Niet meer aan het been?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Herilda

Niet meer aan het been?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 22:48

Sinds april heb ik een nieuw paard.
Ik reed er toen al vanaf september 2004 op. Hij was altijd erg voorwaarts ( niet loperig) en wel moeilijk in de hand maar wou toch na een 20 minuten rijden ontspannen lopen.

Hij is er 4 maanden uitgeweest door een blessure en ik rijd hem nu ongeveer 7 weken weer.

Hij is nu helemaal niet meer voorwaarts. Vroeger hoefde hij de zweep maar te zien en weg was ie.
Nu helpt een fikse tik 1 pas.
Ook bij longeren is ie niet super voorwaarts meer.
Waar kan dit aan liggen?

Herilda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 22:58

Niemand...?

meisje23

Re: Niet meer aan het been?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 23:30

wat voor een blessure heeft je paard gehad??
weet je zeker dat hij weer beter is??
lijkt me sterk dat je paard ineens zo van karakter veranderd, tja moeilijk maar misschien probeert hij je weer uit??
als je zeker weet dat hij helemaal in orde is moet je hem misschien gewoon even streng aanpakken en laten weten wie hier de baas is..
hoe lang heb je dit probleem nu al??
en als het een merrie is, is ze niet hengstig??dan zijn ze vaak ook erg traag en slecht voor het been....

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 09:38

Wellicht is hij/zij qua conditie sterk achteruit gegaan.. Of misschien probeert ie je uit. Het is denk ik geen karakter verandering. Er zijn zat paarden die z'n ruiter of amazone even lekker testen. Ook na een tijdje pas...

Probeer het op te lossen door heel consequent en streng te zijn. Mijn merrie heeft het ook gehad. Als ie niet reageert op je been dan maar een tik met de zweep! Hij moet gewoon vooruit. Je zult zien dat het na een paar keer verbeteren zal. En je kan hem natuurlijk altijd laten nakijken (hoewel het vaak weggegooid geld is ). Succes ermee!

lindavd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:32

als je het niet vertrouwd zou ik er de dierenarts nog eens na laten kijken!!
voor de zekerheid!!
als het ondeugd is dan geeft je eerst been!!reageerd hij hier niet op dan
een tikje met de zweep!!reageerd hij hier nog niet op nog een tik!!
nog niet nog een harde tik!!gaat hij naar voren geef je ruimte voor!!
maar niet de teugels losgooien natuurlijk!!en het belangrijkste een
klopje op de hals!!reactie moet je belonen!!ben je hier even
consequent mee dan zul je snel genoeg verandering merken!!
veel succes ermee!!

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 17:41

ik zou zeggen leg het aan de dierenarts voor, misschien heeft hij/zij hier een verklaring voor. Als je paard helemaal hersteld is en dus kern gezond is. Dan zou ik juist mijn hulpen zo subtiel mogelijk houden. dus geen tikken met de zweep etc. hier wordt je paard alleen maar gestresst, nerveus, en hard van en raakt het vertrouwen in jou en het werk kwijt...hij moet wel het plezier er van in zien.

Misschien helpt het als je zonder zadel gaat rijden, zo werkt je zit beter in en komt het beter over. Zorg dat je niet overvraagt. Doordat je zonder zadel gaat rijden zul je de geringe veranderingen beter voelen en beloon hem hierdoor ook goed. Hoe klein de veruiming ook is...hij doet wat je vraagt.

Als hij niet reageert op je hulpen dan kun je van een klein hulpje een duidelijkere hulp geven, reageert hij hier nog niet op (zelfs niet een klein beetje) neem dan i.p.v. een zweep een touw mee (bijv. halster touw), en zwiep hier een keer mee als het niet lukt (je hoeft hem hier dus niet mee aan te raken)
als het goed is wijkt hij hiervoor weg en veruimt dus, beloon hem dan duidelijk al is het een gang die jij eigenlijk niet wil. voorwaarts is voorwaarts.

