Wanneer beginnen met zadelmak maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lorr_

Wanneer beginnen met zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 19:19

Heey,

mijn pony is nu 2,5 wordt juli 2006 3 jaar.
Nou loop ik veel met haar langs de weg, langs het vliegveld e.d over de hei, langs drukke wegen.
We knuffelen veel, poetsen, voetjes geven e.d
ze heeft 1 keer zadeltje los opgehad, en een bitje even in der mond gehad..
Dit alles vond ze geen probleem.
mn nichtje van 3 heeft er paar tellen opgezeten ook geen probleem.

Nu was mijn vraag: Wanneer kan ik beginnen met longeren met bitje en zadel? en eventueel er voor het eerst op?
Ik heb er geen haast mee.. Maar wil het weten, voor de zekerheid, en of jullie nog tips/oefeningen hebben die ik met haar kan doen

bedankt![b]

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:14

laat em dat halve (liefst nog een heel) jaartje nog even oefenen met gras eten.... Braaf zijn er heel veel. Daar moet je voral me oppassen dat je het daardoor niet onderschat. Ik denk dat je veel meer plezier van je ponu zult houden als je hem pas later inrijdt. Dat halve jaartje lijkt misschien niet veel, maar dat is het wel...

carlijn83

Re: Wanneer beginnen met zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:37

Het ligt er wel een beetje aan (met groei) maar meestal kun je met 2 en half wel rustig beginnen met longeren en zadel/bitje wennen
ALs je r in dat longeerwerk al goed naar je stem kan leren luisteren wil dat wel eens makkelijk zijn met inrijden.
Daarna kun je t rustig opbouwen met rijden, zeker niet elke dag en eigenlijk niet langer dan een half uurtje.

KIJK UIT MET JE ZADEL, je zei namelijk dat je t zadel er al eens losjes op gelegd heb.
Doe dat nooit weer, singel hem aan! Stel hij schrikt ergens van, gaat op de loop, het los liggende zadeltje gaat schuiven en komt onder zn buik te hangen oid. Absoluut geen goede ervaring voor een jong beestje die nog alles moet leren!

Lorr_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 21:05

hij was wel aangesingeld.. maar niet superstrak zoals bij gewone paarden, gewoon dat ze wel wist dat er wat op haar rug lag, en ze voelde dat het vastzat
weet ook wel dat ik een zadel niet zonder singel erop moet leggen

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:10

t lijkt me prima om het paard op deze leeftijd zadelmak te maken, zorg er alleen voor dat je het paard niet veel overvraagd en het is dan ook heel verstandig (denk ik) om na het inrijden weer een jaar (of een halfjaar, wat jij wilt) te wachten met rijden, als het paard goed is ingereden, kan je dr zo weer op gaan zitten na dat (half)jaar.
houd het wel veilig he, ik bedoel dat je wel hulp moet hebben want als je er de eerste keer gelijk afvalt weet het paard gelijk hoe hij je kwijt moet raken, succes

danifur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 00:41

2.5 is nog jong!
Ik zou lekker wachten tot hij 3 is sowieso!
lekker nog even op het land laten!

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 09:37

helemaal mee eens danifur. De stap om het paardje echt aan het werk te zetten wordt op jou manier steeds kleiner terwijl het beestje zelf er nog lang niet aan toe is. zowel geestelijk als lichamelijk.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 09:41

Ga gewoon nog een half jaartje door met een beetje wandelen en doe anders eens een hoofdstel om met wandelen en zet af en toe wat druk op de mond of zo, dan kent ie dat al als je er over een half jaar op gaat stappen Maar op zich kan je een pony van 2,5 nu ong. al wel 1 keer in de week longeren. Kan geen kwaad, alleen niet echt laten werken natuurlijk. Veel succes

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 10:50

Zelf zou ik toch nog lekker een half jaar wachten, als je van 't voorjaar rustig eens gaat beginnen met wat longeren dan ben je al vroeg zat. In de loop van de zomer ga je er dan eens op, dan kunnen je meteen vanaf het begin rustig wat buitenritjes maken, lekker rechtuit vertrouwen op doen. Dan loop je ook geen kans dat hij extreem heftig doet omdat het zulk koud weer is. En heeft je pony de tijd om nog wat sterker te worden zodat je minder kans loopt dat je hem overbelast. Twee vliegen in één klap.

