snel paard, wel of geen spoortje??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

santos

snel paard, wel of geen spoortje??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 01:57

Mijn eng. volbloed is lekker snel. Zeker na een kwartiertje rijden word ie behoorlijk heet.

Het eerste kwartier kan ik hem leuk rond rijden(na eerst even losgestapt te hebben), maar daarna wil hij racen en zijn sm....erop zetten. Nu rijdt ik altijd met spoortje en daarmee kan ik hem redelijk corrigeren. Dus spoortje en voor rustig vragen. Op mijn kuitdruk reageerd hij totaal niet als ie heet is. Zwaait ook lekker zijn kont uit etc.

Nu wil mijn nieuwe instructeur dat ik zonder sporen ga rijden, daar het paard voorwaarts genoeg is.

Dat heb ik dus gedaan, maar vind dit waardeloos om eerder omschreven problemen. (reed hem in het begin natuurlijk ook altijd zonder spoor)

Ik wil er nog wel bij zeggen , dat mijn benen vrij lang zijn en dus onder het paard hangen, als ik de sporen gebruik, moet ik dus bewust mijn been optrekken.

Heeft mijn instructeur gelijk??

Babette1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 08:25

Nee, ik vind dat je instructeur geen gelijk heeft. Sporen horen bij de uitrusting van een dressuuramazone, vanaf M en hoger zijn ze zelfs verplicht.
De spoor is een hulpmiddel om de communicatie met je paard te verfijnen. In plaats van drukken met die "grote" kuit kun je een klein prikje met je spoor geven, om duidelijk in je hulpen te zijn.
Dus wat mij betreft moet iedere dressuur-ruiter en -amazone sporen dragen, als ze een onafhankelijke zit hebben en een juiste en stille beenligging. Kortom, de sporen mogen het paard alleen raken als de amazone dat wil.
Dat is ook één van de redenen dat in de dressuur het dragen van sporen eigenlijk al vanaf de B verplicht is, alleen geldt in B en L een vrijstelling.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 11:00

Als je paard al niet op je kuiten reageert, dan hoef je ook niet met spoor te rijden. Werk daar eerst aan, zet hem op de volte en blijf met je binnenbeen inwerken en van voren opvangen met evenveel druk op beide teugels.
Je geeft aan dat je benen lang zijn en je je been moet optrekken om met je spoor in te kunnen werken. Wat voor sporen draag je? Al je sowieso met spoor wilt rijden: neem dan een zwanenhalsspoor. Je benen optrekken heeft geen zin, daarmee raak je zelf uit balans en kun je met je zit niet inwerken op de snelheid van je paard. Blijf diep in je zadel zitten. Het lijkt mij eerder in je voordeel dat je benen lang zijn, dan kun je hem echt letterlijk met je kuit drijven.

santos

Re: snel paard, wel of geen spoortje??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 12:18

Ben het voor een groot deelmet je eens karijn. Heb zwanehals spoortjes liggen, maar gebruik ik niet meer. Het is nu niet zo dat ik steeds met opgetrokken benen zit, maar puur op de momenten dat hij niet naar de kuiten luisterd en dit is dus bij heet lopen. Het eerste kwartier gaat hij prima voor de kuit, komt netjes naar beneden met ligt vragen en gebruik ik de sporen dus niet.. Na de galop meestal, probeert hij zich te onttrekken aan de hulpen en red ik het niet meer met de kuiten. Af en toe even inwerken met het spoortje, doet dan wonderen.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 13:24

Ik zou ook kiezen voor de sporen uit te doen. Net wat Karijn zegt: een paard moet eerst aan je been zijn voor je iets kunt gaan verfijnen met een spoortje.

Ik zou me eerst gaan focussen op het aan het been krijgen van je paard. Pas als je paard goed aan de hulpen staat en je er aan toe bent de hulpen te gaan verfijnen kun je met sporen gaan rijden. En gebruik dan inderdaad zwanenhalssporen o.i.d. zodat je je benen niet meer op hoeft te trekken. Succes!!!

xx_Irisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 13:27

.
Laatst bijgewerkt door xx_Irisje op 14-12-05 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

xx_Irisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 13:27

mmh,
misshcien heb ik het altijd verkeert begrepen hoor ?
maar sporen zijn niet echt om een paard voorwaarts te krijgen maar om je beenhulp te verfijnen en beter te laten doorkomen ?

ik denk dus dat je intructeur geen gelijk heeft, tenminste zoals jij het hier nu uitlegt.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 13:32

Maar als je paard niet aan je been is heb je toch ook een hulpmiddel nodig om even duidelijk te maken dat ie wel naar het been moet luisteren? Bijvoorbeeld een zweepje of een spoortje zodat ie weet "oh ja, been = vooruit".

