voor het eerst aangespannen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linda_shadow

voor het eerst aangespannen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 19:52

hallo.
meteen wil ik de 2 shetland hengsten even voorstellen
Binky en Teddy.
Binky is 8 jaar en Teddy is 2.

We hebben ze van de week voor het eerst aangespannen.
Binky vond het allemaal wel prima. Het leek alsog hij het
al zijn hele leven gedaan had.

Afbeelding

Afbeelding

Teddy is pas 2 maar toch hebben we het even geprobeerd.
Binky had natuurlijk het voordeel dat hij al bereden is
en dus is hij het al gewent om iets op zijn rug te hebben...
Teddy dacht daar heel anders over...

Afbeelding

Later ging het wel een stuk beter...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het tuig is te groot en de kar ook, dat weten we.
Het was ook alleen maar even om te kijken hoe ze reageren.
Nu we weten dat ze het braaf doen zijn we zelf op zoek gegaan naar een tuigje.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 19:57

mooi zeg!
is leuk zulke pony's voor de wagen.
persoonlijk had ik het iets anders aangepakt, namelijk eerst de oudste pony goed voor de wagen beleren en dan over een poosje de jongste pony ernaast zetten in tweespan, om het te leren van de oudste pony.

ik hoop dat de jonge pony niet angstig is geworden het is wel een risico dat je neemt vind ik en tuig kopen dat past kan sowiezo de meeste pony's laten zich wel beleren denk ik.
ik bedoel het niet als commentaar verder, en het zag er echt wel netjes uit op de foto's, de pony's zelf sowiezo ook, heel mooi, zo geschoren.

loverasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 19:58

zooow die steiger ( is wel eng maar wel mooie foto zeg !!!!!!!!!
nou wel leuk dat het goed is gegaan
maar ga je nu ook nog dat hengstje van 2 met de kar laten lopen (hij is wel een beetje jong
doeg kus anne

_Marleen_

Re: voor het eerst aangespannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:13

2 is echt veel te jong om al meteen voor de kar te laten lopen...!
En waarom heb je een 2-jarige geschoren? Ik bedoel, in princiepe hoort een 2-jarige nog gewoon zorgeloos in de wei te staan en niet al voor een karretje Niet aanvallend bedoeld, ofzo maar gewoon benieuwd.
Ik zou maar even gaan lezen op UZ:

Citaat:
Vanaf welke leeftijd?
Vanaf 3 jarige leeftijd mag je dressuur en vaardigheid starten en vanaf 4 jaar het samengesteld. Maar begin met het beleren ook liever pas rond die leeftijd. Het trekken is dan wel iets heel anders dan het dragen, maar zeker zo belastend voor een groeiend paard.
Begin met 3 jaar rustig met longeren en bouw het zo verder uit. Áls je hem wegbrengt is het slim hem via het longeren alvast wat bitwijs te maken en de commando's aan te leren.

Je bent misschien wel niet echt met hem aan het werk geweest ofzo, maar het is toch niet goed.

xxx

Evaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:26

ik ken mensen, die er aardig wat verstand van hebben,en die hebben hun haflinger al beleerd van af ze (bijna 2geloof ik) en rijd nu is nu 2.5 jaar, rijd onder het zadel, (slegT!!!!!) 2span, enkelspan en vierspan, dus niet egt schadelijk lijkt me, maar echt goed lijkt me anders

effe ontopic;

Mooie shetjes! die stijger foto net alsof ie in het hek steigerd, verder ziet het er leuk uit!

__Rachelle__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:27

die steigerfoto vind ik cool

linda_shadow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 20:39

ten eerste is het niet erg slim om een opmerking te maken over iets wat je alleen maar eens ergens gelezen heb. je kan je paard/pony al makkelijk voor de kar beleren rond de leeftijd van 2 mits hij sterk genoeg is.

deze pony's moesten wel geschoren worden omdat zij op de vorige stal ineens niet meer naar buiten mogten (iets met het land ofzo) daardoor moesten zij dag en nacht naar binnen en stonden ze te zweten. Daarom zijn ze toen geschoren
inmiddels zijn ze verhuisd en lopen ze lekker buiten (met een dekentje).

En de pony van 2 word echt niet dagelijks voor de kar gezet, maar word al wel iedere dag mee gewerkt, aan de lange lijnen of gewoon wandelen, het moet wel anders is hij niet meer te hanteren!!

bedankt voor de reacties

linda_shadow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 20:42

o en loveblacky, we hebben er inderdaad aan gedacht om eerst alleen die oudste pony te doen en later die 2-jarige in een 2-span maar die 2 jarige is niet zo lief met andere pony's dus dat hebben we toch maar niet gedaan, voor de veiligheid van binky

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:45

leuke ponys ga je 2span rijden met ze als ze er klaar voor zijn???
zien er lief uit

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:49

Het is verstandiger om eerst de pony goed in het enkelspan te hebben en daarna in het tweespan te zetten.

