training na afspenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sinneke

training na afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 21:28

Dit is niet echt een 'probleem' maar ik weet niet juist waar ik het moet plaatsen

Eén van mijn verzorgpaarden (een haflinger) is pas afgespeend. Nu heeft de eigenares gevraagd of ik ook met haar wil rijden en dat vind ik natuurlijk super.
Maar hoe kan je nu het beste beginnen?
Ik rij meestal woensdag en zaterdag al met andere paarden, dus zondag is waarschijnlijk de dag dat ik met haar kan trainen. (binnenkort heb ik terug meer tijd ) Maar zondags trekken we meestal op wandeling (vrij lang).
Is dit al goed als ze zolang niet meer bereden werd of hoe kan je dan best opbouwen?

alvast bedankt

sinneke

Jimbo

Re: training na afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:49

hoe oud is dat paard?

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 09:50

Dit hoort dacht ik bij VMR.. maar oke.. Hoe wil je op een veulen gaan rijden als ik vragen mag ?

sinneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 12:10

oeps, nu ik mijn tekst nog eens nalees heb ik precies wel een héél onduidelijke formulering sorry daarvoor
Het gaat dus wel degelijk om de volwassen merrie. Hoe oud ze is weet ik niet, maar ze is alleszins opgeleerd
Er heeft altijd een volwassen man opgereden tot hij een eigen paard kocht. Toen hebben ze haar laten dekken en ja, nu is het terug tijd om weer aan het werk te gaan:)

iemand tips nu dat ik mijn domme tekst heb duidelijk gemaakt?

linda_arnold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 14:53

Ik heb mijn (verzorg) paard gewoon gereden toen ze een veulen aan de voet had en heb dus weinig problemen gehad.

Bij het afspenen rijden/longeren wij gemiddeld wat meer en iets langer om de uier goed op te laten drogen!

Ik zou niet op zondag gelijk op lange rit gaan, maar eerst even kijken op welk niveau haar conditie staat!

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:01

Ik ben na het afspenen begonnen met conditie op bouwen en de achterhand en rug spieren sterk te maken. Een paardje kan je niet goe ddragen als zn rug en achterhand onvoldoende bespierd zijn.

Dit kan je aan de lange lijnen doen door bv balkjes te laten lopen, te longeren met pessao ed. Conditie op bouwen kan je doen voor de wagen of er mee te gaan hardlopen. Wandelen is altijd goed voor je paardje, daar kan je ook de eerste conditie mee opbouwen.

Neem hier een maand de tijd voor als je hem 3x per week traint. Daarna zal die wel voldoende ontwikkeld zijn om rustig 1x per week een half uurtje rustig aan er op te rijden en zobouw je dat verder uit

Succes!

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:24

Is ze vanaf de dekking tot en met het afspenen niet meer bereden geweest? Dan heeft ze geen conditie meer, en zal je haar weer in conditie moeten brengen alsof het een net beleerd paard is. Als ze goed doorgereden is geweest zal het opnieuw erop stappen niet zo'n probleem zijn, en 'basisknoppen' zullen er allemaal nog wel opzitten.

Vue

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:26

Dan is het veulen afgespeend, en niet zij

Ik denk eerst beginnen met longeren en rustig licht werk doen aan het zadel ( niet te lang.)
Niet gelijk lang en vaak beginnen, maar rustig opbouwen.
Mischien is dit een idee :
week ;
1 : 3 keer een kwartiertje longeren
2 : 2 a 3 keer longeren, 1 keer rustig aan beginnen met rijden. (half uurtje, waarvan 15 minuutjes draf en galop werk )
3 & 4 : 2 keer ca. 20 min. longeren, 2 keer een half uurtje rijden (waarvan 15 minuten draf en galop )
4 & 5 1 keer 20 min. longeren, 3 a 4 keer rijden, (zelfde al net beschreven)
en daarna het werk langzaam aan oppakken. (dus zwaarder werk doen tijdens het rijden )

zo'n soort schematje is iig een goed idee, om te beginnen met conditie opbouwen.
gewoon niet te zwaar werk op zoeken in het begin, en veel blijven longeren voor de conditie.
tussendoor ook dagjes vrij (een uurtje in de paddock als deze aanwezig is.) zodat ze ook kan bijkomen

sinneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 11:36

mandy_b_s schreef:
Dan is het veulen afgespeend, en niet zij

Dat bedoelde ik dus (heb ondertussen de 'voorbeeld'-toets gevonden zodat ik alles kan nalezen )

Allemaal al heel erg bedankt voor de tips trouwens!

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:38

In het begin iig vaker dan 1 keer per week. Anders helpt het niet, en krijgt de merrie van dat ene keertje veel spierpijn.
Toen ik Amo op conditie ging rijden (weliswaar is hij een ruin, maar wel een jaar stilgestaan), begon ik met 2 keer longeren en 1 keer rijden, en dan nog niet galoperen. Na twee weken kan je meer gaan rijden, langere stukken gaan draven en misschien al een stukje galoperen. Het hangt heel erg van het paard af, met Amo heb ik een hele tijd gewacht voor het galoperen, terwijl het met een ander paard misschien in de tweede week al kan. Doen wat je gevoel je ingeeft en wat je denkt dat goed is voor het paard.