scheef achterwaarts

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolanda23

scheef achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 20:44

Ik ben mijn paard het achterwaarts aan het leren. Hij doet het redelijk goed alleen soms gaat hij ontzettend scheef, hebben jullie tips om hem rechter naar achter te laten gaan?

Mirjam

Re: scheef achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 20:50

Scheef achterwaarts gaan is een teken van scheef zijn van het paard. Met andere woorden: een rechtgericht paard zal recht naar achteren gaan.

Wanneer je paard scheef naar achtergaat, dan plaats je de voorhand weer voor de achterhand. Dus stel je paard loopt scheef naar rechts, dan plaats je met de rechterhand de voorhand weer voor de achterhand (met een open teugel, van de hals af). Maar de basis ligt in het rechtrichten van je paard bij het voorwaarts gaan. Hier is al genoeg over gezegd in andere topics, dus daar zal ik maar niet verder over uitwijden

Succes ermee!

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:59

kijk eens bij FAQ bij RT , daar zijn al erg veel topics over achterwaarts gaan.

ben je zeker dat je zelf ook recht zit, dus je zit helemaal in evenwicht? daarbij moet je ook nog eens gelijk zitten met je benen en gelijke hulpen geven (in kracht).

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 23:07

Hoe pril is het achterwaarts nog, omdat je schrijft dat je het aan het leren bent? Ik bedoel: ik ben nu met een paard bezig en die vindt achterwaarts heel eng om te doen, dus die schuifelt met een voetje achterwaarts en staat dan bijna haaks op hoe hij stond maar dat is al een uitgebreide knuffel waard!
Verder ben ik het helemaal eens met het rechtrichten maar hou er rekening mee dat veel paarden achterwaarts een erg moeilijke oefening vinden dus dat je met het allereerste aanleren niet al te streng moet zijn en blij moet zijn met elke reactie die je krijgt!

_Yvonne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 23:13

Als hij achterwaarts gaat en het redelijk doet, dus niet voorzichtig voetje voor voetje dan kun je iemand langs je paard zetten naar de kant waarop hij scheef gaat, zodat hij niet naar die kant gaat, je kunt ook langs de bakrand gaan staan maar let dan wel goed op. Zo kun je hem leren dat hij recht achterwaarts moet, daarnaast sluit ik me volledig bij Mirjam aan...
Veel succes ermee

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:22

Werk eerst aan het recht halthouden, opgesloten houden tussen twee teugels en twee benen. Staat hij niet recht, werk eerst aan het rechtzetten door hem attent te maken op een eenzijdige kuitdruk. Bijvoorbeeld: rechtervoorbeen staat iets achter tov linkervoorbeen. Met je rechterkuitdruk vragen om zijn rechtervoorbeen ernaast te zetten. Als dat goed gaat, kun je langzaam aan aan het achterwaarts werken, dan kun je beter voelen met welke kuit je extra druk kunt zetten om hem recht in zijn lijf te houden.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:05

de mijne loopt ook nog wel eens scheef achterwaarts. Als ik haar vierkant wil zetten en ze staat goed gaat ze uit zichzelf nog een paar pasjes achterwaarts ga dit topic even volgen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:09

scheef achterwaarts betekend ook een scheef voorwaarts paard.
Dus daar moet je dan eerst aan werken.

Ben je het hem echt net aan aan het leren, dan maakt het ff niet uit, als hij het maar doet, dus lekker belonen.

en elmiran
vierkant zetten mag alleen voorwaarts.
Dus als je paard in de proef een voetje achterwaarts bijzet, krijg je slechte punten.
dit omdat een paard altijd drang naar voren moet hebben, zelfs in halthouden en achterwaarts gaan, moet er een drang naar voren zijn.

als hij dus uit zichzelf naar achteren gaat, moet je hem direct voorwaarts rijden.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:20

laat haar ook nooit achterwaarts gaan met vierkant stil zetten...als ze fout staat laat ik haar een pasje naar voren doen...maar ze is soms zo eigenwijs dat ze een pasje achteruit doet

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:22

Dan echt flink naar voren rijden op zo'n moment

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 15:13

je moet er allereerst voor zorgen dat je paard recht, het liefst helemaal vierkant stilstaat.
en probeer eens achterwaarts te gaan langs de bakrand, met de rand aan de kant waar hij scheef loopt, hij zal dan namelijk recht moeten lopen.
verder alle problemen ALTIJD voorwaarts oplossen! als je voelt dat hij iets scheef gaat, gelijk weer vooruit. en dan nog een keer bij de bakrand zetten, en het nog eens proberen.
net zo lang totdat het goed gaat.
succes

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 18:01

Zolang jij op bijde teugels evenveel druk geeft en ook met je been dan kan die nooit scheef gaan. Let daar dus goed op!

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 22:08

Nog een tip
Vaak zie je dat ruiters hun benen ver naar achteren leggen en dan om en om drijven. Als je een paard hebt leren wijken voor de kuit, zal die op een eenzijdige kuitdruk scheef naar achteren gaan. Dat moet dan weer gecorrigeerd worden etc.

Tweede tip
Je kan je paard leren zonder teugeldruk naar achteren te gaan. Ik heb mijn paard geleerd dat ze bij een kleine kanteling (zelfde als bij ophouding) van mijn bekken naar achterwaarts moet gaan. Die gebruik ik al voor het halthouden en weer voor het achterwaarts gaan. En dan met beide benen druk en ze loopt recht naar achteren, makkelijk zat

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:02

Tussen 2 balkjes achterwaarts gaan? Dat is mij geleerd (moet het paard natuurlijk wel enig respect hebben voor de balkjes)