik eerst een paar passen rechtuit en dan wijkte ik naar de A-C lijn toe. Eerst een paar pasjes wijken en dan beloonde ik de pony en reed ik verder rechtdoor. Het aantal passen wijken bouwde ik steeds verder uit. En het rare was dat toen deze 'manier' van wijken goed ging het wijken van de A-C lijn naar de hoefslag ook goed ging. Waarschijnlijk lag dit ook aan mij door dat ik toen vaak privéles nam En krijg je les? Want dit kan ook heel erg goed helpen! Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt! Succes!

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:25

ik ga mee met delphi! verder zou ik het wijken oefenen op de volte in draf. door volte steeds te openen en te sluiten kan je je paard beter controleren en kan hij minder snel wegrennen. probeer gewoon 2 pasjes op de volte opzij en richt je paard weer even recht en dan wijk je weer een paar pasjes naar binnen en weer recht-dan weer paar pasjes naar buiten-weer recht en weer naar binnen. zorg dat je druk hebt op 2 teugels en houd je buitenteugel goed begrensd. probeer ook om zo weinig mogelijk passen zijwaarts te gaan zodat die 1 of 2 pasjes goed zijn en je je paard daarvoor beloond zodat hij weet wat je wilt en niet in de stress schiet. later kun je dit weer uitbouwen naar een pasje extra. ik denk dat je paard nu gewoon nog te weinig kracht/ balans heeft en daarom wegloopt over de buitenschouder. door op de volte te oefenen kun je het binnenachterbeen sterker maken.

succes!!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:27

En je kan pas gaan wijken als je schouderbinnenwaarts goed beheerst. Dus eerst die voor 100% goed en dan vanaf de volte gaan wijken.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:29

Kris25 schreef:
En je kan pas gaan wijken als je schouderbinnenwaarts goed beheerst. Dus eerst die voor 100% goed en dan vanaf de volte gaan wijken.

volgens mij (sorry als ik het mis heb ) is dat niet nodig om eerst schouderbinnenwaarts te leren. ik ben met mijn jonge fries ook eerst het wijken gaan leren eer ik aan schouderbinnenwaarts begon. ik vind dat weer een stapje hoger

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:47

Volgens mij is het juist moeilijker om te wijken? Ik leer altijd eerst schouder voor, dan schouderbinnenwaarts en dan pas het wijken. Bij schouder binnenwaarts maak je je paard soepel in schouder en laat je het achterbeen ondertreden. dat zijn dingen die je bij het wijken goed kan gebruiken.... Het is ook een zijgang, maar dan op de hoefslag en het minder zwaar dan een zijgang waarbij ze echt opzij gaan.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:50

Kris25 schreef:
Volgens mij is het juist moeilijker om te wijken? Ik leer altijd eerst schouder voor, dan schouderbinnenwaarts en dan pas het wijken. Bij schouder binnenwaarts maak je je paard soepel in schouder en laat je het achterbeen ondertreden. dat zijn dingen die je bij het wijken goed kan gebruiken.... Het is ook een zijgang, maar dan op de hoefslag en het minder zwaar dan een zijgang waarbij ze echt opzij gaan.

het klinkt aannemelijk ik kan me er dan ook wel in vinden, maar ben echt met alle paarden die ik heb ingereden, begonnen met wijken ...zo is mij het altijd geleerd ik heb het dus nooit anders gedaan dan zo...misschien dat andere bokkers nog weer andere ervaringen hebben??

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:52

Als al jouw paarden het wijken goed oppikten, dan is het echt geen ramp hoor, maar wanneer het niet zo makkelijk gaat, bv met fries van TS, dan is het belangrijk om deze oefening wel goed te beheersen voordat je verder gaat

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:04

Schouder binnenwaards is inderdaad wel een goede oefening........

maar met wijken heeft het niet zo veel te maken. Wijken is een gehoorzaamheidsoefening en geen rijtechnische oefening.

Uiteraard neem je in de basis al een stuk schouder voor mee........ dat doe ik ook graag.

maar voor dat ik schouder binnenwaards begin wil ik graag het wijken voor druk onder de knie hebben. Dus begin ik met volte openen en sluiten........ daarna vanaf de derde of vierde hoefslag wijken naar de hoefslag toe... daarmee maak je gelijk gebruik van de aanleg van het paard om te "kleven" aan de muur....... als die knop er redelijkerwijs opzit dan ga ik pas het schouder voor uitbouwen tot schouder binnenwaards........

vind ik makkelijker

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:09

maar met wijken heeft het niet zo veel te maken. Wijken is een gehoorzaamheidsoefening en geen rijtechnische oefening.

dat ben ik niet met je eens Kim, dit is nl een zijgang op twee hoefslagen en drie sporen. Wijken hoort niet bij de zijgangen, maar kan wel ingezet worden vanuit sbw.

Maar het ene paard pikt het gewoon makkelijker op dan de andere en iedereen heeft zijn eigen methodes en meningen en das maar goed ook

jeanie

Re: wijken !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:19

Wijken is een gehoorzaamheidsoefening,zoals kim het zegt.Gister nog les gehad weliswaar van een andere juf maar met een zelfde visie.