Met enkelspan kun je ze beter dressuurmatig leren lopen als in het tweespan.

linda_shadow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 20:52

XxSultanxX schreef:
leuke ponys ga je 2span rijden met ze als ze er klaar voor zijn???
zien er lief uit

nou ik zou ze wel graag in twee span willen hebben
maar deze 2 pony's zijn nog altijd aan het uitvechten wie de baas is
dus ik ben bang dat het niet goed gaat in een tweespan.
zoieso eerst maar eens helemaal goed in een enkelspan zien te krijgen

MaiNat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:53

Is er wel een intructeur bij of beleren jullie ze zelf en heb je al eerder ponies beleerd. Sorry hoor maar het komt op mij erg onprofessioneel voor. Beide totaal onbeleerd en die ene is nog maar 2 (ik weet dat ponies met 2.5 voor de wagen kunnen maar voor de wagen en en rustig aan beleren wennen aan het tuig enz is iets anders dan met 2 jaar geheel voor de wagen) en dan die steigerfoto... En dan ook nog een te grote kar en tuig....

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:58

linda_shadow schreef:
ten eerste is het niet erg slim om een opmerking te maken over iets wat je alleen maar eens ergens gelezen heb. je kan je paard/pony al makkelijk voor de kar beleren rond de leeftijd van 2 mits hij sterk genoeg is.

En de pony van 2 word echt niet dagelijks voor de kar gezet, maar word al wel iedere dag mee gewerkt, aan de lange lijnen of gewoon wandelen, het moet wel anders is hij niet meer te hanteren!!

Ik weet er misschien niet zo heel veel van, maar wel dat 2 jaar veel te jong is. Op UZ staat hier meer over.
Een pony van 2 is namelijk nog niet uitgegroeid en kan later klachten krijgen, als je er te vroeg mee begint zoals nu.

viewtopic.php?f=21&t=507423

Citaat:
Zeker niet voordat hij 2,5 is en idd, nog beter is 3 jaar.
Als je nu al begint belast je hem veel te veel en dat is echt niet goed.

Het zijn maar tips, vat het niet verkeerd op!

xxx

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:01

ardo_iggy schreef:
Het is verstandiger om eerst de pony goed in het enkelspan te hebben en daarna in het tweespan te zetten.

Met enkelspan kun je ze beter dressuurmatig leren lopen als in het tweespan.

dat zeg jij.
de grootste paardenman van ons dorp (leeft niet meer maar geloof me dat was een paardenmens) beleerde de jonge haflingers voor de wagen in tweespan, naast een ervaren bijna volbloed arabier.
en dat ging echt super goed.
zo'n ervaren paard straalt rust uit, en brengt dat over op het jonge paard.
oude paard was zo handig om echt niet al het werk op zich te nemen hij reageerde precies goed op het jonge paard, was ook een slim dier hoor.

@ts, oke ik snap het dat je dan teddy niet naast binky zet.

oja de haffies gingen met 2,5 jaar voor de kar.

Jessicoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:02

jeetje wat een gezeur allemaal!!... Als die mensen denken dat het goed is voor die pony laat ze gewoon!! ... Ik vind het er leuk uit zien hoor ( heb er ook geen verstand van mennen)... Maar heb gehoord dat je ze met 2-jarige leeftijd wel voor de kar mag spannen maar dan nog niet echt 'werken' zeg maar... (maar ze moeten het wel aan kunnen natuurlijk..)
En zoals ze al gezegt had ze gingen alleen kijken hoe ze er opzouden reageren en gaan nu voor passend tuig kijke;)... Magoed! Ik vind het er leuk uit zien en succes nog!! (ze zien er erg cool uit nu ze geschoren zijn:) )

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:52

Met 2 voor de kar spannen gaan ze echt niet dood aan hoor! Niet echt werken, maar zo worden ze wel al ietsie sterker.
Succes er verder nog mee!

linda_shadow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 22:21

bedankt voor de reacties
en zoals ik al eens gezegt had... teddy is zowat onhandelbaar als er niks met hem gedaan word.
bovendien word hij niet dagelijks aangespannen.
dus wat nou wel of niet de goede leeftijd is...
ik weet het niet maar ik weet wel dat teddy sterk genoeg is. Hij hoeft niet hard te werken ofzo.

linda_shadow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 22:25

MaiNat schreef:
Is er wel een intructeur bij of beleren jullie ze zelf en heb je al eerder ponies beleerd. Sorry hoor maar het komt op mij erg onprofessioneel voor. Beide totaal onbeleerd en die ene is nog maar 2 (ik weet dat ponies met 2.5 voor de wagen kunnen maar voor de wagen en en rustig aan beleren wennen aan het tuig enz is iets anders dan met 2 jaar geheel voor de wagen) en dan die steigerfoto... En dan ook nog een te grote kar en tuig....

wij beleren zelf, er was wel iemand bij met verstand van mennen hoor.
ze zijn niet beide totaal onbeleerd dat maak je er zelf van!!!
Binky was al onder het zadel beleerd enzovoort.
En het is niet zo dat tedman gister pas 2 is geworden ofzo hoor... haha.
Hij is al zeker 2.5 maar voor mij is dat gewoon 2.
Toen hij 2 jaar en 3 maanden was (om precies te zijn) hebben wij hem aan het tuig laten wennen enzo.

