Mn verzorgpony gebruikt haar achterhand niet goed..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bino_Pino

Mn verzorgpony gebruikt haar achterhand niet goed..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 21:51

Hey,
Mijn verzorgpony gebruikt haar achterhand niet goed,dus ik vroeg me af of jullie wat tips,oefeningen, hadden..
ik ga vaak een brug op en af.. rijd veel overgangen,...
en ga eens vragen of ze mij eens met de pessoa leert longeren

als jullie tips hebben voor springen,ook altijd welkom,ik zet een paar foto's neer zodat jullie een beeld krijgen op onze eerste jumping heeft ze aan bijna elke hindernis geweigert.. was haar eerste keer op ander terrein ook .. weten jullie misschien hoe haar 'vertrouwd' te laten worden met enge/felgekleurde hindernisse? want ons hindernissen zijn een gewoon kleur niet zo fel en normale staanders..

en voor dressuur mag je ook altijd wat tips geven, zo heb ik een 'probleem' met aan de teugel rijden, in stilstand komt ze heel makkelijk aan teugel, stap héel soms , maar verder is ze koppig en protesteerd ze..

kunnen jullie ook helpen met stelling.. het is moeilijk om haar binnen- of buitenstelling te vragen, vraag ik binnenstelling,dan wilt ze meestal afwenden..

ALLE tips zijn welkom!! Oja, ze is 3 jaar

hier een aantal foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De foto's zijn al van in de zomervakantie

Groetjes,,
hopenlijk kunnen jullie ons helpen

Yoicka & Bino

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:20

Je kan je paard niet aan de teugel krijgen, (ja kan wel, maar dan heet het eigenlijk ''in een houding getrokken''. Je paardje moet vanuit ontspanning zelf zo gaan lopen. Voor het achterbeen, is het al goed dat je veel overgangen rijd. Veel stukjes wegdraven. Wat ik bij mijn haflingertje heb gedaan en nog steeds doe is heel rustig draven, (bijna stap) daarvan is zijn achterhand sterker geworden. En over de hindernissen. Ik maak onze gewone saaie hindernissen eng Ik hang er bijvoorbeeld een zeil over, of wat dan ook. Hoe gek je het maar kan bedenken. Nu nog even over de stelling: Ik denk dat je teveel met je binnenhand of buitenhand doet, bij binnen en buiten stelling. Goed je binnenbeen erbij houden met binnenstelling. Ze moet dan dus goed reageren op je been!

Kitty_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 23:04

op de foto's lijkt het alsof je zadel op de schouders van de pony ligt. Oftewel, te ver naar voren, misschien belemmert dat je pony wel.

Bino_Pino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 14:32

nee daaraan ligt het niet.. toen lag het idd te ver naar voor (ik legde het op zn plaats maar het schoof altijd naar voor..)
maar nu is ze inmiddels wat dikker (ze verwacht een veulentje ) en wat gegroeid en het is nu al beter hoor
dus ik denk niet dat het daaraan ligt

APPELENPEREN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 14:55

Als ze drie is ga ik er van uit dat ze nog niet zolang onder het zadel is. dan vergt het ook veel oefening. Er staat hier nu ook een topic over oefeningen te doen met een drie jarige? Misschien staan daar wat tips voor je in. En stelling krijg je inderdaad door ontspanning. Ze moet dat punt nog vinden. Gebruik lichte teugeldruk, ze mag dan niet langzamer gaan en de achterhand erbij houden. en als ze iets naar beneden gaat gelijk loslaten. Op deze manier leert ze dat druk minder wordt als ze buigt en zal ze waarschijnlijk ontspanning vinden.

Reddevil_taz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 14:56

Ik wilde eigenlijk eerst niet reageren, maar bij deze die ik het toch maar. Ik bedoel het niet verkeerd of gemeen maar gelukkig is het je verzorgpony.

Ze is 3 en rijdt al wedstrijdjes. Ze moet al kunnen springen en je wilt haar aan de teugel hebben. Bovendien zit er al een veulen in, terwijl ze zelf nog niet eens aan het puberen is?!
Snap je mijn punt...

Ik zou maar eens lekker aan de basis beginnen. Grondwerk vooral en dan met enge dingen (parasol, zeil etc). Als je rijdt zou ik dan ook maar eens basis starten, overgangen en figuurtjes, voor je puntjes op i zou ik me maar niet zo druk maken.

succes

dems75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 14:59

Is ze wel voorwaarts? Want als ze dat wel is, moet je haar van voren meer opvangen. Ze valt anders uit elkaar en dan wordt het moeilijk de achterhand erbij te krijgen. Het paard moet dus meer bij elkaar gereden worden waardoor de achterhand ook makkelijker meekomt. probeer impuls te geven door eerst te klakken met je tong, reageert ze niet, dan geef je been...en als ze dan nog niet reageert, eventjes kort met het zweepje op de billen. Wel altijd deze volgorde aanhouden, dan zou ze als het goed is, steeds makkelijker moeten reageren op een voorwaartse hulp.

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 15:15

ik ben het helemaal eens met reddevil_taz. je verzorgpony is wel erg jong voor dit alles. ik zou even weer met de basis beginnen, en ik denk dat het dan al wat beter gaat.

