buigen op een volte

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oOoKellyoOo

buigen op een volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 14:51

Hallo,
Ik heb denk ik een probleem.
Ik ben mn friese merries aan het inrijden en ben bezig om ze te buigen met het hele lichaam op een volte maar dat gaat niet echt snel. Ik heb een goede instructeur en hij zegt oefenen oefenen oefenen. Ik heb het idee dat het niet echt snel gaat. Hoelang duurt het het voordat het paard dat doet.
Ik begin haast aan mezelf te twijfelen.
Hebben jullie nog wat tips voor me?
Alvast bedankt,

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:58

Wat ik heb gedaan bij mij frieze merrie was het zijwaardsknopje er heel snel opzetten.

Op de volte ga je gewoon naar buiten hangen zodat die omvalt en dan beloon je hem.. Op die manier zal die na een tijdje door hebben wat de bedoeling is (wel onder begeleiding aanleren hoor).. ls dit knopje er in zit kan je hiermee de buiging stimuleren door elk wending een stukje naar buiten te wijken en weer een pasje terug naar binnen. Als je dit combineerd met veel overgangen en een goede hoofd/hals-houding zal die los komen in de rug en lekkes los worden over de gehele bovenlijn..

Succes

oOoKellyoOo

Re: buigen op een volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 15:03

He thnxs ik zal het gaan oefenen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:58

OMG Naar buiten gaan hangen op een jong paard om 'm iets te leren?????????????????? AAAAAAAAAAAAAAARCH!!!!!
Please luister gewoon naar je eigen instructeur in plaats van naar domme adviezen hier!!!!

xil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 18:42

Sonja schreef:
OMG Naar buiten gaan hangen op een jong paard om 'm iets te leren?????????????????? AAAAAAAAAAAAAAARCH!!!!!
Please luister gewoon naar je eigen instructeur in plaats van naar domme adviezen hier!!!!

zo'n heel gek idee is het nog niet eens hoor!

Hoe leer je een paard te sturen? Door aan de teugels te trekken? Door been te geven? Dat snapt een jong paard niet helemaal hoor! Je leert een jong paard toch ook te sturen door het gebruiken van je gewicht? Paard gaat vanzelf onder je lopen, hoef je helemaal niks aan te doen.

Let er wel goed op dat je beide teugels op contact heb en je paardje zo goed begrenst! Dan je gewich gebruiken en tegelijkertijd je been erbij, zo zal hij idd gaan begrijpen dat je been opzij betekent!

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:16

Je kan het hem ook leren door iemand je paardje om te duwen alleen is dan de kans groot dat die terug gaan hangen tegen die persoon aan en nog je zithulpen niet leert..

Het is ook niet de bedoeling dat je constant scheef op je paardje gaat zitten maar gewoon 1x ff goed op kant leunen en dan weer netjes recht zitten.. werkt super en schaad niets als je het goed toepast!

trix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 23:53

Hmm,ik heb een friese merrie en moest die dus ook weer van alles leren omdat die 13 jaar voor de kar heeft gelopen en dus echt niet wist wat buigen was..Maar ja ik rijd nu al bijna 2 jaar en ik moet van mn instructrice haar heel erg omlaag werken en dan gaat ze ook meer buigen.(want mn paardje is nogal sterk enzo:P dus vandaar zo diep) Nah ja ik weet niet of je er wat aan hebt maar veel succes nog!

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 01:27

Sonja schreef:

Eh ik kreeg dezelfde tip van mijn instructrice omdat paard been en teugel hulpen nog niet kent.
En zoals M3 al zegt niet constant maar even naar buiten leunen (of naar binnen) en daarna weer recht zitten.
Als je dit combineert met je beenhulpen en daarna beloond heeft je paardje het zo door.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 09:39

Wel eens van voorbereidend grondwerk gehoord?

