Het meisje waar hij van is heeft al eerder een paard ingereden (de moeder van mijn verzorgpony, die heeft ze nu ook nog). Mac is minder moeilijk dan zijn moeder, dus ook dat moet wel goed gaan. We zijn al bezig geweest met hoofdstel omdoen, wat rondjes ermee lopen en gaan binnenkort zadel en gewicht op zijn rug leggen.
Mijn vraag is dus, kan iemand mij een beetje vertellen wat ik precies kan verwachten met het leren longeren en het inrijden? Ik heb het namelijk nog nooit meegemaakt en zou het wel fijn vinden om een beetje te weten wat ik straks kan verwachten. Uiteraard bespreek ik alles met haar, maar verhalen van anderen kunnen ook erg helpen natuurlijk!
En dan nog een vraag, hij heeft nare ervaringen met de trailer gehad... en wil dus absoluut de trailer niet meer in. Iemand een idee hoe we dit kunnen oefenen en uiteindelijk verhelpen?
Bedankt alvast
.
) En, wat de trailer betreft. Is hij bang nu bang om in de trailer te gaan? Zo ja, zet de trailer gewoon ergens neer. En loop er heel gewoon naartoe met je paard. Niet laten merken dat jij denk dat hij er toch wel langsgaat. Je moet een leider van je paard zijn en aan jou lichaamstaal ziet je paard wanneer jij dat bied. Neem wat brokjes mee in een voederschep en laat iemand in de trailer staan.. Heel rustig tegen je paard praten en heeeeel goed belonen als hij een pasje op de laadplank zet. Als hij achteruit loopt, duidelijk naar voren lopen en kom maar zeggen, niet boos, maar ook niet erg zacht. Gewoon ''duidelijk''. Met heel erg veel geduld lukt het vanzelf weer. Ik ben persoonlijk niet van mening om met allemaal hulpmiddelen te gaan prutsen, zoals ik wel is hoorde dat mensen een zak over het hoofd doen. Dit schaad volgens mij het vertrouwen.. Je paard moet weer vertrouwen opbouwen in de trailer. Wat ook wil helpen is heel veel grondwerk met hem doen, zodat hij je ECHT gaat vertrouwen. Als je een ECHTE band met hem hebt opgebouwd, geeft dit ook veel gemak wat het inladen betreft. Heel veel succes! 
!
haha..