waarom liefst halsstrekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirkip

waarom liefst halsstrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 19:32

Ik weet niet of de titel genoeg zegt, dus ik zal het nog even uitleggen.
Ik vroeg me af waarom mijn paard tijdens het rijden ontzettend graag haar hals strekt!
Het is niet echt een rijtechtnisch probleem, maar ik zou het wel graag willen weten waarom. (Liefst niet met medische termen en al gaan smijten ,want daar heb ik geen verstand van).

Het is (denk ik) niet zo dat ze van mijn handdruk af wil komen, want ik heb geen harde hand. Eerder te zacht dan te hard wat Sanessa betreft. Verder ben ik nog niet echt bezig met oprichten, we zijn wel bezig met het versterken van de achterhand e.d.
Ik laat vrij regelmatig tijdens een uur rijden haar hals even strekken (1 tot 4 keer, ligt ook wel aan haar bui). Dit doe ik zodat ze leert om op haar eigen benen te lopen en dat ze haar passen (in draf) mooi afmaakt.

Maar nou wilde ze het vandaag zowat de hele tijd. Dit heb ik niet toegelaten (been erbij en halve ophouding). Daarna bij de galop (die is nog niet helemaal beheerst en in balans) wilde ze het ook de hele tijd, maar dat kan ze nog niet helemaal aan. Je zou zeggen dat een paard dan juist zijn hoofd omhoog doet, maar Sanes dus niet. Of doet ze het zodat ze eventjes lekker nog op de voorhand kan lopen?

Nou hoef ik niet te weten hoe ik het op kan lossen en dergelijke, maar ik wil juist weten waarom ze dat doet?!

(trouwens ik weet niet of dit bij vraag maar raak hoort of hier)

zweetvos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:17

Het is hartstikke goed dat je haar regelmatig haar hals wil laten strekken en ook dat je erop let dat ze op eigen benen loopt!

Alleen als ze het zelf constant wil dan loopt ze wsl op de voorhand en lekker op je hand te hangen zodat ze juist helemaal niet op eigen benen loopt.

Ze heeft dus in de gaten dat ze lekker op je hand kan gaan hangen en vanachter niet zo hoeft te werken en fijn op de voorhand kan lopen.

Je doet het goed, je been erbij en een halve ophouding. Zorgen dat ze wat omhoog komt en juist weer op eigen benen gaat lopen.
Zodra je voelt dat zij wil gaan hangen en langer wil worden rijd je gewoon weer een pasje naar voren.

Het is moeilijk hoor, je moet echt heel consequent blijven. Niet het halsstrekken niet meer gaan doen want dat is juist goed maar zorgen dat ze dat doet op je been en zónder te gaan hangen.

Sorry voor mn vage uitleg..

Succes

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:32

zweetvos helemaal mee eens!!!

om dat op te lossen moet je em goed voor waarts rijden zodra ze weer probeerd te hals strekken aandrijven met je kuiten en voorwaarts rijden. gaat het er vanzelf uit maar absoluut niet gaan straffen want hetis ook wel goed maar niet constant 2 rondjes is goed meer niet!!! echt niet..!!

voorwaarts rijden en handen wel ontspannen zodra ze weer probeerd gelijk weer voorwaarts rijden dan moet het na een tijdje wel over zijn.

veel sucses!!!

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 16:43

Ja, ik denk ook dat ze gewoon doet om in je handen te gaan hangen en dus op de voorhand gaat lopen. Als ze dat doet been erbij en ruimte van voor geven. Wel is het goed om haar regelmatig haar hals te laten strekken tijdens het rijden. Zelf laat ik mijn paard tijdens het rijden regelmatig een baklengte zijn hals strekken, zowel in stap, draf als galop. Dit is ook lekker voor zijn rug, zo kunnen ze de rugspieren wat stretchen. Succes!!!

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 19:49

oke super bedankt voor de reacties!
Ik kan me er zeker wel in vinden!
Dat been erbij + halve ophouding (verruimen evt) blijf ik ook gewoon volhouden dus

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 20:15

Dit is in ieder geval niet erg, ben blij! Je paard is alleen wat lui soms, en heeft niet de kracht (waarschijnlijk) om zichzelf te dragen. Dit los je op door meer activiteit op te roepen (aan je been) op het moment dat he valt dat je paard 'in wil zakken'. Zo moet hij meer in evenwicht komen en op eigen benen lopen. Succes!

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 13:04

Ja daarom, ben ik ook wel blij om (je weet toch maar nooit)
Ik denk ik zal 't voor de zekerheid maar even navragen (op bokt) want een paard doet niet iets zonder reden...