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 14:56

Sonja, wel eens van normale communicatie gehoort!? Waarom val je iedereen zo af en aan.. Iedereen bedoeld het goed en iedereen heeft hier het beste voor met zn beestje(s)

Als jou methode anders is dan die van mij of wie dan ook wil dat niet zeggen dat mijn methode gelijk fout is. Als je hier niet mee kan omgaan zit je denk verkeerd op bokt.

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:01

Ik vind het ook nog niet eens zo'n heel gek idee van dat 'scheef gaan hangen'.
Doe dit idd niet de hele tijd, maar een of twee passen na elkaar en gebruik daarbij wel de juiste hulpen zodat hij die ook gaat kennen.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:24

inderdaad ik ga helemaal mee met M3isS3j en sily!! sonja ik vind ook dat je een beetje vreemd reageert! dit is een goede tip en je hoeft niet constant scheef te hangen hoor! het is maar even om je paard uit balans te halen en een combi van je beenhulp waardoor ze het zo door hebben dat ze opzij moeten gaan voor je beenhulp.
meerdere wegen leiden naar rome!! om dan gelijk OMG te gaan roepen!! rare kleuter!!

edit; typfoutjes

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:30

Probeer je paard te laten luisteren en consequent te maken op kuitdruk. Buigen doe je met binnehand van de hals, buitenhand tegen de hals om te begrenzen, buitenbeen wat naar achteren om te begrenzen en binnenbeen op singel. Voel je dat je paard tegen je binnenbeen in komt, dan probeer je via kuitdruk je paard meer te laten buigen en probeer te drijven naar je buitenteugel toe (je paard wil dan minder druk nemen op buitenteugel als hij tegen je binnenbeen wil duwen/vallen)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:02

Prima, laten jullie lekker je jonge dier in onbalans z'n zaakjes uitzoeken, mogelijk lekker in paniek raken.
Bij een normale reactie van jullie kant had ik je de diervriendelijke en in 100% van de gevallen werkende manier wel willen schetsen.

Veel succes allemaal, en sterkte voor je jonge paarden!

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:30

Sonja schreef:
Prima, laten jullie lekker je jonge dier in onbalans z'n zaakjes uitzoeken, mogelijk lekker in paniek raken.
Bij een normale reactie van jullie kant had ik je de diervriendelijke en in 100% van de gevallen werkende manier wel willen schetsen.

Veel succes allemaal, en sterkte voor je jonge paarden!

ten eerste was jij degene die als eerste een rare reactie plaatst dus de tegenreacties zijn je eigen schuld!
je hoeft voor mij niet je geweldige tip te delen...dit topic is namelijk niet voor mij ik en anderen gaven slechts onze visie en mening erop, net als jij...en toch kraak je ons erop af door ongewoon te reageren en ons voor gek te verklaren...beetje triest he?

laat een ander in zijn waarde en vergeet niet; ieder zijn eigen ding, ideeen, meningen en ervaringen...respecteer dat gewoon of hou lekker je mond!

edit; ter jouwer informatie, Sonja, mijn paard wijkt prima en hij vlucht niet eens!!!

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:37

[quote="Sonja"]OMG Naar buiten gaan hangen op een jong paard om 'm iets te leren?????????????????? AAAAAAAAAAAAAAARCH!!!!!
Please luister gewoon naar je eigen instructeur in plaats van naar domme adviezen hier!!!![/
quote]

om je gedachten even op te helderen ....dit was jou domme reactie na een tip van een mede bokker...ga ergens anders mensen belachelijk maken!

Sily

Re: buigen op een volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:51

Beetje rot reacties van je Sonja, ik zit aan mijn derde jonge paard en mankeert niets aan die paarden, je doet het nu net overkomen alsof de jonge paardjes die op een andere manier dat de jouwe begeleidt worden de dupe zijn.
Je had ook gewoon op een normale manier jouw idee uit kunnen zetten, had je gezien dat je daar ook op kan reageren zonder gelijk uit je slof te schieten.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, denk ook dat je de mensen die een andere weg dan jou kiezen in hun waarde gelaten moeten worden.