Paard word gereden met hulp teugels?? wat moet ik doen Help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

X_Beatle_X

Paard word gereden met hulp teugels?? wat moet ik doen Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 10:30

Sins kort heb ik weer een verzorgpaard ik mag dan ook weer wedstrijden rijden en doe hem 3 keer in de week en begin in januari.
Maar ik ga deze maand elke dag er heen om de eigenaar en het paard beter te leren kennen.
Maar hun rijden met een helastiek ze zeggen dat hij vroeger verkeerd is in gereden en als hij deze niet om heeft hij sterre gaat kijken en ze rug vast zet.
Maar ja als ik weer wil gaan starten kan ik moeilijk met hulp teugels gaan rijden en dat mag natuurlijk niet.
Maar is dit niet anders om volgens mij zet hij nu juist ze rug vast ik weet dit niet zeker daarom vraag ik het maar.
Ik zelf heb het niet zo op hulp teugels rij liever gewoon zonder op me eigen manier.
Ben wel van plan om weer prive les te gaan nemen.
Ik weet nu echt niet wat ik moet doen vragen of ik zonder mag rijden
Ik ken het paard nog niet zo goed maar het is toch veel beter om zonder te rijden en dan duurt het maar wat langer voor dat hij naar beneden loopt maar dan wel ontspannen.
Ik heb nu het gevoel dat hij ook zo iets heeft van pff moet ik weer en dat hij zich hier tegen ook gaat verzetten omdat hij eigelijk gewoon word gedwongen om naar beneden te lopen.
Kan iemant mij vertelle wat ik nou het beste kan doen ook al is het niet mijn paard ik ga wel starten met hem dus ja......

En Weet iemant nog goede oefeningen die ik met hem kan doen hij vind het moeilijk om in de galop een volte te maken en valt hier door ook naar binnen.
Ik zou zeggen gewoon vaak oefenen maar de eigenaren zijn een beetje over bezorgt dus doen ze dit juis nooit.
Dit lijkt mij nou juist niet handig zo leerd hij het nooit.
Het is niet erg als ze over bezorgt zijn maar als ik weer wil gaan starten wat hun ook leuk vinden als ik dit ga doen lijkt het me handig als wij dit allebij oefenen en niet alleen ik lijkt mij zo weet het paard dan ook niet meer hoe of wat.
Dus brand maar los alles is welkom

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 10:57

Ik denk dat vragen om zonder te rijden geen kwaad kan. Je kunt hierbij uitleggen dat het met wedstrijden ook niet is toegestaan.

Waarschijnlijk omdat hij zo'n pijn in zijn rug heeft vindt hij het moeilijk om een volte te lopen in de galop. Hier moet je waarschijnlijk toch even de fysio bij halen. Zij kunnen je hier meer over vertellen.

Hoe gaat het trouwens met longeren? Galoppeerd hij dan niet of wordt hij niet gelongeerd.
iig veel succes met je nieuwe verzorgpaard.

X_Beatle_X

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 11:02

heyy
leuk dat je reageerd.
Ik weet nog niet hoe hij gelongeerd woord dat word vandaag gedaan dus ga wel ff op letten.
pijn in ze rug heeft hij denk niet hij krijg donderdag altijd een hele massage en als ik met me hand over ze rug ga geeft hij geen kik gelukkig.
Het is echt een onwijs leuk lief paard en wil echt wel gaan trainen met hem maar ik denk dat als ik dat vraag dat ze dan zeggen van ja dat mag niet want dan zet hij ze rug vast want ik zat der eigelijk al stiekem naar te vissen en kwam het een beetje zo over van liever niet is niet goed voor ze rug maar het lijkt mij juist van wel en ja ik laat het nu wel eventjes zo anders lijkt het meteen dat ik alles wil veranderen terwijl het natuurlijk wel hun paard blijft haha

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 11:04

Gewoon overleggen met de eigenaren. Vraag of je mag afbouwen met het elastiek (die zijn toch in te stellen dacht ik, rij er nooit zelf mee dus weet niet precies hoe het zit). Steeds iets losser doen lijkt mij.

