!@jfdkù zadels!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Welshcob

!@jfdkù zadels!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 12:32

Geen enkel zadel wil tegoei liggen op mijn verzorgpony! Elk zadel gaat naar voren schuiven, en de kussen van het zadels gaan dan in de lucht zweven, het is zo frustrerend ! Nu had ik eindelijk een zadel wat wel tegoei bleef liggen, mits ik een staartriem gebruik. Nu heb ik even onder haar staart gekeken, en haar velletje is helemaal roze (normaal grijs) en in het midden zelfs een klein wondje. Ik weet nu echt niet wat ik moet doen . Ik wil nu niet meer rijden met die staartriem, maar dat is haast onmogelijk, want dan rij ik namelijk op haar hals... Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, ik ben zo gefrustreerd, en zo beschaamd wat ik nu aan mijn verzorgpony heb aangedaan . Zijn er nog mensen die dit aan de hand hebben? Ik kan ook niet een zadelmaker laten komen om een passend zadel te laten maken, want de eigenaar wilt niet veel geld uitgeven aan een zadel.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 12:40

Het zadel aan laten passen door de zadelmaker is toch de beste manier - en zo duur hoeft dat niet te zijn.
Misschien kun je anders foto's laten maken met de digicamera van de ligging van het zadel (ook terwijl je erop zit!), maar doe dat wel bijv. recht van achteren, van voren en opzij etc. anders heeft zo'n man er niks aan. Dan hoeft de zadelmaker niet langs te komen.
Ik snap dat het moeilijk is als de eigenaar er niks voor wil doen maar vraag hem maar eens of hij de rug van de pony naar de rasmodee wil hebben - vast en zeker niet.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 13:09

Hoi,

Helaas zie ik ook geen andere manier dan een goede zadelmaker erbij te halen! Het is erg moeilijk om zelf precies te zien of het zadel goed ligt en of het anders opgevuld moet/kan worden. Je moet hier echt een vakman bij halen. Als je zadel schuift en voor over kiept weet ik niet of het aan te passen is op de pony. Je hebt zadels die gemaakt zijn voor paarden met weinig schoft. Als je zadel niet aan te passen is en je gaat een nieuw zadel kopen, laat dan eerst de zadelmaker eens kijken of dat die geschikte zadels weet.

Ik snap dat jij je schaamt, maar ik vind het juist de taak van de eigenaren om een goed passen zadel voor hun pony te vinden. Als ze dat niet willen zijn hun degene die zich moeten schamen! Ik snap dat jij wat dat betreft weinig over de pony te zeggen hebt. Wat jij kunt doen is zolang proberen om zonder zadel te rijden. Als je toch door blijft rijden met dat zadel kun je de rug goed verpesten dus pas op!

Ik weet niet in hoeverre de eigenaren verstand van paarden hebben, maar probeer ze eens rustig uit te leggen wat de gevaren zijn van een slecht passend zadel (rugproblemen, zadeldrukkingen en wondjes e.d.). Ik denk dat het ze meer gaat kosten als ze een paard met rugproblemen moeten laten behandelen. En dan moeten ze alsnog een goed passend zadel laten aanmeten, anders gaan de rugproblemen niet weg. Probeer de eigenaar te overtuigen dat het echt nodig is om een goed passend zadel te kopen en te laten controleren en eventueel aanpassen door de zadelmaker!

Heel veel succes!!

Welshcob

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 19:37

Ik denk dat het dan ook het beste is om een naar een zadelmaker te stappen. Weten jullie misschien ook (de zadelexperts hier) wat er dan juist mis is aan het zadel als het naar voren schuift en de kussens in de lucht zweven? Namelijk alle zadels doen dit bij haar! Alleen ene schoof alleen naar voor, maar dat zadel was wel te breed...

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:01

een westernzadel ligt ook heel anders dan een Engelse, misschien is dat een optie? anders toch even je zadel laten aanpassen door een goede zadelmaker...

Welshcob

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 20:57

merrieveulen schreef:
een westernzadel ligt ook heel anders dan een Engelse, misschien is dat een optie? anders toch even je zadel laten aanpassen door een goede zadelmaker...

Ik weet niet, kan je met een westernzadel dressuur rijden en springen?
Het lijk met niet zo handig eerlijk gezegd (vooral bij het springen!). En het kost natuurlijk ook meer...

Weet niemand wat de oorzaak zou zijn dat alle zadels naar vore schuiven en dat de zadelkussens in de lucht zweven bij mijn verzorgpony? Dan kan ik weten opwat voor zadel ik moet uitkijken.
En is het eigenlijk normaal dat paarden van een staartriem wondjes onder hun staartwortel krijgen?