Als je paard een beetje "doof" is voor je been, hoe los je dat dan op als je geen zweepje/spoortje gebruikt?
Mijn idee is juist dat je die hulpmiddelen gebruikt zodat je ze steeds minder nodig hebt terwijl je paard steeds beter aan de hulpen komt.

Maar ik kan er naast zitten uiteraard dus ik ben benieuwd hoe jullie dat zien!

NWDynamite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 13:34

En toch ook niet om je paard terug te rijen of heb ik het nou mis?
Lekker die spoortjes eraf! Zorg dat hij scherp aan je been wordt zodat een spoor nieteens nodig is! Succes
(reactie op hierboven 1e alinea: Kan ook met een zweepje idd, geen reactie? Tik, geen reactie tik! Na een half uur is hij al; veel beter, let maar op!)

Evelijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 13:34

Tja, ik ben altijd voor het vertrouwen van de instructeur, je mag best vragen waarom (dat hij voorwaarts genoeg is, mag hij dan wel beter uitleggen, want sporen zijn niet om hem voorwaarts te rijden). Je hebt niet voor niks een instructeur en dus moet je wel z'n aanwijzingen opvolgen. Ik neem aan dat je niet de eerste de beste instructeur hebt gekozen en dus misschien zie je nu nog niet echt waarom hij dit wil veranderen maar heeft het over aantal weken een zeer goed resultaat. Bijv. dat je paard meer ontspannen loopt, beter op je zithulpen reageert. Ik denk dus dat even praten met je instructeur wat hij nou precies bedoelt, waarom het zonder sporen rijden volgens hem beter is.
Ik verwacht dat hij wil werken aan de ontspanning van je paardje zodat je kuithulpen beter doorkomen en de ontspanning die wordt bemoeilijkt als je met de grovere hulp van de spoor blijft werken.
Heel erg veel succes ermee.. en blijf communiceren met je instructeur

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 13:36

Ik zou dan toch kiezen voor een zweep in plaats van een spoor om een paard goed aan het been te maken, is hij goed aan het been en ga je wat verder dan kan altijd de spoor nog weer om,

In dit geval ben ik het met je instructrice eens sporen af en eerst luisteren naar been, back to basic zou ik zeggen.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 13:42

dobbel schreef:
Ik zou dan toch kiezen voor een zweep in plaats van een spoor om een paard goed aan het been te maken, is hij goed aan het been en ga je wat verder dan kan altijd de spoor nog weer om,

In dit geval ben ik het met je instructrice eens sporen af en eerst luisteren naar been, back to basic zou ik zeggen.

inderdaad!! eerst weer terug naar de basis en zorgen dat hij een voorwaartse drang heeft en houd. ik ben het ook dus eens met je instructrice! spoortje kun je later altijd weer om doen als je wat verfijning wilt.

ferah2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 13:57

Ik vind dat er wel een kern van waarheid in zit, niet alles is natuurlijk op te lossen met een"hulpmiddel".
Ik zelf heb nooit met sporen gereden, ook omdat mijn paard ERG voorwaarts is. Ik heb zelfs een paar maanden erover gedaan om hem aan mijn sporen te laten wennen. (Toen dat eenmaal moest op wedstrijden, thuis reed ik hem bijna nooit met sporen)
Eerst maar eens aan de basis laten werken en dan kun je je sporen altijd nog pakken.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 15:24

Inderdaad, het motief dat je paard erg voorwaarts is dus sporen overbodig zijn komt er bij mij niet in..

Evelijn heb naar mijn mening wel een goed insteek, kan geen kwaad om dit nog eens aan te kaarten bij je instructeur en jouw standpunt voor te leggen. Misschien kan hij uitleggen waarom hij juist voor zijn aanpak kiest en die van jouw afwijst?

Moeilijk te zeggen vanaf hier wat je het beste kunt doen. Maar ga bij jezelf eens na waarom je ze gebruikt. Omdat het wel makkelijk is na dat kwartiertje dat je gereden hebt en je paard minder voorwaarts voor je been wordt? Voor het gemak sporen gebruiken vind ik persoonlijk een slechte keus. Een paard moet ook zonder die sporen kunnen luisteren toch?