Na de A/C lijn wenden paard recht richten tijdens lichtrijden als je gaat staan druk met je been geven op de singel.Met je andere been zorgen dat hij niet over de schouder valt.

Zoiets toch Kim ....

Aanvulling paard moet voorwaards en niet zijwaards,paar passen goed gelijk weer rechtuit en een kriebeltje als beloning.

klomp

Re: wijken !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:20

jeanie schreef:
Wijken is een gehoorzaamheidsoefening,zoals kim het zegt.Gister nog les gehad weliswaar van een andere juf maar met een zelfde visie.

Na de A/C lijn wenden paard recht richten tijdens lichtrijden als je gaat staan druk met je been geven op de singel.Met je andere been zorgen dat hij niet over de schouder valt.

Zoiets toch Kim ....

Aanvulling paard moet voorwaards en niet zijwaards,paar passen goed gelijk weer rechtuit en een kriebeltje als beloning.

inderdaad zo doe ik het ook

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:23

ik begrens alleen de buitenschouder met teugel/hand

als een paard te schuin gaat "pleurt" ie om en das niet wat je wil........ je wil rechtuit

die paar passen rechtuit is heel goed, eerst recht dat paard, en als hij toch teveel over de schouder wegvalt dan eerst weer recht uit

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:25

Dat is juist wijken! Altijd eerst rechtrichten en dan oefening inzetten.
En je buitenteugel tegen de hals, anders gaat de schouder te vroeg.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:26

hoewel het niet een juiste benaming is zeg ik toch altijd.......... achterkant eerst met de hoop dat een ruiter dat voor 25% doet en dan heb je een wijk

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:32

Hahaha, ik probeer het voor me te zien, eerst de achterkant, is anatomisch incorrect

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:33

waarom wijken ook voor mij voor sbw komt? omdat er bij sbw toch een vorm van verzameling en buiging bijkomt. wijken is een losmakende oefening waaraan je kan zien of je paard luistert op eenzijdige kuitdruk. sbw is verzamelend, je moet eerst je hele paard los hebben gemaakt.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:37

Kris25 schreef:
Hahaha, ik probeer het voor me te zien, eerst de achterkant, is anatomisch incorrect

snappie, ik vertel iets dat niet correct is

maar ik heb ondervonden dat als je dat zegt dat ze niet meer alleen gefixeerd zijn op de schouder die richting schot gaan, maar dat ze proberen het paard recht te houden

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:46

Het wijken voor de kuit is de eerste oefening 'op twee hoefslagen', zoals zijgangen ook wel worden genoemd. In het algemeen verbeteren zijgangen de gehoorzaamheid, de souplesse en de cadans van het paard. Uit het gehoorzaam en correct wijken voor de kuit kunnen de later gevraagde zijgangen zoals schouderbinnenwaarts, travers en het appuyeren worden ontwikkeld.

Het wijken wordt goed ingeleid
Het paard is eerst recht. Dan wordt het licht gesteld in de tegenovergestelde richting waarin hij gaat. De voorhand gaat eerst opzij, de achterhand volgt. Een veel gemaakte fout is te veel halsbuiging!
· het paard blijft zuiver in zijn takt
Onregelmatigheid is een grote fout. Van de ruiter wordt het gevoel gevraagd dat hij zijn paard regelmatig en in takt houdt. Rijd dan liever iets meer voorwaarts bij het zijwaarts gaan, dan het te mooi willen doen waardoor hinkelpassen optreden.
· het paard gaat in arbeidstempo
Het onderhouden van de impuls en het arbeidstempo is voornaam."
Veel dingen kunnen nog fout gaan. De achterhand kan voorkomen, het paard kan door de buitenteugel vallen over de schouder, hij kan kantelen met het hoofd, tegen de hand komen, enzovoorts. Maar één ding helpt. "Voorwaarts oplossen!"

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:53

Ik weet niet in hoeverre je bekend bent met het grondwerk, maar je zou dit ook eerst aan de hand kunnen oefenen. als je je paard aan de hand leert wijken zowel in stap als in draf dan lukt het vast ook onder het zadel beter. Maar goed misschien was je al zo ver..

Ik ga verder ook met bovenstaande reacties mee

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:56

het meest wat voorkomt is dat het paard over de buitenschouder weggaat er zijn maar heel weinig paarden die hun achterhand eruit gooien met wijken.........

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:59

KiWiKo schreef:
het meest wat voorkomt is dat het paard over de buitenschouder weggaat er zijn maar heel weinig paarden die hun achterhand eruit gooien met wijken.........

inderdaad dat klopt! ik had dit stukje tekst even opgezocht van men. Jan Peetsers en even hierheen gelinkt

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:03

Citaat:
daarna vanaf de derde of vierde hoefslag wijken naar de hoefslag toe... daarmee maak je gelijk gebruik van de aanleg van het paard om te "kleven" aan de muur......

Dit is idd de makkelijkste manier om het te leren.
Denk erom dat je wel ontspannen blijft en niet gaat focussen op het zijwaarts.