galopwissels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Feria

galopwissels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 17:11

ik heb mijn paard nu 2 maanden en het begint echt goed te gaan. We hebben nu al enkele keren op de galopwissel geoefend. gisteren ging het super! als we van rechts naar links sprongen toch... dan was ie echt soepel door de wissel en echt losjes, hij deed het echt prima! maar om van linker galop naar rechter te gaan, wisselde hij enkel vooraan! iedere keer hetzelfde! het kan best aan mij liggen, dat weet ik niet. maar mijn paard is vroeger nogal verkeerd gereden... hij heeft bijvoorbeeld een knik naar rechts in zijn hals, dat gaat nu al iets beter, maar het is er nog altijd. en bovendien is ie altijd erg op de binnenteugel gereden, ipv op de buitenteugel. Nu ben ik dus al 2 maanden echt aan het trainen om hem zachter en nageeflijker te maken op die binnenteugel, maar dat loopt niet zo vlot. kan de knik in zijn nek of het binnen teugel probleem hier iets mee te maken hebben? zo niet dan weet ik in ieder geval dat het aan mij ligt, of misschien zit ie ergens vast? begrijp me niet verkeerd... ik neem dus wel minstens 1x per week les, maar aangezien het examens zijn, nu dus niet. En ik had toch wel al graag geweten waar het kon aan liggen. THX

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:57

Waarom zou je in hemelsnaam willen wisselen op een paard dat ds stomweg niet recht is? Dat is basisvoorwaarde nummer 1. Stoppen dus met de kunstjes, en eerst je basis voor elkaar krijgen.

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 14:02

ik ben toegelaten om bij Edward gal een jaar stage te doen, vandaar de druk, ik begrijp best dat mijn paard eerst moet recht zijn, daar zijn we ook mee bezig en de wissels moeten niet perfect zijn gewoon zorgen dat ik al iets of wat weet hoeveel ik mag vragen.
daarbij deed mijn paard die wissels bij zijn vorige eigenares ook. degene die hem zo scheef heeft gereden! dan kan ie dat toch best ook al wel bij mij, aangezien ie nu al een heel stuk rechter is! bovendien zwaait zijn achterhand niet uit of zo!

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 14:15

Als je je paard goed voor elkaar hebt, recht, nageeflijk en vlug voor het been, kun je alle oefeningen er zo met weinig fouten uit rijden.
Dus ik sluit mij geheel bij Sonja aan: basis!
En ik weet zeker dat Edward Gal ook eerst de basis er goed in wil hebben voor verder te gaan met het paard.

Je paard zal die wissels best kunnen bij de vorige eigenaar, maar dat houdt niet in dat je die dan ook maar moet gaan oefenen.
Ik rijd mijn merrie ook in de Z, maar bijna altijd rijd ik alleen maar basisoefeningen. Rechtrichten, reactie op het been controleren, pasje schoudervoor en vooral veel tempowisselingen.
Als ik dan eens ga verzitten in galop, springt ze de wissels ook zo zonder dat ik ze moet gaan oefenen.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 14:32

renatevb schreef:
ik ben toegelaten om bij Edward gal een jaar stage te doen, vandaar de druk...

Sorry, maar dat vind ik echt een belachelijke reden om de galopwisselknop er maar even gauw op te zetten . Het lijkt me absoluut geen vereiste dat jullie wissels kunnen springen, en zo ja, dan zou ik toch gauw een andere stageplek zoeken!

Ben het verder helemaal eens met Sonja en Kitty.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 14:42

renatevb schreef:
ik ben toegelaten om bij Edward gal een jaar stage te doen, vandaar de druk,

** dus??????

ik begrijp best dat mijn paard eerst moet recht zijn

** Dan heb je dus je eigen antwoord al....

, daar zijn we ook mee bezig en de wissels moeten niet perfect zijn gewoon zorgen dat ik al iets of wat weet hoeveel ik mag vragen.

** Wat heb je aan het aanleren van slechte wissels? Zorg nou aub eerst dat je basis picobello voor elkaar is, zodat je DAARNA meteen PERFECTE wissels aanleert!

daarbij deed mijn paard die wissels bij zijn vorige eigenares ook.

