Longeren en inrijden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joy

Longeren en inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 21:07

Mijn verzorgpony is nu 3 jaar en we willen binnenkort gaan beginnen met longeren en daarna inrijden. Hij is al behoorlijk fors gegroeid, en heeft iedere dag lekker in de wei mogen grazen... dus ik denk niet dat er nog bezwaren zijn om het niet te doen.
Het meisje waar hij van is heeft al eerder een paard ingereden (de moeder van mijn verzorgpony, die heeft ze nu ook nog). Mac is minder moeilijk dan zijn moeder, dus ook dat moet wel goed gaan. We zijn al bezig geweest met hoofdstel omdoen, wat rondjes ermee lopen en gaan binnenkort zadel en gewicht op zijn rug leggen.
Mijn vraag is dus, kan iemand mij een beetje vertellen wat ik precies kan verwachten met het leren longeren en het inrijden? Ik heb het namelijk nog nooit meegemaakt en zou het wel fijn vinden om een beetje te weten wat ik straks kan verwachten. Uiteraard bespreek ik alles met haar, maar verhalen van anderen kunnen ook erg helpen natuurlijk!

En dan nog een vraag, hij heeft nare ervaringen met de trailer gehad... en wil dus absoluut de trailer niet meer in. Iemand een idee hoe we dit kunnen oefenen en uiteindelijk verhelpen?

Bedankt alvast .

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:07

Elk paard reageert anders op het zadel en het gewicht op zijn rug tijdens het longeren. Dat zou je gewoon even moeten aanzien. Het ene paard is nuchter, de ander heet. We kunnen niet zeggen wat er gaat gebeuren.. (kan nog steeds niet in de toekomst kijken ) En, wat de trailer betreft. Is hij bang nu bang om in de trailer te gaan? Zo ja, zet de trailer gewoon ergens neer. En loop er heel gewoon naartoe met je paard. Niet laten merken dat jij denk dat hij er toch wel langsgaat. Je moet een leider van je paard zijn en aan jou lichaamstaal ziet je paard wanneer jij dat bied. Neem wat brokjes mee in een voederschep en laat iemand in de trailer staan.. Heel rustig tegen je paard praten en heeeeel goed belonen als hij een pasje op de laadplank zet. Als hij achteruit loopt, duidelijk naar voren lopen en kom maar zeggen, niet boos, maar ook niet erg zacht. Gewoon ''duidelijk''. Met heel erg veel geduld lukt het vanzelf weer. Ik ben persoonlijk niet van mening om met allemaal hulpmiddelen te gaan prutsen, zoals ik wel is hoorde dat mensen een zak over het hoofd doen. Dit schaad volgens mij het vertrouwen.. Je paard moet weer vertrouwen opbouwen in de trailer. Wat ook wil helpen is heel veel grondwerk met hem doen, zodat hij je ECHT gaat vertrouwen. Als je een ECHTE band met hem hebt opgebouwd, geeft dit ook veel gemak wat het inladen betreft. Heel veel succes!

_Dunja_

Re: Longeren en inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:11

Joy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 23:05

Sfiejj schreef:
Elk paard reageert anders op het zadel en het gewicht op zijn rug tijdens het longeren. Dat zou je gewoon even moeten aanzien. Het ene paard is nuchter, de ander heet. We kunnen niet zeggen wat er gaat gebeuren.. (kan nog steeds niet in de toekomst kijken ) En, wat de trailer betreft. Is hij bang nu bang om in de trailer te gaan? Zo ja, zet de trailer gewoon ergens neer. En loop er heel gewoon naartoe met je paard. Niet laten merken dat jij denk dat hij er toch wel langsgaat. Je moet een leider van je paard zijn en aan jou lichaamstaal ziet je paard wanneer jij dat bied. Neem wat brokjes mee in een voederschep en laat iemand in de trailer staan.. Heel rustig tegen je paard praten en heeeeel goed belonen als hij een pasje op de laadplank zet. Als hij achteruit loopt, duidelijk naar voren lopen en kom maar zeggen, niet boos, maar ook niet erg zacht. Gewoon ''duidelijk''. Met heel erg veel geduld lukt het vanzelf weer. Ik ben persoonlijk niet van mening om met allemaal hulpmiddelen te gaan prutsen, zoals ik wel is hoorde dat mensen een zak over het hoofd doen. Dit schaad volgens mij het vertrouwen.. Je paard moet weer vertrouwen opbouwen in de trailer. Wat ook wil helpen is heel veel grondwerk met hem doen, zodat hij je ECHT gaat vertrouwen. Als je een ECHTE band met hem hebt opgebouwd, geeft dit ook veel gemak wat het inladen betreft. Heel veel succes!

