verzet aan de longe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

johndeertje

verzet aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 01:01

als mijn paard zijn dag niet heeft of heeft geen zin meer vertoont hij verzet aan de longeerlijn(hij is wel met touwtjes bijgezet) gooit zijn hoofd hard de lucht in en maakt zich op dat moment erg sterk en gaat overdreven achterwaarts om er onderuit te komen...wat kan ik hier aan doen of los ik het al juist op...als hij het doet ga ik gewoon weer verder waar we gebleven waren..en dat gaat vaak dan weer goed of 10 min later probeert hij het weer..gr

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 02:54

tja iets meer info is wel handig... hoe strak staan de touwtjes, wat kent je paard enz enz...

liesje1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:06

Ja, het kan zijn dat je de touwtjes iets te strak hebt, ik zou altijd proberen te vermijden dat je ie achteruit gaat (dus evt de touwtjes iets losser in het begin). Verder zou ik meteen mbv de zweep laten merken dat je er niet van gediend bent. En zoals je al doet, dan gewoon weer verder gaan...

johndeertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 15:05

in het begin heb ik ze gewoon losjes,hij kent het wel maar protesteert gewoon wat verstaan jullie onder strak hebben jullie evetueel een foto hoe jullie longeren??

johndeertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 17:48

niemand verdere tips..

Jimbo

Re: verzet aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:55

Gewoon zo blijven longeren lijkt me, probeer hem wel goed op tempo te houden als hij het weer probeert.
doet hij het ook met rijden?

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 06:51

je zult echt wat meer info moeten geven, hoe oud is je paard? wat doe jij als er verzet is, is er niks medisch waarom hij zo'n verzet toont.. enz enz...

johndeertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 01:30

nou mijn paard is 11 jaar en 164 hoog..op het moment dat hij zich verzet zet ik een boze stem op en ga gewoon weer verder waar we gebleven waren..hij is gekeurd dus er is niks medisch ofzo..maar hoe strak mag je de touwtjes zetten heeft iemand ene vb..

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:11

vaak is het achteruit lopen dus een aanwijzing zijn dat de touwtjes te strak zitten. verder is hoe strak de touwtjes en waar je ze vast knoopt, afhankelijk van het paard.

als je paard 11 is kan het goed zijn dat zijn spieren in zijn rug gewoon zeer gaan doen, dan kan hij gekeurd en 10 ton gekost hebben, als hij het niet gewent is, zal hij toch iets laten merken als het pijn gaat doen.

dan zeg jij dat hij het wel gewent is, heb je dit dan zelf gedaan of iemand anders?

en waar longeer je mee? longeer singel, zadel...

suc6 iig

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:06

Achteruit lopen moet je meestal zien als geen mogelijkheid meer zien om vooruit te lopen. Oftewel: geen ruimte meer hebben (of ervaren!).

Qua bijzetten: persoonlijk hou ik niet van te diep instellen. Als ik mijn paard bijzet (doe ik altijd aan de lijn) dan doe ik dat dusdanig dat de neus nog net VOOR de loodlijn staat. Daar ga ik naartoe werken, zodat 'ie zelf licht wordt van voren zonder zich op te rollen.

Wat bij jouw paard ook het geval kan zijn, is dat 'ie stomweg schrikt van de klap in z'n mond door z'n eigen domme streken. Goed voorwaarts houden (let op je eigen positie tov het paard daarbij) is in dat geval het enige wat je kunt doen.

miekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:22

let er inderdaad op dat je de touwtjes niet te strak hebt zitten. En verder goed 'achter' je paard lopen. Op die manier longeer je drijvend. Ik longeer nu een jong paard wat nogal eens de neiging heeft om op de linkerhand ineens naar binnen toe om te draaien en de andere kant op te lopen. Bij haar is het heel belangrijk dat ik achter haar blijf. Je staat/loopt (indien nodig) richting haar achterbenen.

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 23:56

Ik zou het paard eerst een tijd zonder touwtjes longeren en zorgen dat het paard op alle stem commando's en hulpen onvoorwaardelijk en correct reageert in: halt, stap, draf en galop, overgangen en tempo wisselingen in gang, op beide handen.

Als het paard daaraan gewend is, kun je bijzetten al dan niet met touwtjes. Met touwtjes kun je goed doen, maar ook veel kapot maken. Als het paard achterwaarts gaat, wordt er iets verkeerd gedaan. Dat kan een longeerfout, maar ook een instelfout van de touwtjes zijn of een combinatie. Controleer of je zonder touwtjes een paard hebt, wat niet probeert te staken en waarvan je zeker weet dat het paard het commando gehoord heeft, het commando begrepen heeft en daar onvoorwaardelijk op de juiste manier op reageert. Alleen als dat gebeurt, kun je de touwtjes gebruiken, maar wel op de juiste manier.

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:01

longeren doe ik vaak met oogkleppen, omdat ik veel met menpaarden werk. hierbij heeft het drijvende lopen dus geen zin.
een voordeel is wel dat de paarden meestal goed reageren op de zweep, misschien de eerste keer wat schrikkerig omdat ze het niet zien, maar vaak blijven ze daarna goed voorwaarts omdat ze niet kunnen zien of jij ze nog een tikje geeft.

verder kun je natuurlijk ook een keer een andere bijzet proberen, misschien reageert hij daar beter op.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:10

Waar heb je de touwtjes aan vastzitten: aan het hoofdstel? Het bit?
Inderdaad, longeer eerst maar weer eens zonder de touwtjes om hem eerst weer gehoorzaam te krijgen. Als dat goed gaat, kan je weer met de touwtjes gaan werken. Ik persoonlijk zou eigenlijk nog voor een pessoatuig kiezen. Maar goed...probeer het eerst anders een met een kaptoom waaraan je de touwtjes vastzet, dan laat je zijn mond in ieder geval met rust.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:53

Doet hij het zonder touwtjes ook?? Misschien ligt het ook wel aan jouw lichaamstaal...

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 15:29

VOORWAARTS! ik zal niks zeggen of touwtjes die te strak staan, want ik longeer mijn paard ook met redelijk strakke halsverlengers. maar als hij achteruit gaat lopen laat hem dan direkt weer voorwaarts lopen. geef hem gewoon een keer een tikje met de zweep mee. niet slaan, maar gewoon een tikje als hulpmiddel.als hij er vandoor vliegt: geeft niks, beloon hem gewoon met je stem, jij wilde hem voorwaarts, en er vandoor vliegen is ook een voorwaartse beweging. ook al klinkt het mischien heel raar.
je moet de touwtjes met instappen gewoon los laten hangen, en daarna ietsje strakker, en als hij echt aan het werk moet kun je ze best eens wat strakker zetten.
als hij zijn hoofd in de lucht gooit dan doet hij zichzelf zeer in de mond, dus daar houd hij op den duur wel mee op, als je hem gewoon lekker voorwaarts laat draven.

succes!!