paard wil niet verruimen/strekken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

paard wil niet verruimen/strekken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 13:03

Ik rijd een keer of 2 per week met een paardje van een vriendin. Paardje is heerlijk soepel, en reageert super, maar ik kan me niet ontdoen van de indruk dat ik *letterlijk* niet vooruit kom.
Hij heft z'n voorbenen heel hoog op, maar zet ze niet ver genoeg terug neer, waardoor we dus niet vooruit gaan
Ik ben tot nu toe al een hele tijd bezig geweest met vooruit rijden en terugnemen, en ik kan nu een iets ruimere draf van hem vragen zonder dat hij zichzelf voorbij loopt. Maar nog steeds is dit eigenlijk maar een drafje dat niet veel voorsteld. Ook zou ik graag meer naar strekken toe beginnen werken, maar ik realiseer me goed dat we daar nog niet aan toe zijn.

Heeft er iemand tips voor een ruimere draf, en later een uitgestrekte draf?

liesje1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:43

Hele korte stukjes heel fel vooruit rijden en weer terug. Probeer hem vanuit de achterhand te laten vertrekken. Ook terug naar halt en weer in middendraf vooruit. Verder ook veel schijnovergangen, probeer heel 'flitsend' te rijden. Blijf wel heel stil zitten zodat hij zijn passen ruimer gaat makken en niet sneller gaat lopen. Verder misschien stukjes schouderbinnenwaarts voor de achterhand. Succes!

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:48

Dus hij hij gaat wel veel knieachtie geven maar voor jou gevoel gaat ie niet vooruit dus? Misschien drukt ie zijn rug teveel weg? Dan zou ik proberen om hem wat lager in te stellen, richting voorwaarts neerwaarts zodat ie de ontspanning houdt en dan kleine stukjes proberen te verruimen.

risicosuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 00:34

probeer het eens aan de longe( licht bijgezet).je kunt met de zweep een mooie drijvende hulp zijn en direct zien hoe de reactie van het paard hierop is .en probeer zo tempo wisselingen te maken ook in de galop want die zal ook wel heel kort zijn denk ik.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 16:06

liesje1986, helemaal goed uitgelegd ga met jou mee

Romy18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 17:20

loopt je paard goed genoeg op de achterhand en heeft hij voldoende balans want ik denk dat daar het probleem zit verder goed laag en rond rijden en dan hem op de achter hand zetten als hij te veel op de voorhand loopt kan hij niet strekken omdat hij dan gewoon te weinig ruimte in de schouder heeft. verder idd veel duidelijke overgangen rijden in de draf eerst verzamel je je paard heel erg op de achterhand en dan naar voor rijden zonder dat hij uitelkaar valt. greetz

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 13:33

helemaal met Romy18 eens! Een mooie manier om hem te verzamelen voor de verruiming is door een stukje schouder voor of traver te rijden. Op die manier kan je hem op je zit mooi terug nemen in tempo en achter activeren.. Pas als jij voelt dat die zit stel je hem recht, drijf je hem op en geef je zn schouder vrij door je bekken te kantelen je handen te openen.

Succes

Jimbo

Re: paard wil niet verruimen/strekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:29

Loopt hij los ook zo kort?
ik heb ook weleens zon soort paard gereden, kan je eigenlijk niet veel aan doen als hij zo gebouwd is.
dribbelt hij of neemt hij kleine passen? en met halsstrekken?

2Morrow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:59

wat zijn jouw hulpen dan voor het veruimen.
want ik hoef alleen wat meer met me bekken te bewegen en dan loopt ze al ruimer.
Want de meeste drukken de benen zodat het paard alleen maar harder loopt ipv ruimer.

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:26

dat had ik ook eerst met mijn paard (6 mnd onder het zadel) hij ging niet verruimen en als het moest ging hij galoperen.....dan was mijn paard pas 2 maanden onder het zadel maar volgensmij is het probleem hetzelfde....het heeft te maken met de achterhand, als je paard niet wil/kan verruimen zal eerst de achterhand sterker moeten worden......veel tempowisselingen rijden.

JanineN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:35

mijn pony had daar ook last van, ik ben toen veel overgangen gaan rijden en ook schijn overgangen en dan weer gauw voorwaart in een aardig tempo, ook moest ik van mijn instrectrisse veel met stelling en buiging naar buiten ( heb geen idee waarom,,maar t hielp wel!!! )
en om de achterhand sterker te maken moest ik een stukje schouderbinnenwaarts en dan daar achteraan een halve volte in middendraf..

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 23:02

Even ter aanvulling: als je deze oefeningen doet, ga er dan niet van uit dat dit binnen no time voor elkaar is.

Als je het goed wilt doen, ga er dan van uit dat je dit toch wel over een paar maanden moet "uitsmeren" en pas hierna wat resultaat kunt verwachten.