Pony kan niet meer rustig lopen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pony kan niet meer rustig lopen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 20:03

Heej

Ik rijd nu sinds 3/4 maanden een welshpony bij. Toen ik haar net reed schrok ze best vaak (de hele tijd kijken naar iets, en dan opeens wegschieten) maar voor de rest liep ze gewoon rustig en netjes.
De pony is een klein maandje geleden naar een andere stal verhuist en daar kan ik haar maar niet rustig houden. Ze is op een paar plekken in de bak heel bang, weer dat kijken de hele tijd en wegschieten. En verder loopt ze gewoon véél te hard, ze is niet rustig te krijgen!
Ik heb geprobeerd haar met kortere teugels te rijden, haar steeds op mn zit terug te nemen, halve ophoudingen, op een volte zetten als ze wegrent. Maar niks werkt. Als ik haar inhoud gaat ze alleen maar wegrennen terwijl ik niet hard trek ofzo. Soms loopt ze wel heel even rustig maar dan ziet ze weer iets, of iemand anders in de bak gaat een gang sneller dan zij en weg is ze weer..
Dit is in het donker het ergste, ik kan helaas ook alleen op zondag in het licht op haar rijden.
Ik heb ook geprobeert veel figuren te rijden en overgangen etc. maar die figuren worden niks omdat ze steeds schrikt.
Ook blijft ze niet staan als ik op wil stijgen. Als ik een voet in de beugel heb begint ze al te lopen.

Wat kan ik het beste doen om haar weer rustig te laten lopen, en wat kan ik doen zodat ze gewoon de hele bak door durft?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 20:14

Tja, ze zal even moeten wennen aan de nieuwe accomodatie. Het scheelt om veel te longeren vooraf, in de 'enge' hoeken. Dan is ook de eerste fitheid eraf.
Streng en consequent zijn, veel bezig houden, maakt niet uit dat een overgang niet mooi is of je volte halve baan te groot, het gaat erom dat hij bezig is. Stormt hij weg, niet hangen, diep zitten en gewoon ophoudingen maken, eventueel zelfs een keer *ho!* met je hand en anders een keer richting omheining rijden. Ook niet te druk om maken als ze verschiet, doen alsof je gek bent en verder rijden. Niet doelbewust op de enge plek afrijden maar ook niet expres mijden, daar maak je het spannender mee. Het scheelt als je wat binnenstelling kunt houden.
Als je haar echt niet de baas kunt, zet er dan een ervaren bekwame ruiter op om een keer duidelijk te maken dat dit niet de bedoeling is.
Met opstappen iemand vast laten houden en gewoon oefenen: erop, eraf, erop, eraf. Net zo lang tot jij weer in je eentje kunt opstijgen.

xil

Re: Pony kan niet meer rustig lopen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 20:37

blijf rijden

Geef je pony niet eens de kans om te kunnen gaan schrikken. Houd hem bezig! En dan niet alleen door figuurtjes en overgangen te rijden, maar door je been erbij te houden. Hoe fit/vlug ze ook is!

Altijd blijven rijden! Dat is het belangrijkste. Het klinkt misschien tegenstrijdig...

Dus wanneer ze weer zo fit/schrikkerig is ga je hem/haar eerst even longeren, zodat haar ergste fitheid eraf is. Stap vervolgens op en houd gelijk je been eraan. Je teugels gewoon op contact. Ga dan gewoon lekker rijden, zoals je eerst ook altijd deed.
Voel je dat ze 'verstijfd', of iets engs ziet en weg wil schieten rijd haar dan gewoon flink voorwaarts. Zodat ze bij jou blijft. Schiet ze er toch vandoor.. niks van aantrekken, maar gewoon doorrijden. Zet haar op de volte en blijf rijden! Desnoods in galop! Let er dan wel op dat je haar op jouw tempo laat lopen, dus verzwakt ze iets, niet denken van..poeehh, ze gaat eindelijk langzamer... nee, eraan rijden, dus weer voorwaartser.
Dit moet je dan net zo lang doen totdat je voelt dat ze rustiger galoppeert op jouw teken.. en zich meer ontspant! Dan belonen en doorgaan waar je mee bezig was.

Goed.. ik hoop dat je er wat van snapt. Maar blijf vooral rijden en niet liften

Veel succes ermee

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 20:42

Okee, bedankt voor de tips!

Marije112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 20:43

M'n tinker had 't ook... Toen heb ik besloten samen te gaan rijden en alles was weg, ook als 't andere paard er niet bij is. Maarja, nou die andere donder nog;)

succes!

Sily

Re: Pony kan niet meer rustig lopen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:27

Combinatie kou en nieuwe omgeving zullen wel aardig meespelen denk ik, meerdere paarden worden rond deze tijd wat frisser en schrikkerig, zij wordt het nog eens extra omdat ze de omgeving nog niet zo goed kent.

Longeren door de hele bak heen voordat je er op stapt, iemand haar laten beethouden tijdens het opstijgen, niet aan de teugels gaan zitten als ze schrikt of wegrent, dit maakt het alleen maar erger.
En toch bezig houden, hoe moeilijk het ook is, je figuren hoeven ook niet in het boekje te staan, desnoods rij je Xjes door de bak heen zolang haar aandacht maar bij jou is.