hoe bewaren jullie af en toe toch je geduld?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kerstkrans

hoe bewaren jullie af en toe toch je geduld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 15:22

ik weet niet of ik de enige ben die er zo af en toe last van heeft.
maar als een paard bij mij aan het vervelen blijft, verlies ik toch wel eens mijn geduld.

vroeger was t zo erg, dat ik gewoon af en toe maar afstapte, omdat ik weet dat ik dan moet stoppen.

dit heb ik nu niet meer maar af toe... grrr

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:32

tot 10 tellen?

Als ik merk dat ik mijn geduld dreig te verliezen dan ga ik meestal gewoon even stappen, even tot rust komen, en dan weer van voor af aan oppakken.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:41

waar heel wat mensen mij voor bewonderen is dat ik mijn geduld nooit verlies, ik kan dat echt niet. ik kan wel kwaad worden als ze met mijn voeten spelen, maar mijn geduld... maar anders zou ik ofwel gewoon afstappen ofwel even stappen en tot 10 tellen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:42

ik ga stappen met lange teugel en liedjes zingen

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:44

hahaha ja ik stap ook af of ik ga idd ff wat anders doen wat goed gaat..

Als ik bv wil dat mn paardje een moeilijke oefening doet en ze blijft vervelend omdat he tof te moeilijk of te zwaar is of wat dan ook pak ik gewoon een gemakkelijke oefening erbij waarvcan ik weet dat ze hem foutloos doet zodat ik der kan belonen. Dan ga ik me hier ff op consentreren en als de adreline weer gezakt is probeer ik het opnieuw...

maar je bent zeker niet de enigste!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:47

Vaak als iets niet goed gaat dan ligt dat aan een foutje in de basisrijerij. ik heb er ook wel eens last van. Ik ga dan terug naar halt. laat nageven en maak 5 overgangen naar stap dan 5 naar draf en dan ga ik weer verder waar ik mee bezig was.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:48

Niet dus....ben gisteren woest afgestapt omdat ik twee keuzes kreeg van Harm: Stilstaan (en dus echt op slot) of in de rechtergalop, tot op de volte zes meter linksom aan toe......kreeg het niet opgelost, verloor bijna mijn geduld maar stapte net op tijd af en heb m op stal gemikt.......pfffff daarna kan ik altijd wel weer tot 100 tellen en ach nieuwe dag nieuwe kansen toch??

Maar ik heb de grootste bewondering voor mensen die in alle situaties onder alle omstandigheden koel blijven....ik kan het helaas niet!

wyona

Re: hoe bewaren jullie af en toe toch je geduld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:57

ik zal wel rustig moeten blijven. mijn haf wilt niet aan de teugel lopen en blijft vaak dwars tegen me in gaan. het enigste wat ik dan moet doen is proberen en proberen net zo lang totdat het wel lukt. ze geeft het uiteindelijk wel op hoor maar vaak pas na een half uur en dat iedere keer weer. ik mag van me rijinstructrice niet eerder stoppen totdat het me gelukt is anders heeft me haf gewonnen. is niet leuk om steeds in gevecht te gaan maar moet door die zure appel heen bijten anders blijft ze dit doen.
als je je nu af mocht vragen of ze wat mankeerd. ze is in het verleden flink verwaarloosd geweest waardoor d'r bil en rug spieren niet goed ontwikkeld zijn daardoor moet ik dus trainen aan de teugel zodat ze die gebieden meer gaat gebruiken. ze loopt teveel op de voorkant. in het begin zal het best pijnlijk (kijk maar naar jezelf als je ineens spieren moet gaan gebruiken waarvan je niet wist dat je ze had) zijn geweest maar daar is nu geen sprake meer van. het is al een groot deel bij getrokken. het is bij haar meer zo dat ze geen zin heeft in werken en tis ook veel leuker als je lekker op buitenrit rond je heen kan kijken (vind zij) maar ik moet het toch regelmatig blijven doen anders valt ze terug in d'r oude gewoontes.
soms weet ik al dat ik te weinig geduld heb dan begin ik er niet aan is niet eerlijk tegenover haar en ik schiet er niks mee op.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:27

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:43

Als ik het geduld had om die artikelen te lezen Huertecilla, kon ik waarschijnlijk ook het geduld wel opbrengen om meneer Harmen op een vriendelijke doch dringende wijze duidelijk te maken dat het anders moet........

Heb wel een instructeur gezocht die zelf extreem rustig is en alles ook zeer rustig oplost, ik leer een hoop van hem en hoop op de langere termijn nog beter met mijn ongeduld om te kunnen gaan.....

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:45

daffodil schreef:
Als ik het geduld had om die artikelen te lezen Huertecilla, kon ik waarschijnlijk ook het geduld wel opbrengen om meneer Harmen op een vriendelijke doch dringende wijze duidelijk te maken dat het anders moet............

