In paniek aangalopperen om niks.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

regine

In paniek aangalopperen om niks.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 22:50

Mijn paard is op het moment een beetje de kluts kwijt. Ze kan om niks ineens in paniek raken en echt loei loei hard aangalopperen. Er zit geen rem en geen stuur meer op en dit resulteerde al in een lelijke val met een gekneusd bekken bij mij. Vandaag op buitenrit was het weer het geval met nu een kreupel paard op stal omdat ze zich verzwikte.
Ik heb echt vanalles geprobeerd en meerdere instructeurs hebben al aan de bankrand gestaan maar ik krijg het er niet uit.
Zo gaat het een poosje goed en tuurlijk schrikt ze wel eens van iets, dat mag daar is het een vluchtdier voor. Maar om zonder aanleiding zo aan de kletter te gaan is behoorlijk eng als je dr op zit kan ik je vertellen.
Ik krijg er niet veel vertrouwen van in me paard en ben een beetje radeloos aan het worden, vooral nu met al die blessures.
Uiteraard is de dierenarts er al bij geweest maar op nu de zere benen niks te vinden.

Jimbo

Re: In paniek aangalopperen om niks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:56

Ik hoop dat je er wat op vind

Bjarni

Re: In paniek aangalopperen om niks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 23:54

Een heel lastig probleem. Mijn pony had er ook erg last van maar bij hem wist ik waar het vandaan kwam. Hij heeft namelijk een trauma en kan ook vanuit het niets naar niet te stoppen gaan (gaat nu heel goed)

Is er misschien iets gebeurd waardoor hij erg onzeker is geworden? Wat doe jij op het moment dat hij ervandoor klettert?
Ik ben zelf ook ten einde raad geweest, om het niks in paniek en alleen maar weg weg weg willen. Tot ik hem van stal verhuisde en zelf met meer zelfvertrouwen aan het werk ging. Schrok hij dan gaf ik juist lucht van voren in plaats van in te houden en probeerde tot hem door te dringen.
Stukje bij beetje is dat steeds beter gegaan maar bij hem was het echt een vertrouwenskwestie in combinatie met teveel tegenhouden van voren.

Veel succes met het oplossen van je probleem in ieder geval, het is moeilijk te zien waar het vandaan komt en zeker als er niks gebeurd is is het zoeken naar oplossingen.
Hmmm, hier kun je vast weinig mee, maar wilde even laten weten dat het echt weer goed kan komen hoor.

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 23:56

Jeetje.. Dat is altijd zo moeilijk, vooral omdat het 'opeens' gebeurt.. Omdat ik vaak op pony's rijd is het vaak op te lossen, omdat je ze snel de baas kunt worden.. Ik heb niet echt zo een oplossing voor je.

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 23:56

Is er trouwens onlangs iets verandert in de omgeving/jou/tuig etc?