Romy18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 15:17

hey hey

aller eerst zou ik stoppen met springen ze is 3 jaar en dus nog lang niet uit gegroeid met springen belast je de benen, gewrichten en pezen vrij intens en die van een 3 jarige zijn daar nog niet opgebouwd ik zou er dus zeker mee w88 tot ze 4 jaar is en dan rustig 1 keer in de 2 weken een keer een sprongetje maken. Zoizo vind ik dat eerst je dressuur basis goed bevestigd moet zijn voor je er alleen maar aan denkt te gaan springen en dat is duidelijk bij jou nog niet het geval.
Begin eerst eens met je zadel 10 a 15 cm verder naar achter te leggen zodat jij al meer richting achterhand zit ipv op de voorhand een paard loopt voor 70 % op de voorhand en voor 30% op de achterhand als jij dan ook nog eens op de voorhand gaat zitten kan zo'n paard dus nooit op z'n achterhand gaan lopen en z'n lichaam goed gebruiken.

Dan wou ik vragen of je les volgt zo nee begin daar zo snel mogelijk mee zoizo eerst zelf zit lessen nemen op een paard dat netjes (ontspannen) aan de longe loopt zodat jou houding zit en balans beter worden en je je 3 jarige dus niet stoort in zijn bewegingen hij heeft al moeite genoeg om zich zelf in balans te houden zonder ruiter laat staan als er dan nog een ruiter op zit die zelf niet in balans is en hem in zijn bewegingen stoort.Vervolgens ook gaan lessen met je pony een 3 jarige vanalles aan leren is moeilijk zeker de eerste keren omdat jij niets ziet en alleen maar voelt maar omdat je ik gok nog niet vaak paarden ingereden hebt is je gevoel nog niet goed genoeg ontwikkeld om dit alleen te doen. LES NEMEN IS EEN MUST zeker met jonge beesten omdat je zo veel verkeerd kan aanleren.

Aan de teugel rijden is geen kunstje maar een kado dat je krijgt van het paard als jij hem goed rijd en hij voldoende ontspannen is dit krijg je zoizo nooit voor elkaar als je paard niet aan het been is het is niet voor niets VOORWAARTS neerwaarts rijden. Eerst moet je dus zorgen dat je paard perfect aan het been is; zodra jij iets kuitdruk geeft moet je paard reageren door sneller te gaan. Dit moet je oefenen oefenen oefenen dus veel overgangen tempowisselingen en schijnovergangen rijden op zo min mogelijk hulp. Je maakt een ophouding met je hand (hand sluiten) geeft wat kuitdruk en opent je hand reactie moet zijn versnellen doet je paard dit niet geef je hem een schop klinkt hard maar zo leren ze t snelst en hoef je dit dus ook niet vaak te doen.
als je paard zo ver is dat ie goed reageert op je been rijd je hem met je been tegen je hand dus iets sluiten met je hand en aanvullen met been zodat hij wel op het zelfde tempo door loopt geeft hij dan na open je je hand gelijk. komt ie weer omhoog met z'n hoofd sluit je je hand weer etc.

het stelling probleem willen afwenden is ook een kwestie van niet aan je been zijn je paard moet buigen rond je binnen been als je paard niet reageert op been zal hij dus nooit rond je binnen been buigen. Het makkelijkste om dit te oefenen is om voltes te sluiten en te openen je rijd dus een volte (binnen been tegen de singel buitenteugel moet iets op druk staan en je buitenbeen iets naar achter (geen druk anders spingt ie aan in galop) om de achterhand te begrezen. dan ga je je volte sluiten je gaat op je binnen zitknobbel zitten legt je buiten been op de singel en geeft druk ondertussen hou je je binnen been op de plaats valt je paard naar binnen geef je iets druk met je binnenbeen . dan ga je de volte openen je gaat zitten op je buiten zitknobbel legt je binnenbeen aan en druk je paard als het ware naar buiten iets opvangen met de buitenteugel.
Ook goed je hoeken uitrijden je drukt je paard de hoek in met je binnenbeen en vangt ook dat weer iets op met je buitenteugel (altijd van je binnenbeen naar je buitenteugel rijden met stelling) (controle voor je zelf op een volte, in een hoek alles met binnen stelling moet je je binnenhand/arm helemaal naar voren kunnen steken zonder dat je paard veranderd van houding.

denk dat ik zo het meeste wel heb gehad nog meer vragen stel ze maar maar neem iig les dan snap je het waarschijnlijk ook wat beter.

greetz

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:02

Inderdaad... terug naar de basis.... en neem les van een goede instructrice.... zij kunnen je vast beter helpen..

Bino_Pino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 16:21

ik neem les hoor.
en ze komt een tijd op rust ook door het veulen enz. en dat ze al zo vroeg vol zit kan ik niet aandoen keuze van de bazin en die weet wat ze doet , ze is dierenassistente in een paardenkliniek , na ze op rust gestaan heeft owu ik dus helemaal opnieuw met haar beginnen en daarom vroeg ik al wat tips.. en haar achterhand steviger maken wou ik ook wat tips vor..
Toch al bedankt..