Lukt het nog niet. Ga er op zitten en doe er een longeer lijn aan en zet iemand in het midden die je paard longeren gaat. HEt verschil is dat jij de hulpen geeft subtiel en klein, en als deze niet aan komen dan kan de gene die aan het longeren is bijv. met de longeer zweep zwiebelen.

Ik zou niet zo snel gaan straffen, je bevestigt hier alleen maar mee dat het rijden inderdaad niet leuk is. blijf vriendelijk.

als dit allemaal niet helpt dan zou ik even terug gaan naar het grond werk aan de lange lijnen.

lightmorebh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 14:47

als hij inderdaad nog niet echt lekker in zijn vel zit wordt hij ook loom kijk maar naar jezelf als je een blesure heb gehad duurt het ook een tijd voordat je je weer goed voelt . en anders toch even aan je da vragen

Herilda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 23:39

Ik moest na 4 weken nog op controle komen, en toen bleek alles goed te zijn. Ik denk dat hij mij inderdaad wel uit kan proberen, want mijn instructrice zegt ook dat ik veel te lief ben, wanneer hij niet reageerd, wacht ik juist af voordat ik hem nog een keer aanduw. Ik denk dat dat gewoon door de blesure komt en dat ik bang ben dat hij weer een blesure krijgt, hij heeft namelijk een onsteking aan het gewrichtskapsel gekregen toen hij struikelde... dus en ongeluk zit in een klein hoekje.

X__Hardc0re_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:28

Ik heb dit ook hij is niet voorwaards en al gebruik ik me been extra probeerd hij der onder uit tekomen om te galoperen heel iritant op me stem reageerd hij wel maar ja om nou de hele tijd te gaan roepen zie ik nou ook niet echt zitten dus het is nog al iritand heletijd draf galop dan weer terug nemen en ga zo maar door word je na de hand erg moe van pff.
Terwijl als ik aan het stappen ben moet op passen dat ik me been der niet aan leg want dan draaft hij meteen weer aan ??
En al ben ik emaal aan het galoperen word hij steeds heter en moet ik hem gewoon op de volte gooie omdat hij anders gewoon te sterk word.
Iemant tips?
rij al onwijs veel over gangen en voltes noem maar op hihi

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:58

meisje23 schreef:
en als het een merrie is, is ze niet hengstig??dan zijn ze vaak ook erg traag en slecht voor het been....

Is dat zo? die van mij worden altijd knettergek

Herilda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 16:38

De mijne doet dus precies zo als die van sgatjuh... hij reageerd wel goed als je bijvoorbeeld aan wilt draven of galoperen, maar om een dan door te laten gaan... *zucht* ook in de galop op de rechte lijn heeft hij aardig tempo.. ik weet echt niet wat te doen.

X__Hardc0re_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:07

Hey Herilda
Dit had ik ook ik zet de mijne gewoon op de volte dan word hij van zelf moe want hij word ook onwijs sterk misschien helpt het of heb je dit al geprobeerd?

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:12

herilda--> de reden dat je paard op de lange zijden harder gaat is waarschijnlijk omdat het veel lastiger is in galop om op de lange zijden in balans te blijven. Dit vergt erg veel kracht van de spieren etc. en in de bocht gaat dit gemakkelijker. dit lijkt me dus vrij duidelijk en logish

Sgatjuh--> ik vind het een beetje krom door de bocht. Het probleem is geen onwil van het paard maar juist omdat hij er moeite mee heeft. Hij geeft dan wat gas om het iets makkelijker te maken omdat hij anders terug valt in draf. Om nou te zeggen zet hem op de volte dan wordt hij van zelf moe, los je daarmee het probleem op?? zoek eerst de oorzaak op waarom die harder gaat en ga dan het probleem oplossen door ervoor te zorgen dat je paard wel in balans komt op de lange zijden in galop. En dat hij dan zo sterk wordt is juist een oorzaak van een uit balans geraakt paard.

Misschien is het makkelijk om het allemaal op "de balans" te gooien, maar 9 van de tien keer is dit wel het probleem