Pony gaat liggen onder rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Qeen

Pony gaat liggen onder rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 13:57

Hallo allemaal!

Op stal zitten we met een groot probleem. De kleinste van stal heeft een hele leuke 7 jarige shetlander gekregen en moet nu gaan leren rijden. Het probleem is dat deze pony gaat liggen zodra het kindje van de hoefslag af gaat.

We dachten eerste dat de pony onder jeukerige beestjes kon zitten en ze van haar af wilde rollen, maar na een spuit tegen beestjes en zelfs stofzuigen van de haren (door dierenarts aanbevolen) ging het maar niet over.

Hoe zou het kunnen komen dat deze pony dit gebrek vertoont en nog belangrijker: wat kunnen we er aan doen?

Alvast Bedankt!!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 15:40

Ik denk dat als hij jeukerige beestjes had, dat hij ook wel op de hoefslag zou gaan willen rollen. Laat een DA haar nakijken, en anders les? zodat het rijtechnisch opgelost kan worden?

Jooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 15:42

Dat is wel raar inderdaad! Schetlanders kunnen nog wel eens ondeugend zijn, maar dit gaat toch wel een beetje ver dan!
Doet hij/zij het ook bij longeren, losgooien en in de stal etc?

poes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 16:21

Zweep erbij en echt eens een goeie knal verkopen als hij het nog eens waagt voor er ongelukken gebeuren.
Natuurlijk wel eerst checken of er echt niks medisch is.

En hoe lang is de pony zadelmak? En is die wat fatsoenlijk ingereden?

Denk er ook om dat als een pony gaat rollen met zadel op dat hij makkelijk zijn rug kan breken.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 16:25

Gewoon zweep erover, levensgevaarlijke situaties geeft dat.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 16:37

Zorg eerst dat medische problemen zijn uitgesloten. En dan komt idd de vraag is die shet wel ingereden? Anders kun je er wel op los meppen, maar dat zal die shet ook niet snappen. Dan zul je hem eerst fatsoenlijk in moeten laten rijden door een ervaren iemand. Als hij wel is ingereden dan kun je het beste een wat oudere ervaren ruiter er op zetten. Zoek iemand die er qua lengte en gewicht nog goed op kan. Laat die de pony dan eens goed aanpakken. Ik vind het te gevaarlijk om iemand met een zweep achter de pony aan te laten gaan terwijl er een 7jarige op zit. Succes!!!

dravergekkie

Re: Pony gaat liggen onder rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 17:51

ik heb ook een shet gereden die dat deed.
onwijs verveelend.
maar zoalng het nix medisch is gewoon goede tik met de zweep geven en goed voorwaarts blijven rijden probeer hem niet de kans te laten krijgen om te gaan ligen.
mischien is verstandig om deze jonge ruiter les te geven met de pony.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 17:58

hihi wat een donder maar het is natuurlijk niet leuk, even een grotere handige ruiter erop en er altijd zelf bijblijven

Jooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:15

Nou sorry, maar ik vind toch echt dat er eerst gekeken moet worden naar eventuele medische redenen en niet zoals sommige zeggen haal er maar eens goed de zweep overheen.
Hallo, we hebben het hier wel over dieren hoor Die kunnen ook nog wel eens wat hebben, net als wij!

Eowyn3003

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:25

Ja, je moet er niet direct op gaan meppen, maar de zweep laten knallen is wat anders hé! Maar misschien de pony eerst wat door iemand anders laten rijden!

calliou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:49

ik heb in mijn les ook een shet die dat deed..
iedere keer als die wat langer had gelopen en niet meer wou ging ie rollen... en iedere keer heb ik hem geslagen dat ik er spierpijn in de armen van had zo hard.. de dierenarts is er bij geweest en er was niets alleen last van een eigenwijs tikje.. het rollen dus.. in de kudde kan hij ook kiezen.. of gebeten worden door een leeuw (meppen) of toch maar doorlopen.. uiteindelijk kiest hij toch voor lopen.;..

Qeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 13:49

Bedankt voor julie reacties! Dierenarts is er al meerdere keren bijgekomen, dus een medisch gebrek is uitgesloten. De pony is nu zeven jaar en we weten niet beter dan dat hij is ingereden.
Ik leer haar nu een beetje om het hoofd omhoog te houden en flink voorwaarts te gaan rijden. Wanneer de pony voorwaarts is kan hij natuurlijk niet gaan rollen. Bedankt voor al julie reacties!!

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 13:52

Idd zweep erover!! Die van ons deed het ook toen mijn zusje hem ging trainen voor de wedstrijd. Zelfs bij het losrijden op de wedstrijd heeft hij het nog wel eens gedaan! Harde tik geven en in de ring heeft hij het niet meer gedaan en een eerste plaats gehaald! Zelfs tegen een z2 paard in een A proefje!!! Hahahaaa...

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 13:53

Suc-6 !!! zweep erover lijkt me nou niet de oplossing vraag je instucteur om hulp of stuur een mail naar het bit of de hoefslag etc. weet je zeker dat je deskundig advies krijgt inplaats van reactie,s als met de zweep erover

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:09

Als er geen medische redenen zijn (wat dus vaststaat, en me ook sterk lijkt gezien het feit dat hij dit alleen deed wanneer hij van de hoefslag af gaat) dan is de zweep erover geen slecht idee. Het is behoorlijk gevaarlijk als een pony ineens gaat liggen, ruitertjes zijn daar niet tegen bestand. Zo snel mogelijk afleren voor er ongelukken gebeuren.

Jooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:40

calliou schreef:
ik heb in mijn les ook een shet die dat deed..
iedere keer als die wat langer had gelopen en niet meer wou ging ie rollen... en iedere keer heb ik hem geslagen dat ik er spierpijn in de armen van had zo hard.. de dierenarts is er bij geweest en er was niets alleen last van een eigenwijs tikje.. het rollen dus.. in de kudde kan hij ook kiezen.. of gebeten worden door een leeuw (meppen) of toch maar doorlopen.. uiteindelijk kiest hij toch voor lopen.;..

Dus als ik het goed begrijp heb je je shet eerst flink met de zweep ervan langs gegeven zo hard dat je armen er pijn van deden en daarna heb je toch maar de dierenarts erbij gehaald Vindt je dat zelf niet ook een beetje een onlogische volgorde?

Rytir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:45

xx_chey op bokt rijdt een haflinger die dat doet (of liever gezegd een liglinger). Zij heeft daar ook een topic over gestart, misschien kun je daar naar zoeken? Staan veel tips!

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:24

Een keer een schop onder zijn kont geven! Dit gedrag mag je nooit accepteren maar dan moet je wel het kleine ruitertje hem een schop laten geven anders heeft het geen nut hij moet wel weten van wie hij straf krijgt omdat hij het bij diegene geflikt heeft Bij ons stond er ook een die ging ooit eens midden op straat liggen das voor L*L Toen heeft hij ook zo op zij flikker gehad da heeft hij nooit meer gedaan Het is gewooon van ik heb geen zin meer Maar als je gewoon volhoud en consequent bent moet het lukken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 09:34

wij hadden vroeger op de manege een pony die ook ging liggen en ik mocht er natuurlijk weer op... }>

wat ze daar deden:
ze hadden een paar stekelige takken, zodra het diertje aanstalten maakte om te gaan liggen schoven ze die takken onder zijn buik.
dat prikte en dan sprong hij weer overeind!

klinkt raar okee, maar t werkte wel!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 09:44

Mijn eerste bijrijdshet deed dat ook... je kunt het niet altijd voorkomen, maar de truc van ellepel klinkt wel heel effectief.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:26

Hoogstwaarschijnlijk streken van hem.
Een kleine ruiter erop, shetje heeft een keer ontdekt dat hij kan gaan rollen om onder het werk uit te komen. Een keer gelukt en dat vind ie een leuk trucje, doet ie volgende keer dus gewoon weer. En vanwege de jonge onervaren ruiter erop lukt het hem iedere keer dus weer!

Als je het niet snel tegengaat kan hij er zelfs een gewoonte van maken. Tijd voor actie dus.

Zet er een wat ervaren ruiter op, die het moment dat hij wil gaan liggen voor is door het tempo te verhogen en hem goed voorwaarts te rijden. Neem de jonge ruiter eens aan de longeerlijn met zelf een longeerzweep erbij. Midden in de bak op de volte (dus ff geen pony moet van de hoefslag en gaat liggen, dat kan later nog weer opgepakt worden als het ruitertje het door heeft). Zie je dat de shet wil liggen, wees hem voor met de longeerzweep en geef zo het ruitertje inzicht en gevoel hoe ze hem voorwaarts kan houden..

Zweep erover heen, is niet erg netjes gezegd vind ik. Maar aan de andere kant. De shet zal duidelijk gemaakt moeten worden dat dit niet mag, dan maar een keer de zweep erbij dan dat het hem nog weer 10x extra lukt..

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:45

Als het echt puur stout zijn is zou je ook met een bezem erachter kunnen lopen, als ie gaat liggen keer met de bezem achter tegen zijn kontje aantikken (de borstelkant). De meeste pony's vinden dat gevoel niet prettig en lopen dan wel door. Misschien iets diervriendelijker dan de zweep erover. Alhoewel ik dat ook niet afkeur, waarschijnlijk snapt ie het na een paar keer flink bijtikken wel en houdt hij ermee op.

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:55

Hahahaha klinkt bekend
Bij de manege waar ik vroeger leste was er ook een shet die dat altijd deed, als je dan wou galopperen sneed hij de hoeken af en ging die liggen, gewoon proberen te voorkomen om m een paar flinken schoppen te geven als die van de hoefslag af gaat!

quera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:03

xjessx schreef:
Hahahaha klinkt bekend
Bij de manege waar ik vroeger leste was er ook een shet die dat altijd deed, als je dan wou galopperen sneed hij de hoeken af en ging die liggen, gewoon proberen te voorkomen om m een paar flinken schoppen te geven als die van de hoefslag af gaat!

whahaha
en daar reed ik altijd op
FJOERYYYY
en hij ging niet alleen liggen hij bokte rolde en stijgerde ook nu doet ie dat niet zoveel meer
http://img233.imageshack.us/img233/9026/poepypaardjes1206de.jpg

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:25

Stijgeren deed ie niet hoor..
Bokken wel!