In de bit staat trouwens een interessant artikel over het werken met jonge paarden.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:02

die van mij word 7 maart 3 jaar en ik longeer hem al wat maar gewoon spelendewijs.
zodat we er allebij plezier in hebben.
ik wandel bijna elkedag met hem zo'n 3kwartier gewoon lekker buiten in het bos en wat laten spelen.
en zo werk je dan ook gelijk aan zijn conditie.
in febr ga ik serieuser met hem longeren wat meer vragen hoofdstel kent hij al.
al doe ik buiten een halster over zijn hoofdstel heen zodat ik niet als er wat gebeurt perongeluk aan zijn teugels trek.
maar in maart moeten we er aan gaan geloven dan gaat toch echt het zadel erop.
en van daaruit zien we wel verder

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:51

Lekker nog een half jaartje zo met hem tutten. Veel wandelen en gekke dingfen doen doen en als hij dan drie is ga je met hem werken. Is hij lekker lang veulen geweest!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:57

Alle tijd die je nu bespaart, krijg je 'aan het einde' dubbel terug.
Zadelmak maken is in principe geen enkel probleem, maar wat voegt het toe op dit moment?
Volgende zomer is een prachtige tijd om eens rustig aan te beginnen!

tweety_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:17

Lees het volgende artikel eens, "Wanneer is je paard oud genoeg om erop te stappen":
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Ik heb een 2,5 jarige half-arabier die eind april 3 wordt... Af en toe longeer ik haar eens aan het halster, dan laat ik haar weer es lekker gaan in de bak (nou ja zo erg gaan doet ze niet, ze staat liever te niksen), dan maak ik eens een wandelingetje... Alhoewel ik niet zo gauw meer op wandeling ga na haar paniek-aanval bij het passeren van enkele ezeltjes, toen had ik een halve zot naast me lopen, maar ja, volgende keer eerst losgooien en dan met 2 gaan wandelen...

Voor de rest kun je nog leuke dingen doen met je jonge paardje... Al weet ik zelf nog niet juist wat, dus ga ik wat meer info zoeken hierover...

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 13:44

ik zou nog even wachten..laat het beestje maar lekker veulen zijn...werken kan die zijn hele leven nog

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 13:52

Laat hem nog lekker kind zijn.... lekker op het land met leeftijdgenoten....

Hij kan nu heel lief zijn... maar vergeet niet... ook paarden kennen de pubertijd.....

linda_arnold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 14:48

Hey,

Er zijn hier volgens mij al 100.000 topics over; dit is er o.a. één van:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=485006&hilit=

Toen ik mijn haflinger kocht was hij ruim 2,5 jaar oud en ingereden! De eerste 1,5 maand heb ik niet kunnen rijden, omdat mijn huidige zadel niet paste. Om zijn conditie op pijl te houden heb ik 2 keer per week gelongeerd, verder gewandeld en gespeeld.

Na die 1,5 maand ben ik 2 keer per week op hem gaan rijden. Niet langer dan 20 minuten en vooral rechte stukken en niet teveel vragen.

Nu is hij 3,5 jaar en rijdt ik hem 3 á 4 keer ongeveer 20/30 minuten. Ik over vraag hem niet, maar oefen wel simpele oefeningen.

Bij ons op stal staat ook een 2,5 jarige die rustig aan beleerd kan worden. Echt actief beginnen laten we proffesioneel doen tegen de zomervakantie in 2006. Nu heeft hij wel eens een zadeltje op of een bitje in. Beetje spelenderwijs!

Jij kent je pony het beste en een zadeltje en een hoofdstelletje kan hij makkelijk hebben naar mijn idee net als een keertje aan de longe! Met het fanatieke rij werk zou ik nog even wachten tot zijn derde!

Succes

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 14:52

Mijne is nu 3,5 en gaat in januari ingereden worden, dan beginnen ze ook met longeren.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 15:16

Zadel en hoofdstel heeft hij al om gehad?
Dan is hij dus al zadelmak

Ik zou in het voorjaar, dus als hij ongeveer 2 jaar en 10 maanden is een beetje gaan longeren, meeste paarden hebben dit ook zo door.
Dan kan je in de zomer er eens lekker op gaan zitten op je gemak, is het ook niet zo koud, zijn de paarden meestal ook wat rustiger.

Ik deed in het begin 2 keer in de week 20 minuten, en dan tussendoor wandelen, soms eens longeren, en lol maken, en dan eens 3 keer in de week en zo steeds verder.
Met mijn huidige doen we het iets langzamer, die is ook echt angstig dus heb er nu 4 keer opgezeten en we zitten nog steeds in de stapfase, al hebben we vandaag voor de eerste keer de longeerlijn laten vieren, hij vindt het dus echt reuze spannend.
Mijn haf had er weer helemaal niets van, dus de tweede keer dat ik erop zat reden we al los en draafden we ook al.

