Hackamore: wel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Morhwen

Hackamore: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 20:35

Ik zit met bewondering de verhalen te lezen over mensen die met touwhalsters, bosals, side-pulls en weet ik wat allemaal aan de slag zijn. Helaas ben ik daar nog niet aan toe met mijn paardje. Ik heb een poging gedaan met een touwhalster maar dat was geen succes. Ze had geen idee wat er van haar verwacht werd, en het wederzijdse vertrouwen is daarvoor ook nog niet groot genoeg.

Maar ik vind een bit ook niet alles. Kleine ophoudingen veroorzaken al een behoorlijk proest, en dat wordt versterkt doordat ik het bit ook gebruik als noodrem. Helemaal fout, ik weet het Vandaar ook dat ik op zoek ben naar een soort tussenoplossing tussen bit en bitloos. Zodat ik kan wennen aan het niet gebruiken van de teugels als rem en dat mijn paardje eraan went dat er niet iets ernstigs gebeurd als ik de teugels oppak.

Nu kwam ik uit bij een hackamore. Ik heb er een van een buurvrouw getest en dat ging eigelijk best goed. Ik heb vooral 'gestuurd' door de teugel tegen de hals te leggen en de ophoudingen op de normale manier, dus door het in een spons knijpen. Dat ging eigenlijk heel goed. Maar nu lees ik verhalen dat een hackamore ook een behoorlijk harde inwerking heeft. Wie kan me hier meer over vertellen? Mensen met ervaring met het rijden met een hackamore?

p.s. mijn paardje is 13 jaar waarvan 3 jaar beleerd, met name voor de kar

Nannes

Re: Hackamore: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:42

Een manegepaard bij ons moest er tijdelijk eentje. Ik heb er ook me gereden en eigenlijk merkte ik helemaal geen verschil met gewoon bit. Ik had verwacht dat het veel moeilijker zou zijn. Door alle spookverhalen dat je er zijn neus mee kon breken enzo durfde ik er eerst niet op. Toen ik er op ging gingen we ook meteen een ritje maken in het park.Hij was nogal fris en ik durfde dus niet streng te zijn voor hem lang leve de lol dus, maar het is toch nog goed afgelopen. In de bak ging het eigenlijk ook gewoon goed en nadat het 'spookverhaal' weer een beetje bij me goedgepraat was door het stalpersoneel ben ik er gewoon mee gaan rijden en het ging gewoon super goed

Esser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:50

Een hackamore werkt een stuk scherper in dan bij een ander bitloos hoofdstel. Zeker wanneer je geen ervaring hebt met de hackamore, kan je evt. meer schade toedoen aan het paard, dan goed.
De hackamore werkt in op de neus, en wanneer er "te hard" met de hand gereden wordt, dan kan het zover komen dat het neusbeen wordt gebroken.
Wanneer je echter voorzichtig bent en niet te hard in de handen (zachte hand) dan kan dit een hele mooie manier zijn om zonder bit te rijden.

Uit eigen ervaring raad ik je aan om dus niet 'zomaar' zelf aan de gang te gaan met een hackamore. Er komt met het rijden veel bij kijken!
Wellicht ken je iemand in je omgeving die ervaring hier mee heeft en je dus kan helpen ter ondersteuning plus het nodige advies?

Succes!

Morhwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 20:54

Sinds ik de verhalen over het neusbreken heb gelzezen rijd ik ook weer met mijn normale gebroken bitje. Ik wist niet dat het zo'n heftige inwerking zou hebben. In principe heb ik geen harde hand, maar het lijkt me idd beter om dit door een professional te laten beoordelen voordat ik met mijn goede bedoelingen iets verpruts.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:46

Aan de TS: je zou kunnen oefenen door extra teugels aan de neusriem te maken, en daarmee te rijden. Je hebt de normale teugels aan het bit dan nog voor noodgevallen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:46

Ik ben allang blij dat mijn hack harder inwerkt dan een ander bitloos hoofdstel.. Die van mij zijn nogal heet en met een touwhalster vraag ik om ongelukken. Ik rij nu drie van onze paarden op een s-hackamore. Deze heb ik wat hoger zitten dan een normale hack, dus je moet wel heel hard je best doen wil je hier het neusbeenbreken:

Afbeelding

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 14:39

Het neusbreken gebeurt alleen als je een hackamore niet goed (dus te laag) vast maakt. Daar zit namelijk het dunste gedeelte van het bot. De vorige eigenaresse is een keer er achterover af gesaltoot, het kettinkje van de hackamore was gebroken, de neus niet.