** dus?????????

degene die hem zo scheef heeft gereden!

** Lees nou eens wat je schrijft! Degene die 'm zo scheef heeft gereden! Dan WEET je toch al dat die persoon niet wist waar hij/zij mee bezig was? Waarom zou je die dan TOCH proberen te immiteren door nu OOK wissels te willen rijden????? Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen!!!

dan kan ie dat toch best ook al wel bij mij

** Nope, als je hier al aanbeland bent met lezen en je staat nog steeds achter je eigen tekst, dan 1 reactie terug gaan en nogmaals lezen aub.

, aangezien ie nu al een heel stuk rechter is!

** nee hij is niet rechter hij is minder scheef.

bovendien zwaait zijn achterhand niet uit of zo!

** Lees een wat je zelf schrijft over de hals... Hij heeft een knik naar rechts.... Dat is een ERNSTIGE fout, geen kleintje....

Ik denk met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ook dhr. Gal jou gaat vertellen dat je eerst je basis voor elkaar moet hebben. Anders heb je het namelijk niet meer over rijkunstige vooruitgang met je paard maar over stomweg aangeleerde circustrucjes....

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 14:58

Elk paard heeft een moeilijke en een makkelijke kant. Waarschijnlijk is die op zijn moeilijke kant ook schever. Zorg voor een mooie kadans en controle in je galop en doe eerst een aantal eenvoudige wissels. Zit je zelf wel mooi recht? Vaak werkt de ruiter te zwaar in bij een foute wissel. Eerst nog maar werken aan rechtrichten kan sowieso geen kwaad en wellicht kun je het in de les oefenen, vanaf de grond kan je instructeur dan ook goed zien wat jij zelf doet. niet te veel stelling lijkt me ook wel goed als die makkelijk fout knikt en je kunt ook eerst stukje zijgangen in galop doen zodat je zeker weet dat je paard goed aan de hulpen. is.

Succes

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 15:59

Haast en spoed, doet zelfde goed.... zo luid het gezegde..... denk daar maar eens aan.....

Ben het helemaal eens met Sonja..... BASIS goed... dan verder gaan....

Als je nog niet kunt staan...kun je ook niet lopen....

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 17:02

nou dat is dus duidelijk!
jullie hebben wel gelijk ... ik wou gewoon zo veel mogelijk vooruitgang maken...
nu besef ik wel dat het eigenlijk meer achteruitgang zou zijn...
thanks! ga ik dus maar gelijk verder werken op die rechtgerichtheid.

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:09

Goed zo!
Gewoon lekker de basis erin, bevestigen en nogmaals bevestigen en dan rijd je de moeilijkere oefeningen er zo uit!

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:41

Renatevb... succes ermee...

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:49

Citaat:
Haast en spoed, doet zelfde goed....

is het niet haast en spoed doet zelden goed?

Maar inderdaad eerst de basis dan de rest. Mijn paard kon ook nog wisselen toen ik hem kreeg maar hij liep met zen hoofd in de lucht en zo scheef als iets. Nu , na meer dan een half jaar, ben ik pas terug begonnen met de wissels dus eerst de BASIS

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:56

renatevb schreef:

jullie hebben wel gelijk ... ik wou gewoon zo veel mogelijk vooruitgang maken...

Heel goed, want zonder ambitie kom je d'r ook niet

Veel succes!

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 18:22

dank allemaal! jullie hebben me weer effe met de voeten op de grond gezet

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:23

Tof zeg dat je bij Edward Gal stage gaat lopen. Succes daar!

elmiran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:44

Remember schreef:
renatevb schreef:
ik ben toegelaten om bij Edward gal een jaar stage te doen, vandaar de druk...

Sorry, maar dat vind ik echt een belachelijke reden om de galopwisselknop er maar even gauw op te zetten . Het lijkt me absoluut geen vereiste dat jullie wissels kunnen springen, en zo ja, dan zou ik toch gauw een andere stageplek zoeken!

