Maar ik vind een bit ook niet alles. Kleine ophoudingen veroorzaken al een behoorlijk proest, en dat wordt versterkt doordat ik het bit ook gebruik als noodrem. Helemaal fout, ik weet het
Vandaar ook dat ik op zoek ben naar een soort tussenoplossing tussen bit en bitloos. Zodat ik kan wennen aan het niet gebruiken van de teugels als rem en dat mijn paardje eraan went dat er niet iets ernstigs gebeurd als ik de teugels oppak.Nu kwam ik uit bij een hackamore. Ik heb er een van een buurvrouw getest en dat ging eigelijk best goed. Ik heb vooral 'gestuurd' door de teugel tegen de hals te leggen en de ophoudingen op de normale manier, dus door het in een spons knijpen. Dat ging eigenlijk heel goed. Maar nu lees ik verhalen dat een hackamore ook een behoorlijk harde inwerking heeft. Wie kan me hier meer over vertellen? Mensen met ervaring met het rijden met een hackamore?
p.s. mijn paardje is 13 jaar waarvan 3 jaar beleerd, met name voor de kar

maar goed als je der mee gaat rijden zou ik der goed op letten dat je der niet te makkelijk mee omgaat en ik zou persoonlijk dan wel eerst les nemen zo dat je der mee om leerd gaan en weet hoe je hier mee moet gaan rijden.