Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Verder volgens mij idd hetzelfde als travers, te zien aan het plaatje. M3isSi3j schreef:CCCCorine.. als je nou bij de traver de muur aan de andere kant tekent, dan heb je toch een renver?
Margreet schreef:M3isSi3j schreef:CCCCorine.. als je nou bij de traver de muur aan de andere kant tekent, dan heb je toch een renver?
Klopt, renvers is travers aan de overkant van de bak en andersom
. 
M3isSi3j schreef:nog beter gezegt: renvers is schouderbinnewaards met het hoofd de andere kant op.. travers is schouder buitenwaards met het hoofd de andere kant op..
we zijn crea bezig mensne
CCCCorine schreef:M3isSi3j schreef:nog beter gezegt: renvers is schouderbinnewaards met het hoofd de andere kant op.. travers is schouder buitenwaards met het hoofd de andere kant op..
Nou, niet helemaal. Schouderbinnenwaarts gaat over 3 sporen en travers en renvers over 4.

Lacuna schreef:Lacuna schreef:
nog beter gezegt: renvers is schouderbinnewaards met het hoofd de andere kant op.. travers is schouder buitenwaards met het hoofd de andere kant op..
Nou, niet helemaal. Schouderbinnenwaarts gaat over 3 sporen en travers en renvers over 4.
Oww... :|
Dan doe ik iets verkeerd?
Want ik neem schouderbinnenwaarts vaak mee over 4 sporen, waarbij ook de achterbenen kruisen. Ik dacht dat dat ook gewoon schouderbinnenwaarts heette, maar heet dat dan anders ofzo?
alvast bedankt!
Groetjes, Lacuna
Daar zijn we mee begonnen, en van daaruit zijn we gaan uitbouwen naar 4 sporen. 
PeruaansePas schreef:Ezelsbruggetje:
Travers = 'toet' naar de omheining
Renvers = 'reet' naar de omheining

Goofy44 schreef:Op rechterhand:
Travers: hoofd aan beschot, kont naar binnen
paard is rechts gebogen, rechts hol, links bol
Renvers: kont aan beschot, hoofd naar binnen
paard is links gebogen, links hol, rechts bol
Op linkerhand:
Travers: hoofd aan beschot, kont naar binnen
paard is links gebogen, links hol. rechts bol
Renvers: kont aan beschot, hoofd naar binnen
paard is rechts gebogen, rechts hol, links bol
Hieruit volgt:
Een renvers op de linkerhand is een travers op de rechterhand. Een travers op de linkerhand is een renvers op de rechterhand.
Hieruit volgen dus ook de gelijkheid en het verschil.
Travers en Renvers kunnen aan het beschot alleen gelijk zijn indien uitgevoerd op verschillende hand.
Indien Travers en Renvers op gelijke hand aan het beschot worden uitgevoerd, is de oefening nooit gelijk.
Als je Travers of Renvers op de middenlijn/renverseerlijn/A-C lijn uitvoert, wat zou dan het verschil in de voorbereiding en uitvoering moeten zijn ? Richt je nu de achterhand of de voorhand op de A-C lijn ?
Ik denk dat als je het op de middenlijn moet gaan doen, dan moet je kijken vanaf welke hand je komt. Kom je vanaf de rechterhand, en moet je Travers doen, dan zal je denk ik het hoofd naar het beschot aan de linkerkant moeten brengen, alsof je over de hoefslag zou rijden. Moet je Renver doen en je komt vanaf de línkerhand, dan moet je óók het hoofd naar het beschot aan de linkerkant brengen, volgens mij... Je moet je zegmaar voorstellen dat je nog gewoon op de hoefslag rijdt, van diezelfde hand. Vlak voordat je weer op de hoefslag kom (of tenminste, natuurlijk niet té laat
) stel je om en ga je de andere kant op.
Maarja, m'n tante heeft 'n eigen paard waarmee ze Z1 rijdt, en daar rijd ik ook zo nu en dan op... Dus die kent het wel allemaal
Kan ik binnenkort wel eens met hem wat in die richting gaan...