Hoe die onderhals eraf?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe die onderhals eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 23:06

Ik heb een nieuw project, genaamd bliksem

Nu is er 1 probleempje en dat verraadt de topictitel al: meneer heeft een gigantische ondernek. Nu heb ik een tuiger gereden met hetzelfde probleem maar bij haar was het een kwestie van iets te diep instellen en van daaruit verder werken. Dat gaat met deze pony niet omdat hij alleen maar sterren kijkt.

Helaas is hij altijd met elastiek gereden dus ik zal er nog een harde dobber aan krijgen om die nek eraf te rijden, alle tips zijn dus welkom!

Ikzelf was al tot de volgende dingen gekomen:

-veel stelling vragen op links en rechts, dus terug naar de basis (veel voltes overgangen en rechtstellen) met hierbij een lage brede hand die toch wat probeert te vragen, gelijk loslaten als hij zijn koppie naar beneden doet. Vanmiddag ging hij met zijn neus al een aantal keren omlaag en vond dit een goed teken!

-veel longeren met de pessoa op verschillende standen, geen bijzet omdat hij zich hier waarschijnlijk ook weer op vastzet.

Wie heeft nog meer tips?

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 01:27

lang en laag rijden ...

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 01:28

Daniella schreef:
Daniella schreef:
lang en laag rijden ...

goed diep rijden..

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 01:34

Iig niet teveel in 1 keer willen. Het paard moet ook de kans krijgen om zijn spieren te ontwikkelen en aan de nieuwe stijl te wennen. Maar dat even terzijde, maar ik wilde het toch even gezegd hebben.

Ik denk idd dat je veel aan de buiging moet werken. Maar je zegt in je post dat je het paard loslaat als hij naar beneden gaat. Hoe bedoel je dat?

Ik zou trouwens veel rustpauze's inlassen, met lange teugel. Dan kan hij z'n hals weer even ontspannen. Want het valt voor zo'n dier niet mee om dat constant aan te spannen. Denk bijvoorbeeld aan de fitnes. Dan begin je ook met 10 keer een gewicht aantrekken, dan pauze, dan weer 10 keer, dan weer pauze en dan weer 10 keer. Dat werkt beter dan in een keer 30 keer. Maar daar werk je wel langzaam naartoe.

En ik zou het paard veel masseren d.m.v. een rosborstel. Want zijn rug (en de rest van zijn lijf) zal ook wel behoorlijk vast zitten. Bovendien als je dat na het rijden doet, dan worden de afvalstoffen makkelijker weggevoerd.

unfearlover

Re: Hoe die onderhals eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 10:51

hallo,

mijn pony had ook een hele ergen onderhals.
ik ben gewoon gaan rijden en veel figuren en maar voorwaarts. tot dat die er door kwam (want de mijne vond de sterren okal zo mooi ) en dan nog effe een poosje rijden en dat heel vaak doen en nu is zijn onder hals er bijna niet meer en ik heb hem er na een kwartier a 10 minuten er door maar heeft nooit meer sterren gekeken.

ik weet niet of je er iets aan hebt maar in elk gevaal veel suces

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:32

Vonnie84 schreef:
Iig niet teveel in 1 keer willen. Het paard moet ook de kans krijgen om zijn spieren te ontwikkelen en aan de nieuwe stijl te wennen. Maar dat even terzijde, maar ik wilde het toch even gezegd hebben.

Ik denk idd dat je veel aan de buiging moet werken. Maar je zegt in je post dat je het paard loslaat als hij naar beneden gaat. Hoe bedoel je dat?

Ik zou trouwens veel rustpauze's inlassen, met lange teugel. Dan kan hij z'n hals weer even ontspannen. Want het valt voor zo'n dier niet mee om dat constant aan te spannen. Denk bijvoorbeeld aan de fitnes. Dan begin je ook met 10 keer een gewicht aantrekken, dan pauze, dan weer 10 keer, dan weer pauze en dan weer 10 keer. Dat werkt beter dan in een keer 30 keer. Maar daar werk je wel langzaam naartoe.

En ik zou het paard veel masseren d.m.v. een rosborstel. Want zijn rug (en de rest van zijn lijf) zal ook wel behoorlijk vast zitten. Bovendien als je dat na het rijden doet, dan worden de afvalstoffen makkelijker weggevoerd.

Met loslaten bedoel ik ontspannen in de hand

Babsie_Jana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:08

Ik zou vooral de basis en ontspanning er in rijden zodat ie lekker met jou hand mee wil gaan naar de ontspanning. Succes ermee

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:12

Ik zou me niet zo druk maken over die onderhals. Gewoon fatsoenlijk gaan rijden. Daarmee komt vanzelf een andere spieropbouw en verdwijnt die onderhals in de loop van de tijd. Forceren heeft geen enkele zin, haast hebben ook niet, spieropbouw kost tijd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 18:33

Dus gewoon doen zoals ik het al bedacht had

Edit: de tijd geef ik hem trouwens wel, ik verwacht dat het er zo'n beetje eind maart goed uit gaat zien en dat hij dan zo ongeveer een B proef zou moeten kunnen lopen. Dat is vier maanden, lijkt me toch wel genoeg
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-12-05 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Hoe die onderhals eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 18:38

Mijn paard had ook zo'n ondernek maar eigenlijk heb ik hem weggekregen op de manier die je zelf al zegt.Vooral ontspanning zien te krijgen dan laten ze vanzelf wel los.Het heeft idd wel wat tijd gekost