paard (half volbloed) losser en ontspannener na galoperen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Perla

paard (half volbloed) losser en ontspannener na galoperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 12:29

hej hej

ik heb met mijn paard dat ze eerst wat vast houd enzo en hoog wil lopen met haar hoofd, niet door de rug maar als ik dan gegalopeerd heb aal losse teugel en daar na pak ik haar weer op lijkt ze veel losser te zijn.

ze is een half volbloed
ik heb gehoord dat je volbloeden langer moet rijden voor ze kneedbaar zijn is dit waar?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 12:42

Ik heb een andere ervaring, bovendien is jouw paard slechts half volbloed.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 13:02

wat is jou ervaring dan?

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 13:03

Dat je paard losser wordt door galop kan goed! Sommige paarden zijn makkelijker los te werken in draf, anderen in galop. Van volbloeds weet ik niet of dat anders is of niet, sorry

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 13:19

In het rijden vind ik volbloeden eigenlijk net als warmbloeden. Het enige verschil dat ik wel merk - maar dat kan mijn fantasie zijn - is dat de paarden die veel bloed voeren (dus ook warmbloeden met een hoog percentage volbloed) naarmate je ze langer rijdt ipv kalmer juist vaak wat drukker worden. Net alsof ze pas in hun element komen als ze langer gewerkt worden.

Ik kan niet zeggen dat ik volbloeden moeilijker los te werken vind dan warmbloeden.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 13:33

Daar kan ik me wel bij aansluiten Urielle. Bovendien zegt half volbloed me helemaal niks. Alle KWPN-ers hebben voor een gedeelte volbloed in zich.

Ik rij een Engelse volbloed. Die kan idd drukker worden als ik er langer op zit, maar dat is ook niet altijd. Ik merk het wel als het heel warm weer is. Andere paarden worden dan sneller sloom, maar deze wordt dan sneller heet.

Mijn volbloed is net zo gemakkelijk/moeilijk lost te krijgen als mijn KWPNer.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 21:06

Ik heb bij mijn paard niet het idee dat ze steeds heter word teidens de training. maar als er iets moeilijks is en ze word een beetje stressy gaat ze heel hard...

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:39

Ik heb ook een half volbloed en ik had alleen het probleem dat ze ontspannen liep en bij het galopperen haar rug wegdrukte en héél 'plat' begon te galoperen. Na veel oefenen aan de longe is dit nu bijna helemaal weg

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 23:43

Volbloeden hebben sowieso vaak wel het probleem om weinig sprong te maken in de galop van nature
Op de renbaan kost het in de lucht springen natuurlijk tijd en moeten ze zo vlak mogelijk naar voren springen.

Anoniem

Re: paard (half volbloed) losser en ontspannener na galoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 23:45

Ik heb juist het idee dat vooral de wat 'tragere en flegamtiekere' paarden fijner zijn als je ze eerst hebt warm gegaloppeerd.

Holaso

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 18:46

Ik kan me er wel in herkennen. Ik heb een Arabier en na enkele galopoefeningen is ie veel losser en rustiger.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:58

Op zich is er niks op tegen om een paard in de galop los te werken. Voor sommige paarden werkt het gewoon fijner. Bij mijn volbloed niet, maar voor mijn KWPNer juist wel.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:15

Ik ben van mening dat het niks met ras te maken heeft of percentage bloed.
Ik heb zelf een arabisch volbloed die we net onder het zadel is
en ik rij een arabisch volbloed.
Ze worden niet heter na de galop.
Mijn bijrijpaard is zeer makkelijk nagevelijk te rijden en loopt dan lekker ontspannen.
Dit soort paarden hebben een heel zacht mondje.
Je ziet vaak dat mensen een te scherpe bit in doen omdat ze denken dat deze paarden zo heet zijn en dat je op zo manier wel de controle krijgt.
Juist dan gaan ze er tegen in en worden dan wat er op lijkt dat ze heet worden.
ook een harde hand gaan ze vaak(kan ook uitzonderigen zijn)tegenin.

Bij beide paarden hangt een dik bitje in en zijn super te rijden.

Megan_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:18

Gracy is ook altijd fijn los te rijden als de galop wat eerder meeneemt. Het is een engels volbloed, maar denk niet dat dat van belang is. Verschilt gewoon erg per paard.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 23:30

Damn ik had het dus over Engelse volbloeden en niet over Arabische - hebben we hier een Babylonische spraakverwarring?

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 23:44

Urielle schreef:
Damn ik had het dus over Engelse volbloeden en niet over Arabische - hebben we hier een Babylonische spraakverwarring?

hehe nee had wel door dat het om een EV paar ging maar mensen zeggen zoiets ook wel over de AV.....
Vandaar mijn verhaaltje

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 23:46

Ah, ik dacht al dat iedereen het over Arabieren had en daar weet ik dus echt te weinig van uit de praktijk

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 01:29

Geen idee of het met het bloed te maken heeft, ik heb een haflinger en die loopt ook lekkerder na het galoperen, dus dnek dat het eerder per paard verschilt.
Pik ook altijd een lekker galopje mee tijdens het losrijden.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 01:43

Weet niet of het aan de e.v ligt of aan het karakter, maar mijn e.v is na de galop altijd veel heter,minder nageefelijk en vooral snel. Wordt ook nooit moe. Stel zelf dus de galop zo lang mogelijk uit..

