vreugdebok/bokken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

johndeertje

vreugdebok/bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 01:35

mijn paard bokt regelmatig uit joligheid val er vaak af..hoe kun je het goed uitzitten zoda tje er ook op kunt blijven zitten ...vooral als je het bos ingaat doet hij dat..wie heeft tips en hebben jullie er ook last van dat je paard het doet..ik kende ook helemaal niet bokken omdat mijn eigen pony niet bokken kende..vandaar..dus vind het best eng af en toe..

Sily

Re: vreugdebok/bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 01:36

Bokriempje vastmaken aan je zadel en die beet pakken als die begint te bokken?

johndeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 01:53

Sily schreef:

en de teugels dan ook er bij vast houden dan.. neem ik aan..heb jij ervaring dan met en bokriempje

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 10:08

Inderdaad... bokriempje en voorwaarts drijven.... Succes...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 10:12

Jullie zijn me voor. Bokriemje of steigbeugel riem om zijn nek heen hangen en goed voorwaarts houden. Succes

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 11:43

Het kan ook schelen als je wat gaat staan in je beugels (let op: WEL je gewicht naar achteren houden!!!) en hem dan onder je door laat bokken. Krijg je minder klappen in je rug en kun je dus makkelijker terug gaan zitten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 12:29

Ik gebruik een combi van wat Kris en Urielle aangeven. Stijgbeugelriem of zacht halstertouw om de hals (doe ik bij jonge paarden standaard) en ik laat ze ook onder me door bokken. Vroeger bij springruiter gelest en dit overgenomen. Vind ik prettiger dan 'achterover zitten' wat er op de meeste maneges gebruld wordt. Idd wel goed je gewicht op de stijgbeugels houden.

johndeertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 15:54

bedankt alvast voor de reacties..dus een bokriempje een goei oplossing ook als je op buitenrit gaat zou een martingaal ook schelen dan..

Flippertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:34

Een martingaal helpt niet echt tegen bokken. Je voorkomt met een martingaal dat het paard zn hoofd heel ver omhoog brengt. Bij bokken probeert het paard juist vaak zn hoofd omlaag te brengen.
Ik zou het dus proberen met de tips die de anderen al gaven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:59

Ik ben fan van een goed afgestelde martingaal voor onzekere ruiters en/of bokkende paarden. Heerlijke halsriem om vast te pakken. Zeker het proberen waard!

sara0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:15

achterover gaan zitten en drijven...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:17

En hem op zijn donder geven met je stem. (betekend niet paniekerig gaan schreeuwen )
kop omhoog trekken en voorwaarts drijven.

Zorgt dat hij elke dag los komt, zodat hij daar kan spelen en leer hem dat zoiets onder het zadel niet mag.
Nog ff en er gebeurd wat ergs.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:55

De laatste keer dat ik in het rond gebokt ben (en er uiteindelijk afgedonderd), heb ik nog heel de tijd gedacht "ik moet me vasthouden" maar ik kreeg niks te pakken om vast te houden...... Gelukkig is mijn paard niet zo'n bokker, maar ik denk dat een bokriempje aan het zadel het makkelijkst werkt.

Francien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:57

Flippertje schreef:
Een martingaal helpt niet echt tegen bokken. Je voorkomt met een martingaal dat het paard zn hoofd heel ver omhoog brengt. Bij bokken probeert het paard juist vaak zn hoofd omlaag te brengen.
Ik zou het dus proberen met de tips die de anderen al gaven.

Ja dat lijtk mij ook het beste.

judith_slu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:49

al het bovenstaande

Heb geen ervaring met bokriempjes enz.
Maar lijkt een oplossing,
indd ook wat gaan staan in je stijgbeugels helpt bij mij (onder je door laten bokken dus)
en goed voorwaarts en bezig houden !
Ik ben geen fan van hulpteugels

succes verder

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:56

johndeertje schreef:
Sily schreef:

en de teugels dan ook er bij vast houden dan.. neem ik aan..heb jij ervaring dan met en bokriempje

Hahahaha ja niet je teugels losgooien, als je dat gaat doen moet je een gil geven want dan wil ik erbij zijn

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 00:27

Goed met je kont in 't zadel blijven zitten. Oké, maar dat had je vast al bedacht. Achterover zitten, goed in het midden van je zadel proberen te blijven. Hoofd van je paard omhoog krijgen weer, dus niet tussen z'n voorbenen.. en drijven.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:07

Als het te gek wordt, trek hem dan om aan 1 teugel. Als hij rond staat, kan hij nauwelijks verder bokken. Zet hem desnoods ergens pal voor en mopper maar goed hard op hem, hij mag best weten dat je daardoor kwaad wordt.
Laat hem niet de kans krijgen zijn hoofd tussen zijn voorbenen te steken, dan hou je er weinig meer aan. Ik zou hem niet te lang laten doorbokken, je moet het hem toch echt afleren en niet even lekker laten gaan "omdat hij zo vrolijk is". Dat doet hij maar zonder jou er bovenop.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:31

Ik vind het ook makkelijker om het bokken uit te zitten als de stijgbeugels een gaatje of twee korter dan normaal zitten.

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:11

Urielle schreef:
Het kan ook schelen als je wat gaat staan in je beugels (let op: WEL je gewicht naar achteren houden!!!) en hem dan onder je door laat bokken. Krijg je minder klappen in je rug en kun je dus makkelijker terug gaan zitten.

precies wat ik ook altijd automatisch doe.

Margee schreef:
Als het te gek wordt, trek hem dan om aan 1 teugel. Als hij rond staat, kan hij nauwelijks verder bokken. Zet hem desnoods ergens pal voor en mopper maar goed hard op hem, hij mag best weten dat je daardoor kwaad wordt.
Laat hem niet de kans krijgen zijn hoofd tussen zijn voorbenen te steken, dan hou je er weinig meer aan. Ik zou hem niet te lang laten doorbokken, je moet het hem toch echt afleren en niet even lekker laten gaan "omdat hij zo vrolijk is". Dat doet hij maar zonder jou er bovenop.

Mopperen werkt naar mijn idee niet.. Hoofd omhoog houden wel, gaat hij naar jouw idee te ver mag je hem best een keer een mep/schop geven hoor. Hij moet wel weten dat dat niet mag!

calliou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 02:02

Urielle schreef:

Niet gaan staan in de beugels.. ZITTEN!!!!
Ze moet je niet uit dat zadel laten gooien..
Goed terug blijven zitten en idd been geven en het paarden hoofd omhoog houden.. en ontspan.. niet stijf zitten of bang zijn die werkt tegen..

Een maatje van mij had een goede truc.. die ging zitten in de rug van het paard met een plof als deze bokte.. maar dan breek je je paard zowat..

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 19:48

Ik zet mijn paard op de volte en rijd voorwaarts. Damn houden ze er meetsal gauw ermee op en je bent blijven zitten. Ik hen idd ook een bok riempje maar pak hem bijna niet beet omdat ik dan te druk bezig ben met op de volte rijden en voorwaarts houden

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 17:23

ik ga ook altijd in de beugels staan als mijne bokt, dan bokt ze ook onder me door

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 17:45

dat jullie daar tijd voor hebben om nog iets beet te pakken. Mijn haflinger bokt zomaar uit het niets, en echt voor je er erg in heb zit je naast hem op de grond.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 17:52

Je teugels beethouden!! Afgelopen keer was ik de grip kwijt en meneer stond erin