Verder rijd ik ook bitloos. Ik ben begonnen met een hackamore. Mijn bijrijdster rijdt daar nu nog steeds mee, ik rijd ondertussen zelf met touwhalster.

ik vind het ideaal, hij is beter te rijden dan op een bit waar hij constant tegen in verzet is. Die reactie heeft hij niet op wat druk op de neus van de hackamore.
Verder rijden wij wel met een minimaal teugelcontact, heel zacht met de hand.

Trouwens, ik vind de s hackamore van whoekoek er wel heel goed uitzien. Die van mij heeft gewoon korte scharen maar die lijken bij zo'n klein bekkie toch al gauw groot.
Waar heb je die vandaan whoekoek?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:03

Afbeelding

het breken kan idd wel gebeuren, maar alleen als je hem te laag hebt hangen.
Hij hoort net onder het jukbeen te zitten, maar helaas zie je ze vaak onder op de neus hangen en daar horen ze dus niet!

Verder werkt een hackamore idd scherper in dan vele denken.
Als je nu al veel met de hand rijd, zou ik het niet aan gaan raden.
Je kunt beter gaan leren om op je zit te gaan leren rijden, dat is altijd fijn, bit of wat anders

Wil je perse een hackamore, koop er dan een mat een zacht en breed neistuk, een leren kinketting en korte scharen.
Sperger heeft daar oa. een mooie van, die werkt dan nog het zachtste in.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:08

bitloos is zeker niet vriendelijker dan met bit. De hand van de ruiter (en de africhtingsgraad van ruiter en paard) bepalen de scherpte.

Keukenkast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:33

pantarhei schreef:
bitloos is zeker niet vriendelijker dan met bit. De hand van de ruiter (en de africhtingsgraad van ruiter en paard) bepalen de scherpte.

Precies! Dat is met alles zo. En als jij jezelf er nog niet 'ervaren' genoeg voor vind, zou ik het niet doen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:38

Net zoals je verschillende soorten bitten hebt heb je ook verschillende soorten hackamore's ... Je hebt er waarbij je met een te harde hand (en dan moet die ook wel verkeerd aan zijn denk ik) de neus kan breken, maar je hebt er ook waar je bij wijze van spreken aan kan sleuren en dat de neus niet gebroken wordt ... Natuurlijk moet je zorgen dat je een zachte hand hebt, maar dat is bij een bit net zo ...

Marith_Ov

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:14

Ik rij regelmatig buiten met een hackamore en heb echt wel eens flink op de rem moeten staan. Ik heb nooit problemen gehad wat betreft het breken van de neus. Alleen heb ik op dit moment het idee dat ik hem beter een gaatje hoger kan hangen, hij hang wat lager dan die van wkoekoek. Hangt deze nu goed of te laag?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:19

Veel te laag

Marith_Ov

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:25

Daar was ik al bang voor, ik zal hem een flink stuk omhoog doen. Het viel me op deze foto pas op. Als ik hem om doe lijkt hij goed te zitten, maar hij zakt dus kennelijk nogal een stuk naar beneden.
Laatst bijgewerkt door Marith_Ov op 13-12-05 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:26

uuh, ja volgens mij ook.
Dat paard had ongeveer dezelfde en daarvan zat het onderste ringetje (waar de teugels aan vast zitten) ongeveer bij de mondhoek.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:26

hij moet zitten zoals een hoge neusriem
2 vingers onder het jukbeen

WendyBZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:28

Bjarni schreef:
Trouwens, ik vind de s hackamore van whoekoek er wel heel goed uitzien. Die van mij heeft gewoon korte scharen maar die lijken bij zo'n klein bekkie toch al gauw groot.
Waar heb je die vandaan whoekoek?

