Mijn shetlander heeft het bokken ontdekt .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shadowflower

Mijn shetlander heeft het bokken ontdekt .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 19:44

Jaja mijn shetlander is een mini draakje . Als ze geen zin heeft zet ze eerst haar kont naar de kant waar ze naartoe moet en als ze dan een tikje met de zweep krijgt gooit ze haar kont in de lucht . Ik vind bokken gewoon een zeer slechte eigenschap dus hoe krijg je dat eruit .
Alle tips zijn welkom want ik geef les aan kleine meisjes die nog niet veel kunnen en die liggen er dus bij het minste geringste af .

Boutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:28

Doet ze het bij die kleintjes en beginnertjes ook? Ons shetje is super met kleintjes, maar mijn oudste dochter probeert ze er ook af te gooien...

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:46

Allereerst: hoe oud is het beessie?
Als tweede: hoe lang is het dier onder het zadel?
Als derde: wat voor zadel gebruik je?
en als voorlopig laatste: doet ze het alleen onder het zadel, of anders ook?

Groetjes, Lacuna

oOoKellyoOo

Re: Mijn shetlander heeft het bokken ontdekt .

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 23:12

haha die van ons heefd het ook ontdekt. Als ik na hem kijk ben ik blij dat ik er niet op kan rijden want ik ben te groot

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 18:26

Allereerst: hoe oud is het beessie?
ze is rond de 14 jaar oud ....
Als tweede: hoe lang is het dier onder het zadel?
ze is dus al langer onder het zadel . Ik heb haar eerst gehad ... paar jaar terug ... toen heb ik haar verkocht maar na een poos terug gekocht omdat ze het niet zo goed bleek te hebben (hele verhaal staat op mn profiel)
Als derde: wat voor zadel gebruik je?
Ik gebruik een pannekoek/pinokio zadel . aan het zadel kan het niet liggen en die andere dingen
en als voorlopig laatste: doet ze het alleen onder het zadel, of anders ook?
Ze doet het omdat ze ergens geen zin in heeft . vaak bij de uitgang als teken dat ze eruit wilt ....

ikamanda19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:27

Vooral niet accepteren dat hij zomaar gaat bokken, vooral als het niet aan het tuig ligt...

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 19:47

ja maar wat moet ik dan doen ... Ik snap dat ik het niet mag ecepteren ... maar geef je haar een mep geeft madam nog een bok ..dus mijn vraag HOE leer je het af ..

xil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 20:31

shadowflower schreef:
ja maar wat moet ik dan doen ... Ik snap dat ik het niet mag ecepteren ... maar geef je haar een mep geeft madam nog een bok ..dus mijn vraag HOE leer je het af ..

Is lastig!
Heel goed voorwaarts houden zodat ze niet eens kan gaan bokken! Je moet haar voor zijn. Geeft ze een bok, geef dan flink been, desnoods een schreew erbij (zo van voorwaarts, of pás terop) en doet ze dat niet gelijk een tik erbij. Bokt ze weer, net zo lang doorgaan tot ze voorwaarts is en ophoud! Dan goed belonen en weer doorgaan waarmee je bezig bent.

Shetlanders zijn erg lastig wat dat betreft, maar ik denk dat je haar gewoon goed moet laten merken dat ze dat niet mag doen!

Zet er desnoods een groter/beter ruitertje op..

Veel succes!

Beauty0102

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 20:34

Tja puk ( ook shetlander) Heeft het steigeren onder het rijden uitgevonden.
Als ik jou was zou ik je binneteugel naar voren doen, ik heb geleert dat de pony daar een ‘steuntje’ aan heeft, ik had ook een paar van die etters en het hielp echt!!
En meteen door rijden telkens als die het doet been en tikje, doet de pony het weer het blijven herhalen tot de pony het niet meer doet !
En natuurlijk de pony telkens bezig houden.

Marije112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 20:37

Als je paardje bokt, doet hij zijn hoofdje naar beneden, dus moet je prberen zoveel mogelijk door te rijden en hoofd goed en netjes te houden..
Succes!

Sily

Re: Mijn shetlander heeft het bokken ontdekt .

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:30

Hoe leer je het af....ik heb het 1 keer een paard afgeleerd, deze bokte ook op het moment dat ze niet naar voren wou en als je dan been gaf gaf ze een protest bok.

Dan gaf ik nog eens been en als ze dan bokte kreeg ze een tikje samen met mijn been, weer een bok? weer een tik en been, en dit ging door tot zij gewoon naar voren ging in plaats van met haar billen omhoog.
Sommige mensen vinden dit misschien te hard, maar nadat we dit 1 keer recht gezet hebben op deze manier heeft ze het nooit meer gedaan.
Kan trouwens wel dat elke bok na het tikje+been hoger wordt, dus zet er wel iemand op die blijft zitten

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 22:44

Ik kan zelf nog op mijn shet en blijf wel zitten ... ook heb ik ervaring dus ik ga deze tips gebruiken ..... bedankt .... voorwaards houden en straffen bij het bokken dus ..

Beauty0102

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:45

EN binneteugel naa voren houden

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 22:47

dat is juist het probleem aangezien ze naar de ingang wil lopen .. stuur ik haar terug dan is ze het er vaak ook niet mee eens en dan is het ook bok ... op de lange zijdes en ver weg van de ingang zal ik de tip wel gebruiken ....

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:57

Boeli_Wendy schreef:
EN binneteugel naa voren houden

Op het moment na de bok en de tik zou ik eventjes beide handen naar voren houden (stukje maar) om hem de keuze te geven: naar voren of verder bokken.
Kiest hij voor verder bokken kiest hij ook voor de "straf" (oe wat klinkt dat eng)

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:19

Ik raad aan een bokriempje aan het zadel voor de beginnende ruitertjes te doen.....

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 16:25

daar zit al zo een handvatje aan .... kunnen ze aan vasthouden ..... Ik gebruik het zelf niet meer ^^ Ik probeer meestal te blijven zitten...

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 18:00

Als hij iets niet wil en gaat bokken geef je hem gewoon ene tikje, dat mag die niet doen. Als hij daarop bokt dan tik jij hem nog een x. En zo doorgaan tot jij wint en dan lekekr verder rijden!

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 12:47

Onze shetlander is geen normaal !! Die steigert meestal.. wel voor te spelen , het is wel grappig , maar ik vrees er voor wanneer we ze misschien gaan zadelmak maken ! Bokken hoe krijg je dit eruit.. euhm mijn pony bokt vroeger ook altijd en elke keer wanneer die bokte ( maar echt bokken om je eraf te krijgen) probeerde ik hem vooruit te drijven of een tikje van de zweep , was niet altijd gemakkelijk , maar het is wel hard verbetert!!!
xx

Boutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:55

En daarnaast natuurlijk heel hard belonen als die netjes loopt. Na het bokken nog heel even vooruit rijden, en dan belonen, braaf en afstappen.
Mijn hafje kan ook erg bokken als hij geen zin heeft, maar hij begint nu door te krijgen dat bokken alleen maar meer werk oplevert en dat netjes lopen beloond wordt, even volhouden maar het werkt wél!
Alleen maar hopen dat die niet elke ruiter afzonderlijk gaat testen