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:48

Ik denk dat je verzorgpony een vrij rechte rug heeft met weinig schoft. Als de kussens van de zadels allemaal bol lopen omdat ze gemaakt zijn voor ponies met hollere ruggen, dan krijg je idd dit effect.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:50

heb je gepmt

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 15:12

Nee, het is niet normaal dat een pony last krijgt van wondjes van de staartriem. Maar zoals je zelf al aangeeft schuift je zadel verschrikkelijk veel naar voren, met een staartriem voorkom je dit doordat alle kracht van het zadel richting naar voren wordt gecompenseerd met tegenkracht door de staartriem. Ofwel, daar komt druk op te staan en aangezien je pony tijdens het rijden loopt is dit waarschijnlijk nog gaan schuren..

Inderdaad is dit zadel dus niet geschikt voor je pony..Succes met je zoektocht naar wel een goed zadel!

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:41

een goede zadelmakerij is van rijss in zevenhuizen...komen ook aan huis

Welshcob

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 17:01

klomp schreef:

Dit is in Nederland? Ik woon namelijk in Belgie (Limburg). Ik heb dus geen flauw idee als er zadelmakers in de buurt zijn, ik ga de volgende week aan mijn instructrice vragen als die er misschien weet.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:23

Welshcob schreef:
klomp schreef:

Dit is in Nederland? Ik woon namelijk in Belgie (Limburg). Ik heb dus geen flauw idee als er zadelmakers in de buurt zijn, ik ga de volgende week aan mijn instructrice vragen als die er misschien weet.

ehm...zevenhuizen is in zuid-holland (vlak naast rotterdam)

Welshcob

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 19:37

Dat is een beetje te ver voor mij
Hier nog foto's van mijn verzorgpony, ik denk dat de zadels die ik gepast heb inderdaad allemaal niet passen omdat de pony zo'n rechte rug met weinig schoft heeft! Het gaat over de kleinste pony. (Niet de welsh cob dus!)

Foto vorig jaar (ondertussen is ze wel al veel gespierder!)
[img=http://img515.imageshack.us/img515/3939/ladiengypsy1wi.th.jpg]

Ik denk als ik een zadelmaker vindt met redelijke prijzen, de eigenaar wel akkoord moet gaan!
Erg bedankt allemaal voor jullie reacties

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:25

Zolang je nog geen oplossing hebt voor een ander zadel: houd die staartriem eraan maar doe dan een bontje (wel een echte, niet zo'n nepperd) om het gedeelte dat onder de staart gaat. Schuurt minder.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:26

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:30

of probeer eens een boomloos zadel, je kunt ze gratis een week testen. mijn ervaring is dat dat op haast alle paarden en pony's past. en je kunt er mee springen en dressuren en als ik me niet vergis wedstrijden rijden.

Welshcob

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 21:58

zorro schreef:
of probeer eens een boomloos zadel, je kunt ze gratis een week testen. mijn ervaring is dat dat op haast alle paarden en pony's past. en je kunt er mee springen en dressuren en als ik me niet vergis wedstrijden rijden.

Dit leek ook een idee, dus had ik even een oud artikel van bit genomen over het boomloos zadel. Het blijkt dat een boomloos zadel slecht het gewicht verdeelt en dat dus niet geschikt is voor de wat zwaardere ruiter. Nu, ik ben niet dik (45 kilo voor 1m55 vindt ik prima ), maar voor een pony van 1m22 is dit toch wel een serieus gewicht.

Ik heb ondertussen ook een bontje over het gedeelte gedaan waar de staartriem onder de staart gaat. Ik heb ondertussen een zadelmaker gevonden in de buurt, en ik hoop dat ik met deze een passend (niet te duur) zadel kan vinden (of dat shetlanderzadeltje als het echt niet lukt ).

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 15:13

Een boomloos zadel zou zeker wel een optie kunnen zijn hoor , de BIT staat nou niet bepaald bekend om zijn betrouwbare stukken , ze vertellen graag vanalles over onderwerpen waar ze eigenlijk geen fluit verstand van hebben

Zo ook bvb. de hoefschoenen test die nergens op sloeg.

Maar als je dezelfde gedachtengang hebt als degene van het artikel in de BIT , dan moet je er niet aan beginnen.

Zo op je foto zie ik overigens helemaal geen raar ruggetje , zit best nog wel wat schoft op ?

Ik zou zeker niet door blijven rijden met dit zadel , als je bang bent voor de gewichtsverdeling al helemaal niet , nu hangt in feite je hele gewicht aan die staartwortel en dat is nou niet echt prettig voor een paard. Je gewicht dat trekt aan de staartwortel of veels te ver naar voren ligt.

Als het niet lukt om het zadel goed aan te passen dan zou ik toch gaan voor een boomloos zadel.
En wellicht pas je inderdaad op zo'n Shet-zadeltje , die zijn nog goedkoop ook