En als je beter gelezen had, had je ook gelezen dat het grote tuig en vrij grote kar was omdat we wouden proberen of het wel geschikte ponies zijn. Voordat je zelf een paar honderd euro uitgeeft aan tuig en kar.
Dus misschien is het verstandiger om voortaan eerst iets te vragen voordat je commentaar levert!!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 22:45

Die steigerfoto!!

MaiNat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:56

Citaat:
wij beleren zelf, er was wel iemand bij met verstand van mennen hoor.
ze zijn niet beide totaal onbeleerd dat maak je er zelf van!!!
Binky was al onder het zadel beleerd enzovoort.
Onder zadel is iets anders dan voor de wagen.

En het is niet zo dat tedman gister pas 2 is geworden ofzo hoor... haha.
Hij is al zeker 2.5 maar voor mij is dat gewoon 2.
Toen hij 2 jaar en 3 maanden was (om precies te zijn) hebben wij hem aan het tuig laten wennen enzo.

Dan had je niet moeten zeggen dat hij 2 was.

En als je beter gelezen had, had je ook gelezen dat het grote tuig en vrij grote kar was omdat we wouden proberen of het wel geschikte ponies zijn. Voordat je zelf een paar honderd euro uitgeeft aan tuig en kar.
Dus misschien is het verstandiger om voortaan eerst iets te vragen voordat je commentaar levert!!

Ik ga af op wat je neerzet in het topic en in je profiel als dat iets anders is dan kan ik dat niet raden. Maar goed ik blijf bij mijn mening een onbetuigde (jonge) pony + te groot tuig + te grote kar is geen ideale situatie.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:57

Een tweejarige

mijnes is ook veulen, en daar begin ik pas mee als hij drie is....
Verder ga ik mee met MaiNat

Enra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 23:15

Evaa_Jolie schreef:
ik ken mensen, die er aardig wat verstand van hebben,en die hebben hun haflinger al beleerd van af ze (bijna 2geloof ik) en rijd nu is nu 2.5 jaar, rijd onder het zadel, (slegT!!!!!) 2span, enkelspan en vierspan, dus niet egt schadelijk lijkt me, maar echt goed lijkt me anders

Nu merk je daar nog niks van maar denk niet dat die haflinger oud word zonder problemen aan zijn gewrichten.

maar ik vind vooral Binky mooi!! die manen...
denk dat je wel weet wat je met je paarden doet als ik het hier zo lees:) zolang je het maar rustig aandoet met Teddy

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 23:19

Ik geloof niet dat de gemiddelde menners hier op bokt blij worden van deze foto's.
Ten eerste ga je geen pony van 2 inrijden dus ook niet betuigen.
Daarbij past je tuig niet, en is het waar het kan niet goed op maat gemaakt. Bijvoorbeeld je lichtogen die veel te laag hangen. Hierdoor komt er enorm veel druk op je pony.

Ik geloof nooit dat als je mijn pony's zo in zou spannen ze het beter zouden doen.

Je pony heeft trouwens wel onwijs mooie manen!

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 23:40

Sorry, ik trek ook mijn mond even open:

Errug stoer om die stijgerfoto erop te zetten, maar als er iets is wat levensgevaarlijk is, is dat stijgeren voor de kar. Zodra hij omhoog komt, voowaarts rijden. Maar dat kan hier niet, niet zo slim. Als hij omkiept kan je bijna zeker de slager wel bellen.

Daarna schrok ik me helemaal te pletter; "Het tuig en de kar past niet, maar dat geeft niet." Lieve meid, als er ook maar 1 ding belangrijk is dan is dat goed passend materiaal!! Dit is echt vragen om ongelukken. Het verbaast me niet dat je paardje daarom stijgert.

Verder ben ik het helemaal met Ardo_Iggy eens. In het enkelspan beleren is een stuk beter; Ze leren zelf te trekken, te lopen en te ontspannen. Ernaast knopen is wel lekker makkelijk, maar ze leren er niets van dan alleen hobbelen.

Daarbij, een 2-jarige is nog een baby-paardje!! Die quote uit UZ heb ik geschreven en dat is geen grapje Trekken is ook hartstikke belastend voor een paard!! En ik geloof nooit dat je shetje al uitgegroeid is, aangezien het algemeen bekend is dat shetlander juist langer doorgroeien.

Zo, voorlopig ben ik even uitgepraat

GabberGill

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 01:16

bij ons op stal de ronde beleren ze paarden en dat doen ze ook eerst met een ander paard ernaast of iemand ernaast gewoon een persoon om hem te helpen als die het niet meer weet en die steiger foto is inderdaad heel gevaarlijk als die weer naar beneden gaat zit hij gelijk met zijn snufferd in het hek dat is ook niet al te lekker voor het paardje zelf en 2,5 voor een shetlander vind ik wel heel jong voor een kar 3,5 lekker uitgegroeit beeetje stevig spieren opgebouwd en dan pas aan het werk met het karretje en als je hem ervoor zet koop aub een goed passende kar en een goed passend tuig
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 17-12-05 01:22, in het totaal 1 keer bewerkt