Steeds wegspringen e.d, wat te doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Duvel91

Steeds wegspringen e.d, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 13:38

Mijn verzorgpaard is nu erg fris, i.v.m het weer. Daarbij liggen er aan 1 kant van de bak allemaal hooibalen met plastic. Dit wappert, waardoor er vaak 1/2 bak gereden moet worden erg lastig. Áls ik hem er dan toch heen wil proberen te krijgen, dan is het weggalloperen geblazen, stoppen, ineens wegspringen of proberen er wijkend vanaf te komen.

De eigenaresse zelf krijgt hem er uiteindelijk zelf wel langs, maar zij rijd ook al zo'n 13 jaar op dit paard. Ik nu ong. 3 maandjes. Ik vind het erg vervelend dat hij steeds zo vervelend doet aan die kant van de bak, ook aangezien ik er nu al 2x naast ben gaan liggen, door zijn gedrag. Ik krijg 1 à 2 keer in de week les van de eigenaresse en als zij een paar keer aan de hand heeft meegelopen gaat het meestal wel (alhoewel hij dan nog af en toe wegspringt). Maar als ik alleen ga rijden dan...Met warmer weer vertoont hij dit gedrag niet.

Hebben meer mensen hetzelfde probleem? Wat kan ik er zelf aan doen, als ik alleen rijd?

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:16

Blijkbaar heeft de eigenaar meer overwicht! Je moet hem/haar laten zien wie de baas is!

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:51

Een paard met ervaring. Je kan een paard niet laten zien wie de baas is. Rijtechnisch zul je overwicht op het paard moeten hebben.
Het heeft weinig zin om iets vaak te proberen wat niet lukt. Het paard wordt er alleen maar eigenzinniger door. Rijtechnisch los je het probleem zo op. Dat doe je in stapjes, waarvan je weet dat elke stap succes oplevert. Een misser betekent heel wat stapjes terug.... Dus als je iets probeert, moet je zeker zijn dat het lukt. Als je die zekerheid niet hebt (is niet erg) dan kan iemand anders het paard er een paar keer langs halen. Het probleem is waarschijnlijk dat het paard haarfijn aanvoelt of dit gebruikt kan worden om onder werk uit te komen..... Als het paard dit blijft proberen wordt het steeds moeilijker om het af te leren. Mijn inschatting is dat het paard deze situatie als aanwendsel gebruikt.... Als er een ruiter is die het paard er uiteindelijk zonder problemen langs krijgt, vraag dan of de ruiter de eigenaar en/of jou kan leren hoe je er langs kan komen. Als je te weinig ervaring hebt is dat niet erg, je kan dat beter weten, dan steeds verkeerd proberen.

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 17:53

Misschien ben je op het moment dat je even door moet zetten,juist erg onzeker en pakt je pony je daarop en denkt ie, zo dat is mooi, hier hoef ik niet meer langs

Blijf proberen om er toch langs te rijden, twijfel je? ga op de volte en maak hem steeds groter dat je wel bij het "enge" punt weer kan komen..

bambi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 18:04

Ik rijd ook zo;n heerlijk fris paard! De tip die ik jou kan geven is zowiezo dat je zeker van jezelf bent want een paard voelt alles aan. Daarnaast moet je proberen het paard zoveel mogelijk met zijn concentratie bij jou te houden zodat ie daar helemaal geen tijd voor heeft.
Dus tempowisselingen, overgangen en beel stelling. Niet alleen dat je paard er dan geen tijd meer voor heeft ook worden jullie dan steeds meer een team waardoor je hem zelf betr aanvoelt en er dan beter op kan inspelen

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 18:13

-> RT

Pauline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:22

Kijk zelf niet naar die balen, als jij focust vestig je de aandacht erop. Verder probeer je teugels lang te houden door je handen wat verder naar voren te doen en negeer zijn gedraag. Meer gewicht in je buitenbeugel als hij van de hoefslag gaat en wees erop voorbereidt. Niet die plek gaan ontwijken want dan voelt hij idd dat je hem ruimte geeft.

Duvel91

Re: Steeds wegspringen e.d, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 14:25

Bedankt allemaal, maar heb inmiddels al een oplossing gevonden .

Mag er een slotje op?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 10:18

Ik ben wel benieuwd wat je oplossing is mss kunnen wij er ook nog wat van leren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:06

Ikzelf gooide mijn paard altijd direct schoudervoor zodra ik doorhad dat ze ergens wou wegspringen. Door schoudervoor te zetten kan ze alleen die kant opspringen en geen enkel paard die dat in zijn hoofd haalt

Nieke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:09

Je weet zelf dat hij daar gaat schrikken,dus je ben zelf al bezig met die wapperende dingen. Dus je moet ook je eigen overtuigen.
en je buitenteugel en binnenbeen er goed aan houden. Doe anders een beetje schoudervoor,zodat hij die wapperende dingen niet zie.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:46

Ben erg benieuwd naar haar oplossing?

TS??

Duvel91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 07:42

Oplossing is ernaast lopen langs het enge voorwerp heen, daarna aan de kant van het "enge" voorwerp opstappen. Dan goed binnenbeen (evt. spoor iets dichter tegen hem aanleggen) en buitenteugel erbij houden en zelf niet de aandacht richten op het voorwerp, dan heeft hij ook geen reden meer om te kijken. Het gaat nu steeds beter, af en toe probeert hij nog wel eens weg te komen, als er bijv. mensen lopen, maar goed. Binnekort wil ik dit natuurlijk uitbreiden tot gelijk erop, niet ernaast lopen!