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:37

Ik denk juist dat je moet uitkijken met voorwaards rijden..

Wat ik aan mijn paardje merk is dat ze of hard wil werken en anders wil ze ook echt neits doen.. een beetje rondjes hobbele in de bak voelt ze niets voor, dan gaat ze lieve rmet der neus over de grond het bos door.

Probeer hem actiever te rijden zonder tempo te maken. Rij hem dus vaker terug! Als je voelt dat die langer word rij jij hem terug tot halt zodat zn achterbeen er mooi bij moet komen. Als dit moeizaam gaat rij je hem terug in een zijgang als wijken, hierbij moet die wel terug komen op zn achterbeen. In het begin moet je halt houden en misschien zelfs een pasje terug om hem weer lekker in de hand te hebben later zal je merken dat als je maar dieper gaat zitten en je kuit erbij houdt dat die zn achterhand al aanspant, maar dit zal een half jaartje duren.

kortom: rij er wat meer aan.. Rij veel overgangen en rij deze scherp. Dus niet lantervantere maar geconsentreerd bezig zijn saampjes..

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:42

Ga eigenlijk met al het bovenstaande mee.
Zo te horen ben je goed bezig, probeer alleen te 'blijven rijden'.
Wat ik hiermee bedoel is dat je nog geen 20 meter hetzelfde mag doen.
Blijf variëren, tempowisselingen, overgangen, figuren, blijf bezig.
Zo houd je je paard actief en aan het been, je zult merken dat ze op een gegeven moment gaat wachten tot je weer iets van haar vraagt.

Verder is het absoluut geen slecht teken dat ze met haar neus naar de grond wil.
Die fase heb ik ook doorstaan met mijn paard, en nu hij sterker is heeft hij die neiging niet meer.

Succes!

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 14:59

Met veel afwisselen ben ik al bezig, volte, slangevolte, kleine volte, afwenden, diagonaal e.d.

Oke M3isSi3j die tip van jou kan ook zeker wel nuttig zijn! Ga ik onthouden!!! Vanavond heb ik weer les in de binnenbak dus dat wordt weer flink oefenen

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:09

Veel afwisselen is goed maar ook misschien is jou paardje verder dan jij bent en leg je de lat niet hoog genoeg voor hem waardooor die de oefeningen als nog op zn luie gat doet..

Succes vanaaf! Laat je weten hoe het ging?

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:05

is het uit je hand trekken, dat moet je niet toestaan, door toch even streng tegenhouden. Bij half idee van beetje minder trekken van haar kant, gelijk hand ontspannen zodat je haar goede weg leert. Goed aan het been houden is ook belangrijk en inderdaad al genoemd. Echter een paard met veel onbalans kan je beter niet te ver met de neus naar beneden laten komen, omdat ze dan geheid op hun voorhand duikelen. Remedie veel schakelen in tempo binnen de gang en dat in enkele passen, veel wendingen, aangepast aan africhtingsniveau anders verliezen ze weer balans en veel overgangen naar stap/halt en weer naar draf/galop.

succes,

calliou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:14

M3isSi3j schreef:
Ik denk juist dat je moet uitkijken met voorwaards rijden..

Wat ik aan mijn paardje merk is dat ze of hard wil werken en anders wil ze ook echt neits doen.. een beetje rondjes hobbele in de bak voelt ze niets voor, dan gaat ze lieve rmet der neus over de grond het bos door.

Probeer hem actiever te rijden zonder tempo te maken. Rij hem dus vaker terug! Als je voelt dat die langer word rij jij hem terug tot halt zodat zn achterbeen er mooi bij moet komen. Als dit moeizaam gaat rij je hem terug in een zijgang als wijken, hierbij moet die wel terug komen op zn achterbeen. In het begin moet je halt houden en misschien zelfs een pasje terug om hem weer lekker in de hand te hebben later zal je merken dat als je maar dieper gaat zitten en je kuit erbij houdt dat die zn achterhand al aanspant, maar dit zal een half jaartje duren.

kortom: rij er wat meer aan.. Rij veel overgangen en rij deze scherp. Dus niet lantervantere maar geconsentreerd bezig zijn saampjes..

Ik ben het er helemaal mee eens dat je moet blijven rijden als hij de hele tijd wil hals strekken maar om wijken in te zetten als hij niet goed reageert op de overgang terug vind ik een rare gedachte.. het gevaar is namelijk zo groot dat hij dan over de schouder weg valt.. dat de hele oefening geen waarde heeft...

Rij overgangen en hou hem actief bezig dan leert hij vanzelf wanneer wel en wanneer niet halsstrekken..

groetjes en heel veel succes...

