hoe kan je voelen dat je in foute galop zit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

hoe kan je voelen dat je in foute galop zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:38

DE vraag staat er al, hoe kan ik dit voelen want vooral op de linkerhand is mijn paard de hele tijd fout. Ik voel het niet zo maar mijn leraar ziet het, hoe kan ik dt dus voelen?

alvast bedankt

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:45

Als je het niet direct voelt moet je kijken.. Als je in de goede galop zit, komt het binnenvoorbeen het verst naar voren..

Conny_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:47

die verkeerde gelop zit helemaal neit fijn vind ik,, kan niet goed uitleggen hoe het voelt.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:51

je voelt het niet als je het niet weet
mijn paard springt helemaal niet aan in de rechtergalop....
hij springt steeds links aan.
Maar je moet naar onder kijken en als je het binnenbeen ver naar voren ziet gaan dan zit je goed als niet dan zit je fout dit kun je zien door op een volte te gaan rijden dan kun je het zelf zien.
het is net als op het goede been lichtrijden dat kun je ook zien aan het buitenbeen, gewoon af en toe naar onder kijken maar wel recht blijven zitten
succes ermee

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:53

Als je paard moeilijk de volte opgaat en niet netje rustig kan inbuigen met zijn hoofd, grote kans dat ie verkeerd zit.

Voor de zekerheid gewoon even kijken of je paard goed is aangesprongen. Inderdaad gaat het binnenbeen het verste naar voren.

Eerst aanspringen en dan er een gewoonte van maken om te kijken of je paard goed zit. In het begin dan even dor na het aanspringen in een hoek snel op de lange zijde even verlichte zit, een tel kijken en weer terugzitten.
Dit totdat je er handigheid in hebt. Dan zul je het steeds sneller zien en ok steeds minder ver voorover te hoeven zitten om het te zien.

Ps, probeer te voorkomen dat je langer dan een tel nodig hebt om te kijken of ze goed zit. Dat is ook niet de bedoeling..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:01

oke bedankt.
Ik zal wel naar onderen kijken.
Dank

Vue

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:17

Ik vind het een soort "hobbelpaardachtig" voelen.
maar kan het niet goed uitleggen.

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:48

Als je weet hoe de goede galop aanvoelt, weet je vanzelf wanneer je in een verkeerde galop zit en hoe dat voelt. Als je het nog niet kan voelen, moet je kijken naar de beenzetting voor aan de binnenkant of iemand van de grond moet duidelijk maken dat je paard in de verkeerde galop gaat.

janne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 22:11

als je in de verkeerde galop zit stuiter je alle kanten op en kun je niet goed op je kont blijven zitten

meisje23

Re: hoe kan je voelen dat je in foute galop zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 22:23

toch vind ik dat erg vreemd als je dat niet voelt, kan aan mij liggen hoor
voel je dan wel als ze over de rug(ontspanning bv) loopt of ook niet??
of ben ik nu zo raar...maar het hele paardrijden draait toch ook om voelen....(onder andere)
tja zal wel aan mij liggen...

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 15:00

Meisje23, je hebt gelijk. Paardrijden gaat een boel op gevoel. Maar als je het nog niet zo lang doet, mist dat gevoel nog wel eens. Aldoende leert men toch? Als je kan zien wanneer je paard verkeerd zit of goed zit, kun je daaraan later dat gevoel koppelen..

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:41

Bij sommige paarden voel je het inderdaad makkelijker dan bij anderen. Ook hangt het af van je ruitergevoel, je ervaring en hoe goed je het paard kent.
Bij Amo merk ik het meteen, het voelt gewoon niet goed. Het is hobbeliger en tja...het klopt gewoon niet. En dan heeft Amo nog hele oppervlakkige gangen, het is moeilijk te voelen. Je moet het leren in de loop van de tijd. Alhoewel leren niet echt het goede woord is. Je went steeds meer aan het galopritme van je paard, en als hij dan verkeerd zit dan merk je het.

Je kan het wel oefenen. Steeds korte stukjes galoperen en dan kijken of het de goede galop is. Laat je paard eens door iemand longeren en ga erop zitten. Doe je ogen dicht, en voelen. Je merkt het dan veel beter, je concentreert je dan meer op het paard onder je

mysie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:50

Het paard waar ik op rijd, springt op de rechterhand ook altijd verkeerd aan. Ik voel het bij hem ook nog steeds niet goed, kijk altijd nog voor de zekerheid.

De rechtergalop is voor hem zo moeilijk (ivm rugwervel), dat juist als ie verkeerd zit fijner aanvoelt. Aan zoiets kan het dus ook liggen, dat het moeilijker aan te voelen is in welke galop die zit.

Janna_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:56

Bij sommige paarden vool je het beter dat hij "verkeerd" zit dan bij een ander.
Als je in de verkeerde galop zit voelt dat heel hobbelig, gewoon niet lekker.
Als je het niet voelt even naar zijn schouders kijken, vaak zie je welke been er verder naar voren gaat dan de ander.
Maar om dat te zien is afentoe ook heel moelijk! Misschien kan je in de spiegel kijken als je in de bak een spiegel hebt.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 19:06

Je kunt heel makkelijk voelen in welke galop je paard zit. Je gaat goed op je kont zitten, en voelt welke schouder van jezelf het verst naar voren gaat. Is dat je linkerschouder, dan zit je in de linkergalop. Kijken is écht niet nodig. Gewoon gaan zitten, en zelf voelen hoe je 'scheef' getrokken wordt door de beweging van je paard.

Al die 'hobbelpaard' beschrijvingen door mij eerder aan overkruiste galop dan aan linkergalop op rechterhand of omgekeerd denken.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:29

Als je als ruiter niet kan voelen dat je paard in de verkeerde galop zit, dan voel je waarschijnlijk ook niet of je op het goede been lichtrijdt. Met andere woorden, je paard is dan ook niet rechtgesteld maar zal in dit geval altijd iets naar rechts gesteld zijn. Eerst het paard rechtstellen in de draf, op de volte linkerstelling vragen. Wat ook nog wel eens wil helpen bij het aanspringen is door zelf ook wat naar links te gaan hangen, hoort niet maar het kan in het begin wel helpen om het te gaan voelen. Dit paard zal misschien ook aan de longeerlijn verkeerd aangalopperen. Daar kan je dan ook aan werken door hem bij het aangalopperen iets uit balans te halen. Om dit op te vangen zal hij sneller ook in de juiste galop aanspringen.
Succes.

Anoniem

Re: hoe kan je voelen dat je in foute galop zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 17:16

Nou ik reed paad en ik zag dat ik verkeerd aansprong!
*o/*

Bedankt!