Galoptraining

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Galoptraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 19:35

Ik vraag me af hoe anderen de galop trainen.Ik zag 2 weken terug bij ons op stal iemand en die had les.Haar paard is 4 jaar oud en springt de laatste tijd steeds over.Nu zijn ze dat paard galoptrainig aan het geven de instructrice liet haar kilometers maken om het paard sterker te maken volgens mij heeft ze 15 minuten gegalopeerd en toen mocht ze even stappen en daarna zijn ze weer gaan galoperen weet niet hoe lang want ben toen weg gegaan het paard was toen wel al drijfnat van het zweet.Ze moest dit maar een aantal malen gaan trainen in de week.Ik ben het er helemaal mee eens om kilometers te maken maar vraag me af hoelang je dan door moet gaan?

Ik zelf rijd een pony en die laat ik ook wel eens flink door galoperen dus kilometers maken maar doe ook wel eens galoptraining en dan ga ik heel veel schakelen leg dan vaak 2 balken op de grond en probeer de ene keer een pasje meer en de andere keer een pasje minder tussen de balken te krijgen.
Ik let meestal niet op de tijd maar heb er laatst nadat ik die les had gezien even op gelet en heb 5 minuten rechtsom gegalopeert en 5 minuten linksom gegalopeert en was toen zelf bekaf maar wil dit wel wat gaan opbouwen en dan niet elke keer maar wel regelmatig.De andere pony die ik rijdt{ik rijd haar nog niet zo lang} is een draver en zij vind galoperen erg moeilijk heeft net een hele tijd gehad dat ze ging bokken bij het aanspringen in de linkergalop en dan daarna dus overkruisd verder ging.Met haar ben ik ook veel bewuster gaan galoperen heb nu 2 mannden heel veel gegalopeert ze gaat dan heel hard maar blijft wel doorgaan nu.Ik denk dat ze nu wel wat meer aan kan en wil nu gaan proberen om heel veel draf-galop-draf-galop overgangen te maken en wil haar ook gaan trainen om wat meer in tempo terug te komen in de galop.

Wie doet er echt bewust aan galoptraining en wat doe je dan precies hoelang en waarom doe je het?Ik ben benieuwd.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:40

ik galoppeer zowiezo veel
nouja, deed dat, nu is mijn paard ruim 7 maand drachtig, en ze is niet meer te porren voor een galopje.
maar toen ik deze zomer reed als ze nog in conditie was, galopeerde ik zeker 20 minuten, en ik reed dan een halfuur-3 kwartier.
ik stap zowiezo 10 minuten in en uit (op weg naar de piste), in de piste zelf rij ik dan een halfuurtje oid.
ik stap een rondje links, rechts, wat meer in contact
drafje, redelijk rustig, met relatief losse teugel.
minuutje of 2
en dan een rondje of 4 galop, links en 4 rechts.
nog altijd losse teugel.
daarna wat stapwerk, in contact, wat figuren in draf, en oivergangen draf-galop, stap-galop.
regelmatig een middengalopje.
daarna ga ik nog wat doorwerken aan nageeflijkheid in draf
en dan galopeer ik langs beide zijdes een rondje of 4 uit (verlichte zit)

edit: ik vind de galoptraining dat de TS vernoemde van het jonge paard wel erg zwaar, zeker als het paard normaal niet goed galopeert.
ikzelf rij met een koudbloed, die kunnen wel tegen een stootje, maar ik heb het geluk dat ze graag galopeert, en heb een halfjaar opgebouwt tot dit schema.
van de eerste keer een halfuur galoperen is niet goed, naarmate het paard moe wordt loopt het enkel maar slechter

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:58

Ik moet dat ook heel veel doen maar deed het ook al heel veel . ik moest in de gallop voltes maken sluiten en weer openen en veel overgangen in de galop maken .

middengallop naar verzamelde gallop
dan weer arbeids gallop dan weer rustig echt heel veel schakelen!!

dat moet ik doen is ook erg goed voor het paard. ik moet het dan doen om er voor te zorgen dat mijn paard niet kan ouwehoeren en niet onder mij weg vliegt!!