Dat ws precies wat ik ook dacht toen ik de link opende

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:46

hahahaha kijk, geen geduld maar wel humor! Hebben we toch nog iets!!!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:49

Ik kan soms ook wel om mezelf lachen als ik me zelf weer aan het frustreren ben. Tonge denk ik dan. Hoe kan je je zo druk maken. Doe normaal en heb niet zo'n prestatiedrang.
Tja toch lastig.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:53

Ik heb dat vroeger ook heel erg gehad. Echt mijn geduld verliezen doe ik nooit meer, dat is echt al heel erg lang geleden.... Zal de leeftijd zijn

Nee ik weet niet hoe het komt. Ik ben me mss bewuster van wat ik vraag en wil ?? Tuurlijk wordt ik wel eens boos en mopper ik maar echt mijn geduld verliezen gelukkig niet meer.

kerstkrans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 17:10

daffodil schreef:
Als ik het geduld had om die artikelen te lezen Huertecilla, kon ik waarschijnlijk ook het geduld wel opbrengen om meneer Harmen op een vriendelijke doch dringende wijze duidelijk te maken dat het anders moet........

Heb wel een instructeur gezocht die zelf extreem rustig is en alles ook zeer rustig oplost, ik leer een hoop van hem en hoop op de langere termijn nog beter met mijn ongeduld om te kunnen gaan.....

haha net wat ik dacht...
ik kwam op de site, meteen weer op kruisje rechtsboven gedrukt..

maarja, ben dus niet de enige

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:15

Geen geduld en dan wel paardrijden
Dat is en dan het antwoord

Voor wie dit kan volgen:
Afbeelding

Tja, en waar geen wil is, is geen weg

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:17

diep zuchten
zingen, neuriën
en als het echt niet gaat, ff net iets simpels afsluiten en dan maar stoppen.

weet ik van te voren dat ik al een slecht humeur heb, ga ik longeren of laat hem een dagje staan

kerstkrans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 17:17

joh, niet zo letterlijk opvatten.. :p

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:23

Huertecilla schreef:
Geen geduld en dan wel paardrijden
Dat is en dan het antwoord

Voor wie dit kan volgen:
Afbeelding

Tja, en waar geen wil is, is geen weg

Tjonge, juist de mensen die hun geduld niet altijdonder controle kunnen houden zijn vaak erg fanatiek om de juiste weg te bewandelen. Vaak komt frustratie voort uit het net niet lukken van iets. Je bent er bijna maar nou net dat laatste stukje, en dan gaat het dus fout. Het is echt niet zo dat wij met zijn allen als een groot stuk frust op he paard zitten. We willen soms wat harder dan we kunnen en het lijkt me toch al winst als we dat zelf aangeven.
Ik ben echter te lui (laat ik het daar dan op houden) om een stuk tekst te gaan lezen, in het engels, als er verder geen kleine intro of motivatie bij geschreven is. Dan heb ik zoiets van leuk.... maar waar gaat dit over. Misschien kan je je eigen ervaring opschrijven of even een samenvatting schrijven.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:26

runningkawa schreef:
diep zuchten
zingen, neuriën
en als het echt niet gaat, ff net iets simpels afsluiten en dan maar stoppen.

weet ik van te voren dat ik al een slecht humeur heb, ga ik longeren of laat hem een dagje staan

Ook dat draagt idd bij om niet je gedult te verliezen. Zelfkennis zullen we maar zeggen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:27

Haha
ja ik weet dat ik dan gewoon oneerlijk ben, dus maar vlug er van af blijven

Ayasha
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:29

Urielle schreef:
ik ga stappen met lange teugel en liedjes zingen

dito Helaaas ben ik zodanig gewend van alleen om een weide te rijden dat ik dat ook in de les doe als ik mijn geduld dreig te verliezen Alleen dan zijn er nog 2 andere ruiters + lesgever die me af en toe wel raar aankeken als ze het hoorde

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:30

hmm..meestal lukt het wel om mijn geduld te bewaren...als je die verliest dan gaat het meestal toch fout en daar heb je dus niks aan en krijg je alleen maar stresszowel voor mijn paard als mijzelf...ik ga dan gewoon dus even terug naar iets makkelijks en probeer het later nog een keer.

Flippertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:32

@claudie, wat bedoel je eigenlijk precies met vervelend zijn? Klieren omdat hij de oefening te moeilijk vindt omdat ie zich dan in moet spannen? Of echt lopen bokken en wegspringen/rennen omdat er 'spoken' in de bak zitten? Bij het eerste helpt even wat anders doen heel goed, bij het tweede is het veel moeilijker (vind ik zelf). Mijn paard is daar echt een ster in, en hoe heftiger jij dan reageert hoe vervelender hij wordt. Het enige wat helpt is aan de andere kant van de bak m hard aan het werk zetten en niet laten merken dat je ervan baalt dat je er bijna naast ligt om niets. Even niet aan het geklier denken, een liedje zingen en met nieuwe moed weer beginnen. Ik was 2 jaar geleden best opvliegend naar paarden toe, toen kochten we dit paardje met dit gedrag, nu 2 jaar later krijg ik af en toe een compliment dat ik zo rustig blijf Dus jij komt er ook wel!

kerstkrans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 17:38

nou het zit zo...
soms is ze gewoon gespannen, en springt ze van vanalles en nog wat weg. dus gewoon aanstellen. er hoeft maar iemand de bak in te komen, of mevrouw begint te rennen en te doen.
daarbij ontspant ze dan gewoon helemaal niet.. dus over de rug rijden is ver te zoeken, en dan gaat ze de hele tijd hangen enz..

daarvan verlies ik op denduur zo mijn geduld.

en ja.. dan stap ik vaak maar af, omdat ik weet dat het avenrechts werkt om boos te worden