Ik heb mijn ene uit Amerika, de andere tweedehands, maar tegenwoordig verkopen ze hem bij Goedhard ook: www.goedhard.nl

X_Beatle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:17

ik heb gehoord dat je een paard ze neus hier mee kan breken ik vind dit persoonlijk een beetje grof en gevaarlijk kijk natuurlijk gebeurd dit niet zo maar.
maar ik zie veel mensen rijden die denken dat dit een gewoon bit (nahja bit haha) is en het paard als een gek naar beneden (Trekken) en dan hoor je van andere zo die kan goed rijden maar dit slaat nergens op vind je het gek dat dat paard naar beneden gaat zo kan ik ook me paard netjes naar beneden rijden maar goed als je der mee gaat rijden zou ik der goed op letten dat je der niet te makkelijk mee omgaat en ik zou persoonlijk dan wel eerst les nemen zo dat je der mee om leerd gaan en weet hoe je hier mee moet gaan rijden.
zelf hou ik het wel lekker op een bitje vind ik toch wat veiliger en vriendelijker voor het paard zelf.

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:57

@ x_beatle_x, als je een stukje terugleest in het topic dan zie je dat er al wordt uitgelegd dat de neus van een paard alleen breekt als je de hackamore te laag hebt hangen.
Ik ben het met je eens dat als je er verder niks vanaf weet dat het dan handig is je instructrice het eens te laten bekijken.

Ikzelf ben met hackamore gaan rijden omdat mijn pony ook bij lichte druk op het bit zijn hoofd al omhoog gooide (en ja ik heb echt een stille hand) met een hackamore loop hij veel rustiger en meer ontspannen, dus of het veiliger en vriendelijker is om met een bit te rijden betwijfel ik. Als ik zie wat veel ruiters met hun handen allemaal uitspoken en dan te bedenken dat dat bit in een gevoelige paardenmond zit...

Marith_Ov

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:39

Je instructie navragen werkt ook niet altijd. Die van mij hing dus werkelijk te laag , en niemand die dat dus opgemerkt heeft, ondanks dat ik er naar gevraagd heb en er mee in de les gereden heb. Men vond hem eerder nog te hoog hangen.

Ik gebruik hem alleen met een buitenrit. Niet omdat mijn paard niet te houden is, maar gewoon voor de vrijheid. Lekker kachelen zonder bit. Nou zou ik ook met een bosal of touwhalster buiten kunnen rijden, maar ik heb toch wel graag een echte rem, mocht dat nodig zijn.

Pais

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:59

Als je met een touwhalster wil rijden, is het helaas niet een kwestie van opstappen en wegrijden. Ik rij met touwhalster met mn fjord en het heeft me een paar maanden gekost voordat ik daar dusdanig goed mee overweg kon, dat buitenrijden bijvoorbeeld aan de orde kwam.
Het programma van Pat Parelli besteed veel aandacht aan het rijden met touwhalster.

En mechanische hackamore vind ik niets. Het is messcherp en qwa communicatie mogelijkheden doet een touwhalster niets onder...

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 19:07

Op zich kan een hackamore een oplossing zijn als bijv. je paard wegens mondprobleem geen bit meer verdraagt. Een vriendin van mij heeft een paard met niet-doorgekomen wolfskiezen die er niet uit kunnen (is riskant volgens DA) en daardoor geen bit verdraagt.

Een hackamore met korte scharen mits met beleid gebruikt is dan een mogelijkheid.

maar als ik lees dat je de teugels nog weleens als noodrem gebruikt, zou ik het niet doen. Want als je dat met een hackamore doet....

Morhwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 21:06

Bedankt voor alle tips!

Nu ik weet welke consequenties het rijden met een hackamore kan hebben, zal ik er bijzonder op moeten letten dat ik niet meer aan de teugels ga hangen. Het liefst zou ik mijn paardje ook alleen op mijn zit en stem willen sturen, maar helaas zijn we nog niet zover

Ik denk dat ik een 'vriendelijke' hackamore aan ga schaffen.
@runningkawa: waar vind ik de hackamore's van Sperger?

Ik houd jullie op de hoogte!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:42

toch zul je daar heel hard aan moeten gaan werken
bit of niet, noodrem is echt alleen in noodgevallen
En dan doet hij het tenminste ook.

Bij de meeste ruitersport zaken hebben zie die denk ik wel

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:49

Vraag me nu ff af, mag je daar ook wedstrijden mee rijden???