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:59

Daniella schreef:
Ik moet dat ook heel veel doen maar deed het ook al heel veel . ik moest in de gallop voltes maken sluiten en weer openen en veel overgangen in de galop maken .

middengallop naar verzamelde gallop
dan weer arbeids gallop dan weer rustig echt heel veel schakelen!!

dat moet ik doen is ook erg goed voor het paard. ik moet het dan doen om er voor te zorgen dat mijn paard niet kan ouwehoeren en niet onder mij weg vliegt!!

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 23:47

Mijn galop training bestaat uit heeeeel veel tempowisselingen en overgangen. Ik rij nooit meer dan een half rondje in 1 tempo, dit omdat mijn merrie dan gemakkelijk uit elkaar valt of er een rolkur van gaat maken.

Verder combineer ik dit met wissels, contra, stukjes wijken ed. Veel oefeningen die je in draf doet doe ik ook in galop.. Dus heeel veel afwisselen en (in mijn geval) zeker geen km maken..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 11:16

Galop training hangt natuurlijk af van het niveau van je paard. Mijn paard heeft daarbij nog eens een heel fijne makkelijke galop. Toen hij nog erg jong en onbestuurbaar was ging ik vaak losgalopperen. Ik heb ook een tijdje gehad dat hij helemaal niet wilde draven. Zodra ik een kleine volte instuurde ging hij galopperen, en bleef dat doen. Hij galoppeerd zelf liever dan dat hij draaft.
Op dit moment zijn we veel bezig met schakelen en buigen. Dat zijn dingen waar je eigenlijk altijd mee bezig blijft, afhankelijk van het niveau van africhten. Gister heb ik weer hard gewerkt aan de arbeidspirouettes.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 12:04

Met mn eigen pony zijn we vooral bezig met het meer springen in galop, want haar galop is niet haar sterkste punt.

Bij een andere pony die ik zo nu en dan eens rijd zijn we een maand lang bezig geweest om haar meer verzameld te laten galoperen, dat was duw een kwestie van zitten op je kon, en opvangen, en dan nét voordat ze uit de galop viel je been er weer bij doen

Keukenkast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 12:08

Ik oefen de galop altijd als ik buiten ga rijden.. Gewoon lange stukken zonder bochten of iets dergelijks.. Mijn paard is net een konijn in de galop namelijk, in het bos is ze zelf ook meer op haar plaats dan in de bak. Overgangen en oefeningen doe ik ook vaak buiten.. Gewoon lekker ongedwongen zonder dat er iets spannends gebeurt.

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 15:32

Als ik galopeer dan rijd ik vooral veel verschillende tempo's, eerst laat ik hem flink hard gaan en dan probeer ik hem op een rustige tempo terug te krijgen en hem wat meer verzamelder laten galoperen. Dit lukt me vrijwel nooit behalve gisteren dan Eindelijk kreeg ik hem na de snelle galop hem verzamelder Dit doe ik zo omdat ik hem beter aan de hulpen wil krijgen. Andersom lukt iedereen wel, maar zoals ik het dus uitleg lijkt mij toch moeilijker voor een paard en ik denk dat ie zo ook wel beter aan de hulpen komt.
Wat ik trouwens gister ook probeerde is wijken in galop.. ik wist niet of dit kon en wou het eens proberen en raad eens hij deed het ook nog, nog niet zo heel mooi, maar het was toch wel wijken

Is dit trouwens wel goed? Instructeur zei er niks van (rij in een groepsles) maar zag wel dat ik da deed. Dus neem aan dat het wel te doen is?

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 17:10

ik vind het niet zo heel goed
eerst laat je hem volledig open gaan, en vlug gaan, en dan moet die verzamelen?
wat ik zou doen is gewoon aanspringen, en in hetzelfde tempo blijven.
daarna verruim je 2 passen, weer verkorten, 3 passen verruimen, verkorten
constant zo.
natuurlijjk mag je hem eens laten gaan, maar alleen als je zeker bent dat je hem terug kunt rijden, en hij aan je hulpten blijft, anders heeft het totaal geen nut

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 17:31

Daar heb je gelijk in, zal het voortaan wel anders doen.