Ben het verder helemaal eens met Sonja en Kitty.

ik ook.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 15:37

als je dat paard nog niet eens recht kunt stellen snap ik niet dat je uberhaubt een wissel wil rijden!
en daar is edward gal het vast en zeker helemaal mee eens!
hou op dat paard van dit soort dingen te leren, want het gaat er straks waarschijnlijk meer uitzien als een circuskunstje dan een dressuurmatige wissel.
en waarom moet je een wissel kunnen springen met je paard omdat je bij edward gal stage gaat lopen? ik denk dat hij liever ziet dat je je paard recht richt en een goed tempo-controle hebt!

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 15:41

oow srry ik had het topic verder nog niet gelezen dus ik had de reacties van renate bv nog niet gelezen. zo te lezen ben je er al van overtuigd dat je beter kunt stoppen met dit soort onzin?!

Tango40

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:10

ik ben toegelaten om bij Edward gal een jaar stage te doen, vandaar de druk

Ja duss????? Ik ken ook mensen die stage hebben gelopen bij Edward Gal en die.... nou ja ik ga niet eens in discussie!

Ga jij maar lekker door met de wissels dan is je paard straks zo slecht dat je alleen nog maar rechtuit mag van Edward!! (Met een lang teugeltje)

Mensen denk toch aub eens aan de paarden en niet aan wat voor indruk je bij een ander maakt!

Ik heb ook bij Coby en bij Rien vd Schaft gereden, ze hadden groot respect hoe ik mijn paard reed. en ik reed toen al wel in de B!!

Dus denk niet dat je iets moet bewijzen met kunstjes maar met je rijkunst!!!!

XLC70

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:16

Ik geloof dat de hint wel duidelijk is.... Eerst je basis voor elkaar, dan de rest!

Enne, wat betreft die druk omdat je naar Edward toegaat.... Waarom? Ik les daar zelf bij Els, rijdt ook regelmatig met Edward tegelijk.
Ik rijd daar alleen maar basis, om alles te verfijnen! En ik voel me echt geen kluns naast de nr. 2 van de wereld!!!

Misschien zie ik je binnenkort wel, wanneer begin je?

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 18:40

Ik weet dat het absurt is! en ik ben al gestopt met mijn kunstjes. Ik denk dat ik gewoon over gemotiveerd ben, is niet leuk, ik moet echt leren relativeren! Ik start in september 2006, maar in mei kom ik al enkele dagen helpen. Ik heb daar enkele meiden zien rijden onlangs en mijn mond viel open! mijn paard loopt helemaal niet zo!
En er was een klein misverstandje, omdat ik met mijn instructeur al had geoefend op de wissels... ik dacht dat het dan wel oke ging zijn... k had beter moeten nadenken! nu twijfel ik wel een beetje aan mijn instructeur, eerst de wissels en nu blijkt dat mijn paard soms zijn tong over zijn bit doet, maar dit had mijn instructeur blijkbaar nog niet gezien...
wat kan ik daar trouwens aandoen en wat kan de oorzaak zijn?
in elk geval weet ik dus wel dat er nog zeer veel basis werk te doen is en ik beloof dat ik geen wissel meer doe voor mijn paardje die teugels aanvaard, de knik volledig weg is ( bijna ) en hij helemaal soepel en recht is!
en natuurlijk zou ik zo snel mogelijk willen weten hoe ik ervoor kan zorgen dat ie zijn tong houd waar die hoort:D Het is niet dat ie gaat lopen, maar hij kan zo super lopen en dan plots tegenwringen en dan blijkt dus dat ie zijn tong over zijn bit doet! met stang en trens wringt ie niet tegen. ter info: ik gebruik de stang nog niet, ik leer ze vasthouden. Dus ik vond het al zo raar dat dat zo veel effekt had zonder dat ik hem gebruikte! ik hoor het graag!
Laatst bijgewerkt door Feria op 15-12-05 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 18:46

Nou, super instelling zo en heel veel succes op je stage!

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 18:54

@WowAmigo: thanks ik kijk er naar uit!