nageeflijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

niienkee

nageeflijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 22:11

wie kan mij uitleggen hoe ik mijn paard aan de teugel krijg?????

alvast bedankt!

Laska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 22:15

Hoi,

Kijk eens bij de Faq

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 22:16

Zagen werkt meestal wel
Maar wat de meeste bokkers doen, hem lekker ontspannen laten lopen, maar het belangrijkste:
les nemen

Vayo

Re: nageeflijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 13:34

Hmmm het is ook geen kwestie van je paard nageeflijk rijden. Het is geen kunstje. Bij een paard dat nageeflijk loopt spreek je van ontspanning. Het is ook een questie van je paard goed aan kunnen voelen. Probeer niet te focussen op het aan de teugel rijden. En vraag jezelf ook eens af waarom je je paardje aan de teugel wilt hebben lopen. Is dit om hem ontspannen en goed over zijn rug te kunnen laten lopen of puur om het plaatje???

Waar jij op moet focussen is het paard goed aan je been te hebben en lekker aan het werk te zetten. Rijd gewoon met normaal contact en op beide teugels evenveel druk en lig niet te spelen met je handen. Maak veel overgangen, tempowisseling en rijd figuren (voltes, gebroken lijnen, slangevoltes e.d.). Vaak merk je dan al dat het paard losser wordt en gaat ontspannen en je hand gaat opzoeken. Dan gaat het paard de aanleuning opzoeken en nageven. Het aller belangrijkste is gewoon dat je goede instructie hebt die alles vanaf de basis met je aan gaat pakken en dat je je paard de tijd gunt!

En ik neem aan dat de tip over het zagen sarcastisch bedoelt is Het is wel een hele goede manier om je paard te verpesten

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 13:43

hier zijn al zoveel topics over..gebruik even de zoekfunctie

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:44

Nancy_evita schreef:
Zagen werkt meestal wel
Maar wat de meeste bokkers doen, hem lekker ontspannen laten lopen, maar het belangrijkste:
les nemen

Zagen!!!!!!!!!!!!! Nou sorry maar dat is echt niet goed, het paard moet in zijn hoofd stil zijn, je moet zorgen dat je paard voorwaarts blijft, en dan kneetjes in de teugel geven.

En een les zou ik zeker dan wel nemen, probeer de knopjes goed te vinden als hij al iets gaat ontspannen komt hij omhoog dan weer even druk op je teugel zetten

succes.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:48

Petersburg schreef:
Nancy_evita schreef:
Zagen werkt meestal wel
les nemen

Zagen!!!!!!!!!!!!! Nou sorry maar dat is echt niet goed, het paard moet in zijn hoofd stil zijn, je moet zorgen dat je paard voorwaarts blijft, en dan kneetjes in de teugel geven.

En een les zou ik zeker dan wel nemen, probeer de knopjes goed te vinden als hij al iets gaat ontspannen komt hij omhoog dan weer even druk op je teugel zetten

succes.

Eh... dat was sarcastisch bedoeld

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:02

Petersburg schreef:
Nancy_evita schreef:
Zagen werkt meestal wel
les nemen

succes.

niet te letterlijk nemen Petersburg het was idd sarcastisch hihi

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 19:03

haha hij gelooft nog dat ze het meent ook nog moest wel lachen hihi Je paard moet door ontspanning zelf aan de teugel lopen. Je kan je paard dus wel aan de teugel vragen/trekken, maar dan loopt het paard in een houding waarin jij hem dwingt, terwijl hij uitzichzelf lekker over de rug moet gaan lopen, maar gebruikt de zoekfunctie inderdaad eens..

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 09:33

sorry haha, maar dat klopt ik dacht dat je het echt meende ahahaha, was niet de bedoeling,

groetjes

elmiran

Re: nageeflijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:03

iemand op stage zei dat ik moest doen alsof ik in een sponsje knijp....
paard goed voorwaarts houden en na een tijdje zet je heel iets druk op de teugel (niet trekken!) en geef je wat been erbij. Als je een keer een paard nagevelijk hebt gereden lukt het bij andere paarden ook.
Heb er echt een hekel aan als ik mensen zie zagen weet niet waarom maar vind t er niet prettig uit zien en zo trek je t paard alleen maar in de krul. Mijn paarden zijn makkelijk nagevelijk te rijden, zodra er iemand op een van m'n pony's rijd en gaat zagen drukt ze haar hele rug weg en gaat ze met d'r kop omhoog lopen dan weet ik t gelijk.
Zocht een bijrijder voor die pony maar heb er nog maar 1 gehad met een zachte hand ( die reed dan ook meer voor de lol) de rest wilde maar een ding "de kop in de krul" ga haar nu zelf weer rijden.

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 19:11

De enige oplossing is goede les!
Na drie lessen begint bij die van mij al de nageeflijkheid te komen, terwijl ze in de drie jaar ervoor vrolijk met haar neusje naar voren liep.