Nee ik bedoel meer hoe het "normaal" allemaal ongeveer in z'n werking gaat. Ik heb het dus nog nooit meegemaakt en wil graag beetje weten wat me te wachten staat, gewoon een beetje voorbereiding en controle dus...

Heel erg bedankt voor je advies met die trailer, dat zak over z'n hoofd doen enzo zal ik dus echt NOOIT doen... daarmee los je het probleem niet op, maar vererger je het juist denk ik. Maargoed ik ga het proberen! Bedankt !

Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 23:06

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 00:40

als je gewoon rustig wil beginnen, leer je hem eerst aan het zadel te wennen (en niet in 1 dag, maar gewoon rustig op zn tijd)
dan ga je als volgende stap longeren met zadel en hoofdstel.
vervolgens misschien met behulp van iemand anders die een voetje geeft voorzichtig al pratend over het paard heen hangen vooral veel contact houden met het paard. (om dus te wennen aan gewicht op zn rug)
Als dat een paar keer goed gaat kan je het weer op dezelfde manier doen, maar deze keer ga je op het paard zitten en laat degene hem in het midden zo rond stappen. (of degene in het midden loopt er eerst gewoon naast)
Dit doe je ook een paar x net als alles voorgaande dingen (niet in 1 dag)
En zo bouw je het steeds verder uit.
Vervolgens ga je proberen zelf op te stappen en zo rond te stappen beetje draven enzo.
Degene in het midden helpt jou het paard naar voren te houden en zo leer jij het paard dat hij de link gaat leggen tussen stem en beenhulp.
Omdat het paard in het begin niet snapt wat jij met draf bedoel kan degene in het midden helpen het paard naar voren te laten gaan als jij draf zegt en been geeft.
En zo bouw je het gewoon steeds verder uit.

Ik weet niet of ik nu heb gezegd dat jij wilde weten, maar zo is hoe ik het gedaan heb met mijn paard.

voor de trailer zou idd veel grondwerk een goede kunnen zijn!
Als hij je echt vertrouwd, en als je een goede band hebt zou ik het nog een sproberen met de trailer!

Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 15:09

danifur schreef:
als je gewoon rustig wil beginnen, leer je hem eerst aan het zadel te wennen (en niet in 1 dag, maar gewoon rustig op zn tijd)
dan ga je als volgende stap longeren met zadel en hoofdstel.
vervolgens misschien met behulp van iemand anders die een voetje geeft voorzichtig al pratend over het paard heen hangen vooral veel contact houden met het paard. (om dus te wennen aan gewicht op zn rug)
Als dat een paar keer goed gaat kan je het weer op dezelfde manier doen, maar deze keer ga je op het paard zitten en laat degene hem in het midden zo rond stappen. (of degene in het midden loopt er eerst gewoon naast)
Dit doe je ook een paar x net als alles voorgaande dingen (niet in 1 dag)
En zo bouw je het steeds verder uit.
Vervolgens ga je proberen zelf op te stappen en zo rond te stappen beetje draven enzo.
Degene in het midden helpt jou het paard naar voren te houden en zo leer jij het paard dat hij de link gaat leggen tussen stem en beenhulp.
Omdat het paard in het begin niet snapt wat jij met draf bedoel kan degene in het midden helpen het paard naar voren te laten gaan als jij draf zegt en been geeft.
En zo bouw je het gewoon steeds verder uit.

Ik weet niet of ik nu heb gezegd dat jij wilde weten, maar zo is hoe ik het gedaan heb met mijn paard.

voor de trailer zou idd veel grondwerk een goede kunnen zijn!
Als hij je echt vertrouwd, en als je een goede band hebt zou ik het nog een sproberen met de trailer!

Ja, jij snapt wat ik bedoelde... bedankt !

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 19:07

haha, ooh op die manier Ik dacht dat je advies vroeg met wat je kon verwachten, dus wat je paardje wel is zou kunnen uitvreten haha..

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:40

Wil je de brave versie of de ondeugende versie?