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 01:49

Geen idee of het aan het percentage bloed ligt. Feit blijft wel dat zowel mijn ruin (NRPS, 50% AV en 50% draver) als de merrie van mijn zusje (KWPN, 50% EV) meer ontspannen en lekkerder over de rug lopen als ze eenmaal hebben gegaloppeerd. Bij de ruin hebben we ooit 'geleerd' los te werken vanuit de galop en dat werkt beter voor hem dan eerst veel draven en pas later galopperen. Ook tijdens endurancewedstrijden galoppeer ik al vrij veel aan het begin, dan ontspant hij meer dan in draf. Daarna is hij ook in draf fijner te rijden.

Of het ermee te maken heeft dat-ie veel bloed voert, dat durf ik dus niet te beweren. Ik denk dat het gewoon per paard verschilt, ongeacht de bloedvoering.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 01:53

Voor mij behoort het galopperen ook bij het loswerken van het paard...en ik snap daarom ook niet dat het door sommigen als hoogtepunt wordt gezien van een uur rijden...Drie kwartier stap en draf, drie rondjes galop links en drie rondjes galop rechts, en dan ben je klaar?

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 01:57

'Vroeger' werd er bij ons in de les op gehamerd dat je je paard eerst goed losdraafde voor je ging galopperen. Galop voordat je een flinke tijd gedraafd had was not done. Maar goed, dat is 15-20 jaar geleden. Inmiddels weet ik dat het ook anders kan en dat wat bij het ene paard werkt niet automatisch hoeft te werken bij het andere paard. Loswerken vanuit de galop dus bijvoorbeeld, of sowieso een training met meer galop dan draf.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 11:48

Het wisselt per paard Cassidy. Santos noemt al ervaringen met haar EV. Ik heb een Township XX gereden die in stap en draf al niet de simpelste was maar zodra je gegaloppeerd had werd hij gekker en gekker. Wilde ik dus enigszins kunnen rijden ermee dan galoppeerde ik die pas op het eind want die bleef gaan!
En dat paard stond hele dagen op de wei, kreeg nauwelijks brok en werd van te voren goed gelongeerd om hem de kans te geven om uit te bokken (en dat deed hij dan weer zelden gelukkig).

Een van de paarden die ik nu rij, waar ook nogal wat bloed inzit (percentage weet ik niet) is juist gemakkelijker als ik die eerst wat heb laten galopperen. Doe ik dat niet dan probeert hij als zo'n giraffe rond te draven, na de galop laat hij zijn rug los en kunnen we beginnen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 11:56

Barcelano schreef:
Ik ben van mening dat het niks met ras te maken heeft of percentage bloed.
Dit soort paarden hebben een heel zacht mondje.

Dat ben ik helemaal met je eens.

Je ziet vaak dat mensen een te scherpe bit in doen omdat ze denken dat deze paarden zo heet zijn en dat je op zo manier wel de controle krijgt.
Juist dan gaan ze er tegen in en worden dan wat er op lijkt dat ze heet worden.
ook een harde hand gaan ze vaak(kan ook uitzonderigen zijn)tegenin.

Barcelano schreef:
Bij beide paarden hangt een dik bitje in en zijn super te rijden.

Ik heb juist een tegenovergestelde ervaring. Mijn EV is heel gevoelig in de mond. Zij werd in de rensport met een heel dik bit gereden, dus heb ik daar na haar omscholing mee doorgereden. Soms liep ze niet zo fijn door de hals, of kreeg ik geen fijne reactie. Tot opeens dat bit kapot was en ik noodgedwongen even een ander (dunner) bitje in moest doen.
En opeens had ik een heel ander paard. Juist omdat ze zo gevoelig is in de mond voelde ze niet goed welke teugelhulpen ik gaf vanwege dat dikke bit. Met dat dunne bit hoef ik veel minder met mijn handen te doen. Ze is rustiger geworden in de mond en de aanleuning is veel fijner.

Het ligt er natuurlijk wel aan hoe je met een dun bitje omgaat

Ben wat off-topic gegaan, sorry.

Om nog even op het onderwerp terug te komen. EV zelf (bij de rensport) worden in stap losgewerkt. Hetzij aan de hand (voordat ze de renbaan op gaan), of onder de man, als ze bijv. naar het bos gaan. En van daaruit in galop. Draven is ook een beetje lastig op zo'n zadel en met die beugelmaat.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 22:04

Mijn bijrijpaard (AV)had een te dunne bitje in en die ging huppelen en met zijn hooft klapperen.
Nu hebben we er een ander bit in een dikkere en nu is het over.

Over het galoperen de mijne doe ik aan de longe ook vrij aan het begin van de trainning.

Mijn bijrijpaard ook niet altijd perse op het laast galoperen.dat doe ik verschillend.