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 17:35

om even op de tweede reactie van M3isSi3j te reageren: ik heb zelf m1 gereden, en met 't paard ben ik net met wedstrijden begonnen (heeft wel eerder de ibob in deurnen gelopen (daarna stilgestaan) ik weet niet wat ze daar precies leren?). En ik zal zeker ff een verslagje uitbrengen vanavond!

ik ga zowiezo vanavond tsjekken wat het beste werkt voor mij+paard. Zowiezo veel afwisseling, lekker voorwaarts houden maar toch goed blijven rijden, veel overgangen. Verzamelde draf (om het zo maar ff te zeggen) en middendraf, middenstap... etc etc...
(Beetje een combi van alle de reacties hier )

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 23:54

Hier dan even een verslagje:
Het ging eigenlijk hartstikke goed (desondanks ze in de binnenbak ontzettend kijkerig is e.d. was ze vandaag heel rustig!).
Ik had vandaag tevens les, en we zijn lekker met overgangen aan de slag gegaan en schakelen in de gangen zelf. Ook hebben we een aantal figuren gereden, 2x het proefje gedaan (dan bljif je ook wel bezig).
Ik had lekker een fijne aanleuning, als ze erin probeerde te duiken dan gaf ik een ophouding en been erbij (soms een tikje met de zweep als ze bleef 'plakken').
Alleen op het eind (laatste kwartiertje) werd ze moe en begon ze wat meer te hangen, maar ik denk ook dat ik nog niet echt anders van d'r kan verwachten.
Dus over het algemeen ben ik (weer) dik tevreden over vandaag!

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 08:57

Gaaf joh, lekker dat het ook werkt en helemaal fijn met instructie erbij. Veel succes en plezier verder,

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 11:03

Zodra je paard meer op de eigen benen gaat lopen, zul je merken dat ze haar hoofd ook wat vaker omhoog zal gaan brengen aan een lange teugel. Dan gaat ze wat meer om zich heen kijken. Dit is een goed moment om van hieruit weer naar die oprichting toe te gaan werken.

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 11:33

karijn, bedoel je de oprichting van nekwervel 't hoogste punt (om het zo maar even te zeggen?
Want inderdaad, daar ben ik nou nog niet mee bezig, dat kan ze nog niet.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:33

Precies. Ik bedoel nog niet die oprichting die je bij Anky ziet of zo, maar probeer te voorkomen dat ze niet te makkelijk wordt en gaat hangen in je handen. Wel goed om te horen dat het al beter gaat.

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 10:59

oke! dan snap ik 'm!
Bedankt voor de tip

Gisteren ging het ook eigenlijk al weer beter, alleen hadden we weer op het einde hetzelfde verhaal (dat ze moe werd en daardoor wat meer gaat hangen).
Maar oefening baart kunst

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:03

Ken het, die van mij heeft het ook. Ik ben nu eigenlijk meer bezig met conditie opbouwen dan zozeer technisch te verbeteren.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:11

Vergeet niet dat je paard het soms echt wel nodig heeft even de hals los te laten. Die van mij bijv. vaker dan een ander paard. Ze schudt dan ook echt met de manenkam om alles even los te laten. Zoals wij een arm in de lucht houden voor langere tijd en dan ook even los moeten schudden! Dus gun haar die momenten ook misschien wat vaker even kort... Helpt ook!

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:27

Mag ik even opmerken dat bijna iedereen tips geeft om het op te lossen, maar er nergens direct wordt gezegd waarom 't paard het doet?
Uiteindelijk geeft TS haar eigen antwoord...

Een teken van vermoeidheid. Waarschijnlijk.
En dan weer een methode om dat op te lossen :
Probeer een evenwicht te vinden tussen 1. wat langer rijden maar wat minder actief, in de zin van meer figuren(voltes, gebroken lijnen) dan oefeningen(overgangen, schakelen binnen de gangen) en 2. wat korter rijden, maar actiever (dus meer oefeningen en meer figuren).

Zodat ze, als ze moe wordt, niet zo heel lang meer door hoeft te gaan. Natuurlijk wel steeds iets doorgaan nadat ze moe is, anders krijgt ze nooit conditie. Maar je hoeft je niet vast te houden aan "een uur rijden". Als ze na 'n half uur moe wordt, is drie kwartier rijden ook zat.

NB: Wel opletten dat je "d'r niet op stal gooit zodra ze de teugels uit je hand trekt" natuurlijk.

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 19:12

haha inderdaad clitia
Oke, dus de ene dag wat langer en minder 'intensief'. En de andere dag wat korter, maar intensiever.
Vooral voor conditie opbouwen dus eigenlijk?

Na het rijden stap ik zowiezo altijd wel uit.