P.s. wordt je paard niet juist heet door je spoorgebruik?

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 15:42

Babette1 schreef:
Dus wat mij betreft moet iedere dressuur-ruiter en -amazone sporen dragen, als ze een onafhankelijke zit hebben en een juiste en stille beenligging.

En hoeveel ruiters hebben dat denk je???

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 15:49

Als het niet nodig is, waarom zou je dan sporen gaan gebruiken.
Rij een dag met en een dag zonder en dan merk je zelf wel wat beter werkt voor jou en je paard.

Babette1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:15

monsera schreef:
Babette1 schreef:
Dus wat mij betreft moet iedere dressuur-ruiter en -amazone sporen dragen, als ze een onafhankelijke zit hebben en een juiste en stille beenligging.

En hoeveel ruiters hebben dat denk je???

Dat zijn er inderdaad niet zo heel veel, maar dan weet je dus waar je aan moet gaan werken !
Ik ken ook zat meiden die met knotsen van wielsporen rijden, terwijl ze niet eens fatsoenlijk kunnen zitten. Dus ik ben voorstander van het rijden met sporen, MAAR dan moet je dus wel een onafhankelijke zit hebben.

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:41

ik ben het ook eens met je instructrice, waarom zou je met sporen gaan rijden als het paard genoeg voorwaarts is. Ga je wedstrijden rijden dan wordt het straks wat anders maar ik zou hem gewoon zonder sporen rijden.
Of je doet het een keer met sporen en dan een keer zonder maar ik zou wel goed uitkijken dat je ze uit haar buik haalt en alleen gebruikt als het nodig is.

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:51

Zoals hier boven al gezegd werd, sporen zijn niet voor het voorwaarts rijden van een paard. Ze zijn er om een hulp te verfijnen of te verduidelijken en zouden dus eigenlijk ook alleen gebruikt moeten worden door ruiters met een onafhankelijke zit en stil been.
Ts vertelt zelf al dat ze een stukje onder de buik van haar paardje uitkomt en haar hak bewust iets moet optrekken om zowieso maar te kunnen inwerken met haar spoor.
Lijkt mij dus dat als op het moment dat je paard heet en rennerig wordt je je hak laag kunt blijven houden en niet verkrampt optrekt er geen reden is om je sporen af te doen.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 17:54

Begrijp dat de meningen nogal verdeeld zijn. Zal in ieder geval in zijn les zonder sporen rijden, misschien kan hij zijn theorie nog wat uitleggen.

bedankt voor de reacties.

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:59

Je kan het natuurlijk in ieder geval een aantal keer proberen op zijn manier, je merkt vanzelf of dit werkt en of hij iets zinnigs op te merken heeft om de problemen op dat moment op te lossen.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:28

Ik ben het eigenlijk ook wel met Wowamigo eens! Maar wat Petersburg zegt ben ik het niet mee eens, want dan zegt hij eigenlijk ook dat als je paard niet goed aan het been is dat je dan wel met spoortjes moet rijden. Als is je paard snel, je hebt de sporen niet om hem nog sneller te maken, maar om het iets consequenter te maken voor je been. Ik ben van mening dat ookal is je paard heet dat hij nog wel naar je beenhulp moet luisteren en dat je dan ter verfijning van de hulpen wel met een spoortje kunt rijden. Ik ben het dus niet eens met je instructie

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:50

Hhhmm..zelfs mijn eigen mening is verdeeld.

Aan de ene kant denk ik dat een paard wat onder je vandaan loopt ook niet goed ana het been is, en dat je dus beter zonder sporen kan rijden tot ze dit wel is, dan zal ze dus ook beter naar je kuitdruk luisteren.

Aan de andere kant zeg je dat je haar niet de hele tijd raakt met je sporen, maar alleen als het nodig is, wat dus IMO geen kwaad kan, en je wel even haar geheugen kan opfrissen als het nodig is.

Ben het eigenlijk met beide eens

enoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:54

Ik ben het met Sily, wat ze bij het eerste noemt maar ik ben het toch het meeste eens met dat aan de ANDERE kant

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 09:36

ik ben toevallig een zij en geen hij!!

Maar ik vind als je zonder sporen kan rijden moet je dat doen want van de sporen wordt een paard wel sneller, want ze moeten beter reageren op je been, oke voor sommige oefeningen zal je misschien best sporen moeten gebruiken. Maar zij geeft aan dat haar paard al snel genoeg is.