problemen met rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XxJenniferxX

problemen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 21:39

Hallo mensen, Ik heb een New-Forest pony winsome...
hij is 4 jaar ik ben druk bezig om hem van alles te leren met het rijden maar dat valt tegen... hij word nu een puber en hij begint alles uitte vinden wat ik irritant vind... bijvoorbeeld :

stel je voor ... je rijd op de linker hand .... en in eens springt hij naar links en maakt een super kleine volte... je kan echt sturen wat je wil of wat dan ook maar het maakt hem geen zak uit... (zwaar irritant)

wie weet tips????? ofzo????? alvast bedankt
x jennifer en hoefjes van winsome

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:15

probeer dit gedrag te negeren en pak de draad weer op en gewoon proberen door te rijden
veel afwisseling brengen in het rijden, zorgen dat ze met de aandacht bij jou blijft door haar steeds weer te verrassen door veel verschillende oefeningen te doen, dus niet constant op de hoefslag maar veel volte's rijden van hand veranderen overgangen maken enz enz....
dus ik zal er niet teveel of eigenlijk geen aandacht aan schenken als ze dit doet, begrijp je wat ik bedoel??
ze probeert onder het werk uit te komen en als ze merkt dat dit niet werkt omdat jij gewoon door rijd is de lol er snel vanaf!!!!!
en de pony is 4 jaar??dan zal ik niet teveel doen met haar, ook lekker buitenritjes maken, dagjes vrij, longeren, wandelen misschien wil je te snel??
succes

Sily

Re: problemen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 01:33

Hoe stuur jij dan?

Mijn paard heeft die neiging ook gehad maar dat was meer op momenten dat ze de kans kreeg om dat te doen, altijd blijven rijden dus en niet verzwakken.

Als je pony op een volte gaat kan je ook nog op die volte blijven rijden, en hem dan natuurlijk verruimen tot een normale volte grote, doe maar gewoon net alsof dat nou precies was wat jij wou, rij twee voltes achter die van haar aan en rij weer gewoon verder de hoefslag op.
Misschien dat je wat meer kan doen kwa figuren tijdens het rijden, deze hoeven natuurlijk nog niet perfect te zijn, maar hou haar maar lekker bezig.

XxJenniferxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 15:37

Heej mensen bedankt voor jullie tips!!! x my!!

_Anouck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:38

mijn vzfjordje deed dit ook dus niet meer dan drie passen op de hoefslag zijn! En dat werkte wel. Gewoon hele tijd wat blijven doen vele overgangen maken...leg wat balkjes neer ga daar af en toe over heen! Rij gewoon kriskras door de bak!

Anoniem

Re: problemen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:13

XxJenniferxX schreef:
stel je voor ... je rijd op de linker hand .... en in eens springt hij naar links en maakt een super kleine volte... je kan echt sturen wat je wil of wat dan ook maar het maakt hem geen zak uit... (zwaar irritant)

Wat nog wel eens wil gebeuren, is dat de ruiter 'rechtuit rijden' dus hoefslag volgen op de lange zijde als een soort van zelfsprekend beschouwt. Maar dat is het natuurlijk niet, als je er eens goed over nadenkt. Waarom zou je in figuren 'harder werken' dan als je de hoefslag volgt?
Zeker met een jong dier is niets vanzelfsprekend.
Oftewel: blijf alert, kak niet in, neem niets voor vanzelfsprekend aan, en wees constant scherp op rechtrijden.