Met een volte in galop lijkt het erop dat het paard door je binnenbeen heen valt. Probeer te oefenen dat je hulpen steeds beter overkomen, bijvoorbeeld enkele passen zijwaarts in stap. Reageert hij dan wel op je binnenbeen? Heb je met voltes in draf ook goed je binnebeen eraan zodat je paard daarom heen buigt?

Inderdaad, veelal een kwestie van oefenen en zoals je zelf al aangeeft, les nemen kan zeker geen kwaad. Dan gaat alles net even wat makkelijker en heb je iemand die je begeleidt in je voorbereiding naar wedstrijden.

Super dat je op hun paard strax mag gaan starten trouwens...

Evelijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 13:20

Tja het is je verzorgpaard dus ik zou eerst beginnen met te kijken en te doen hoe zij het doen.
Ik neem aan dat het een elastiek is dat van de bakstuk naar het bit en dan naar het zadel en die zijn heel erg makkelijk te verstellen. Als ze het leuk vinden dat je wedstrijdjes gaat rijden dan moet er natuurlijk wel afgebouwd worden met de hulpteugel denk dat de eigenaren dat ook wel inzien en anders kan je dat je instructeur ook nog laten vertellen aan de eigenaren.
Ik denk trouwens ook dat als je drie dagen in de week rijdt dat het helemaal niet raar is dat jij alleen bepaalde oefeningen doet met het paard en de eigenaren niet. Denk dat het juist vervelender is dat als de eigenaren een oefening zelf niet goed uitkunnen voeren of er niet consequent genoeg in zijn en het dan toch proberen, denk dat meer averechts effect oplevert.
Succes ermee en ik denk zeker als je een goede instructeur hebt die de eigenaars ook vertrouwen dat je snel af bent van het elastiek en snel aan het oefenen bent met voltes in galop

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 13:56

X_Beatle_X schreef:
heyy
leuk dat je reageerd.
Ik weet nog niet hoe hij gelongeerd woord dat word vandaag gedaan dus ga wel ff op letten.
pijn in ze rug heeft hij denk niet hij krijg donderdag altijd een hele massage en als ik met me hand over ze rug ga geeft hij geen kik gelukkig.
Het is echt een onwijs leuk lief paard en wil echt wel gaan trainen met hem maar ik denk dat als ik dat vraag dat ze dan zeggen van ja dat mag niet want dan zet hij ze rug vast want ik zat der eigelijk al stiekem naar te vissen en kwam het een beetje zo over van liever niet is niet goed voor ze rug maar het lijkt mij juist van wel en ja ik laat het nu wel eventjes zo anders lijkt het meteen dat ik alles wil veranderen terwijl het natuurlijk wel hun paard blijft haha

Probeer voordat je gaat galopperen het paard goed aan het been te krijgen. Dit d.m.v. veel overgangen rijden en dan uiteindelijk ook wijken, schoudervoor, schouderbinnenwaards enz. Dit op beide handen. Wanneer hij goed aan het been is aangalopperen en goed met je binnenbeen begrenzen. Dan zou het na enige tijd (veel trainen) wel moeten lukken.

Vraag of je les mag nemen met het paard bij een instructrice (deze moet je dan waarschijnlijk wel zelf betalen), de instructrice zal dan wel aangeven of het elastiek nodig is of niet....

Veel plezier ermee....

X_Beatle_X

Re: Paard word gereden met hulp teugels?? wat moet ik doen H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 17:03

@ damber
wijken, schoudervoor en schouderbinnenwaards kent hij nog niet ik zou wel kunnen proberen om hem aan me been te krijgen maar ja daar ben ik eigelijk al een beetje mee bezig.