De brave versie hebben we aan de longeerlijn gezet, 1 keer iemand mee laten lopen aan de buiten kant om het idee te snappen.
Keer een zadel erop gelegd, niets aan de hand.
Keer erop gaan zitten zonder zadel, niets aan de hand.
Wegstappen zonder zadel, niets aan de hand.
Aandraven zonder zadel, niets aan de hand.
Zadel erop en gaan rijden, niets aan de hand.
Tsja....heb je niet echt veel aan he.

Ondeugende versie:
Eerder bange versie, hij vond het allemaal erg spannend.
Longeren met iemand ernaast, heel veel belonen, daarna langzaam persoon steeds meer afstand laten nemen, uiteindelijk alleen laten lopen (na 2 keer)
Langzaam aan zadel laten wennen, aan longeersingel laten wennen.
Longeren met zadel en longeersingel.
Na ruim 2 maanden een keer hangen, en weer laten zakken, daarna hangen en langzaam gaan zitten, stukje stappen naast iemand.
Nu een maand verder loopt hij aan de longe met mij erop, nog steeds twijfelend.

Hafje was dus binnen een week klaar zeg maar, we konden bijna meteen beginnen en ze vond het ook allemaal leuk.
Bonte zijn we nu ruim drie maanden mee bezig en hij vind nog steeds alles spannend en we doen er dus vrij lang over.

Hoop voor je dat die van jou meer op hafje lijkt, dat was echt geweldig om te doen.

Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 22:27

Sily schreef:
Wil je de brave versie of de ondeugende versie?

De brave versie hebben we aan de longeerlijn gezet, 1 keer iemand mee laten lopen aan de buiten kant om het idee te snappen.
Keer een zadel erop gelegd, niets aan de hand.
Keer erop gaan zitten zonder zadel, niets aan de hand.
Wegstappen zonder zadel, niets aan de hand.
Aandraven zonder zadel, niets aan de hand.
Zadel erop en gaan rijden, niets aan de hand.
Tsja....heb je niet echt veel aan he.

Ondeugende versie:
Eerder bange versie, hij vond het allemaal erg spannend.
Longeren met iemand ernaast, heel veel belonen, daarna langzaam persoon steeds meer afstand laten nemen, uiteindelijk alleen laten lopen (na 2 keer)
Langzaam aan zadel laten wennen, aan longeersingel laten wennen.
Longeren met zadel en longeersingel.
Na ruim 2 maanden een keer hangen, en weer laten zakken, daarna hangen en langzaam gaan zitten, stukje stappen naast iemand.
Nu een maand verder loopt hij aan de longe met mij erop, nog steeds twijfelend.

Hafje was dus binnen een week klaar zeg maar, we konden bijna meteen beginnen en ze vond het ook allemaal leuk.
Bonte zijn we nu ruim drie maanden mee bezig en hij vind nog steeds alles spannend en we doen er dus vrij lang over.

Hoop voor je dat die van jou meer op hafje lijkt, dat was echt geweldig om te doen.

Oké ik ben er inmiddels wel achter dat ik eigenlijk helemaal niet kan weten wat me te wachten staat . Maar de methode is natuurlijk hetzelfde, alleen elke pony reageert er anders op... Ik hoop juist eigenlijk dat Mac iets eigenwijzer is... dat maakt het toch wel weer een uitdaging . Maar bedankt voor je reactie !

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 13:36

Joy de brave versie heeft het uiteindleijk wel goedgemaakt hoor, zij werd ondeugend en eigenwijs toen ze 3 maanden onder het zadel was

Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 13:43

Sily schreef:
Joy de brave versie heeft het uiteindleijk wel goedgemaakt hoor, zij werd ondeugend en eigenwijs toen ze 3 maanden onder het zadel was

Hahaha ach ja, leuk toch? Zolang het niet te erg wordt is het wel een leuke uitdaging lijkt me.

Ik ben gister trouwens bezig geweest met Mac, we hadden al eens het zadel opgelegd en dat ging heel erg goed. Gister de singel ook vast gemaakt en toen een stukje met m gelopen... het ging echt super!! Zodra we liepen was hij gewoon al weer vergeten dat er iets op z'n rug lag haha .

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:36

Ze is nog steeds een hele leuke uitdaging
Maar reageerder net als die van jou op het zadel, zodra je loopt is het vergeten.

Later kreeg ze van die ik wil het niet ik kan het niet acties en begon als een leuk klein pubertje door de bak heen te rennen

Terwijl de huidige inrij actie nog in een ik vind alles eng fase zit
Hoop dat je paardje het zo goed blijft doen, met een paar leuke uitdagingen tussendoor om jou bezig te houden