Het is heel erg verschillend dus, ik zou iig nog even lekker de tijd nemen, vind de winter toch al niet ideaal om te beginnen en in de tussentijd kan je misschien alvast laten wennen aan prullenbakken in de rijbak, zeilen, tasjes en dat soort dingen aan de hand.
Scheelt later een heleboel.

lievenr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:08

wij hebben thuis ook een twenter, die loungeren we om de twee dagen met hoofdstel in, met een zadel erop te leggen gaan we pas beginnen aan haar 3,5jaar mede omdat ze nu nog wat klein is en nog goed moet uitgroeien, ze is nog maar 1.60 ofzo

we doen dit omdat we al rare verhalen hebben gehoord van te vroeg zadelmak te maken.

en ik denk ook dat dat van paard tot paard afhangt wanneer je er mag mee beginnen.

calliou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:12

carlijn83 schreef:

KIJK UIT MET JE ZADEL, je zei namelijk dat je t zadel er al eens losjes op gelegd heb.
Doe dat nooit weer, singel hem aan! Stel hij schrikt ergens van, gaat op de loop, het los liggende zadeltje gaat schuiven en komt onder zn buik te hangen oid. Absoluut geen goede ervaring voor een jong beestje die nog alles moet leren!

Hier ben ik het niet helemaal mee eens..
Een zadel er los opleggen is niets mis mee, maar hou het vast.. dat als je paard gaat lopen dat het zadel niet van de rug afvalt want dan ben je vaak ver van huis....

Verder als je besluit het zadel vast te maken zorg dat het vast zit maar nooit te strak.. dus niet als een halve aantrekken.. de druk van de singel is al eng genoeg zo'n eerste keer... let op dat je altijd aan de zijkant van het paard blijft en als ie gaat bokken stil hem gerust met je stem maar hou hem voorwaarts dan kan het minste gebeuren..

Niet te veel zelf aan rotzooien.. wat nu braaf uitziet kan heel hard tegenvallen als je erop hangt..

Francien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:15

Casca schreef:
laat em dat halve (liefst nog een heel) jaartje nog even oefenen met gras eten.... Braaf zijn er heel veel. Daar moet je voral me oppassen dat je het daardoor niet onderschat. Ik denk dat je veel meer plezier van je ponu zult houden als je hem pas later inrijdt. Dat halve jaartje lijkt misschien niet veel, maar dat is het wel...

Ja, maar ik denk niet dat het echt handig is om er al iemand op te laten zitten, ik zou hem nog lekekr laten uitgroeien.

calliou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:23

en ik wil eigenlijk nog iets zeggen...

Ik maak wekelijks nieuwe paarden zadelmak.. van 2,5 tot 8 jarige die nog zadelmak moeten..
Ik ben er al vaak met een salto af gegaan maar tegenwoordig gaat het beter... sommige beesten doen er gewoon alles aan om je van hun rug af te krijgen.. dat zijn er altijd een paar..
Meestal die amateur mensen een tijd lang hebben proberen te longeren en mee geknuffeld hebben of ja.. eerder het paard met hun..

Ik heb de beste ervaringen met paarden die nog niet in de hand zijn geweest..
Ik begin zelf met longeren.. aan het hoofdstel.. als dat goed gaat gelijk zadel erop.. meestal binnen 4 keer longeren.. en vaak gelijk erop als ie niet reageerd op het zadel.. ik stap altijd op door gelijk in de beugel te gaan staan.. dan hangen.. en als het stappen met hangen goed gaat dan stap ik op..
De eerste keer doe ik alleen stappen... indien mogelijk.. soms gaat dat gewoon niet.. dan vinden ze het te eng.. dan probeer ik maar hele kleine stukjes te stappen.. meestal gaat stilstaan wel.. dan voelen ze de druk en het gewicht niet.
Zo bouw ik het steeds verder op.. als stappen en draven aan de longe goed gaat dan stap ik de eerste keer los uit.. en dan weer verder..

Mijn advies blijft echter.. breng hem naar een professioneel iemand die ervaring heeft.. als er iets mis gaat in de eerste periode dan blijft dat vaak lang hangen.. in de negatieve zin..

Succes en kijk uit!!!

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:34

2.5 is nog erg jong. Ik zou liever nog even wachten.
Ga je nu wat met je paard doen, hou dan rekening met de concentratiepiek. Die is bij zo'n jong paard heel erg kort, langer dan 10 minuten kunnen ze zich niet concentreren.
Ik heb laatst met mijn paard (2.5 jaar) gewandeld en het halthouden geoefend aan het halster. Na 10 minuten merkte ik dat de aandacht weg was. Dan doorgaan heeft totaal geen nut.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:22