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:38

ik zou wel oppassen met het elastiek, rij hem dan met slof dan kun je hem los houden, maar probeer het ook eens met de longeerlijn,want hij moet wel voorwaarts blijven anders wordt alles vast.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:43

Het is en blijft natuurlijk hun paard en aangezien jij het paard verder nog niet echt kent denk ik niet dat de eigenaars op dit moment zullen zeggen van, joh prima rijd jij maar zonder elastiek hoor. Als zij ervan overtuigd zijn dat het werkt dan is het enige wat jij kan doen het voorzichtig aankaarten (als het op een gegeven moment goed gaat en jij het paard beter kent) Bijvoorbeeld als je merkt dat je het hoofd steeds meer zelf kan instellen, wat lager, hoger of je dan het elastiek eens los mag doen zodat je vast kan zien wat hij op wedstrijd zou gaan doen.

Ikzelf vertik het om een paard te rijden met hulpmiddelen die niet nodig zijn (maar ja ik zit in de luxe positie met een eigen pony en altijd wel een paard wat ik kan rijden) Een paardje wat ik regelmatig rijd wordt door zijn eigenaars ook gereden met een rollenbit en mexicaanse neusriem. Ik rijd met het "oude" hoofdstel met een simpel dubbelgebroken bitje. Als dit er niet hangt rijd ik niet, aan hun de keus. Maar zoals ik al zei, ik kan me voorstellen dat als je net een nieuw bijrijdpaardje hebt je dit liever niet kwijt wil!

Succes in ieder geval met je nieuwe paardje.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:56

Omdat je het paard pas net gaat doen kan je er denk eerst beter zelf een paar keer oprijden voordat je over dat zonder rijden begint.

Heb je al een instructeur gevonden?

Misschien kan je als je hem een maandje berijdt je instructeur vragen even mee te pleiten.
Sowieso het feit dat je niet mag starten met hulpteugels en laat je instructeur ook uitleggen dat je dus zonder hulpteugel een speciale training gaat doen om de rug toch los te houden, en laat je instructeur goed uitleggen wat hij dan wil gaan doen (bv lang en laag door middel van ontspanning, dat de rugspieren hierdoor los raken en ontspannen met een halflang teugeltje ik noem maar wat)
Als die mensen zo bezorgd zijn is die uitleg van iemand die er verstand van heeft en het goed kan uitleggen echt wel nodig.
Misschien kan je het idee er bij opperen dat je het paard 1 keer per week met pessoa gaat longeren vanwege zijn rug.

Denk dat als jij laat zien en merken dat jij ook het beste voor het paard en zijn rug wil de eigenaars er heus wel vertrouwen in krijgen, mits ze voor rede vatbaar zijn.

Succes

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:18

Probeer eerst met de eigenaren tot een overeenkomst te komen. Pas als voor jullie allemaal duidelijk is wat de verwachtingen zijn, kun je later ook niet voor verrassingen komen te staan. Het zou toch heel erg jammer zijn om straks ergens tegen aan te lopen. Leg je afspraken ook vast op papier. Rijd eens een paar keer met elastiek en vertel de eigenaren wat jij voelt met rijden. Blijf met elkaar praten en zoek samen naar oplossingen.

Nimmy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 00:46

ik zou idd niet meteen over zonder rijden beginnen, maar vraag wel of je ivm met toekomstige wedstrijden het elastiek wat losser mag als na bijv. het losrijden...
en dan lesnemen, en instructie vragen hun uitleg te geven... ik zou niet te snal gaan, het is en blijft hun paard, maar heel langzaam en subtiel veranderingen invoeren.. je kan evt. ook vragen of je met martingaal mag rijden, kan die zn kop niet al te ver omhoog gooien, maar moet je wel zelf aan je nagevelijkheid werken..
en wat die galop, als jij er 3 keer per week goed op oefent dan moet t best lukken, beter dan dat hun t gaan verprutsen...